Positieve impact maken vanuit integriteit. Dát is een van de belangrijkste redenen voor mij om De Hooggevoelige Ondernemer op te richten. Om veel andere hooggevoelige ondernemers te ondersteunen om meer positieve impact te maken in de wereld. In deze blog 5 tips om meer positieve impact te maken.
1. Zorg voor een duidelijke zielenmissie
Het klinkt gek, maar dit is wellicht de belangrijkste stap in het gehele proces. Veel hooggevoelige mensen vinden het een hele uitdaging om zichtbaar te zijn vanuit vertrouwen.
Heb jij issues met betrekking tot het zichtbaar maken van jezelf?
Meestal ligt het niet aan de mogelijkheden en tools die je tot je beschikking hebt om zichtbaar te worden. Noch kun je in die mogelijkheden en tools de oplossing in vinden. Nee… vaak heeft het ermee te maken dat iets in jezelf nog niet helemaal helder is, waardoor je jezelf onbewust tegenhoudt om zichtbaar te worden.
Wanneer je jezelf duidelijk in de wereld neer wilt zetten, is het belangrijk om je zielenmissie helder te hebben. Een duidelijke zielenmissie zorgt er immers voor dat je 100% achter jezelf kunt staan. Dat je kunt gaan staan voor datgene dat je wilt bereiken. Om je zielenmissie helder te krijgen, kan het je helpen om terug te kijken op je leven en je te realiseren welke obstakels je hebt overwonnen. Welke ‘shit’ je hebt meegemaakt en waar je anderen bij wilt en kunt helpen. Dat noemen we ook wel “van je shit je mest maken“. Meer hierover in deze blog.
Weet je je zielenmissie nog niet 100%? Maak je geen zorgen, het is een proces. Kijk of je stap voor stap steeds duidelijker kunt krijgen wat het is dat je met jouw ziel en zaligheid in de wereld wilt zetten. Wat is jouw brandend verlangen? Wat is het dat jij wilt veranderen of verbeteren? Vanuit integriteit en verlangen ontstaat vanzelf de honger om steeds meer voor jezelf en jouw zielenmissie te gaan staan. Vastomlijnde doelen kunnen je helpen om je levensmissie verder uit te diepen. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je met jouw werk een bepaald aantal mensen wilt helpen.
2. Deel!
“When one person is sharing, everybody is benefitting” hoorde ik Jim Rohn eens zeggen. Deel je kennis, deel je liefde. Niet om er financieel beter van te worden, maar om het proces van jouw eigen persoonlijke zielenmissie verder te verdiepen en aan te scherpen.
Wanneer je deelt, wint iedereen. De ander wint, omdat hij of zij gebruik maakt van jouw kennis en ervaring. Zelf win je ook, omdat je blijft groeien wanneer je anderen helpt. Laat hierbij het financiële stuk maar eens gewoon los en laat het stromen. DEEL!
Dit heeft voor mij persoonlijk een enorm verschil gemaakt. Door te delen, merk ik dat ik anderen verder help en dat zij in hun kracht komen te staan. Het afgelopen weekend hebben we alweer voor de 43e keer het Succes In Balans Weekend mogen geven. 43 keer! Vooral het dienend mogen zijn aan de processen van anderen vind ik schitterend. Elke keer is het weer prachtig om dit werk te mogen doen. Ik ben ook dankbaar voor het feit dat steeds meer mensen de weg naar ons weten te vinden.
Dit alles is natuurlijk begonnen vanuit het simpelweg delen van onze kennis. Ik herinner mij nog goed het 1e Succes In Balans Weekend. Het heette toen nog niet zo en er waren 4 deelnemers, onder wie we er ook nog eens 2 persoonlijk kenden… De essentie van het verhaal: begin met het delen van je kennis. Of je nu het gevoel hebt dat je er klaar voor bent of niet. DEEL! Via alle mogelijke kanalen. Als je deelt, kom je verder en gaat het universum je helpen om de juiste mensen en contacten naar je toe te sturen.
