Exclusief: 10 praktische dingen om mee aan de slag te gaan

Waarde
Bas & Mirna

Bas & Mirna

Levensgenieters. Partners. Investeerders. Ondernemers. Hoe kunnen we je helpen? #rijkdom.

Allereerst hoop ik dat het goed met jou en je geliefden gaat. Gezondheid is hoe dan ook het belangrijkste. Dat zien we nu toch maar weer. Voor jou als ondernemer vooral ook een hart onder de riem in deze potentieel zware tijden. Laten we elkaar ondersteunen daar waar het kan. Daarvoor is een ding ontzettend belangrijk: Het geld laten rollen voor die zaken die goed voor onszelf en ons bedrijf zijn. Dingen door laten gaan. Natuurlijk hoeven we niet zonder plan uit te geven. Dat is wat anders. Wat we wel kunnen doen is blijven kijken en focussen op een leven na Corona.

Want, naast het gezondheidsstuk is er natuurlijk het ondernemersstuk. Allereerst willen we jou een hart onder de riem steken. Dit is en gaat een tijd zijn die voor ondernemers zwaar kan zijn. We weten het gewoon nog niet. Dit betekent echter zeker niet dat we bij de pakken neer moeten gaan zitten. In tegendeel. Er zijn vele dingen die we kunnen doen en waaraan we kunnen werken. We hebben hier 10 zaken op een rijtje gezet waaraan je als ondernemer aandacht kunt besteden mocht je wat ruimer in de tijd zitten. Wil je nog meer input? Bekijk dan eens onze 25 Business tips die je kunt vinden op de website. Daarin zitten nog eens een aantal ideetjes waar je mee aan de slag kunt.

Sommige zaken zullen direct resultaat brengen, anderen zullen voor de wat langere termijn zijn. Het belangrijkste in deze tijden is dat je blijft bouwen aan jezelf. Aan wie je als persoon bent en wat je als ondernemer in de wereld wilt zetten. Een belangrijk antwoord op deze crisis is betekenis. Hieronder 10 zaken waarmee je aan de slag kan.

1. Visualisatie:

Een ontzettend krachtig middel zoals je wellicht weet. In deze situatie hebben we een hele basale keuze: Gehoor geven aan de (zware) collectieve energie of onszelf conditioneren. Alles wat je aandacht geeft groeit. Dit betekent dat je óók kunt visualiseren hoe je je leven en onderneming graag wel voor elkaar wilt hebben. Hoe je graag wilt dat het eruit ziet. Je kunt daarin natuurlijk verschillende dingen meenemen voor jezelf die jij belangrijk vindt. In plaats van de angst toe te laten en jezelf door die angst te laten conditioneren is het vooral belangrijk dat je jezelf conditioneert. Relatief makkelijk om te doen. De grote uitdaging: Het niet zelf doen maar aan anderen zoals de media over te laten. Beperk de hoeveelheid nieuws die je tot je neemt. Net zoals Sociale Media. Er zijn teveel mensen die allerlei goedbedoelde video’s en berichten posten en delen. De meeste vanuit angst. Hetzelfde geldt voor de plotseling in opkomst zijnde FB groeps om elkaar als ondernemer te ondersteunen. Blijf goed voelen wat wel en wat niet klopt voor jou. Natuurlijk: Deze tijd vraagt van ons als mensen dat we opstaan. Dat we versneld dingen loslaten die ons niet meer dienen. Versneld stappen zetten naar het volgende level van impact. Daar hoort visualisatie zeker bij. Visualiseer/mediteer minimaal 3 keer per dag. Mocht je willen is meer natuurlijk altijd goed. Schrijf nog eens op wat je belangrijkste doelen zijn waar je nu precies aan aan het werk ben. Ben specifiek in de beelden en emoties die je op wilt roepen in je visualisaties. Zelf zijn we weer extra begonnen met visualiseren én onszelf en ons gezin te beschermen. Die visualisaties zijn er met name om ons brein gericht te blijven houden op de positieve ondersteuning die je hier kunt hebben. 

2. High Energy:

Je business én high energy? Wat hebben die nu weer met elkaar te maken? Nou, best wel veel zoals je weet:). High energy betekent dat je anders in je vel zit. Dat je vanuit mogelijkheden kijkt in plaats van uit onmogelijkheden. Succesvolle businessen? Ze komen voort uit high energy. Werk aan de winkel dus. Sport, beweeg. Doe Yoga, trainingen, Tabata’s. Er is van alles mogelijk. Door te sporten en high energy serieus te nemen zul je merken dat je ook de flow van de prikkels die op je af worden gestuurd onderbreekt. Het is letterlijk een flow changer. Zorg goed voor jezelf ook in voeding. Mediteer daar waar dit goed voelt voor jou. Blijf aan jezelf werken. High energy zet letterlijk je cellen aan tot het leven van een hoger trillingsniveau. Je hebt hier veel dat je kunt sturen. 

