Cashflow-problemen? 3 oplossingen

Cashflow-problemen
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

Cashflow-problemen. Het is iets dat elk bedrijf kan overkomen, zeker in deze uitdagende marktomstandigheden. In tijden van crises liggen cashflow-problemen gewoon sneller op de loer. Heb jij op het moment cashflow-problemen? Lees dan zeker even verder.

Natuurlijk, ik ben de eerste om toe te geven dat ik jouw specifieke situatie niet ken. Ik weet niet hoe jouw cashflow-problemen zijn ontstaan, noch hoe je ze in jouw specifieke situatie kunt oplossen. Wat ik je in deze blog wel kan geven, zijn 3 dingen om over na te denken. 3 zaken om in overweging te nemen en ze eens te bekijken in jouw business.

Cashflow-problemen: wat zit er echt onder?

Dit is de eerste vraag die je jezelf kunt stellen. Heb je teveel geïnvesteerd? Of juist te weinig? Is het het internettijdperk? Is het de lockdown? Om helder te krijgen hoe de problemen zijn ontstaan, wil ik je vragen om onderstaande vragen over jouw huidige situatie te beantwoorden.

Einstein zei het zo mooi: “Als ik een uur de tijd heb om een probleem op te lossen, dan spendeer ik 55 minuten aan het definiëren van het probleem“. Geniale insteek natuurlijk. Laat me je daarom deze paar vragen stellen om allereerst het probleem helder te krijgen.

1. Sinds wanneer heb je cashflow problemen? Ga terug naar het eerste moment dat je dit hebt ervaren en beschrijf de situatie zo specifiek mogelijk.

2. Wat is er toen – in die situatie – gebeurd waardoor de cashflow-problemen zijn ontstaan?

3. Wat is tot op heden jouw oplossing geweest om met het probleem om te gaan?

4. Werkt deze oplossing nu ook nog voor je?

Hopelijk geeft dit je een wat helderder beeld van wat er precies is ontstaan, ergens, op een specifiek moment. Kijk er eens naar. Lukt het je om er neutraal naar te kijken? Kun je de energie die je in dat moment hebt ervaren zoveel mogelijk loslaten? Ervaar je negatieve energie? Zeg dan 3x tegen jezelf: “Alles wat niet van mij is, keert terug naar de Bron“. Neutraliseer die negatieve energie op elke mogelijke manier. Anders blijf je vasthangen in je oude patronen en kom je niet meer tot oplossingen.

Zo… Als je de negatieve energie hebt uitgeschakeld, gaan we verder met wat je praktisch kunt doen om cashflow-problemen het hoofd te bieden en nieuwe moeilijkheden te voorkomen. Allereerst…

1. Je productaanbod verbeteren

Heb je een helder productaanbod? Heb je helder wat jouw aanbod is en voor wie het bedoeld is? Vaak is het voor kleine ondernemers niet helemaal duidelijk wat hun productaanbod precies is. Belangrijk bij het bedenken van je aanbod is om te denken in het P1-, P2- en P3-principe. Dit betekent dat je wilt werken met kennismakingsproducten in de eerste contactmomenten met een potentiële klant. In het geval van cashflow-problemen lijkt het zo makkelijk om te gaan voor ‘die ene grote knaller’ waarmee je al je uitdagingen kunt oplossen. Dit is een denkfout die vaak gemaakt wordt. Uiteindelijk is alleen de steady verkoop over een langere periode genoeg om je uit de cashflow-problemen te helpen en te houden.

Verlaag daarom de drempel. Dit doe je door een kennismakingsproduct aan te bieden met daarachter andere producten. In deze blog en in de video hieronder leg ik er meer over uit.

 

Leg de focus dus op een helder kennismakingsproduct en zet daar een aantal strakke producten achter die voor jouw klanten helder zijn en die de oplossing bieden voor hun pijn.

Een voorbeeld van onze business. Succes in Balans en de Community zijn onze twee kennismakingsproducten. Ze zijn laagdrempelig (Succes in Balans is 49 Euro en de Community kun je zelfs 14 dagen gratis uitproberen). Er is dan in ieder geval geen financiële drempel om het uit te proberen. In die contactmomenten is het dan aan ons om te laten zien dat de producten die wij maken waardevol zijn. Dit betekent dus dat we maximale waarde leveren in die kennismakingsproducten en dat we oplossingen bieden voor degenen die meer willen.

2. Traffic aanzetten

Zodra jouw productaanbod staat, ga je jezelf afvragen of er genoeg verkeer naar je website komt. Dat is de zogenaamde ‘traffic’. Traffic is essentieel. Zonder verkeer naar je website kun je immers simpelweg geen verkopen realiseren. Een klant die je product niet ziet? Die kan het niet kopen (wij zeggen liever: investeren). Om jouw product of service onder de aandacht te brengen, kun je natuurlijk Facebook ads gebruiken. Of bijvoorbeeld een mailinglijst. Of je kunt werken met de doorverwijzingen van anderen waarmee je samenwerkt.

