Bouw je business eerst goed, dan snel en veel

Het bouwen van een business. Voor veel hooggevoelige mensen écht een grote uitdaging. Wat doe ik wanneer?

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]business structuur

Het bouwen van een business. Voor veel hooggevoelige mensen écht een grote uitdaging. Wat doe ik wanneer? En wat zijn de juiste dingen om te doen zodat je structureel verder komt? Dit zijn 2 vragen waarmee veel mensen naar ons toekomen. In deze blog leg ik je graag wat meer uit over hoe ik mijn business heb opgebouwd.

Business bouwen = Zaaien voor de lange termijn:

Het opbouwen van een succesvol bedrijf is niet iets wat je even tussendoor doet. Het is iets dat veel tijd kost. Zeker in de pioniersfase wordt veel van je gevraagd. Zowel om te investeren in uren als in geld. Geld dat er vaak niet is. Het is belangrijk als je een succesvol bedrijf wilt bouwen dat je wéét (en dus in je achterhoofd houdt) dat de kosten voor de baten uitlopen. Dit is, denk ik, ook een van de hoofdredenen waarom heel veel mensen wel willen maar opgeven net voordat ze succesvol worden. Het zit ons mensen in de genen om middels directe behoeftebevrediging te krijgen wat we willen. En wel NU. Bij het opbouwen van een bedrijf werkt dit toch net even wat anders. Zoals Oprah Winfrey zo mooi zegt: “You can have it all, just not at once…”.

Zeker in het geval van het bouwen van een bedrijf zit hier een enorme waarheid in. In deze blog deel ik graag wat meer met je over het 3-jarenplan dat wij gebruikt hebben om onze business doelen te realiseren. Eerst hebben we goed gebouwd, toen zijn we gaan versnellen met een bewezen systeem, en pas daarna zijn we grotere groepen gaan doen. Een volgorde die handig is om te volgen. Tijdens het Succes in Balans Weekend stel ik mensen altijd de vraag wat ze zouden doen als ik 500 mensen voor hun deur zou zetten. 500 mensen voor je deur krijgen met de huidige marketingtools is niet de uitdaging. De uitdaging is om een systeem te bouwen dat je al die mensen ook aankunt en ze goed kan bedienen. Veel ZZP’ers denken hier onvoldoende over na. Slechts weinigen denken na over structuur als ze starten. De meeste willen “gewoon geld verdienen”. In de praktijk komt dit dus vaak neer op uurtje factuurtje. Wat mij betreft niks mis mee, maar er ligt écht een hele andere wereld op je te wachten als je anders denkt. Laat mij je in de komende paragraaf meenemen in ons 3-jarenplan.

3-jarenplan

In onze programma’s helpen wij hooggevoelige ondernemers met het opbouwen van hun bedrijf. Hiervoor hanteren we een 3-jarenplan waarin elk jaar andere aandachtspunten heeft.

Jaar 1: structuur

Het eerste jaar van het ondernemen richt zich op het opbouwen van de structuren waarin je werkt. Hierin ben je vooral bezig met het bouwen van de basis van je bedrijf. De meeste ondernemers vergeten deze stap met als gevolg dat ze een businessmodel hebben dat slechts beperkt schaalbaar is. Om tot structuren te komen, is het essentieel om zoveel mogelijk te automatiseren. Het begin van deze fase start met het testen van je product of dienst. Je verdient nog niet noodzakelijkerwijs iets. Vanuit daar volgt de verfijning van het concept. Zodra je het concept hebt en het heeft gewerkt in de testfase, kun je het uit gaan rollen. Dit kun je doen door na te denken over het opzetten van een dusdanige structuur waarin jou als ondernemer zoveel mogelijk uit handen wordt genomen. Een belangrijke vraag die je jezelf kunt stellen om te checken of je een echte structuur hebt, is de volgende: “Maakt het uit voor mijn structuur om 1 klant of 100 klanten te hebben?” Als het goed is, zet je in het eerste jaar van je ondernemerschap een structuur weg die schaalbaar is en waarbij het niet uitmaakt hoeveel mensen naar je toekomen. Een structuur waarin je veel kunt geven aan veel mensen.

Het verhaal van Ed en Bill

Om dit verder te illustreren vertel ik onze 2 oudste kinderen al jaren het verhaal van Ed en Bill. Er was eens een oud dorpje dat zonder water zat. Ed en Bill werden beiden uitgenodigd om naar dit waterprobleem te kijken en met een oplossing op maat te komen. Ed zag het probleem en ook de kansen, die dit met zich meebracht, DIRECT. Hij begon met emmers op en neer te rennen naar het dichtstbijzijnde meer. Die emmers vulde hij zo vol mogelijk en goot ze vervolgens leeg in het bassin dat op het marktplein stond. Hij bleef rennen en de inwoners waren heel erg tevreden over hem. Ze hadden immers water. Doordat ze water hadden, gingen ze meer verbruiken. Om in de vraag te kunnen voorzien, ging Ed ook in het weekend doorwerken. Dit leidde tot nog meer vraag naar water. Ed kon het zelf niet meer aan en merkte dat zijn gezondheid achteruit ging. Hij was dan wel succesvol, maar hij zag zijn gezin bijna nooit meer. Ondertussen wilde de inwoners van het dorpje ook water gebruiken in de avond. Ed besloot zijn neven in te huren om aan deze vraag te kunnen voldoen. In tegenstelling tot Ed, werd van Bill een aantal maanden niks meer vernomen. Tot hij op een dag terugkwam met een groep werklieden en een pijpleiding aanlegde naar het dorp. Hij kocht een pomp en zette de pijpleiding open. Ed verloor zijn werk omdat hij niet zo efficiënt kon werken als het systeem dat Bill had opgezet. De moreel van dit verhaal? We zijn als mens geconditioneerd om z.s.m. aan de slag te gaan, om druk te zijn. De vraag die jij jezelf kunt stellen, is of je een Ed of een Bill wilt zijn. Dit is écht een hele belangrijke vraag. Een overwerkte, overspannen Ed zijn, is niet zo moeilijk. Dit is echter geen rijkdom op alle vlakken omdat het ten koste gaat van andere vlakken dan zakelijke rijkdom.