3. Blogs schrijven:

Dit is meer een puur zakelijk iets. Blogs schrijven is iets dat je zeker op kunt gaan pakken mocht je het nog niet doen. Nu meer en meer mensen vanuit huis werken is en blijft het natuurlijk geweldig als jij als ondernemer waardevolle content kunt schrijven waar je je klanten mee verder helpt. Blogs kunnen relatief kort zijn. Of juist langer. Dat is aan jezelf. Geef waarde aan je (potentiële) netwerk en durf hier de tijd voor te nemen. Het geschreven woord gaat nog altijd veel betekenis hebben de komende tijd en je plant er zaadjes mee voor de toekomst.

Een blog schrijf je bij voorkeur om te delen wat je bezig houdt. Zoals je weet is het voor ons een van onze zakelijke succesroutines geworden. In ons blogsegment vind je inmiddels meer dan 700 plus artikelen over de mooiste reis die je als mens kunt maken: De creatie van rijkdom op alle vlakken.

Een blog kun je heel simpel beginnen door op je website een apart blogsegment te maken waarop je eens of 2 keer per week een blog post. Consistentie is de sleutel! Kies je voor een keer per maand? Ook goed, maar zorg dan dat je écht een keer per maand post.

Je kunt een blog ook wat professioneler aanpakken. Bedenk dan altijd dat je eerst onderzoek doet in de SEO woorden waarop in jouw markt gezocht wordt (tip: Heb je doelgroep helder waarvoor je schrijft!). Op die manier schrijf je een blog niet alleen voor een keer maar kunnen er voortdurend via het zoeken op bijvoorbeeld Google mensen naar je blog komen. Zo’n 20% van het zoekverkeer op hetzelfde Google komt via woorden (b.v massage). Zo’n 80% komt van de zogenaamde ‘longtails’: De vragen die mensen zichzelf stellen als ze iets zoeken (b.v.: ik zoek een kapper in Amsterdam). Het artikel dat je hier leest is ook een vorm van een longtail.

Een goede blog kan een heel goed fundament zijn van je business. Overigens: Content die je schrijft vanuit die longtails en SEO woorden gaat na een half jaar tot een jaar pas echt goed indexeren. Geef het dus ook de tijd en blijf schrijven. Het gaat zo weer zomer worden…

Mocht je nog geen website hebben? Deel je blog dan via Social Media. Bijvoorbeeld via Facebook en Instagram.

In die blog kun je uitnodigen voor een zogenaamde Front End: een kennismaking met jou. Zeg maar een volgend stapje. Het je een E-mail lijst? Dan stuur je vanzelfsprekend je blog naar je E-mail lijst op en verwijs je daarbij ook kort en vrijblijvend naar je volgende stap: Je Front End.

4. Webinar of online meeting:

Kijk eens of je voor je klanten of potentiële klanten een webinar of online meeting kunt maken. Dit gaat echt een extra service zijn naar je klanten toe. Natuurlijk kun je dit met software zoals webinarjam doen. No problem. Mocht je hier het geld niet aan uit willen geven dan kun je natuurlijk kijken naar gratis tools zoals bijvoorbeeld Facebook Live. Een schitterende manier om kosteloos mensen te bereiken. Plaats gewoon even een berichtje op je (zakelijke) pagina en nodig mensen uit voor een specifiek tijdstip. Mocht je een besloten meeting willen organiseren kies dan voor Zoom. Een gratis tool waarin je kort video vergaderingen kunt houden. Keep moving! Online meetings zijn sowieso al een goed onderdeel van je business, nu is de tijd om ze sneller in te voeren en toe te passen.

5. Je website verbeteren:

Heb je even wat minder werk en wil je wel bezig blijven met je business? Dan mag het verbeteren van je website natuurlijk niet ontbreken. Websites voldoen helaas nog niet altijd aan de nieuwste standaards (en dan drukken we ons nog voorzichtig uit). Neem eens de tijd om door je website heen te lopen. Om de nieuwste standaarden toe te passen en te kijken wat beter kan. Je kunt hierbij denken aan je funnel of je front end (kennismakingsproduct) verbeteren. Iets dat natuurlijk altijd actueel is. Je website strak trekken verdient aandacht. Sloopt al het overtollige eraf. Zorg dat het strak staat en dat mensen voorzien worden van waarde. De verkoop komt daarna nagenoeg automatisch en vanzelf.