Verkeer naar je website en dus naar jouw aanbod kun je op verschillende manieren krijgen. Grofweg zijn er twee hoofdstromingen: gratis (ook wel organische) traffic en betaalde traffic. Het gratis verkeer kan het resultaat zijn van bijvoorbeeld het feit dat je blog vindbaar is op Google. Content die je deelt, speelt een cruciale rol om je te helpen zichtbaar en dus vindbaar te worden in de verschillende zoekmachines.

De vraag die je jezelf hierbij kunt stellen is natuurlijk of je goede en waardevolle content maakt, die je vervolgens ook goed indexeert in Google. Laatst sprak ik bijvoorbeeld met onze websitebouwer en hij gaf aan dat één van onze beste blogs er eentje uit 2016 is en dat er nog altijd elke dag bezoekers via Google op onze website komen door dat ene blog! Een blog die goed vindbaar is in Google is dus zo’n traffic bron. En het is nog gratis ook.

Betaald zie je vaak dat er traffic komt vanuit Facebook. Dit kunnen directe advertenties zijn of bijvoorbeeld E-mail lijstopbouw. Die e-mail lijstopbouw kun je maken doordat je een gratis weggever op je website hebt staan of dat je hiermee adverteert op bijvoorbeeld Facebook. Let wel, dit is dus betaald verkeer. Je zult er dus eerst het budget voor moeten hebben voordat je er iets uit zult halen. En dat is juist de uitdaging in een situatie met cashflow-problemen.

3. Conversie verbeteren

Conversie betekent dat je van die bezoekers op je website betalende klanten maakt. Jij bent bijvoorbeeld hier en nu dit blog aan het lezen. Maar je ziet ook andere dingen gebeuren op deze website. Onze community bijvoorbeeld. Of je kijkt nu wellicht naar andere blogs die we hebben gemaakt. Of je ziet de Succes in Balans training. Dit is normaal gesproken dan de volgende stap die je bij ons kunt zetten. In zo’n geval ‘converteer’ jij dus van een lezer naar een klant.

Samen met traffic is conversie absoluut onmisbaar. Traffic is heel leuk, maar als je bezoekers niet converteert naar betalende klanten, dan helpt dat je niet met de cashflow-problemen. Dat is natuurlijk zonde. Dus check bij jezelf of je voldoende conversie hebt via jouw website of andere bronnen. Staat dit goed ingesteld? Is het ‘logisch’ voor iemand die bijvoorbeeld je blog leest of die jou volgt op social media? Maak de volgende stap altijd logisch. Daarmee verhoog je je conversie en vooral kun je op die manier mensen makkelijker en beter helpen. En daar doen we het natuurlijk allemaal écht voor.

Oplossing #1: Laat eenmalig los, switch naar abonnementen

Dit heeft grote voordelen en de belangrijkste is stabiliteit van inkomen. Kijk of een zogenaamd membership model past voor jouw business. Ik heb al vele klanten hiermee mogen helpen en elke keer ben ik weer verbaasd over de resultaten. Zeker op de langere termijn. Ik moet zeggen, bij ons heeft het ook echt even geduurd voordat we de shift durfden te maken van eenmalige verkoop naar abonnementen. Het grote voordeel wat ik er vooral in zie, is de flow die ontstaat en de band die wordt opgebouwd met de klant. Juist die band en de hulp die jij de klant kunt bieden, is zo ontzettend waardevol.

Wellicht denk je nu dat het voor jou onmogelijk is om in een abonnementsvorm te gaan werken. Die gedachte snap ik. Als je denkt dat het niks voor je is, dan kun je natuurlijk vasthouden aan die gedachte of je kunt het gaan onderzoeken. Misschien wil je wel een mix maken tussen losse verkopen en terugkerende verkopen. Dat is immers wat het is: een abonnement is een terugkerende verkoop. Wellicht heb je in de eerste paar maanden dat je hiermee start nog altijd wel een cashflow uitdaging. Dat kan en het is op zo’n moment dan vaak even doorbijten, simpelweg omdat je bij terugkerende klanten niet direct voor het hoogste gaat. Je gaat in eerste instantie voor het opbouwen van de relatie met de klant. Een abonnement is dan vaak aan het begin iets lager geprijsd dan wanneer je voor bijvoorbeeld een 3 maanden coachingstraject met iemand zou aangaan.

Just think about it. Stel je 3 klanten voor.

Situatie 1: je hebt 3 klanten die elk direct 1.000 Euro in een traject bij jou investeren. Dat is in je eerste maand dan 3.000 Euro omzet.

