Wat is een bedrijfsstrategie?

Wat is een bedrijfsstrategie? En bedrijfsstrategieën uit het boekje, werken die in de praktijk eigenlijk wel?
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]
Een bedrijfsstrategie, wat is dat? In mijn leven ben ik hier vaak tegenaan gelopen. Zeker tijdens de 2 economische studies die ik heb gevolgd. In deze blog meer over de reis die ik rondom het opzetten van bedrijfsstrategieën heb gemaakt en wat je er zelf mee kunt doen. Mijn gedachtes en mindset hierover zijn vanaf het moment dat ik in de schoolbanken zat tot het moment dat ik ondernemer werd totaal veranderd. Simpel en uitvoerbaar. Dat zijn de sleutelwoorden.

Uit het boekje…

In totaal heb ik 7 jaar economie gestudeerd. Eerst 4 jaar Commerciële Economie op het HBO en vervolgens Strategisch Management op de Universiteit van Tilburg. Een hele goede tijd waarin ik ontzettend veel heb geleerd. Er werd mij geleerd hoe je plannen maakt, onderzoekt en deze plannen doelmatig uitvoert. Een heel interessant proces waarbij vooral de nadruk ligt op het gebruik van het hoofd. Het hoofd dat uitzoekt, onderzoekt, test en vanuit daar met nieuwe verbeterde opties komt. In het boekje leer je om analytisch te denken, om ervoor te zorgen dat alles logisch in elkaar steekt.

En dat terwijl de huidige praktijk van mijn bedrijf totaal anders in elkaar steekt. Ik merkte al heel snel dat de praktijk er heel anders uitziet. In de praktijk is het vooral een combinatie tussen hoofd en hart wat je bedrijfsstrategie uniek maakt. Goed voelen én goed praktisch uitvoerbaar zijn.

Ambitie, missie, visie, doelen en strategie

Deze begrippen worden veelal door elkaar gebruikt en worden geschaard onder het kopje bedrijfsstrategie. Ambitie heb je als ondernemer sowieso nodig. Ambitie is voor mij een manier van denken. Een manier om jezelf en je bedrijf voortdurend te verbeteren. In je missie leg je uit wat het precies is dat je waarden en identiteit van het bedrijf zo kenmerkt. Met andere woorden: Wat vind je precies belangrijk in jouw bedrijf en waarom? De visie is een uitvloeisel van de missie en geeft aan hoe je jouw bedrijf en jezelf ziet op de langere termijn. De strategie tenslotte is de manier die je kiest om je doelen te behalen.

Mijn ervaring met “uit het boekje”:

Tijdens mijn studie kwam ik in contact met iemand in het bedrijfsleven. Iemand die potentie zag in mij en mij graag verder wilde helpen. Ik ging de uitdaging met hem aan en voor ik het wist, draaide ik mee in het bedrijfsleven. De eerste paar maanden was het echter totaal loskomen van alle gedachtes die ik de afgelopen jaren op school had opgedaan. Ik merkte dat de praktijk ruwer in elkaar stak. Met invloeden die vooraf niet te controleren waren. Mijn leerschool was hard maar snel. De oplossing? Hoofd combineren met het hart en intuïtie toelaten, binnen de academische insteek die ik had, bleek de missing link te zijn.

Zo’n ervaring heb ik in de beginfase van De Hooggevoelige Ondernemer nogmaals gehad. We hadden iemand ingehuurd om onze marketingstrategie uit te denken en deze in praktische schema’s en strategieën te gieten. Zo ook onze bedrijfsstrategie. De praktijk bleek echter nogmaals mijn beste leermeester: Ik eindigde met een workshop van 4 mensen in plaats van de 25 waarop we onze doelen en bedrijfsstrategie gericht hadden. Achteraf zie ik hoe dit soort leermomenten als een rode draad door mijn leven lopen. Inmiddels weet ik dat niks zeker is en dat er praktische kennis nodig is van experts om je écht verder te helpen.

In de praktijk zie ik een aantal elementen die voor ons belangrijk zijn geweest om onze bedrijfsstrategie goed toe te kunnen passen.

