Een boek schrijven in 7 stappen

boek schrijven
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

Een boek schrijven. Dat is toch super veel werk? Waar begin je in hemelsnaam? Waarom zou je het doen? Ja, een boek schrijven is veel werk. Dat is een feit. In deze blog meer over waarom je überhaupt een boek zou willen schrijven, welke stappen je moet nemen om het voor elkaar te krijgen EN de dingen waar je rekening mee moet houden wanneer je je eigen boek gaat schrijven.

Waarom een boek schrijven?

Er zijn vele redenen te noemen waarom je als mens en ondernemer een boek zou willen schrijven.

I. Je hebt een goed verhaal en wilt het vertellen

De drang om jouw verhaal te willen delen met de wereld; dat is wat mij betreft de belangrijkste reden om een boek te willen schrijven. Voor jezelf maar vooral voor de wereld. Vanuit die drive ontstaan de beste boeken.

II. Je wilt als expert worden gezien

Op de één of andere manier hebben veel mensen associaties bij mensen die boeken hebben geschreven. Wellicht komt dat uit vroeger tijden waarin wij als mensen opkeken tegen die mensen die boeken schreven?

Zo was ik laatst in de grote bibliotheek van het Benedictijnenklooster in Einsiedeln. Ik hield een geschrift van honderden jaren oud vast. Handgeschreven. Het deed mij meer dan ik had vermoed. Emotie, geduld, nauwkeurigheid. Alles is nodig om zo’n handgeschreven manuscript te realiseren. Letter voor letter. Maakte je een foutje? Opnieuw beginnen. Met de komst van de drukpers is er natuurlijk veel veranderd. Toch blijft er een bijna magische sfeer hangen rondom het schrijven van een boek.

III. Je wilt aan je zichtbaarheid werken

Voor ondernemers die aan hun zichtbaarheid willen werken, is een boek een prima middel. Mensen houden van verhalen en ze delen de verhalen met anderen wanneer ze zichzelf erin herkennen. Dit vergroot je zichtbaarheid en je mate van impact.

Verder geeft een boek je de mogelijkheid om persberichten te sturen en uitgenodigd te worden door journalisten. Wanneer de landelijke media het oppakt, geeft dat een enorme boost aan jouw bedrijf!

IV. Het werkt therapeutisch

Een boek schrijven werkt therapeutisch. Het heelt en het helpt je als mens om verder te groeien. Dat heb ik aan den lijve mogen ondervinden.

V. Het is een mooi cadeau

Een goed boek? Dat is een schitterend cadeau. Durf je boek weg te geven en de resultaten hiervan los te maken. Een boek is wat mij betreft vooral gemaakt om impact te maken op de mensen bij wie jij voelt dat ze het goed kunnen gebruiken. Zet er een persoonlijke boodschap in en er wordt bij de ontvanger een heel mooi zaadje geplant.

De 7 stappen

Om een boek te schrijven, volg ik een proces van 7 stappen. Deze stappen zijn als volgt:

1) Bepaal de omgeving waarin je je boek gaat schrijven

De één schrijft gemakkelijk thuis, de ander heeft het juist nodig om weg te zijn van huis. Zelf schrijf ik mijn boeken altijd op locatie. Ik ben thuis nu eenmaal te snel afgeleid waardoor ik er nooit echt helemaal in kom. Er zijn dan teveel andere zaken die mijn aandacht vragen. Al met al geen goede voedingsbodem om een krachtig verhaal op papier te krijgen.

De omgeving is voedend in de manier waarop je jouw verhaal opschrijft. Wees daarom eerlijk naar jezelf: wat voor omgeving heb jij nodig om te kunnen schrijven? Op welke plek krijg jij het beste in jezelf naar boven? Een boek verdient nu eenmaal de juiste energie; zorg dat je in de juiste energie bent wanneer je schrijft. Met de juiste aandacht creëer je een sterk energetisch veld en dat is wat de lezers uiteindelijk ook zullen voelen.

Mijn vaste plek om te schrijven, is in het klooster bij de Benedictijnen. Ik heb daar dan een sober ingerichte kamer, mijn laptop en alle randvoorwaarden die eromheen zijn geregeld. Beter dan dat is er voor mij niet.

2) Maak ruimte in je agenda om je boek te schrijven

Wanneer je jouw omgeving hebt bepaald, maak dan ruimte in je agenda vrij om daadwerkelijk te kunnen schrijven. Zelf vind ik het prettig om minimaal een volle week in te plannen. Eerst 1 – 2 dagen om wat tot rust te komen en mezelf af te stemmen. Daarna nog 4-5 dagen om echt te schrijven.