Situatie 2: dezelfde 3 klanten, maar nu investeren ze geen 1.000 Euro in één keer. Nee, ze nemen een maandelijks abonnement van 100 Euro. Klant 1 blijft zes maanden klant (600 Euro); klant 2 blijft één jaar klant (1.200 Euro) en klant 3? Die vindt het helemaal geweldig en is na 3 jaar nog altijd klant, omdat jij hem of haar zo fantastisch helpt (3.600 Euro).

In totaal heb je nu in de 2e situatie in totaal dus 600 + 1.200 + 3.600 = 5.400 Euro verdiend. Op financieel gebied is je klantwaarde nu dus bijna verdubbeld, van 3.000 naar 5.400 Euro. Alleen maar omdat je langer de kans hebt om die klant te kunnen dienen en te laten zien dat jij voor hem of haar van waarde bent.

Dus denk nog eens na over die abonnementen. Het kan écht een game-changer zijn in de juiste situatie. Natuurlijk, het is niet voor elke branche en elk bedrijf een optie. Als je potten verkoopt in 300 verschillende maten zul je gewoon de relatie op moeten bouwen en blijven voeden, in plaats van één of ander raar abonnementsmodel geforceerd te gaan invoeren. Het abonnementsmodel leent zich bijzonder goed als je kennis ‘verkoopt’. Een dienst zogezegd.

Oplossing #2: Durf om hulp te vragen

Dit is er eentje rondom mindset. Voor mij persoonlijk is dit een hele lastige geweest. Toen ik net begon, resulteerde ik aan het eind van mijn eerste jaar ondernemerschap met 8.000 Euro aan omzet. Met 5.000 Euro aan kosten. Er bleef dus 3.000 Euro over. Voor fulltime werken. Het hele verhaal kun je in deze blog nalezen.

Neem van me aan, het was echt een slechte situatie, al besefte ik nog niet eens wat dit allemaal precies betekende. Tot het moment dat ik echt ruzie kreeg met Mirna. En ze had gelijk: ik moest ook aan mezelf gaan werken, in plaats van de hele dag gewoon maar achter mijn laptop blijven zitten zonder dat er wat gebeurde. Ik was gewoon te eigenwijs om het te zien, laat staan om om hulp te vragen. Ik zag het als een vorm van falen en daaruit stappen lukte mij eventjes niet.

Waarom zou je de cashflow-problemen in je eentje willen oplossen?

Ik kwam er in die situatie achter, dat ik heel erg vast zat in het schoolsysteem waarin mij was geleerd om alles alleen te doen. Vooral geen hulp inroepen. Gek eigenlijk he. Het schoolsysteem leert ons weinig over samenwerken. Laat ons vooral dingen zelf uitzoeken en dingen uit ons hoofd leren, terwijl we in een wereld leven waarin hulp letterlijk om de hoek meestal gewoon beschikbaar is.

Bijzonder dat we die conditioneringen van jongs af aan dan vaak toch vasthouden. Dat we ervoor kiezen om het toch maar eventjes alleen te willen doen. Om het lekker even zelf uit te zoeken. Met alle kostbare tijd- en geldverlies tot gevolg.

Is alleen jouw manier de enige juiste oplossing?

Om nog een voorbeeld te geven. Laat jij jouw auto wel eens maken bij de garage? Keuring laten uitvoeren? Olie verversen? Grote of kleine beurt? Grote kans van wel. Misschien denk je nu je deze woorden leest: “Wat heeft dit met het onderwerp te maken?“. Goede vraag:). Over onze auto denken we vaak niet na en schakelen we automatisch de hulp van een expert in. Hoe zit dat nu met je business? Of je cashflow-problemen? Pak je dat ook zo ‘serieus’ aan? Of ga je daar juist de hulp uit de weg?

Ik zie vaak dat mensen het allemaal zelf willen doen. Ik was ook zo iemand. Een remi. Iemand die dacht alles zelf het beste te weten en dus alles in eigen hand te moeten houden. Inmiddels weet ik beter en ik kan zeggen dat het vragen van de juiste hulp voor mij een echte ‘game-changer’ is geworden.

Mijn belangrijkste les? Succesvol worden in je eentje is een illusie.

Dan nog even specifiek terug naar de cashflow uitdagingen. Het is de vraag of je het allemaal zelf moet willen oplossen. Wellicht kun je hiervoor een expert inschakelen? Bij voorkeur dan niet zo maar een boekhouder of een coach. Durf te selecteren op wie al een paar stappen verder is dan jij. Je zult snel merken waar jouw blinde vlekken zitten waardoor je deze kunt gaan aanpakken en oplossen. Vreemde ogen dwingen soms en dat geldt zeker ook als het over financiën gaat.

