De 7 grootste uitdagingen voor HSP ondernemers

7 grootste uitdagingen HSP
Bas & Mirna

Bas & Mirna

Levensgenieters. Partners. Investeerders. Ondernemers. Hoe kunnen we je helpen? #rijkdom.

Dat hooggevoelige ondernemers anders werken, is mij inmiddels wel duidelijk. Het heeft me wat tijd gekost om dit ook te accepteren, maar nu ben ik er helemaal oké mee. Het heeft iets unieks. In plaats van proberen beter te worden dan de rest, ben je gewoon jezelf. Wie jij bent. Zelf heb ik gemerkt dat hooggevoeligheid en ondernemerschap een hele mooie combinatie, maar het werkt gewoon anders. Er komen andere uitdagingen bij kijken. In deze blog deel ik graag de 7 grootste uitdagingen voor HSP ondernemers die ik mij zelf hebben bezig gehouden.

1) Onvoldoende je purpose leven

Meer impact willen maken. Meer willen bijdragen aan het leven van andere mensen. Continu op zoek zijn naar meer zingeving. Dit staat wat mij betreft met stip op nummer 1 van de grootste uitdagingen voor HSP ondernemers. Het kan namelijk een grote frustratie zijn wanneer het niet lukt zoals je graag zou willen. Wanneer je in staat bent om groot te dromen, maar slechts klein te realiseren dan gaat dit punt geheid knellen na verloop van tijd.

HSP ondernemers zijn mensen die op zoek gaan, die meer willen weten en die een grotere impact willen maken. De vraag is dan natuurlijk wanneer het genoeg is. Wanneer ben je goed genoeg bezig in jouw leven? Wanneer leef je je purpose écht helemaal? Persoonlijk vind ik dit een hele interessante vraag. Ik geloof dat het een weg is die bewandeld mag worden. Een weg met ups en downs, met antwoorden, verdieping en vooral met nog meer vragen. Hoe dan ook: het enige dat je écht kunt doen, is je gevoel blijven volgen en dicht bij jezelf blijven. Dan ben je bezig om datgene te doen waarvoor je op aarde bent gekomen.

2) Dieper waarnemen (en daar niet altijd raad mee weten)

Als HSP ondernemers nemen we over het algemeen dieper waar, hebben we een diepere gevoelsbeleving. We lijken de wereld ook wel vanuit een ander perspectief te bekijken. Dit diepere waarnemen is natuurlijk een schitterende eigenschap, laten we dat vooropstellen. Het heeft echter ook een keerzijde en dat is, dat je je op jezelf aangewezen kunt voelen of dat je het uitdagend vindt om jouw manier van waarnemen een goede plaats te geven.

Zelf heb ik erg lang geworsteld met m’n diepere manier van waarnemen. Ik heb lange tijd het idee gehad dat dit helemaal geen fijne eigenschap was, omdat het mij eigenlijk alleen maar tot last was. Ik was continu overprikkeld en uit connectie met mezelf. Zodra ik ging herkennen dat die diepere waarneming er voor mij is, op alle vlakken, kon ik deze gaan inzetten voor mezelf – en jaren later natuurlijk ook voor mijn klanten.

In het Weekend krijgen we steeds meer mensen die de ervaring van een diepere waarneming een plekje willen geven. Vaak horen we aan het eind van zo’n weekend: “Poeh, ik ben dus tóch niet gek, er zijn meer mensen die zijn zoals ik”. Hartverwarmend om dat terug te horen!

3) “Marketing” en ‘Sales’ – uitdagingen voor HSP bij uitstek!

Zelf heb ik lange tijd een hekel gehad aan marketing en sales. Ondanks 7 jaar economische studies lukte het mij maar niet om geld te verdienen. Het eerste jaar van mijn business was zeker geen succes. Uiteindelijk heb ik dit kunnen transformeren. Marketing is voor mij niet langer een beladen onderwerp. Marketing staat voor mij nu simpelweg gelijk aan mensen onderwijzen. En dan te bedenken, dat ik vroeger een hekel had aan school en zeker niet de ambitie had om onderwijzer te worden ;).