3. Gebruik educatie
Om impact te kunnen maken, is het essentieel dat mensen kennis met je kunnen maken en dat je hiervoor de ruimte creëert. Het zijn niet degenen die het beste zijn voor de wereld die volle praktijken hebben. Het zijn juist diegenen die vooral optimaal gebruik maken van alle mogelijkheden die er zijn om aan educatie te doen.
Eén van de mogelijkheden op het gebied van educatie heet ‘marketing’. Marketing is een tool die veel hooggevoelige ondernemers wat mij betreft nog veel meer mogen gaan inzetten om hun business in de wereld te zetten. Sterker nog: marketing is een vorm van educatie die onmisbaar is! Wanneer je impact wilt maken, heb je marketing nodig om mensen te kunnen bereiken. Wanneer je marketing ziet als een manier om contact te krijgen met anderen die je vanuit integriteit en vertrouwen verder kunt helpen, dan krijgt het woord ‘marketing’ een hele andere betekenis. Het krijgt een positieve lading die heel anders is dan wanneer je marketing ziet als ‘anderen achterna zitten om iets verkocht te krijgen’. Meer over marketing en educatie kun je in deze blog vinden.
4. Studeer & investeer in werken AAN jezelf
In jezelf investeren is belangrijk, AAN jezelf werken nog veel belangrijker. De persoon Bas die dit nu schrijft, is een hele andere persoon dan de Bas van 5 jaar geleden. Soms zie ik wel eens filmpjes van mezelf terug en zie ik het verschil in persoon met een tijdje geleden.
Door in jezelf te investeren, groeit jouw mindset en daarmee ook jouw kijk op hoe je impact kunt en wilt maken in de wereld. Je zult anders naar je leven gaan kijken en al snel merken, dat je een ‘next level’ wilt maken. Een uitdaging met investeren in jezelf, is dat je vaak niet direct resultaat ziet. Je onzichtbare wereld verandert en daarmee verandert je zichtbare wereld met je mee, maar hier zit een vertraging in. De veranderingen in je innerlijke wereld manifesteren zich niet meteen in de fysieke realiteit. Kijk je echter over een langere periode terug op je leven, dan zie je dat er wel degelijk dingen zijn veranderd. Dat je zaken anders aanpakt, dat je bepaalde dingen voor jezelf niet meer accepteert, dat je vriendenkring is veranderd et cetera.
Investeren in jezelf is iets anders dan werken aan jezelf. Door te werken aan jezelf implementeer je de dingen die je leert als je in jezelf investeert. Door te werken aan jezelf zul je zien, dat er altijd een nieuw level is dat je kunt bereiken. Dit noem ik ook wel ‘positieve anticiperende ontevredenheid’. Je kijkt naar je leven en je ziet dat je meer impact wilt en kunt maken. Vaak wordt ontevredenheid gezien als iets negatiefs. Echter, wanneer je het combineert met positiviteit kan het een schitterende tool zijn die je kunt gebruiken om verder te komen!
5. Gebruik geld voor een positieve impact
De manier waarop je je geld gebruikt, maakt een groot verschil. Als je het mij vraagt, heeft de investeerders-wereld meer bewuste investeerders nodig die de wereld van binnen uit kunnen veranderen. Door jezelf de vraag te stellen op welke manier jouw geld kan bijdragen aan positieve maatschappelijke ontwikkelingen, maak je versneld een positieve impact.
Heb je (nog) geen geld? Relax… Door jezelf eerst in deze wereld te verdiepen, kun je onderzoeken hoe dit voor jou werkt. Op die manier bereid je jezelf voor op het moment dat je wel geld hebt en weet je precies wat je kunt doen op het moment dat het zover is.