Op het moment dat je ruimte maakt in je agenda zorgt dat er automatisch voor dat je je focust op je boek en dat je je energie in het energetische veld van je boek legt. Een super belangrijke stap! Je kunt natuurlijk ook ‘last minute’ besluiten om een week vrij te plannen. Zelf doe ik het vaak 4 – 6 weken voordat ik wil gaan schrijven. Niet te ver weg in de tijd, maar ook niet te dichtbij. Op die manier ontstaat er letterlijk ruimte voor het energetische veld van je boek.

3) Voel in over het thema

Wellicht heb je al een (deel van je) boek en de inhoud in gedachten? Top! Zo niet, ook prima. Zelf heb ik gemerkt, dat het van ‘niks’ tot schrijven soms ook best snel kan gaan. Soms weet je gewoon niet wat er al allemaal in het onbewuste op je ligt te wachten om tot boek te worden verwerkt.

Wanneer je jezelf tijdens meditaties en visualisaties telkens verbindt met de schrijfweek, dan ontstaat er een connectie op een dieper energetisch niveau. Soms betekent dit, dat er dan plotseling een boektitel verschijnt, of de eerste stukjes waar je kunt beginnen. Dit is zo’n krachtig proces dat je gedurende het schrijven van je boek kunt blijven herhalen om de feeling met datgene wat je wil zeggen te blijven houden.

4) Schrijf het script

En schrijf alsof je leven ervan af hangt ;-). Er zijn heel veel verschillende layouts, structuren en templates om het script in te schrijven. Het zijn er te veel om hier allemaal te benoemen. Dat ga ik ook niet doen, want ik merk dat mensen het vaak lastig vinden om vanuit zo’n vaste template te werken.

Hoe ik zelf schrijf? Tegenwoordig op de computer. Mijn eerste boek schreef ik met de hand (ja, écht!). Dat ging wat langzaam, maar het was wel heel nauwkeurig. Met de hand schrijven geeft je namelijk meer mogelijkheden om alle emoties echt te doorleven. Je kunt immers niet sneller. Op de laptop werk je veel sneller waardoor het proces versneld doorlopen wordt. Zelf gebruik ik geen vooraf opgezette layout, structuur of template.

Hoe lang je erover doet om een boek te schrijven? Dat hangt natuurlijk van jezelf af. Als je er écht voor gaat zitten, dan kun je een boek in een paar dagen schrijven. Het script althans… Daarna komt er nog veel meer werk bij kijken.

5) Draag het script over

Je kunt er voor kiezen om het script zelf te gaan bewerken en uit te geven. Zelf kies ik ervoor om het bij mijn vaste redacteur weg te leggen. Ik schrijf iets en kijk het daarna nagenoeg niet meer in. Het is als een stroom van energie die eruit komt en die daarna door iemand anders bewerkt en verder gevormd mag worden.

Je kunt je script overdragen aan partijen die je ondersteunen in het gehele proces dat met het uitgeven van een boek te maken heeft. Ze nemen je hiermee VEEL werk uit handen. Dat is een feit. Natuurlijk betaal je daarvoor, maar de kwaliteit schiet omhoog als je met een dergelijke partij werkt.

Nadat je het script hebt overgedragen, houdt een redacteur je op de hoogte door middel van korte telefoongesprekken of live afspraken.

Je kunt er ook voor kiezen om het boek uit te geven via een uitgever. Let er dan wel op dat het proces meestal wat langer op zich laat wachten en dat uitgevers vaak een (groot) deel van je toekomstige inkomsten uit het boek willen hebben. Zelf heb ik niet gekozen voor deze optie. Wij geven het uit ‘in eigen beheer’ zoals dat zo mooi heet.

6) Redactie

Nu je het script hebt overgedragen is het tijd om de redactie van je boek te laten uitvoeren. In deze fase worden de teksten nagelopen en worden de puntje op de i gezet. De cover wordt opgemaakt, het ISBN-nummer wordt aangevraagd. In deze fase begin je in de praktische wereld te zien waarvoor je het allemaal hebt gedaan de afgelopen tijd. Een super mooie fase, vind ik zelf.

