Van belevingseconomie naar betekeniseconomie

Er is een trend aan het ontstaan vanuit het beleven (lees consumeren) naar het creëren van betekenis.
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

betekeniseconomieDe consumptiemaatschappij. Een concept waarvan meer en meer mensen afstand lijken te willen nemen. Wat ik signaleer, is een trend vanuit het beleven (lees consumeren) naar het creëren van betekenis. In deze blog deel ik heel graag mijn visie op deze trend.

Consumeren is goed voor iedereen?

Het consumeringsmodel is een van de belangrijkste pijlers van de westerse maatschappij. Door meer te consumeren, kunnen bedrijven meer producten en diensten maken, mensen kunnen die producten en diensten produceren (er ontstaat dus werkgelegenheid). Dit heeft er voor een belangrijk deel voor gezorgd dat we een enorme groei in welvaart gezien hebben de afgelopen tientallen jaren. Je zou dus kunnen zeggen dat consumptie welvaart opschroeft. Dit opschroeven van die welvaart wordt vaak gemeten in het BNP, oftewel het Bruto Nationaal Product. Het BNP kun je dus zien als de totale toegevoegde waarde van alle producten en diensten die in een bepaalde periode in een land worden geproduceerd. Meestal wordt het BNP gemeten over een jaar.

Wat interessant is binnen dit model, is dat meer geldelijke welvaart automatisch zou leiden tot een hoger kwaliteit van leven, onze levensstandaard. Binnen dit consumeren staat het beleven en invullen van korte termijn prikkels dan weer centraal.

Welvaart het nieuwe beleven?

Het model van het consumeren heeft ons gebracht tot waar we nu zijn. Het heeft ons zelfs grote financiële welvaart gebracht, goede gezondheidszorg, mobiliteit e.d. En toch, waarom ervaren zoveel mensen dan bijvoorbeeld burn-out klachten? Waarom missen veel mensen zingeving? Wat is de plaats van geluk in correlatie met het consumeren? Zomaar een aantal vragen die in je op kunnen komen bij het lezen van dit model van consumeren. Wat ik zie, is dat mensen steeds meer en meer en dieper op zoek zijn naar zichzelf en wat ze nu precies komen doen op deze wereld. Zoals Herman van Veen gisteren tegen mij zei: “Is dit leven slechts een tussenstap, of is het een doodlopende straat?” Niemand weet het antwoord hierop maar het is zeker het overdenken waard. Net zoals in mijn gevoel toen ik zo rond mijn twintigste deze levensvragen ging stellen. Ik zat op de universiteit maar merkte dat succesvol worden op een vlak mij niet gelukkig zou maken. Wat ik wilde was impact, zoveel mogelijk positieve impact. Op dat moment voelde ik mij vooral wat verloren met deze gedachte. Immers, wat voor verschil kon ik nu maken? Sinds die tijd is er echter een enorme positieve verschuiving gekomen van mensen die zoeken naar hun ware reden van bestaan, van mensen die op zoek zijn naar hun zielenmissie.

De betekeniseconomie

Hierin is consumeren steeds minder belangrijk. Waar het over gaat, is het opereren binnen de betekeniseconomie. Hierin staat het maken van positieve impact voor anderen centraal. Wat je nodig hebt is, in tegenstelling tot de consumptie-economie, niet meer zozeer klanten die je zoveel mogelijk kunt laten consumeren, het gaat over het definiëren van een maatschappelijk probleem. Dit probleem kan zeer veelzijdig zijn. Hierin kun je je creativiteit kwijt. Waarom heb je een maatschappelijk probleem nodig? Dit is heel simpel. Zodra je een maatschappelijk probleem gevonden hebt, hoef je dit als ondernemer alleen nog maar op te lossen ;-). Ondernemers lossen namelijk problemen op en krijgen daarvoor betaald. Waarbij dit geld uiteraard een bijproduct van succes is. Je gaat dus niet meer voor het geld als doel, maar voor het oplossen van het maatschappelijke probleem. Vanuit daar ontstaan vrijwel automatisch verdienmodellen. Waarom is deze trend zo belangrijk? Steeds meer consumenten zien dat alleen consumeren zonder na te denken over de gevolgen hiervan niet eeuwig door kan gaan en willen hiervoor een verandering. Dit betekent dat het kopen van een product een positieve impact heeft op de wereld. Als je hier meer over wilt weten, kun je eens kijken naar het bedrijf Ecosia. Dit is een zoekmachine die voor elke x aantal zoekopdrachten een boom plant en zich tot doel heeft gesteld om het wereldwijde maatschappelijke probleem ontbossing op te lossen.

Stel je voor dat jij een maatschappelijk probleem kunt definiëren en hier de oplossing voor bent? EN, dat elke keer als iemand een product of dienst koopt, dit een positieve impact op de wereld heeft? Hoe zou je business er dan uitzien? En vooral: hoeveel (meer) extra zingeving zou dit kunnen opleveren?

Binnen De Hooggevoelige Ondernemer staat het creëren van bedrijven die opereren binnen deze betekeniseconomie centraal. Als je hier meer over wilt weten… kom dan naar het Succes in Balans weekend.

Wat betekent het opereren binnen de betekeniseconomie voor jou?

Wil je meer weten over het bereiken van rijkdom op alle vlakken en het opzetten van een succesbedrijf? Kom dan eens vrijblijvend langs in het Succes In Balans weekend.

In het Succes In Balans weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. We hebben het zowel over persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.

Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

Wat betekent het opereren binnen de betekeniseconomie voor jou?

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt

Jouw mening telt...

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

nl_NLDutch
nl_NLDutch
Scroll naar top

become unstoppable!