[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]Op veler verzoek een blog over verkopen en waarom wij, bij De Hooggevoelige Ondernemer, verkopen totaal anders zien. Veel hooggevoelige mensen hebben een grote uitdaging met verkopen. Juist omdat ze verkopen vaak zien als iets vies omdat het met dwang en overtuigen te maken heeft. In deze blog geef ik je 4 manieren hoe je “verkopen” aan kunt pakken. De eerste 2 manieren zijn de “oude manier” terwijl de laatste 2 een hele andere ingang hebben. Van verkopen naar het geven van advies. Lees er snel meer over…
1. Dwang
Verkoop staat voor veel mensen gelijk aan dwang. De dwang om tot actie over te gaan. De dwingende manier van verkoop is de oude manier van verkoop die niet meer werkt EN met veel stress gepaard gaat. We leven in een wereld waarin mensen het niet meer pikken als ze gedwongen worden om iets te kopen. Misschien zou je hier 20 jaar geleden mee zijn weggekomen (als je het al zou willen) maar in de huidige internettijd is dit simpelweg niet meer mogelijk omdat alles met elkaar te vergelijken is.
2. Overtuigen
Het slechtste wat je kunt doen als je een product of dienst aan de man wilt brengen, is om mensen te overtuigen waarom ze het zouden moeten kopen. Ze WETEN immers zelf heel erg goed wat goed voor hen is, ja of te nee. Overtuiging is een stapje krachtiger dan dwang maar het geeft weinig ruimte aan je potentiële klant. Ook overtuiging is niet de meest effectieve manier van verkopen. Veel hooggevoelige ondernemers denken dat ze de ander moeten overtuigen van het nut van het product dat ze te bieden hebben. Juist door te overtuigen, haken mensen af.
3. Advies & detachement
Tijdens het Succes In Balans Weekend hebben Mirna en ik regelmatig mensen die naar ons toekomen met de vraag of ons jaarprogramma goed voor hen zou kunnen zijn. Ons advies aan hen is altijd om het NIET te doen. Juist omdat bevestiging zoeken bij een ander een slechte manier is om een jaartraject te starten. Mensen kiezen vanuit zichzelf de dingen die bij hen passen. Het enige dat ze hoeven te doen, is naar hun hart luisteren en een keuze DURVEN te maken. Dit brengt ons op de 3e manier van verkopen. Ik noem dit “verbinding vanuit advies en detachement”. Door mensen te adviseren wat de beste stappen voor hen zijn, en dit met de meest hoge standaard en eerlijkheid te doen, krijg je advies vanuit jezelf waarin je potentiële klant centraal staat. De klant voelt dit en kijkt op een andere manier naar die dingen die je aan te bieden hebt. Het detachement staat overigens voor het loskomen van de uitkomst die je met je verkoop wilt bereiken. Je doet gewoon je praatje en laat de uitkomst los. Door aan de uitkomst vast te blijven hangen, creëren veel mensen een ongewenste energetische verbinding…
4. Advies, detachement & beloning
De laatste en 4e stap is het “verkopen” vanuit advies, detachement en beloning. Als je de 3e manier toepast, kun je deze nog sterker maken door er een vorm van beloning aan vast te hangen. We weten dat een aankoopproces vaak met vertrouwen te maken heeft. Het vertrouwen dat het product of de dienst jou verder gaat brengen met de uitdagingen waar je mee zit. Deze groep mensen is bereid om te investeren maar staat vaak nog voor een drempel die we weg kunnen nemen. De laatste stap bij deze drempel is om mensen te helpen om over die drempel te komen. Dit kun je heel goed doen door hen die snel actie willen en kunnen nemen een extra beloning te geven voor het lef dat ze hebben om uit hun comfortzone te stappen. Vervolgens is het wederom het loslaten van de uitkomst (detachement) en geef je mensen de ruimte om te voelen wat het is dat ze willen. Zonder dwang, zonder overtuiging maar met kracht en duidelijke zichtbaarheid.
Door manier 4 toe te passen, hebben Mirna en ik een succesvolle business gecreëerd waarin we veel mensen verder helpen zonder te verkopen;). En doordat dat lekker en ontspannen voelt voor jezelf, voelen je potentiële klanten ook vele malen minder druk.
Welke manier van verkopen past het beste bij jou en waarom?
In het Succes In Balans weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. We hebben het zowel over persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.
Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.
Welke manier van verkopen past het beste bij jou en waarom?
Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder….
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.
Bas van Vugt[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_widget_sidebar sidebar_id=”sidebar-1″][/vc_column][/vc_row]
Hoi,
Wat voor beloning bedoelen jullie dan als het gaat over dit deel van verkoop? https://hooggevoeligondernemen.nl/advies/. Ik pas dit model van advies en detachement reeds toe in mijn bedrijf. Als beloning zou ik hen een mogelijkheid het geven van een review, willen geven. Is dat wat jullie bedoelen met ‘beloning’?
Hi Jo.
Wat we hier bedoelen is dat je je potentiele klant helpt met beslissen doordat je hem of haar een extra relevante beloning geeft. Heel krachtig en vooral natuurlijk.
Liefs,
Bas