Oplossing #3: Kijk verder dan alleen nieuwe klantenwerving

Vaak wordt er bij het oplossen van cashflow-problemen de focus gelegd op het werven van nieuwe klanten. De gedachte is dat een continue toestroom van nieuwe klanten de cashflow-problemen gaat oplossen. De realiteit is echter dat er in de meeste gevallen te weinig nieuwe klanten zijn om écht stappen te kunnen maken met het dichten van het financiële gat. Om nog maar te zwijgen over het feit dat achter klanten ‘aanjagen’ nog nooit iets heeft opgeleverd. Mensen merken het namelijk wanneer je graag nieuwe klanten wilt.

Gek genoeg stroomt het geld altijd naar de mensen die het niet meer nodig hebben en niet naar de mensen die de cashflow-problemen ervaren. Waarom? Wij mensen willen graag zijn bij anderen die vooral gewoon zichzelf zijn en die ons als mensen behandelen. We willen graag zijn bij anderen die ons verder kunnen helpen en ons daartoe zachtjes uitnodigen. No pressure. Wat ze in essentie uitstralen met hun werk en business is dat er mogelijkheden zijn. Stap je in? Prima. Doe je het niet, dan is dat ook prima. De dag van die ondernemer, noch de bankrekening van die ondernemer wordt er slechter van.

Wanneer ondernemers geen cashflow-problemen hebben, komt dat vaak doordat er ook andere inkomstenstromen zijn. De inkomstenstroom uit de business is dan niet altijd nodig om de rekeningen te kunnen betalen. Dat geeft een hele andere energie. Geen stress. Geen druk. Die energie wil jij er ook het liefste inbrengen. Al realiseer ik mij dat dit een echte uitdaging is, zeker als je onder stress staat van het betalen van de rekeningen. Toch nodig ik je uit om er relaxt in te staan – zonder de kop in het zand te steken natuurlijk 🙂.

Kijk naar je bestaande klanten om cashflow-problemen aan te pakken

Achter nieuwe klanten aan rennen, is dus geen lange-termijn-oplossing. Kijk daarom eens naar je huidige klantenbestand. Help je ieder van hen op de juiste manier? Ook voor de langere termijn? Heb je bijvoorbeeld alleen producten voor een eenmalige verkoop of heb je ook aanbod waarmee je een lange-termijn-relatie met je klant kunt opbouwen?

Zelf hebben wij het afgelopen jaar meerdere producten ontwikkeld voor onze klanten. Producten waarmee ze verder worden geholpen. Al dan niet door onszelf of door een lid van ons team. In essentie maakt het immers weinig uit of wij het doen of iemand anders. Als het de klant maar verder mag helpen. Dat is in essentie altijd het allerbelangrijkste dat wij voor ogen houden. Niet zozeer door het erover te hebben, maar vooral door het te doen. Korte lijntjes, klein team, goede kennis. Dat resulteert in maximale impact.

Wij leggen op het moment meer dan ooit de focus op het verder bedienen van onze huidige klanten. Dat zijn de mensen die de Succes in Balans training al hebben gedaan en die in sommige gevallen het jaarprogramma hebben doorlopen en die concrete ondersteuning zoeken.

Een online community voor vrije denkers en betekenisvolle ondernemers

Al het geld in de wereld maakt niet uit als je er geen positieve impact mee maakt. Je bedrijf kan naar nieuwe niveaus groeien, maar dat betekent niets als je jouw privéleven ervoor moet opofferen.

En als je emotioneel en spiritueel op een goede plek bent, kun je zoveel meer betekenen als je financiële flow hebt. De sleutel tot een leven van succes, vrijheid, gezondheid, geluk en betekenis is het creëren van balans in je persoonlijke, zakelijke en financiële leven.

Dat is waar de magie gebeurt.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het in de wereld zetten van jouw missie en de creatie van rijkdom op alle vlakken? Voel je er wel wat voor om door ons geholpen te worden?

Kom dan eens met ons kennismaken in onze Succes in Balans Community. Een online community waarin we jou gaan helpen om meer uit je leven, je bedrijf en jouw financiën te halen. Wees van harte welkom. 

–>> Ga hier naar de Succes in Balans Community <<–

Betekenisvolle groet,

Bas 

P.S. Heb je al eerder trainingen bij ons gevolgd? Plan dan hier even een vrijblijvende call met mij of met Mirna in. Dan kijken we samen hoe jij het beste verder geholpen kunt worden.

5 1 stem
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over ons

De hooggevoelige ondernemer

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Download en bekijk gratis:

  1. Case Study – Hoe familie- en zakenleven te combineren
  2. 25 Business Tips
  3. 12 Sleutels voor Succes in Balans

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x
()
x
Scroll to Top

become unstoppable!