In de praktijk tref ik allerlei soorten ondernemers. Van starters tot meer ervaren ondernemers en van ZZP-ers tot ondernemers met een of meerdere teams. Op het pad dat ik als ondernemer nu zelf zo’n 20 jaar bewandel, valt het me op dat ondernemers over het algemeen steeds in dezelfde valkuilen lopen als het gaat om het opzetten of uitbouwen van hun business. In deze blog bespreek ik de 5 grootste valkuilen en wat je kunt doen om er niet in te stappen.
1) Eerst de website willen afmaken
Als je bij het opstarten van je business begint met het bouwen van de website dan heb je natuurlijk een mooi visitekaartje. Het is alleen de vraag of dat wel is wat je wilt. Op alleen een visitekaartje komen (meestal) niet spontaan nieuwe klanten naar je toe gestroomd. Eerst je website willen afmaken, kost je veel tijd, energie en geld en het levert dus niet direct iets op. Daarmee is dit één van de grootste valkuilen.
Daarom is het belangrijker dat je website in plaats van een visitekaartje een heuse klanten-machine wordt. Eentje die nieuwe bezoekers aantrekt en die potentiële klanten omzet in (betalende) klanten.
In onze training op het gebied van zakelijke rijkdom staat het bouwen van de website helemaal op de laatste plaats. Voordat je aan je website kunt beginnen te werken, is er eerst nog een aantal andere belangrijke stappen te nemen. Zo wil je bijvoorbeeld eerst heel duidelijk voor jezelf weten wie jouw ideale klant is en waar die ideale klant naar op zoek is. Ook wil je weten waar je jouw ideale klanten kunt vinden. Welke problemen ervaart jouw ideale klant en wat kun jij daarin voor hem of haar betekenen?
Als je dit in kaart hebt gebracht en je een aantal test cases hebt gedaan, pas dan kom je toe aan het bouwen van je website als klanten-machine. Stap daarom eerst in het veld en onderzoek jouw speelveld. Nodig mensen uit om met je kennis te komen maken, zodat je erachter kunt komen wat jouw potentiële ideale klant echt nodig heeft.
2) Eerst nog een cursus willen volgen
Vaak krijg ik van ondernemers te horen dat ze er nog niet klaar voor zijn om van start te gaan. Ze voelen zich onzeker over hun kennis en vinden dat ze eerst nog een cursus moeten volgen. Ze willen eerst nog beter worden in hun vak. Mijn antwoord is dan: “Begin gewoon. Doe het! Leef je missie en geloof in en vertrouw op jouw persoonlijke kracht. Je bent goed zoals je bent en je hebt alle vakkennis die je nodig hebt al in huis”.
Het enige dat vaak wel nodig is, is een training op het gebied van ondernemen. Vakkennis heb je genoeg, maar weet je ook hoe je jouw bedrijf echt op de kaart kunt zetten? Weet je hoe je met verschillende marketing tools klanten naar je toe trekt en aan je bindt? Dus in plaats van nog beter te worden in je vak, zorg dat je jezelf ontwikkelt als ondernemer en begin gewoon. Gaandeweg kun je altijd nog bijscholen in jouw vak, maar dan loopt je business alvast wel mooi! Trap dus niet in de nummer 2 van de 5 grootste valkuilen en start gewoon. Dit artikel helpt je misschien wat verder op weg.
3) Iedereen willen helpen met alles wat je te bieden hebt
Als ik ondernemers vraag wie ze willen helpen, dan is het antwoord meestal “iedereen”. Dit is één van de grotere valkuilen waar je als ondernemer in kunt tuimelen. Als je namelijk iedereen wilt helpen, help je uiteindelijk niemand. Waarom? Omdat niemand zich specifiek aangesproken voelt om door jou te worden geholpen. Als je jouw doelgroep specifieker maakt, kunt je een meer specialistische – en daarmee krachtigere – belofte maken naar jouw potentiële klant.
Onthoud dat potentiële klanten meteen willen horen en voelen welk probleem jij voor hen kunt oplossen. Zij willen een oplossing voor hun pijn en ze willen zeker geen stress ervaren bij het kiezen uit het kleurrijke palet dat jij aanbiedt. Zodra een potentiële klant keuzestress ervaart, is hij of zij weg.
Voor veel ondernemers is het een behoorlijke uitdaging om niet al hun kennis over de potentiële klant uit te storten. Natuurlijk is het verleidelijk om alles wat je in huis hebt ook te laten zien, maar doe het niet meteen in één keer. Het komt gedurende de klantreis vanzelf wel naar boven. Zorg in eerste instantie voor één duidelijke ingang voor jouw potentiële klanten. Geef ze een duidelijke belofte waar ze “ja” tegen kunnen zeggen, waardoor ze met jouw verder willen gaan.
