2020
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

2019 is bijna achter de rug. Tijd om naar 2020 te kijken. Een wereld waarin veel aan het veranderen is en waarin er steeds meer mogelijkheden zijn. Wordt 2020 jouw jaar? In deze blog delen we de trends voor 2020. Wanneer je op deze trends kunt inspelen, kun je werken aan meer succes vanuit betekenis. Lees snel verder.

Reflectie brengt veel

Reflecteren op het afgelopen jaar. Dat kan je enorm veel brengen. Zelf trek ik, Bas, hier bijna elk jaar een week voor uit. Dan trek ik me terug in een klooster en reflecteer ik om beter te worden. Om van mezelf en m’n eigen leven leren. Een onwijs waardevol proces.

Aan jezelf werken betekent soms ook gewoon even terugkijken naar wat er was, hoe je daarmee bent omgegaan en hoe je beter kunt worden in de toekomst. Zonder er teveel in te zitten natuurlijk. Gewoon neutraal bekijken hoe het afgelopen jaar is geweest. Bij ons geeft het altijd heel veel inzichten die weer gebruikt kunnen worden voor de volgende stappen. Door reflectie kun je je gewoontes helderder zien. Wat je gedaan hebt, hoe ver het je heeft gebracht en of het nog in lijn is met je purpose.

Trends

Vooruit kijken brengt altijd (financiële) onzekerheid met zich mee. Blijf daarom altijd je eigen research doen en blijf je financiële intelligentie ontwikkelen. Dat blijft het allerbelangrijkste. Zonder financiële intelligentie zul je doen wat de meeste mensen financieel doen en de meeste mensen blijven middelmatig. Dat komt omdat ze het gedrag van het merendeel van de mensen om zich heen overnemen.

Economische trends

De stijging van de huizenprijzen lijkt voorlopig nog niet voorbij te zijn. Net zoals het goedkope ‘geld’ overigens. 2020 belooft een nieuw jaar te worden van oneindige stimulering en dus uiteindelijk geldontwaarding. Op de lange termijn betekent dit een verdere daling van de koopkracht van spaarders.

Te verwachten is dat edelmetalen een goed 2020 tegemoet gaan. Ze hebben de afgelopen 5.000 jaar immers altijd garant gestaan voor koopkrachtbehoud. Ook niet onbelangrijk. Alhoewel de algemene beweging van de beurs vrijwel altijd omhoog is (zeker als je de langere termijn erbij pakt) lijkt de economische groei voor 2020 op wereldniveau wat af te vlakken. Zijn aandelenprijzen op hun top? Het zou zo maar kunnen. Aandelen kopen op dit moment? Doe het dan uitsluitend voor de lange termijn. De kans dat we in 2020 of kort daarna een dip krijgen, lijkt met de dag te stijgen.

Jouw zielenmissie in 2020

2019 was voor veel mensen een soort van overgangsjaar. Ze lieten oude patronen los en durfden steeds meer te gaan staan voor wie ze echt zijn en wat ze echt willen doen. 2020? Daarin gaan we deze trend voortzetten. Mensen die hun zielenmissie puur authentiek en een beetje rauw durven te laten zien, zullen veel zichtbaarheid en overvloed aan kunnen trekken. Durf hierin op jezelf te vertrouwen.

Van je shit je mest maken. De tijd is er klaar voor om meer vanuit jezelf en jouw missie te gaan leven. Mensen zoeken leiders met een menselijke maat. Durf te leiden. Durf te gaan staan voor wie je bent. In de media en vooral als persoon. 2020 gaat je hierin zeker een platform geven.

Trends in Social Media & Bereik

2019 was wat ons betreft het jaar van de podcasts en Instagram. Heb je nog geen podcast? Zorg dan dat je er snel een aanmaakt. Het bereik ervan is enorm! Tijdens onze trainingen horen en zien we vaak mensen die onze podcasts beluisteren, terwijl we hen nog nooit eerder hebben gezien. Podcasts in 2020? Dat is een echte must. Een basis voor je bedrijf.

E-mail marketing

Uiteraard zal e-mail marketing een belangrijke plaats blijven innemen in de communicatie met je (potentiële) klanten. Zorg daarom ook in 2020 voor een goede content strategie richting je e-mail lijst.

