Bedrijf Opzetten Met Je Partner? 7 Dingen Die Ik Leerde…

bedrijf opzetten met je partner
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

Hoe doen jullie dat? Hoe hebben jullie samen een bedrijf opgezet? Dat zijn vragen die we vaak gesteld krijgen. In deze blog meer informatie over een bedrijf opzetten met je partner. Daarnaast 7 dingen die ik leerde en vooral: de waarheid over samenwerken met je partner :).

Alleen doen als je samen op een lijn zit

Dat is het eerste dat mij te binnenschiet wanneer ik denk een het opzetten van een bedrijf met je partner. Een bedrijf opzetten met je partner is echt iets dat je alleen kunt toepassen als je samen op een lijn zit. Je wordt namelijk regelmatig met elkaar geconfronteerd en er is niet altijd een scheiding tussen privé en zakelijk. Check dus eerst bij jezelf of je met je partner genoeg op een lijn zit om dit stuk samen succesvol te transformeren.

Waar werk je samen naar toe?

Een logische vraag die zich al snel aandient – en die een vervolg is op de vraag of je samen op een lijn zit – is de vraag waar je samen naar toewerkt. Vanuit daar ontstaat namelijk het volgende doel dat je samen kunt hebben. Om het tot een succes te maken, heb je een groter doel nodig. Vanuit dat oogpunt is het genieten, alleen vaak is er wel gezamenlijk werk te doen om dit grotere doel helder te krijgen. Mijn vraag aan partners die samenwerken, is daarom vaak: “Wat zijn jullie belangrijkste doelen samen? Waar werken jullie samen naar toe?” Een doel dat groter is dan gewoon alleen ‘geld verdienen’ of ‘de rekeningen betalen’, werkt als een magneet op andere mensen. Bespreek dit.

Is een bedrijf opzetten met je partner de ideale combinatie?

Sommige mensen vinden het de ideale combinatie: je werkt samen én je hebt samen een bedrijf. Anderen vinden het juist niks. En alles daar tussenin. Dat is persoonlijk en dat maakt het mooi.

Ondanks dat het best wel eens gek is om veel met je partner samen te zijn rondom werk kan het natuurlijk ook heerlijk zijn om zoveel in elkaars nabijheid te zijn en elkaar meer te zien dan mensen die een ‘gewone’ baan hebben. Toch is voorzichtigheid ook geboden en pak ik, uiteraard in overleg met Mirna, zeker ook 1 of 2 keer per jaar een week helemaal voor mezelf. Bronnen zonder andere energieën en zonder Mirna. Dat vind ik heerlijk. Ook om dan weer terug naar huis te gaan overigens. Soms realiseer ik me nog meer hoe fijn het eigenlijk is met elkaar op het moment dat er juist even wat afstand is om vervolgens weer in verbinding bij elkaar aan te sluiten.

Bij ons loopt er heel veel door elkaar heen. Daar moet je echt wel tegen kunnen. Soms liggen we ’s avonds in bed en bespreken we nog even wat zakelijke dingen. Het houdt natuurlijk nooit op. Dat moet je accepteren. Anders kun je er denk ik beter niet aan beginnen. Er moet ruimte zijn voor jezelf én om te zeggen wat je bezighoudt. Ook al is dat in sommige drukke tijden dan gewoon wat meer werk-gerelateerd dan anders. Dat hoort er dan even bij.

Het scheelt natuurlijk dat Mirna en ik allebei een ondernemende geest hebben en op een ondernemende en directe manier in het leven staan. Het kan ook best dat we, in 5 seconden tijd, een hele belangrijke beslissing nemen. Gewoon omdat het zo voelt.

7 tips voor succes in een bedrijf opzetten met je partner

Om samenwerken met je partner tot een succes te maken, is het belangrijk om te beseffen dat er meer op het spel staat dan alleen maar een bedrijf. Er staat een relatie en in sommige gevallen natuurlijk ook een gezin achter. Dit betekent dat er wel een aantal ‘regels’ zijn waar je je het beste aan kunt houden om ‘on track’ te blijven in de samenwerking.

  1. Definieer je gezamenlijke doel

Het kiezen van richting. Daar hebben we het dan over. We hebben periodes gehad van ontzettend veel duidelijkheid. Dan loopt alles als vanzelf. Daar tegenover staan ook periodes van onduidelijkheid. Dat hoort erbij. Dat is een proces van groei. Duidelijkheid is kracht. Kom zo snel als je kunt tot een groter gemeenschappelijk doel. Dat maakt het zoveel makkelijker om samen zakendoen tot een succes te maken.

  1. Scheid bevoegdheden: wie beslist waarover?

Ik ben nogal eens van de ideeën. Dat is natuurlijk geweldig, omdat je op die manier nooit verlegen zit om een goed idee om je te helpen in een bepaalde situatie. Dat is een kwaliteit die ik oppak in onze business en in onze investeringen. Als er zich een probleem of een uitdaging voordoet, dan ga ik daar creatief mee aan de slag.

