Business succes: de drie dingen die niet mogen ontbreken

business succes
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

Afgelopen weekend zat ik samen met een aantal van ‘mijn’ masterminds. Ze vroegen mij wat ik zie als het allerbelangrijkste  voor business succes. De ‘heilige graal’. Na heel even te hebben gevoeld wat het nu is dat succesvolle bedrijven zo goed helpt, kom ik toch echt uit op 3 belangrijke principes waar een succesvolle business echt niet buiten kan. In deze blog meer hierover.

Kwaliteit bepaalt niet altijd je business succes

Hoe goed je bent, heeft in deze wereld waarin praktische strategieën soms ook nodig zijn niet altijd een verband met hoe goed je bedrijf loopt. Dat is best gek. De afgelopen jaren mochten wij vele soorten ondernemers ontmoeten. Sommigen die super waren, met een klein publiek. Anderen die qua inhoud minder waren dan de anderen, maar juist met een groot publiek. Nu vraag je je wellicht af hoe dat mogelijk is. Kort gezegd, is er in deze wereld van ‘marketing’ en kwaliteit geen correlatie tussen hoe goed je business het wel of niet doet. Daarom ook deze blog om hier eens dieper op in te gaan. Kun je loslaten dat je wellicht niet meer aan kwaliteit hoeft te werken, maar dat er andere zaken zijn die veel meer invloed op je business succes hebben?

Een seminar in San Diego deed mij de ogen openen

Twee jaar geleden ging ik met mijn vader naar een seminar in San Diego. Gedurende 5 dagen waren er meer dan 80 workshops op 5 verschillende podia om ondernemers te helpen een volgende stap te maken. Dat seminar heeft mijn kennis verdiept over wat nu precies belangrijk is in een kennisonderneming.

De 3 meest essentiële zaken voor business succes

Als je nu échte focus mag aanbrengen in je business, naar welke twee dingen zou je dan kijken om te zien of ‘het goed gaat’? Waar meet je business succes aan af? Natuurlijk, de output is belangrijk. De impact die je maakt en natuurlijk niet te vergeten de financiële kant van de zaak. Twee zaken die zichtbaar zijn aan het einde van het hele proces. Maar voor impact, omzet en winst zit natuurlijk nog van alles wat die impact, omzet en winst mede bepaalt.

De belangrijkste succes elementen zijn naar mijn mening terug te voeren tot twee kernwoorden: ‘verkeer’ en ‘conversie’. Verkeer is het aantal mensen dat met jou in contact komt, online én offline. Conversie is het aantal mensen van het totale verkeer dat uiteindelijk betalende klant bij je wordt.

Laten we beginnen bij conversie, want het heeft geen zin om verkeer aan te trekken als je het aangetrokken verkeer niet kunt converteren. Met andere woorden: als je potentiële klanten aantrekt, maar hen niet verder blijkt te kunnen helpen, dan is het geld en de moeite om verkeer aan te trekken tevergeefs. Daarom is het zaak om eerst je conversie goed op te zetten en dan pas naar verkeer te gaan kijken.

1) Conversie

Hoeveel mensen van het totale verkeer wordt er betalende klant? Dit heeft zowel een online als een offline component, alhoewel ik zie dat het online stuk wel veel belangrijker is en dat waarschijnlijk ook zal blijven. Vragen met betrekking tot conversie die je jezelf kunt stellen, zijn:

+ Staat er een gratis weggever op m’n website waarmee ik mensen automatisch op mijn e-maillijst kan bijschrijven?

+ Heeft mijn aanbod een laaggeprijsd product zodat mensen laagdrempelig met mij kunnen kennismaken?

+ Heb ik Social Proof? Met andere woorden: zijn er mensen die positief over mij spreken en is dat ook zichtbaar op mijn website?

Natuurlijk zijn er nog meer principes die in de gaten gehouden kunnen worden. Toch kunnen de bovenstaande 3 elementen als kern worden beschouwd voor het opvangen van bezoekers op de website.

Om mensen meer aan te trekken en te converteren in betalende klanten, kun je hen bijvoorbeeld ook via het abonnementsmodel telkens stapjes verder helpen.

Leg je de focus alleen op het binnen halen van nieuwe klanten? Dat hoeft niet altijd de beste strategie te zijn. Kijk ook hoe je je huidige klanten super goed verder kunt helpen in hun vervolgstappen.