Wanneer Mirna over sales spreekt, verwoordt ze het altijd zo mooi. Zij zegt: “Sales gaat over het uitnodigen van mensen”. Zowel bij marketing als bij sales staat voor ons het verder helpen van andere mensen centraal. Als jij dit voor jouw business ook als uitgangspunt kunt nemen, dan kun je die ‘zware lading’ die je op marketing en sales laat rusten, overboord gooien.

Anders gezegd: wat is er mis met het helpen van andere mensen middels educatie en het versturen van uitnodigingen daarvoor? Durf hierbij ook gewoon het belang van je klant voorop te stellen. Het gaat erom dat je klant progressie kan maken met datgene wat jij te bieden hebt. Wanneer je dat vooropstelt, kun je één van de lastigste uitdagingen voor HSP eenvoudig tackelen.

Zo hebben wij binnen De Hooggevoelige Ondernemer bijvoorbeeld geen uitgebreid online programma. Uit cijfers blijkt immers dat veel mensen wel online programma’s aanschaffen, maar hier niet mee aan de slag gaan. Genoeg reden voor ons om het dus niet aan te bieden.

4) Zichtbaarheid

Dit punt borduurt voort op het vorige punt en is ook één van de meestvoorkomende uitdagingen voor HSP ondernemers.  Zichtbaarheid is overigens erg belangrijk voor elk type ondernemer, of je nu hooggevoelig bent of niet. Wat ik wél zie, is dat veel hooggevoelige ondernemers extra moeite hebben om zichzelf zichtbaar te maken. Dat ze wel zichtbaar willen zijn, maar dat iets hen tegenhoudt. Vaak merken ze wel dat er een blokkade is, maar weten ze niet goed wat te doen om die blokkade op te heffen. Vaak heeft het te maken met het loslaten van perfectionisme en eenvoudigweg accepteren dat je het waard bent om gezien te worden.

Daarnaast is het belangrijk dat je een goed verhaal te vertellen hebt wat anderen ook verder kan helpen. Lange tijd heb ik hier zelf ook over getwijfeld. Beperkende overtuigingen cirkelden rond in m’n hoofd: “Wat maakt het uit hoe mijn leven is verlopen? Wie zit er nu op mijn ervaringen te wachten?” Reken erop dat er altijd een groep mensen is, dat inderdaad op jouw verhaal zit te wachten; mensen die hoop en inspiratie kunnen putten uit jouw levenservaring.

Gisteren ben ik begonnen in het nieuwste boek van Wilbur Smith, Luipaardrots. Hierin komt de dominante zoektocht naar het zichtbaar maken van jezelf middels je talent erg goed in naar voren. Hij beschrijft in dit boek zijn levensverhaal en hoe vaak hij bijna zijn droom om schrijver te worden, had opgegeven. Hoe hij vele afwijzingen kreeg voor zijn eerste boek. Hoe hij deze fase overwon en uiteindelijk zichtbaar kon worden met zijn purpose: mensen inspireren middels het vertellen van schitterende verhalen. Belangrijkste boodschap hier: don’t give up on your dreams!

5) Bij jezelf blijven

Dit geldt zowel op energetisch als op niet-energetisch vlak. Eén van de kenmerkende uitdagingen voor HSP ondernemers is dat ze letterlijk meer open staan voor invloeden van buitenaf, voor zowel de goede als de slechte invloeden. Vaak zijn hooggevoelige ondernemers zich hier niet helemaal van bewust. Het is dus belangrijk om hier extra alert op te zijn. Enerzijds om in het energetische stuk bij jezelf te blijven en je niet te laten overrompelen door externe invloeden; anderzijds in het ‘op koers blijven’ binnen je zielenmissie en het karrenspoor dat zich in je leven aandient.

