Bereik en impact: van 4 naar 75 man

Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

Van 4  naar 75 deelnemers. Dat is wat er gebeurde toen Mirna en ik onze boodschap breder en meer gedragen in de markt gingen zetten. In deze blog meer over dit proces en hoe je zelf je bereik kunt vergroten en meer impact kunt maken.

Mediabedrijven

Het lijkt er steeds meer op dat hoe langer hoe meer bedrijven echte mediabedrijven aan het worden zijn. Of het nu gaat om ZZP-ers of MKB-ondernemingen, allemaal zetten ze wel Social Media in om klanten te bereiken. De relatie met de buitenwereld is natuurlijk erg waardevol. Het is waar de waarde van een bedrijf grotendeels op is gebouwd, inclusief bestaande en toekomstige klant-stromen.

Vaak hebben ondernemers hele goede producten. Ze helpen mensen en zijn vastberaden om dit ook te blijven doen, ondanks alle uitdagingen die dit met zich meebrengt en de flexibiliteit die het vergt. Een goed product is een vereiste, maar het is meestal geen winnaar op zichzelf. De promotie en het in de wereld zetten van wat je doet als ondernemer is daarbij een grote uitdaging.

4 mensen waarvan we er 2 kenden

Dat was het aantal deelnemers tijdens onze eerste ‘workshop’ 8 jaar geleden. Natuurlijk, het was verre van perfect en er was echt van alles te verbeteren. Toch was het ook een magische ervaring. We hadden iets op de wereld gezet waar we helemaal achter stonden. We konden trots zijn op wat we hadden gecreëerd. Alleen… hoe ga je een business bouwen met 4 deelnemers? Daar lag sowieso onze grote uitdaging, al wisten we dat zelf in het begin zeker niet…

Mensen bereiken met een boodschap. Dat was wat we zo graag wilden doen, alleen we hadden echt geen idee hoe. We wisten wel dat bereik waardevol was. Natuurlijk, dat weet elke ondernemer. Zeker in deze tijden waarin flexibiliteit en verandering gevraagd worden, is dit de afgelopen maanden nog maar eens extra bevestigd.

Vanuit die workshop met 4 mensen besloten we om flink te investeren in ondersteuning voor onszelf en ons bedrijf. We voelden én wisten dat we het simpelweg niet alleen zouden kunnen. We kregen onze eerste mentor en toen gebeurde er iets magisch. Hij stuurde slechts 2 mailtjes naar zijn mailinglijst. 2 mailtjes waarin hij uitlegde over Mirna en mij, wat wij deden en dat hij het enorm zou aanraden om met ons te werken. Toen ontplofte het aantal aanmeldingen. Er kwamen 75 mensen naar onze workshop en de maximale capaciteit van de ruimte die we hadden gehuurd was daarmee bereikt.

Van 4 naar 75 deelnemers. Beduusd waren we ervan. Hoe kan zoiets zo’n grote impact hebben, vroegen wij ons af. Ik herinner mij nog goed dat ik zei: “2 mailtjes gaat geen groot verschil maken”. Dus wél! En hoe! We hadden een fantastische workshop en we genoten ervan. Toen kwam het inzicht: zo’n bereik willen we zelf ook. Gewoon zelf kunnen bepalen naar wie en wat we ons bereik sturen. Natuurlijk. Het opbouwen van zo’n mailinglijst is niet gratis. Dat kost tijd en geld. Het was alleen wel onze grote missende factor in ons businessmodel. We misten bereik.

6 redenen waarom een waardevolle mailinglijst een must is voor een succesvolle business

Goed. Een mailinglijst dus. Laten we eens kijken welke 6 grote voordelen zo’n lijst met zich meebrengt. Daarna leg ik je uit hoe ook jij je lijst kunt opbouwen of uitbouwen. In de rest van dit artikel meer over e-mail marketing en waarom wij het zo’n belangrijke bouwsteen vinden.

Geen mailinglijst = geen business?!?

Dit is heel kort door de bocht, maar feitelijk komt het hier wel op neer. Dat merkten we wel toen we nog met hele kleine groepen werkten. Als je een bedrijf hebt, heb je immers klanten nodig. Klanten die op een regelmatige basis ‘iets’ waardevols van jou te zien krijgen. Natuurlijk kun je dit allemaal 1-op-1 doen, maar dat kost heel veel tijd en op die manier gebruik je (nog) niet alle mogelijkheden om snel en effectief ineens met VEEL mensen in contact te komen. De 6 grote voordelen van een mailinglijst, hier komen ze:

#1: Je geeft snel waarde

Een goede mailinglijst is gebaseerd op het geven van waarde aan je klanten. Niet per sé om te verkopen. Dat komt in een later stadium vanzelf wel. Veel waarde geven? Dat betekent nagenoeg automatisch dat geïnteresseerden wel eens bij je langs gaan of iets van je kopen. Als er goede en heldere producten zijn die een oplossing bieden voor hun pijn natuurlijk.

Om die waarde snel en effectief te kunnen geven, kun je een content planner gebruiken. Dit is een document dat je kunt gebruiken om datgene waarover je wilt schrijven, je content, te structureren. Op die manier hoef je nooit na te denken waarover je kunt schrijven. Je kunt zelfs vooruit werken en zaken online in je mailing-systeem inplannen. Hoe geweldig is dat? Op die manier stel je jezelf in staat om op een ongelofelijk effectieve manier zaken te doen. Letterlijk vanuit de gehele wereld als dat belangrijk voor je mocht zijn.