  1. Blueprint:

Er is heel veel geschreven over verschillende bedrijfsstrategieën. In onze huidige situatie komt het simpelweg neer op het leggen van een goede basis. Dat doe je in je blueprint: Het positioneren van jezelf en je bedrijf op een bepaalde manier binnen een bepaalde markt. Je blueprint is vervolgens leidend om met je doelen en uitvoering daarvan aan de slag te gaan. Zie het als de fundering waarop je het huis bouwt. Zo omvat de blueprint bepaalde kernwoorden, begrippen, waardes, standpunten, vragen en thema’s die op jouw bedrijf van toepassing zijn.

  1. Doelen:

Een goed doel heeft een aantal kenmerken. Eén hiervan is het feit dat je een doel vooral NIET SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) wilt maken. Althans, ik heb gemerkt dat het SMART definiëren van doelen niet de meest effectieve manier van doelen stellen is. Vooral het realistisch definiëren van het doel is een probleem. Realisme is immers de meest bewandelde weg naar een middelmatig leven. Anders gezegd: Wat nu realistisch is, heeft je huidige realiteit vormgegeven en zal dat in de toekomst ook blijven doen. Om uit deze comfortzone te komen, heb je een doel nodig dat groter is dan wat je nu al kent, iets dat juist helemaal niet realistisch is. Ook het tijdsgebonden element kan tot uitdagingen leiden. Zeker omdat het tijdsgebonden aspect voor je hersenen een element van uitstelgedrag kan betekenen. Wie zegt immers dat je je doel al niet veel eerder kunt behalen?

Ik opteer daarom altijd voor het doelen stellen met de volgende componenten:

  1. IK in het doel: Het gaat natuurlijk over jezelf, niet over iemand anders;
  2. NU: Hiermee omzeil je het tijdgebonden aspect en maak je het voor jezelf makkelijker in bijvoorbeeld het visualiseren van je doelen.
  3. Werkwoord: Je gebruikt een werkwoord om aan te geven waar je heen wilt.

Een voorbeeld van een goed doel kan dus zijn: IK VERDIEN NU € 100.000 per jaar. Op die manier laat je het helemaal open. Open voor jezelf om zo snel mogelijk tot het doel te komen maar zeker ook aan het universum om samen met jou mee te werken aan het realiseren hiervan.

Doel & bedrijfsstrategie:

Vanuit je doelen ontstaat een specifieke strategie, maar dan net iets anders dan het boekje voor je in petto heeft. Simpelweg geeft deze strategie in het kort aan via welke marketingfunnels jij je gestelde doelen zult gaan realiseren. Een bedrijfsstrategie is wat dat betreft een uitvloeisel van de doelen die je eerder hebt gesteld. Een marketingfunnel heeft verschillende stappen. Zo komen bijvoorbeeld gratis waardevolle weggevers, facebook marketing, automations, salespages e.d. in deze strategie aan bod. Kort gezegd is je bedrijfsstrategie een versimpelde weergave van het pad dat jij en je klant doorlopen vanaf het moment dat die persoon met jou kennismaakt, totdat deze klant bij je wordt. Door op die manier naar een bedrijfsstrategie te kijken, lukt het mij om hoofd en hart met elkaar te verbinden.

Zoals ik al eerder in het voorbeeld aangaf: Liever een goede, simpele en praktische strategie in het hier en nu, dan een goed uitgedachte strategie uit het boekje die toch nét niet blijkt te werken. Maar nog veel belangrijker: Om waardevol te zijn voor de klant en veel waarde te geven. Dát is immers een van de kenmerken van de betekeniseconomie: Het verder helpen van zoveel mogelijk mensen door waardevol te zijn voor anderen. Een goede bedrijfsstrategie kan je hier enorm bij helpen.

Hoe ziet jouw bedrijfsstrategie eruit?

 

Wil je meer weten over het bereiken van rijkdom op alle vlakken en het opzetten van een succesbedrijf? Kom dan eens vrijblijvend langs in het Succes In Balans weekend.

In het Succes In Balans weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. We hebben het zowel over persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.

 

Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

 

Hoe ziet jouw bedrijfsstrategie eruit?

Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder….

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

 

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_widget_sidebar sidebar_id=”sidebar-1″][/vc_column][/vc_row]

0 0 stem
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x
()
x
Scroll naar top

become unstoppable!