6. Video’s maken:

Hier zijn écht mogelijkheden. We zien nog altijd weinig ondernemers die consistent bezig zijn met het maken van video’s. Een gemiste zichtbaarheidskans. Samen met een blog kan dit je echt richting geven en je verder helpen. Video’s zijn inmiddels al belangrijker geworden dan bijvoorbeeld de geschreven tekst die gezocht wordt via Google. Dit betekent dat bij het zoeken naar oplossingen niet alleen maar gezocht wordt op bijvoorbeeld Google maar zeker ook op Youtube. Waar men eerst zocht naar bijvoorbeeld handleiding model X, klikt men nu direct naar Video’s. Dit is een verschuiving die al een tijd gaande is maar nu sneller gaat verlopen. Zorg dat je die video’s die je maakt op bijvoorbeeld Facebook ook gebruikt voor Youtube of de andere Social Media kanalen. Voor het maken van video’s hoef je overigens geen materiaal te hebben dat professioneel is. Een goede mobiele telefoon kan je echt al heel ver op weg helpen. Maak je de video’s voor Facebook? Zorg dan dat je je telefoon schuin houdt (landscape). Voor Instagram is het bijvoorbeeld weer rechtop zetten en vanuit daar werken. Video’s zijn een machtig middel en je kunt er veel van je content in kwijt. Een goed moment om ermee te beginnen mocht je nog niet zijn gestart. Het bereikt mensen op afstand en helpt hen verder. Soms zelfs zonder dat je het doorhebt of zonder dat je daarover feedback krijt.

7. Podcast maken:

Zoals je wellicht weet hebben wij er inmiddels een 40+ van gemaakt sinds een paar maanden: Podcasts. Je kunt ook hier met je mobiele telefoon een heel eind komen. Je hebt een functie die Dictafoon heet en waar je dus mee kunt opnemen. Werkt prima om mee te starten. Wil je wat extra ondersteuning op audio gebied dan kun je overwegen om een losse microfoon te nemen en deze via een verlengkabeltje aan te sluiten op je telefoon. Je podcasts kun je ter beschikking stellen op je website door er een apart podcast segment van te maken. Daarnaast kun je natuurlijk nagenoeg kosteloos via Apple en Spotify je eigen podcast kanalen opstarten. Op die manier krijg je volgers van je podcast en kun je je nieuwe podcasts delen via de verschillende andere Sociale Media kanalen.

Een podcast kan vele verschillende vormen hebben. Zo interviewen wij regelmatig mensen maar nemen we ook vaak samen stukken op. Dat is echt helemaal aan jou hoe je dit inricht. Zorg wel dat je je hier enigszins aan je content onderwerpen gaat houden. Stel je voor dat je over gezondheid blogt en dat dat je hoofdthema is. Dan zou het natuurlijk heel raar zijn als je in je podcast ineens met een totaal ander onderwerp zoals bijvoorbeeld money management aan zou komen.

8. E-mail ‘marketing’:

Zoals jullie weten kan dit een belangrijke pijler van de basis van je business zijn mocht je dat willen. Zeker in de tijd waarin we nu leven waarin het online stuk belangrijker lijkt te worden, is een waardevolle e-mail lijst van echte toegevoegde waarde in het ondernemerschap.

Hoe vaak moet ik dan een mail sturen? Dat is een vraag die we van veel ondernemers krijgen. Het antwoord is relatief simpel: Zolang je waarde hebt in je e-mails stuur je niet snel teveel. Stuur je om te sturen? Dan is nagenoeg elke e-mail teveel. Zo werkt dat gewoon. Net zoals met alle andere Sociale Media kanalen betekent dit vooral waardevolle content delen. Hoe meer waardevolle content hoe beter, dat is onze persoonlijke regel. Zoals gezegd begin je je e-mail lijst op te bouwen doordat je je OPT-in op je website zet. Verwacht hier geen tientallen OPT-ins per dag op. Tenzij je automatisch veel verkeer hebt naar je website zul je nog iets meer kunnen doen dan alleen maar je OPT-in zomaar op je website zetten en hopen dat je gevonden gaat worden én dat mensen specifiek jouw OPT-in downloaden. E-mail marketing is eigenlijk E-mail educatie. In die zin dat je je e-mail lijst gebruikt om waardevolle berichten te sturen.