Bij jezelf blijven vergt een tijdsinvestering in je eigen identiteit. Dit is niet altijd een gemakkelijk proces, maar het is wel erg nodig. Zo is het vooral belangrijk om de manieren te ontdekken die voor jou persoonlijk goed werken. Ik houd zelf erg van retraites om bij mezelf te blijven. Zo kom ik bijvoorbeeld al 10 jaar in een Benedictijnenklooster in Zwitserland, waar ik tijd maak voor mezelf, om alleen te zijn met mezelf. Wellicht is voor jou een regelmatige boswandeling al een hele goede start om meer tijd met alleen jezelf door te brengen. Geef jezelf hierin wat ruimte om te ontdekken wat voor jou wel en niet werkt.

Bij jezelf blijven heeft overigens in deze tijd van het internet ook nog een online gedeelte. We leven in een tijd waarin iedereen alles zomaar online kan uiten, zowel positief als negatief. Ik heb hier in de beginperiode van De Hooggevoelige Ondernemer best wel last van gehad. Wanneer iemand bijvoorbeeld een negatieve reactie plaatste op een bericht, dan raakte dat me wel. Inmiddels ben ik hierin gegroeid. Ik besef, dat op het moment dat je zichtbaar bent, er altijd negatieve reacties komen. De kunst is om het niet persoonlijk op te vatten en daarin dus ook dicht bij jezelf te blijven. Het vergt enige oefening, maar het is belangrijk om niet beïnvloed te worden door successen, noch door mislukkingen. Je doet immers gewoon waar je vanuit je purpose voor geroepen bent en wat je vanuit liefde in de wereld zet.

6) Echte connecties aangaan

Voor veel HSP ondernemers hebben uitdagingen veelal te maken met hun gevoeligheid. Vaak hebben ze negatieve ervaringen met hun gevoeligheid opgedaan en hierdoor vinden ze het vaak moeilijk om echte connecties met anderen aan te gaan. Die anderen kunnen hun klanten zijn, maar ook hun levenspartners. Heb jij dit ook? Bedenk dan dat het tonen van jouw gevoeligheid een prachtige eigenschap is waarmee je juist barrières kunt doorbreken.

Vanuit liefde en connectie met jezelf EN de ander ontstaan vaak de beste beslissingen, samenwerkingen en fundamenten voor lange termijn connecties. Vanwege eerdere negatieve ervaringen, zijn hooggevoelige ondernemers vaak terughoudend in het helemaal uitspreken van hun gevoelens. “Wat zal de ander er van denken?” Ik ben ervan overtuigd, dat juist op het moment dat je wél je gevoelens uitspreekt, je hele mooie ingangen tot de meest vruchtbare connecties kunt creëren.

7) ‘Gewoon’ delen

Door te delen, wint iedereen. Deel je gedachten, je kracht, je liefde en wijsheid, hoe uitdagend je dat ook vindt. Deel jouw levenslessen en help anderen hiermee verder. Dit noemen we ook wel “van je shit je mest maken”. Meer daarover in deze blog.

We hebben allemaal een levensmissie, een pad om te bewandelen. Hierbij is het essentieel dat je ‘gewoon’ stapje voor stapje gaat delen wat jou bezighoudt en wat het is dat jij wilt manifesteren. In deze blog meer aandacht voor het belang om je kennis en ervaring te delen. Mocht je nog niet helemaal weten wat je precies op deze wereld komt doen, dan is het ook oké om hier eerst mee aan de slag te gaan. Onderzoek voor jezelf eens waar je blij van wordt, waar je hart sneller van gaat kloppen. De rest volgt dan vanzelf.

Welke zijn jouw grootste uitdagingen als HSP?

Welke van deze 7 uitdagingen zijn voor jou het meest herkenbaar? Hoe ga je hiermee om? Heb je wellicht nog andere uitdagingen als HSP ondernemer? Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder.

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens met ons kennis te komen maken tijdens Business & Meaning.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt

 

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

Scroll naar top

become unstoppable!