Stop met verkopen, start met adviseren

Van verkopen naar het geven van advies. Juist door het anders naar te kijken, kun je veel mensen verder helpen. Lees er snel meer over in deze blog.
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]adviesOp veler verzoek een blog over verkopen en waarom wij, bij De Hooggevoelige Ondernemer, verkopen totaal anders zien. Veel hooggevoelige mensen hebben een grote uitdaging met verkopen. Juist omdat ze verkopen vaak zien als iets vies omdat het met dwang en overtuigen te maken heeft. In deze blog geef ik je 4 manieren hoe je “verkopen” aan kunt pakken. De eerste 2 manieren zijn de “oude manier” terwijl de laatste 2 een hele andere ingang hebben. Van verkopen naar het geven van advies. Lees er snel meer over…

1. Dwang

Verkoop staat voor veel mensen gelijk aan dwang. De dwang om tot actie over te gaan. De dwingende manier van verkoop is de oude manier van verkoop die niet meer werkt EN met veel stress gepaard gaat. We leven in een wereld waarin mensen het niet meer pikken als ze gedwongen worden om iets te kopen. Misschien zou je hier 20 jaar geleden mee zijn weggekomen (als je het al zou willen) maar in de huidige internettijd is dit simpelweg niet meer mogelijk omdat alles met elkaar te vergelijken is.

2. Overtuigen

Het slechtste wat je kunt doen als je een product of dienst aan de man wilt brengen, is om mensen te overtuigen waarom ze het zouden moeten kopen. Ze WETEN immers zelf heel erg goed wat goed voor hen is, ja of te nee. Overtuiging is een stapje krachtiger dan dwang maar het geeft weinig ruimte aan je potentiële klant. Ook overtuiging is niet de meest effectieve manier van verkopen. Veel hooggevoelige ondernemers denken dat ze de ander moeten overtuigen van het nut van het product dat ze te bieden hebben. Juist door te overtuigen, haken mensen af.

3. Advies & detachement

Tijdens het Succes In Balans Weekend hebben Mirna en ik regelmatig mensen die naar ons toekomen met de vraag of ons jaarprogramma goed voor hen zou kunnen zijn. Ons advies aan hen is altijd om het NIET te doen. Juist omdat bevestiging zoeken bij een ander een slechte manier is om een jaartraject te starten. Mensen kiezen vanuit zichzelf de dingen die bij hen passen. Het enige dat ze hoeven te doen, is naar hun hart luisteren en een keuze DURVEN te maken. Dit brengt ons op de 3e manier van verkopen. Ik noem dit “verbinding vanuit advies en detachement”. Door mensen te adviseren wat de beste stappen voor hen zijn, en dit met de meest hoge standaard en eerlijkheid te doen, krijg je advies vanuit jezelf waarin je potentiële klant centraal staat. De klant voelt dit en kijkt op een andere manier naar die dingen die je aan te bieden hebt. Het detachement staat overigens voor het loskomen van de uitkomst die je met je verkoop wilt bereiken. Je doet gewoon je praatje en laat de uitkomst los. Door aan de uitkomst vast te blijven hangen, creëren veel mensen een ongewenste energetische verbinding…

4. Advies, detachement & beloning

De laatste en 4e stap is het “verkopen” vanuit advies, detachement en beloning. Als je de 3e manier toepast, kun je deze nog sterker maken door er een vorm van beloning aan vast te hangen. We weten dat een aankoopproces vaak met vertrouwen te maken heeft. Het vertrouwen dat het product of de dienst jou verder gaat brengen met de uitdagingen waar je mee zit. Deze groep mensen is bereid om te investeren maar staat vaak nog voor een drempel die we weg kunnen nemen. De laatste stap bij deze drempel is om mensen te helpen om over die drempel te komen. Dit kun je heel goed doen door hen die snel actie willen en kunnen nemen een extra beloning te geven voor het lef dat ze hebben om uit hun comfortzone te stappen. Vervolgens is het wederom het loslaten van de uitkomst (detachement) en geef je mensen de ruimte om te voelen wat het is dat ze willen. Zonder dwang, zonder overtuiging maar met kracht en duidelijke zichtbaarheid.

 

Door manier 4 toe te passen, hebben Mirna en ik een succesvolle business gecreëerd waarin we veel mensen verder helpen zonder te verkopen;). En doordat dat lekker en ontspannen voelt voor jezelf, voelen je potentiële klanten ook vele malen minder druk.

Welke manier van verkopen past het beste bij jou en waarom?

In het Succes In Balans weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. We hebben het zowel over persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.

Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

Welke manier van verkopen past het beste bij jou en waarom?

Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder….

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

 

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_widget_sidebar sidebar_id=”sidebar-1″][/vc_column][/vc_row]

0 0 stemmen
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
2 Comments
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Hoi,

Wat voor beloning bedoelen jullie dan als het gaat over dit deel van verkoop? https://hooggevoeligondernemen.nl/advies/. Ik pas dit model van advies en detachement reeds toe in mijn bedrijf. Als beloning zou ik hen een mogelijkheid het geven van een review, willen geven. Is dat wat jullie bedoelen met ‘beloning’?

Laatst bewerkt op 2 jaren geleden door Jo Volckaert

Over ons

hooggevoelig ondernemen - De hooggevoelige ondernemer

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Download en bekijk gratis:

  1. Case Study – Hoe familie- en zakenleven te combineren
  2. 25 Business Tips
  3. 12 Sleutels voor Succes in Balans

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

2
0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x

become unstoppable!