Nog een laatste vraag: als mensen dan geïnteresseerd zijn in wat je doet, hoe goed ben je er dan in om ze uit te nodigen om daadwerkelijk klant van je te worden? Tip: loop nooit achter klanten aan. Nodig ze enkel uit voor een laaggeprijsd product.

2) Verkeer

Zodra je de basis van je conversie hebt staan en je de skills hebt om dit ook toe te passen, dan kun je gaan werken aan het verbeteren van het verkeer. Met andere woorden: hoe kun je het aantal mensen dat met jou in contact komt, online en offline, vergroten?

De meeste ondernemers trekken simpelweg te weinig bezoekers naar hun website om voldoende betalende klanten op te leveren. Als mensen jouw website niet weten te vinden en niet weten dat jouw bedrijf bestaat, dan kunnen mensen natuurlijk ook geen klant bij je worden. Deze uitdaging kan worden opgelost met meer verkeer via bijvoorbeeld e-mail lijsten of Social Media. E-maillijsten kun je soms gratis opbouwen, maar meestal niet. Social Media kun je natuurlijk wél gratis inzetten om het verkeer naar je pagina op gang te brengen.

Nogmaals: het is dan wel zaak dat je je site goed hebt ingericht en je de potentiële klanten die uit het verkeer komen goed kunt opvangen. Heb je dit nog niet helemaal op orde? Check dan eerst nog de eerste stap en werk aan je conversie. Zonder een ‘werkend’ systeem van conversie is het verhogen van het verkeer slechts schieten met hagel, omdat je niet weet of er wat uit komt. First things first dus.

Gratis verkeer via bloggen

Bloggen is een middel waarmee je je content in de wereld kunt zetten en gratis verkeer kunt opbouwen. Bekijk daarvoor ook even deze blog. Het principe om via bloggen meer verkeer op te bouwen, is simpel en ik heb het even als kladje hier opgeschreven.

Zoals je ziet, is de blog een prima manier om als kern van jouw strategie voor nieuwe klanten te dienen, maar natuurlijk ook om bestaande klanten verder te helpen. Wanneer je bijvoorbeeld op regelmatige basis een blog plaatst en op regelmatige basis nieuwe content laat zien aan de mensen die jou volgen, dan zorgt dat weer voor verkeer en mogelijkerwijs conversie.

Anyway, hier is heel veel over te schrijven. Feit is dat dit de basics zijn. Je systeem goed neerzetten voor de klanten die jou al gevonden hebben en dan verkeer toevoegen om nieuwe klanten aan te trekken.

3) Klanten op de best mogelijke manier verder helpen

Tot slot, niet te vergeten, is het natuurlijk essentieel om je klanten op de allerbeste manier verder te helpen in jouw markt. Klanten helpen, is waar onze focus ligt en waar wij gelukkig van worden. Jouw succes is ons succes. Succes is wat ons betreft breder dan alleen financieel of zakelijk succes. Het gaat over het leven van een ondernemend leven vanuit betekenis. Rijkdom op persoonlijk, zakelijk én financieel vlak.

Kun je wel een steuntje in de rug gebruiken met dat leven vanuit je missie? Met het in de wereld zetten van een winstgevend bedrijf vanuit betekenis? Meld je dan aan voor de 14 dagen proefperiode van de Succes in Balans Community. Dé plek om gelijkgestemden te ontmoeten, samen verder te groeien en een nieuwe wereld vorm te geven. Jouw 14 dagen proefperiode kun je activeren op de pagina van de community. Deze vindt je hier.

Ben je benieuwd welke ‘events’ wij de komende tijd in de besloten Succes in Balans Community organiseren? Bekijk dan eens onze events kalender. Dit kun je hier doen.

Wij kijken er naar uit je daar te mogen ontmoeten. Mocht je je na 14 dagen toch bedenken, dan kun je je te allen tijde gewoon uitschrijven.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt
Mirna den Reijer

5 1 stem
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over ons

hooggevoelig ondernemen - De hooggevoelige ondernemer

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Download en bekijk gratis:

  1. Case Study – Hoe familie- en zakenleven te combineren
  2. 25 Business Tips
  3. 12 Sleutels voor Succes in Balans

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x
()
x
Scroll to Top

become unstoppable!