Het geven van waarde vergt overigens dat je in een snel veranderende wereld met veel onzekerheid flexibel bent in hoe je je bedrijf vorm geeft. Je hebt immers een tool in handen om je potentiële klanten snel en effectief te kunnen bereiken als er een verandering is in je business model. Al dan niet van buitenaf opgelegd, je hebt die mogelijkheid om er flexibel mee om te gaan.

#2: Mensen kunnen met je kennismaken

Dit is ontzettend waardevol. Je geeft waardevolle content en daarnaast nodig je mensen op een hele laagdrempelige manier uit om met jou kennis te komen maken. Zie voor zo’n voorbeeld onderaan dit artikel onze uitnodiging om met ons te werken.

#3: Je kunt veel standaardiseren

In elk e-mail programma heb je de mogelijkheid om te standaardiseren. Je kunt hierbij denken aan e-mail nieuwsbrieven, templates, verschillende e-mail lijsten of bijvoorbeeld een standaard uitnodiging voor jouw kennismakingsproduct. Dit betekent in de praktijk dat je boodschap consistent en herhalend is voor je potentiële klanten en dat is een absolute must in deze tijd waarin overprikkeling op de loer ligt. Standaardiseren betekent ook dat je gebruik kunt maken van automatische e-mail reeksen. Dit zijn standaard opgestelde e-mails die in een bepaalde volgorde naar mensen worden toegestuurd. Je kunt deze bijvoorbeeld toepassen op het moment dat iemand bijvoorbeeld iets van je heeft gedownload via je website of  Facebook/Instagram. Dit standaardiseren betekent dat je veel mensen kunt bereiken. Je maakt de e-mail reeks eenmalig en vanuit daar blijft het automatisch lopen. Je zou dit kunnen zien als je eigen vastgoed. Virtueel vastgoed dan wel te verstaan.

#4: Je hebt een CRM systeem

CRM staat voor Customer Relationship Management oftewel het onderhouden van contacten via een systeem. Dit heeft verschillende voordelen waarvan de grootste bestaat uit het opbouwen van een relatie met je klanten. Veelal is het e-mail adres van de klanten de zogenaamde “broncode”. Bij deze broncode hoort dan weer naam en bedrijfsnaam. CRM systemen zitten vaak geïntegreerd in autoresponder systemen, waardoor je nog maar een systeem nodig hebt: een E-mail systeem. Dit heeft grote voordelen, omdat je op die manier slechts gegevens up-to-date hoeft te houden van één systeem en niet meer van meerdere systemen. Ander voordeel is, dat er verschillende personen tegelijk in het systeem kunnen werken, zelfs tegelijk bij dezelfde klant.  

# 5: Je kunt segmenteren

Segmentatie is niks meer en niks minder dan het opdelen van jouw potentiële doelgroep in verschillende groepen. Dit heeft als groot voordeel dat je naar die deelgroepen gerichte, waardevolle content kunt sturen. Je kunt zelfs een apart aanbod doen naar iemand die bijvoorbeeld al eens bij je in de praktijk is geweest. Of iemand die nog nooit bij je is geweest en die je misschien wel een laagdrempeliger aanbod wilt doen. Super krachtig. Praktisch gezien betekent dit dat je de totale inschrijvers in je mailinglijst opdeelt in verschillende deellijsten. Elke deellijst kan dan vervolgens weer geïnteresseerd zijn in een ander element van wat je te bieden hebt.

Segmentatie is de basis voor elke goede marketeer. Het geeft je een praktisch beeld van de verschillende groepen die in jouw diensten geïnteresseerd zijn, hoe je klanten eruit zien en wat voor gemeenschappelijke kenmerken ze hebben.

#6 : Je kunt (af en toe) een aanbod doen

Wanneer je een (grote) relevante mailinglijst hebt opgebouwd, kun je af en toe eens een aanbieding doen naar deze lijst. Natuurlijk, je zult mensen hebben die zich dan uitschrijven. Dat is helemaal niet erg. Zie het als een vorm van natuurlijke selectie. Mensen die zien welke waarde je biedt, zullen blijven. Anderen zullen weggaan. Daar is niks mis mee en het is zelfs goed om hierin mensen te faciliteren om zich snel en zonder veel moeite uit te schrijven. Focus op die mensen waar je een connectie mee hebt en die je verder wilt helpen.

Direct zelf aan de slag voor een groter bereik?

Uiteindelijk is kennis potentiële kracht. Het kan alleen vanuit implementatie voor je werken. Meer info in deze podcast.

Degene die er klaar voor is om te implementeren, helpen wij verder in onze Hooggevoelig Ondernemen Business Community. Hier staat direct een uitgebreide cursus “Business Block” voor je klaar om je bereik, impact en omzet te verhogen. Wil je hiermee aan de slag? Je kunt je tot eind augustus inschrijven om gebruik te maken van het introductie-aanbod in de Community.

Ja, ik vergroot graag mijn bereik!

 

Hartelijke groet,

Bas

0 0 stemmen
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Search

Over ons

hooggevoelig ondernemen - De hooggevoelige ondernemer

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Download en bekijk gratis:

  1. Case Study – Hoe familie- en zakenleven te combineren
  2. 25 Business Tips
  3. 12 Sleutels voor Succes in Balans

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x

become unstoppable!