4) Het allemaal zelf willen doen
Veel hooggevoelige ondernemers creëren een zelfstandige baan voor zichzelf in plaats van een bedrijf. Zo startte ik zelf ook, 20 jaar geleden. En ik was de beste slavendrijver ooit! Ik nam alles aan, deed alles zelf en vond dat ik ook alles zelf moest kunnen. Dat ging een hele tijd goed, totdat m’n lichaam het opgaf. Met een burn-out belandde ik in het ziekenhuis… Dit was een keiharde les die ik jou graag wil besparen. Werk daarom niet alleen IN je bedrijf, maar ook regelmatig AAN je bedrijf. Om daar tijd voor vrij te maken, kun je mijn favoriete 4 D’s gebruiken.
De 4 D’s om nummer 4 van de 5 valkuilen te pareren
De 4 D’s zijn de D’s van Doen, Delegeren, Deleten en Durven. Bepaal eerst voor jezelf wat je in je business echt zelf wil en moet Doen. Kijk dan welke taken niet per sé door jouzelf hoeven te worden gedaan. Dit zijn de taken die je kunt Delegeren aan iemand anders. Heb je daar geen Euro’s voor beschikbaar? Dat hoor ik vaker. Bedenk dat hier de mindset van schaarste actief is. Denk in overvloed en zoek naar mogelijkheden. Die zul je echt vinden!
Vervolgens ga je kijken naar welke taken je kunt Deleten. Als ondernemer kun je heel bewust de keuze maken welke bal je oppakt en uitserveert en welke bal je laat liggen. Dus focus op wat je wilt en wat je daarvoor moet doen. De rest laat je links liggen. Dan bereik je sneller je doel. Dat is de kracht van “nee” zeggen. Sommige taken mag je echt vanuit liefde en kracht Deleten. Het schept duidelijkheid en duidelijkheid is power.
Tenslotte de D van Durven. Voor welke zaken heb je wat lef nodig? Zoek de grenzen van jouw comfort zone op en durf erbuiten te treden. Heb je hulp van anderen nodig? Durf het dan te vragen en wees je er altijd van bewust dat een ander “nee” kan zeggen, maar zeker ook “ja”! Durf jouw comfort zone op te rekken zodat jouw rijkdom op alle vlakken – persoonlijk, zakelijk en financieel – kan groeien.
5) Verkoop, marketing en geld niet omarmen
Ik geloof in jou als hooggevoelige ondernemer. Niet alleen in jouw mooie missie, maar ook in jouw kracht om echt een belangrijk verschil te maken in de wereld. Geld kan je helpen om jouw impact zo groot mogelijk te maken. Heb je moeite met geld? Stel je dan voor dat jij jouw energie geeft (in de vorm van jouw product of dienst) en dat je daar energie (in de vorm van geld) voor terug krijgt. Met het geld dat je ontvangt, kun je jouw missie vervolgens beter in de wereld zetten en datgene doen wat je het allerliefste doet. Je hebt dan immers de middelen om meer mensen te bereiken.
Durf jouw waarde te vragen. Omarm je zijnskracht en wees je ervan bewust dat de circulatie van energie nodig is om het verschil te kunnen maken. Nu is die energie nog de Euro. Wie weet wat het in de toekomst zal zijn. Bepaal in ieder geval jouw waarde, durf die ook te vragen en zet jouw missie stevig in de wereld.
De geldcirculatie uit handen van hooggevoelige ondernemers brengt veel. Het zorgt voor brood op de plank. Niet alleen voor jou en je dierbaren, maar ook voor de mensen in jouw team. Als je groeit met je onderneming help je anderen om hun geld te verdienen en houd je de circulatie in stand. Zo maak je de wereld echt beter en mooier en kun je projecten ondersteunen om anderen mooie kansen te bieden.
Succes in Balans: vermijd deze 5 valkuilen
Stap dus niet in de valkuilen waar vele anderen wel in trappen. Open jouw weg om echt een verschil te maken. Juist nu is het meer dan ooit keihard nodig!
Kun je wel wat hulp gebruiken bij jouw creatie van rijkdom op zakelijk, financieel en/of persoonlijk vlak? Of wil je eens sparren over hoe je jouw succes op deze vlakken in balans kunt krijgen? Kom dan eens naar onze 1-daagse Succes in Balans training. We helpen je graag verder.
Liefs,
Mirna
Hi Mirna,
Wat een fijne blik op het onderneemschap heb jij. Soms heb je net even dat duwtje in de rug nodig waarbij iemand zegt; ga er gewoon voor!
Groetjes,
Carla