Google en YouTube

Wist je trouwens dat YouTube Google inmiddels is voorbij gestreefd in zoekvolume? Een YouTube kanaal blijft dus een aanrader, evenals werken vanuit SEO (Search Engine Optimization) strategie: je schrijft over die woorden en vragen waarop mensen zoeken via Google. Dit blijft belangrijk, alhoewel vooral de jongere generatie steeds meer vanuit Youtube werkt dan vanuit Google. Begrijpelijk ook als je beseft dat er steeds meer mensen zijn die gewoonweg beter content consumeren via video dan via geschreven teksten.

TikTok

Nu, eind december 2019 zien we dat TikTok de plaats van Instagram begint over te nemen. Voor TikTok voorzien we een grote groei en dus een kans voor 2020. Heb je nog geen account? Maak er dan gewoon eens eentje aan. Je zult er geen spijt van krijgen.

Voor TikTok voorzien we dus een grote groei in 2020. Waarom? Simpel: grote netwerken zoals FaceBook en Instagram zijn ook bij de jongeren begonnen. Deze twee platforms zijn inmiddels in de volwassenheidsfase terecht gekomen. Het betekent niet dat je deze kanalen nu ook maar moet afschrijven. Integendeel! Lekker mee doorgaan dus. Echter, naast deze kanalen kun je wel alvast een nieuwe schare volgers opbouwen op het snelstgroeiende sociale netwerk in Nederland: Tik Tok.

Misschien vind je het als je de video’s bekijkt wel een beetje een ‘gek’ medium. Er lijkt op het eerste gezicht weinig ruimte te zijn voor echte content en het entertainment lijkt te overheersen. Dit is normaal in de fase waarin TikTok zich op dit moment bevindt. En mocht TikTok het dus niet gaan worden over 1, 2 of 3 jaar dan heb je in ieder geval veel geleerd over de trends die er onder jongeren heersen ;-). Een waardevolle les.

Traditionele media

De traditionele media? Die gaan wij in 2020 zelf meer opzoeken. We zijn hiervoor bezig met een publiciteitsplan en we laten ons hierin begeleiden door een bekende journaliste. De geschreven media kun je goed bereiken. Net zoals de landelijke radio of televisie. Nog altijd is het bereik van deze media niet te onderschatten. Misschien denk je nu wel: “Ik, in de landelijke media?” Laat ons je geruststellen: een ingezonden brief in de Volkskrant is ook landelijke media. Het is maar hoe je het bekijkt. Dat er in 2020 nog veel potentieel zit in die landelijke media staat voor ons als een paal boven water.

Boeken blijven populair

Onze ‘guess’ is, dat boeken in 2020 ongekend populair zullen blijven. En dan bedoelen we niet alleen de consumptie van boeken. Boekenvreterssss :). Wat we ook bedoelen, is dat het nog altijd loont om boeken voor jezelf – of over jezelf – te schrijven. Wil je meer tips over het schrijven van je eigen boek? Bekijk dan deze blog die we hier eerder over schreven. Een boek schrijven is makkelijker dan je denkt en het kan een enorm krachtig middel zijn om meer bereik te creëren voor jezelf en je bedrijf.

De basis van je business blijft onverminderd essentieel

Ondernemen? Dat betekent blijven bouwen aan je fundament. Zoals bijvoorbeeld je P1, P2 en P3 product. Zorg dat dat in ieder geval goed staat en dat mensen je op een laagdrempelige manier weten te vinden. Net zoals je website. Elke dag komen er letterlijk duizenden websites bij, waarvan de meeste gewoon geen bezoekers weten te genereren. Het zijn veredelde visitekaartjes geworden in plaats van klant-genererende websites. Zorg dat dit jou niet overkomt. Een website bouwen is gemakkelijk, maar een klanten-magneet bouwen? Daar heb je professionals voor nodig!

Online trainingsprogramma’s in 2020?

Die helpen mensen niet! In de meeste gevallen dan. Wij hebben er zelf nooit echt aan mee gedaan. We zien, ervaren en voelen dat mensen simpelweg beter leren als ze echt in de leerenergie zitten. Het schijnt zelfs zo te zijn, dat vele mensen ooit online programma’s hebben gekocht en deze vervolgens nooit hebben geopend en gebruikt. Herken je dit?