Het redigeren van je boek kun je dus door iemand anders (een redacteur) laten doen. Voor mijn nog te verschijnen boek ‘Opgeven kan morgen ook nog’ heb ik dit als super fijn ervaren. Het is wel belangrijk, dat jouw redacteur weet waar je met je bedrijf mee bezig bent. Je wilt écht dat hij of zij feeling heeft met jou en je bedrijf. Het boek mag immers wel echt een visitekaartje worden van je bedrijf.

7) Promotie

Deze laatste stap is een onderdeel die je echt niet mag onderschatten. Wist je dat een boek soms een bestseller wordt alleen nadat het een verandering van kaft heeft gekregen? Er zijn zoveel variabelen waarmee je rekening moet houden.

Grofweg zijn er 4 mogelijkheden voor de promotie:

a. Je doet er niks aan

Dit is een optie die veel beginnende auteurs onbewust toepassen. Ik deed dit ook tijdens de 1e druk van De Hooggevoelige Ondernemer. Ik had alle energie in het boek gestopt. Toen ik het eenmaal in handen had, was er niemand die het kocht. Dat was geen fijn gevoel. Promotie voor je boek is dus echt wel nodig.

b. Je gaat zelf de promotie doen

Dit is een goede optie als je zelf een grote en relevante e-mail lijst hebt of bijvoorbeeld hele goede contacten in de media. Het gaat om je totale bereik. Heb je een groot bereik? Dan zou je voor de optie kunnen gaan om zelf je boek te promoten.

c. Je laat de promotie door iemand anders doen

Vaak kunnen redacteurs de promotie van je boek wel op zich nemen. In de praktijk hoef je hier niet super veel van te verwachten. De promotie heeft vele malen meer impact wanneer je dat door een goede en bekende uitgever laat doen. Geef je enkel en alleen uit in eigen beheer? Dan is promotie vaak een ondergeschoven kindje waar je niet al teveel van hoeft te verwachten. Vaak is het dan een ‘boekpresentatie’ op een mooie locatie. Daar komen 20 mensen op af en dat is het dan.

d. Je kiest voor een combinatie van zelf promoten EN het laten doen

In de praktijk is dit de beste optie. Je betaalt wat voor de promotie via de ondersteunende partij én je bent gewoon voor jezelf hard aan het ‘promoten’ via de kanalen waarop je zichtbaar bent. Zelf regelen kan overigens ook betekenen dat je een journalist inschakelt of iemand die je helpt om met gemak en gratis in het nieuws te komen. Dit is een vak apart en hier kun je professionals voor inschakelen.

Zelf kiezen wij voor promotie vanuit de ondersteunende partij, eigen kanalen EN professionele begeleiding.

Een paar kanttekeningen

Een boek uitgeven kost al snel duizenden Euro’s. Doe het daarom alleen als je:

1) beseft dat ‘zaken doen’ een kwestie van zaaien en oogsten is;

2) de tijd kunt nemen voor het schrijfproces;

3) weet dat je (meestal) niet rijk wordt van het schrijven en uitgeven van een boek en je het toch nog steeds wil doen;

4) een goed verhaal te vertellen hebt;

5) het geld ervoor hebt en dit ook kunt missen;

6) er voor de volle 100% achter staat.

Opgeven kan morgen ook nog…

Vanaf maandag 16 december kun je m’n nieuwe boek ‘Opgeven kan morgen ook nog’ bestellen. De komende tijd zal je meer informatie over het boek ontvangen. Ken je overigens mensen die nog niet bij ons op de mailing lijst staan, maar die wel geïnteresseerd zouden zijn in het boek? Mail ons even, dan zetten we die persoon erbij op de lijst en wordt diegene ook automatisch op de hoogte gehouden.

Vanaf 16 december 8.00 uur is het dus mogelijk om een pre-order plaatsen voor het nieuwe boek. Je bent dan de eerste die het krijgt opgestuurd zodra wij het in handen hebben. Met persoonlijke noot van de auteur natuurlijk. Ik zal het hem vragen ;-).

Betekenisvolle groet,

Bas

 

P.S. Wil je een volgende stap maken in jouw business? Dan nodigen we je graag uit om eens met ons kennis te maken tijdens Business & Meaning. In deze weekendtraining helpen we je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken: emotioneel, zakelijk EN financieel. Juist omdat we geloven dat wij als mensen door middel van persoonlijke groei nog meer positieve impact kunnen maken. There is always a next level.

Meer informatie over onze Business & Meaning training (en aanmelden) kun je hier vinden.

 

Jouw mening telt...

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

nl_NLDutch
nl_NLDutch

become unstoppable!