Mirna is uiteindelijk de eindbeslisser bij ons. Zij voelt en beslist. Ze weet wat klopt vanuit haar gevoel. Ze houdt het praktische en het grotere plaatje in de gaten. Daarnaast doet ze alles rondom de boekhouding en onze cijfers.

Durf je bevoegdheden te scheiden. Durf te kiezen om ergens goed in te zijn en het andere aspect bij de ander te laten – en hem of haar daar dan ook de complimenten en de waardering voor te geven. Het is dus niet alleen maar het scheiden van de bevoegdheden, maar vooral ook de waardering van elkaars taken.

  1. Clarify Verify

Dit principe leerden we eens tijdens een grote business training: verduidelijk en verifieer. Dat vergemakkelijkt de communicatie met de ander en het haalt de ruis eruit. Dit bekent praktisch gezien dat je elkaar twee vragen kunt stellen.

  1. Kun je dit verduidelijken?
  2. Dus je bedoelt dat…..?

Op deze manier kun je de communicatie met je partner verbeteren en misverstanden voorkomen.

  1. Zorg voor een goede (fiscale) structuur

Een bedrijf opzetten met je partner… Dan komt als snel de bedrijfsvorm die je gaat opzetten aan de orde. Vaak zie je dat stellen samenwerken in een Vennootschap Onder Firma (VOF) waarbij beide partners dan vennoten zijn. Een logische constructie, omdat hij eerlijkheid en vertrouwen in de hand werkt. Bovendien kun je als VOF goed bepalen hoeveel procent van de aandelen je hebt. Een eerlijke verdeling is dan natuurlijk 50% – 50%. Een goede structuur werkt de gelijkheid van de partners in de hand.

Naast een VOF kun je, bij een bedrijf dat wat meer winst overhoudt, gaan denken aan een B.V., een Besloten Vennootschap. Dit is de vergevorderde versie van de VOF. Bij een B.V. sluit je voor een deel de aansprakelijkheid in het privédomein uit, terwijl je die bij een VOF wel hebt. Daarnaast kun je bij een B.V. werken met een vast maandsalaris. Let op: doe dit alleen als de liquiditeit van je bedrijf dit toestaat. Laat je in deze constructies en het opzetten ervan goed informeren en bedenk waar je samen naar toe werkt en wat de status is van je bedrijf en waar je heen wilt.

  1. Bespreek het ‘worst case scenario’

Dit is een stap die veel partners die samen een bedrijf hebben nogal eens vergeten: wat gebeurt er als de zaak niet loopt? Als je uit elkaar zou gaan of bijvoorbeeld als een van de twee ziek zou worden?

Vragen die legitiem zijn om te stellen, maar die vaak naar de achtergrond worden geschoven. In ieder geval is de ziektevraag eentje die je echt samen wilt bespreken. Heb je een arbeidsongeschiktheidsverzekering (Bekijk deze blog voor een alternatief verhaal hierover) en is deze genoeg om jullie vaste lasten te dekken? Zijn er kinderen die minderjarig zijn? Dan is dit een extra zorg waarover nagedacht mag worden.

Sommige risico’s horen bij het ondernemen en die kan en mag je nemen. Andere risico’s niet. Ziekte is er zo een. Dan heb ik het niet over het breken van een arm of een been waardoor je een paar weken niet kan werken. Daar komen de meeste ondernemers wel overheen. Het gaat hier dan echt om het ‘worst case scenario’ van helemaal niet meer of nog maar beperkt kunnen werken en functioneren. Dát zijn dan echt de risico’s die je niet kunt en mag nemen in je onderneming.

  1. Geef elkaars talenten de ruimte

Als partners samen een bedrijf runnen, is het handig wanneer ze over talenten beschikken waarmee ze elkaar aanvullen en versterken. Daarom is het verstandig om elkaar de ruimte te geven om ieder zijn eigen talenten te laten ontwikkelen. Zeker als deze complementair zijn aan elkaar en elkaar dus ondersteunen.

Daarnaast werkt het natuurlijk motiverend als je ervoor kiest om de talenten van de ander te benoemen en te waarderen. Zo heeft natuurlijk je partner meer zin in het inzetten van die talenten en dit komt dan ten goede aan de onderneming. Mooi toch? 🙂

  1. Pas op voor hiërarchische verschillen in een bedrijf opzetten met je partner

Wanneer de ene partner ‘de baas’ is en de ander ‘de medewerker’ ontstaat er een hiërarchisch verschil tussen de partners. Het behoeft natuurlijk weinig uitleg dat als je die hiërarchie meeneemt naar huis, dat je dan de poppen aan het dansen hebt J. Uitkijken dus met hiërarchische verschillen. Natuurlijk, soms heb je in bedrijven te maken met gesprekken die de een wel voert en de ander niet. Dat hoeft geen groot probleem te zijn. Soms is de ene partner het ‘gezicht’ naar de buitenwereld en de ander degene die achter de schermen werkt. Als er dan maar gezorgd wordt voor waardering voor elkaar en je je beide kunt vinden in die rolverdeling.