Wat ons betreft komt hier in 2020 verandering in en gaan we terug naar de basis: mensen verder helpen in de settings die hen het meeste helpen. Online programma’s? Ze werken voor een exclusief groepje mensen dat van zichzelf al gemotiveerd en ambitieus is. De rest van de mensen heeft meer aan live trainingen vanwege de hele simpele reden dat ze dan uit hun comfort zone komen. En dát is waar uiteindelijk de grootste groei zit.

Hoe je dit voor jezelf inricht, kun je natuurlijk het beste zelf beoordelen. Ons boerenverstand zegt hierin: “Zet het belang van je klant altijd voorop”. Wie weet dat je daarmee een trouwe klantengroep opbouwt.

De menselijke maat

Voor mensen met een funnel lijkt alles makkelijk te gaan. Met FaceBook advertenties kun je met een beperkt budget al snel honderden of duizenden mensen verder helpen. We zien dat de kosten voor dit soort advertenties langzaamaan wel omhoog gaan. Natuurlijk, het zal ook in 2020 wel blijven werken.

Voor mensen die hun funnel hebben staan EN die sommige processen al hebben geautomatiseerd, raden we aan om apps in hun funnel te gaan toepassen. Ja, apps. Zo gebruiken wij zelf bijvoorbeeld sinds een aantal weken de app Bonjoro. Een app waarbij je na elk door jou zelf gekozen moment in jouw funnel, een gepersonaliseerde video kunt opnemen voor jouw klanten. Wij voorzien dat dit soort initiatieven in 2020 groter gaat worden. Wil je meer weten over Bonjoro? Bekijk dan eens deze link: Bonjoro. Een geweldig programma met vele mogelijkheden.

De menselijke maat gaat in 2020 dus belangrijker worden. Als mens willen we immers zaken doen met mensen. Door het contact op bepaalde punten te personaliseren, komt de menselijke maat centraler te staan. Essentieel voor een bloeiend en groeiend bedrijf in 2020 en verder.

Bouwen…

Business is bouwen. Het betekent jezelf ontwikkelen, nieuwe kennis implementeren en hier vervolgens de vruchten van plukken. Bouwen betekent dat je vanuit een rustige energie beter wordt.

In 2020 zal het energetische stuk van bedrijven belangrijker gaan worden. Mensen haken aan op jouw energie en op de energie van jouw bedrijf. Ze zien en voelen jou immers als persoon. Nu lijkt het alsof we leven in een hele snelle wereld waarin iedereen alleen maar op zijn smartphone of op social media bezig is. Dit is wat ons betreft slechts één kant van het verhaal. De andere kant is die kant van mensen die op zoek is naar echte connectie en rust in zichzelf.

Betekenisvol ondernemen gaat in 2020 een essentiële bouwsteen voor een succesvol bedrijf worden. Mensen hebben van nature een aversie tegen verkoop en eigen gewin. Vraag ons niet waarom. Wees daarom dienend aan de processen van mensen. Dat is hoe je echt een succesvol bedrijf bouwt. Waardeer de mensen die al klant bij je zijn. Zoek niet alleen maar naar nieuwe klanten. Doe iets extra’s voor je bestaande klanten. Heb je al een grote groep ‘volgers’ of klanten? Huur een boot, boek een zaaltje, geef een dance feestje. Doe wat leuks. Voed je ‘community’.

Zichtbaar in 2020

‘Light Warriors’ noemde Paulo Coelho ze: mensen die vechten voor het licht en die zoveel mogelijk dingen willen doen vanuit de goede intentie en bijdrage aan de wereld. Mensen die vanuit betekenis willen werken. Uiteraard zit er altijd een financieel onderdeel aan ondernemen. Zonder een gezonde financiële basis kun je gewoonweg geen duurzaam bedrijf bouwen.

Betekenisvolle ondernemers? Die hebben in 2020 en verder een hele grote kans om niet alleen te overleven, maar vooral om te stralen. Pak daarom die zichtbaarheid en durf voor jezelf te gaan staan. 2020 wordt jouw jaar. Met een beetje hulp. We weten het zeker. Gewoon omdat wij in jou als mens en in jouw persoonlijke zielenmissie geloven.

Make 2020 awesome!

Betekenisvolle groet,

Bas & Mirna

 

0 0 stem
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x
()
x
Scroll naar top

become unstoppable!