Jaar 2: Marketing

Zodra de structuur staat, kun je gaan schalen met het aantal klanten dat je hebt en helpt. Juist omdat je een sterke structuur hebt waarbij het niet uitmaakt hoeveel mensen in je structuur komen. Het 2e jaar richt zich op het opschalen van het aantal producten of diensten dat je aanbiedt. Het middel dat je hierbij gebruikt is marketing. Ik weet dat veel hooggevoelige mensen met dit woord moeite hebben maar ‘let me explain first’. Geef mij de kans om het uit te leggen voordat je een oordeel hebt ;-). Marketing betekent dat je jezelf tot doel stelt om zoveel mogelijk mensen te helpen. Mensen die wachten op jouw producten en/of diensten. In de zingevingseconomie is marketing een andere manier van het bekendmaken van een oplossing voor een maatschappelijk probleem. Geven staat centraal in het nieuwe marketing. In het 2e jaar van je business geef je waardevolle dingen aan je klanten weg (bijvoorbeeld E-books, audio’s, intro workshops, samples) die ervoor zorgen dat je mensen verder helpt. Het neveneffect hiervan is dat je steeds meer mensen in je potentiële klantenkring krijgt omdat je jouw mailinglijst aan het uitbouwen bent. Door het uitbouwen van marketing middels het weggeven van waardevolle dingen, zullen meer klanten de weg naar jou weten te vinden. Veel hooggevoelige mensen vinden dit een spannende stap omdat hierbij investeren noodzakelijk is. Wat mij altijd geholpen heeft, is om te bekijken welke vorm het geld heeft dat je gebruikt in je leven en business. Zodra je investeert, lijkt het er immers op alsof het geld weg is. Het is niet meer zichtbaar als euro’s op jouw bankrekening. Dit benauwt veel mensen waardoor ze de kostenwaas voor ogen krijgen: Alleen kijken naar wat er “weg” is, is hier gewoonweg te simplistisch gedacht. Het geld is weliswaar visueel gezien weg maar de vorm verandert. Van geld wordt het potentie door bijvoorbeeld te investeren in je mailinglijst voor het uitbouwen van de groep mensen die je wilt bereiken. Dit levert niet direct geld op maar het geld zit dan wel weer ín die lijst. Mirna en ik hebben heel veel geïnvesteerd in onze mailinglijst. Als we nu een mail versturen over een product, hebben we altijd successen. Juist ook doordat de hoeveelheid mensen in die lijst exponentieel is gegroeid. Laat jezelf in jaar 2 dus géén kostenwaas voor ogen krijgen. Stap hier doorheen en blijf investeren in die marketing. Als je niks investeert, heb je gegarandeerd geen resultaat. Als je investeert, is er een gegoede kans op resultaat ;-).

Jaar 3: Team

Vanuit de vraag naar jouw producten die je in het 2e jaar hebt weten te creëren, is het tijd om het team te versterken. Je hebt nu het volume om mensen voor je te laten werken en je hebt dringend behoefte om ontzorgd te worden. Het organiseren van events bijvoorbeeld. Of je klantencontact. Het op- en uitbouwen van je team versterkt je structuur en je marketing waardoor jouw waarde optimaal tot zijn recht komt, zonder dat je overwerkt bent.

Welk jaar is jouw eindpunt?

Sommige mensen willen zich helemaal niet bezighouden met marketing of het opbouwen van een team. Op zich niks mis mee natuurlijk. Ben echter wel altijd eerlijk naar jezelf wat het eindpunt is waarop jij je richt in jouw business. Wil je een Ed of een Bill zijn? Wil je alleen werken of een team aansturen? Het maakt niet zoveel uit maar dit zijn wel vragen die je jezelf bij tijd en wijle kunt stellen. Ook als je een hobby hebt en het allemaal wel prima vindt zoals het nu gaat, zijn deze vragen belangrijk. De natuur is hierbij altijd weer een prachtige leermeester voor ons als mens: In de natuur groeit iets verder of…. het gaat dood.

Doe het in jouw eigen tempo:

Wat wij hierboven presenteren is een 3-jarenplan. Zelf heeft het ons 5 jaar gekost om te implementeren. Ook dat is helemaal prima en goed. Inmiddels zijn wij aanbeland in jaar 3 bij het opbouwen van een goed team. Hiervan worden de contouren steeds helderder. Het allerbelangrijkste is om de fundering goed te bouwen. Vanuit daar kun je door bouwen, of je kunt erop terugvallen als je een misstap maakt. Laat je hierin zeker niet pushen door anderen maar zorg wel dat je blijft investeren en uit je comfortzone stapt. ‘There is always a next level’.

Hoe bouw jij jouw business op?

Wil je meer weten over het bereiken van rijkdom op alle vlakken en het opzetten van een succesbedrijf? Kom dan eens vrijblijvend langs in het Succes In Balans weekend.

In het Succes In Balans weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. We hebben het zowel over persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.

Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

Hoe bouw jij jouw business op?

Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder….

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_widget_sidebar sidebar_id=”sidebar-1″][/vc_column][/vc_row]

Delen is wat wij doen. jij ook? Bedankt!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

become unstoppable!