Veel hooggevoelige mensen hebben zo’n afkeer van geld, dat ze hierin vastlopen. Zelf ben ik ervaringsdeskundige op dat gebied ;-). Lange tijd had ik namelijk een niet-ondersteunende gedachte over geld. Die gedachte was: ”Als ik geen geld heb, werk ik in ieder geval niet mee aan de negatieve impact die er met geld gemaakt wordt”. Deze niet-ondersteunende conditionering weerhield mij ervan om serieus naar mijn financiële plaatje te kijken en hierop actie te ondernemen. Deze conditionering heb ik uiteindelijk om weten te buigen naar: “Elke euro die ik meer heb, kan eraan bijdragen dat ik van binnen uit veranderingen doorvoer die goed zijn voor alle aspecten van het leven”. Wanneer je op deze manier naar geld leert kijken, word je een doorgeefluik en kun je met (meer) geld een grotere positieve impact maken. In deze blog kun je meer lezen over belemmerende overtuigingen met betrekking tot geld.
Tot slot
Dit zijn de 5 belangrijkste tips voor het creëren van meer positieve impact. Het is je waarschijnlijk al wel opgevallen, dat het maken van impact in mijn leven heel erg belangrijk is. Elke dag sta ik op met de vraag: ‘Hoe kan ik vandaag nog meer mensen helpen”?
Soms kun je iemand direct helpen en soms maak je op een indirecte manier impact. Veel impact, en zeker bij mensen, vindt op een onbewust niveau plaats. Dit onbewuste niveau kun je niet zien, laat staan dat je het in woorden kunt beschrijven. Belangrijk is dat je beseft dat je ALTIJD EN OVERAL impact maakt. Zowel positief als negatief. Het is de kunst om ervoor te zorgen dat jouw leven een bakermat is van positiviteit en dienstbaarheid aan anderen. Dankbaarheid, vervulling en groei zijn uiteindelijk de dingen die een mensenleven de moeite waard maken. We zijn tenslotte allemaal samen. Op alle niveaus.
Hoe zorg jij voor een positieve impact? Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder.
In het Succes In Balans Weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken en het creëren van meer positieve impact. Op persoonlijk, zakelijk en financieel gebied!
Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.
Bas van Vugt
Lieve Bas en Mirna,
Hierbij wil ik even gebruik maken van deze gelegenheid om te reageren op bovenstaande blog.
Ik heb inmiddels twee supermooie trainingen bij jullie mogen doen, en in mei volgt de laatste.
Mijn ervaring is inmiddels, dat het klopt wat er in bovenstaande blog staat. Ik stel al sinds een tijdje ook dezelfde vraag: ” hoe kan ik vandaag nog meer mensen helpen?” en ik merk dat er steeds meer mensen, mij weten te vinden, en ook terug komen. Ook stel ik dagelijks de vraag: “hoe kom ik nog beter in mijn kracht te staan?” en ook dat lukt steeds beter!! En zo heb ik nog een paar vragen die ik dagelijks stel, het begint inmiddels een gewoonte te worden 🙂
Ook merk ik dat ik mezelf meer en meer durf te laten zien aan de wereld, en dat ik mezelf echt iets waard vind!
Ik heb kort geleden mijn tarieven drastisch verhoogd, ik had er slapeloze nachten van, en wist niet hoe ik het aan moest pakken.
Maar door de training zag ik in dat ik veel meer waard was, en dat het onbegonnen werk was om zo door te gaan.
Ik heb besloten om mijn vaste klanten een mail te sturen en daarin uit te leggen dat het tarief drastisch omhoog moet en waarom, en dat ik het voor mijn al bestaande klanten de verhoging in twee stappen uit ga voeren. Ik was echt heel bang om ze kwijt te raken, maar…..ze begrepen het allemaal en blijven ook gewoon komen!!! Dit was meteen een goeie oefening voor me om uit mijn confortzone te komen, en het gevolg is….dat ik steeds meer uit mijn confortzone durf te komen!!! Heerlijk, ik ben een blij mens.