De waarheid over een bedrijf opzetten met je partner

Een bedrijf opzetten met je partner is een andere tak van sport dan wanneer je dit alleen doet. Het geeft een andere dynamiek en een ander soort uitdagingen om aan te pakken. Vier belangrijke zaken om rekening mee te houden:

1) Een bedrijf opzetten met je partner is een uitdaging

Vele stellen hebben de behoefte om hun eigen ding te hebben en te houden. Het kan voelen als een hele stap om, naast je privé leven, ook nog eens samen met je partner een bedrijf te hebben. De waarheid is dat hierin een grotere integratie schuilt dan wanneer je allebei helemaal volledig je eigen ding hebt. Dit is natuurlijk schitterend met een goedlopende relatie. Er schuilt echter ook een diepe valkuil wanneer de relatie nu juist niet sterk genoeg is. Wellicht zijn er dan lichtere samenwerkingsvormen mogelijk waarin je elkaar wel ondersteunt, maar niet volledig privé en zakelijk gaat integreren.

2) Praat VEEL

Dit is iets dat ik echt heb mogen leren. Ik maakte gewoon teveel aannames als het over ons bedrijf ging. Teveel zaken bleven onbesproken. Leer te communiceren. Ook al is dit soms niet fijn of oncomfortabel. Doe het toch.

3) Zorg dat je de praktische kanten goed regelt

Anders gaat het een strijd worden. Behandel elkaar eerlijk, met aandacht en liefde. Geef vanuit je talent de ander de aandacht, hoe uitdagend dit in sommige situaties ook kan zijn.

4) Bespreek het ‘worst case scenario’

Dit geeft je lucht om de stemmetjes in je hoofd van het ‘wat als…’-gedeelte met elkaar te delen, zodat de weg vrij kan worden gemaakt naar een heerlijk en goedlopend bedrijf waarin aandacht, overvloed en tijd centraal kunnen staan. Hoe je het ook wendt of keert, een bedrijf is en blijft een tool om je missie in de wereld te zetten. Daarin mag balans tussen privé en zakelijk niet ontbreken. Het is niet altijd werk. Er is een privéleven en we verdienen het als mens om daar vanuit overvloed van te mogen genieten.

Kortom: een bedrijf opzetten met je partner is voor de een de ideale combinatie en de ander moet er niet aan denken. Bespreek dit en volg je gevoel of het bij jou past voor nu én voor de langere termijn.

Succesvol een bedrijf opzetten met je partner

Zo is veel te zeggen over samenwerkende partners. Wij zien het altijd als een hele eer om te mogen werken met mensen die samen met hun partner een bedrijf willen opzetten. Natuurlijk herkennen Mirna en ik de vele processen. Wij hebben samen een manier gevonden om hiermee om te gaan en er onze kracht van te maken. Doordat we deze processen hebben meegemaakt, kennen we de pluspunten en de uitdagingen van partners die samen een bedrijf voeren. Ontwikkelen is ook gewoon samen groeien. Mirna en ik volgen vaak samen cursussen, seminars en coaching. Voor ons werkt het gewoon om samen die weg af te leggen.

Heb jij zin om (samen met je partner) eens verder kennis met ons en onze werkwijze te maken? Wees dan hartelijk welkom bij Succes in Balans. Een unieke trainingsdag waarin we jou (of jullie ;)) helpen om te groeien op persoonlijk, zakelijk en financieel gebied.

Meer informatie over Succes in Balans. Wie weet tot dan!

Liefs,
Bas (en Mirna natuurlijk).

0 0 stem
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
2 Comments
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Wow, alsof het mijn verhaal is. Toch heb ik een grote fout gemaakt. Mijn partner destijds deed de boekhouding/de cijfers, maar had er eigenlijk geen zin in. Dat gaat zich dan wel wreken.
Ooit vertelde een medewerkster binnen onze organisatie: ‘het gaat hier allemaal zo snel, ik moet geloof ik, tussen jij in liggen want jullie werken zelfs daar door!’ En dat klopt, het was onze passie en beslissingen of besprekingen vonden zelfs in bd plaats….”Oh ja, heb jij aan dat gedacht? Zullen we dat zo doen?” …Welterusten!
Goed artikel, een aanrader, zeker wanneer je met een partner een bedrijf wilt opzetten.
Hartegroet
Loek Knippels
voormalig opleider/trainer Coach/Counselor-opleiding.
Nu startend met een bedrijf in Frankrijk Centre l’Art de Vivre.

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

2
0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x
()
x
Scroll naar top

become unstoppable!