Overigens: Als je nu iets soortgelijks denkt als: Hoe kom ik aan een E-mail lijst? Begrijpelijk. Iedereen is zo begonnen. Je hebt niet in een keer 30.000 of 100.000 mensen op je lijst staan. Dat is gewoonweg niet mogelijk. Laat ons nog wel dit even zeggen: De eerste inschrijvers op je lijst zijn VELE malen belangrijker dan de rest. De 30.000 komt vanzelf wel als je ziet wat dit systeem voor je kan doen en hoe het werkt. Dat is relatief makkelijk. Het punt is om te starten. Zoals met alles is de eerste stap de allerbelangrijkste stap.

9. Open een Youtube kanaal:

Een van onze eigen werkpunten voor dit jaar. We vinden dat we nog te weinig uit ons Youtube kanaal halen. Natuurlijk, we hebben daar tientallen stukken content staan en ja, het is de moeite om daar eens te kijken. Maar, een van onze speerpunten voor het nieuwe jaar gaat Youtube zijn. De gedachte erachter is in essentie heel simpel: ongeveer de helft van het zoekvolume van mensen gaat dus via video. Youtube dus. Waar vroeger mensen zochten op uitsluitend tekst, is dit echt wel veranderd. Stukken content die je in tekst hebt? Wellicht loont het zich om eens te bekijken of je ze op kunt nemen. Al dan niet in combinatie met een podcast.

Een slechte video is beter dan geen video. Dat zei onze cameraman altijd tegen ons als we ons weer eens verspraken en de video weer opnieuw wilde doen. Een slechte video is beter dan geen video. Just think about it. Onze smartphone hebben de meeste van ons altijd bij. Schiet je wat te binnen? Neem het eens gewoon op. Maak er een gewoonte van. Je zult merken dat je veel meer te vertellen hebt dan je denkt.

Het zoekvolume op Youtube gaat veelal via de kernwoorden waarop mensen zoeken. Een soort SEO woorden. Kijk eens op het internet rond hoe je een Youtube video kunt uploaden. Althans, het uploaden zelf is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat je natuurlijk je video upload mét de juiste keywords erbij.

Schrijf je al een blog? Zet er dan gewoon ergens een content video in over die blog. Het kan iets heel simpels zijn. Dus: Plak je YouTube video in je blog. Op die manier indexteert je blog beter in alle Socials.

10. Opbellen naar je klanten (of potentiële klanten):

 Dit kan een enorm waardevolle strategie zijn. Zeker als je al een klantlijst hebt. En, direct toe te passen zeker in deze tijd. Ook als je nog geen klanten hebt. Heb je al een business? Stel je klanten dan eens gewoon een aantal vragen. Hele simpele vragen. Het gaat als volgt. Hier is het script. Voel je vrij om dit te gebruiken of om aan te passen zodat je het zelf kunt gebruiken.

“Hallo, Bas van Vugt hier. Geregeld gaan we door ons ‘klantenbestand’ heen om mijn beste klanten eruit te zoeken en om te kijken hoe ik meer waarde kan creëren voor hen. Jij bent een van die goede klanten. Om jou nog beter van dienst te kunnen zijn, zou ik je hiervoor een drietal korte vragen mogen stellen?” Dit is een hele simpele intro die je hier kunt gebruiken. Voel je uiteraard vrij om ook hier aan te passen. Je kunt meer dan je denkt en gewoon eens de telefoon oppakken om te vragen naar je beste klanten? Het werkt echt zo super goed. Zeker als je bedenkt dat het nu ‘samen’ is, in plaats van om tegen elkaar te werken of om iemand iets te verkopen.

Blijf vertrouwen op jezelf, je gezondheid en je business. Zet stappen en implementeer. Zoals Pippi Langkous zo mooi zegt bij Marielle vanuit de training: Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan. We weten niet wat er op ons af komt. Blijf vanuit vertrouwen handelen en zorg goed voor jezelf.

Bovenal en vooral wensen we jou natuurlijk het allerbeste.

Business is een vorm van liefde.

Harte groet,

Bas & Mirna

P.S. : 6 en 7 juni geven we (zoals het er nu naar uit ziet;) onze training Business & Meaning. Een weekend vol rijkdom en betekenis. En, een weekend over het eerlijke verhaal van succes (we houden niet zo van snelle praatjes)… 

Kom gerust eens langs en we helpen je graag verder. Voor de kosten hoef je het niet te laten want het is laagdrempelig. Check it out here… Wees welkom:). 

Jouw mening telt...

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

nl_NLDutch
nl_NLDutch
Scroll naar top

become unstoppable!