In 10 stappen jouw eigen challenge bouwen

Mirna den Reijer

Mirna den Reijer

Moeder van 4. Vrijheidsliefhebber. Levenspartner van Bas maar wél zelfstandig. Onderneemster.

De nieuwe challenge is weer begonnen. De vakantietijd is hier altijd een schitterende tijd voor. Reflectie, persoonlijke ontwikkeling en groei. Next steps :). Gaaf dat er weer een mooie en dappere groep mensen is die in zichzelf wil investeren…

Een vraag die regelmatig door ondernemers werd gesteld, was: “Hoe zet ik zelf zo’n challenge op?” Begrijpelijke vraag en dus tijd om daar eens dieper op in te gaan. In deze blog daarom een hele praktische uitleg over hoe jij je eigen challenge kunt opbouwen en hiermee de interactie kunt aangaan met je (potentiële) klanten.

Wat is een challenge?

De letterlijke vertaling van challenge is uitdaging. In het kader van bedrijfsvoering is een challenge een (voor)opgezette reeks van e-mails en/of video’s met content dat mensen uitdaagt om verder te komen in hun proces. Challenges zijn leuk en – als je ze goed weet op te zetten – zijn het echte assets voor je bedrijf: het is een geautomatiseerd systeem dat je vaker dan één keer kunt gebruiken.

Om een challenge goed op te zetten, heb je een aantal praktische zaken nodig:

1) Content of een thema

Het is natuurlijk belangrijk dat je een thema hebt waar je je challenge aan kunt ophangen. De sleutel tot een succesvolle challenge is, dat de content relevant is voor je doelgroep. Thema en lengte van een challenge kan zeer divers zijn. Denk bijvoorbeeld aan een 5-daagse challenge rondom het thema meditatie. Of, die zoals wij die hebben gemaakt: een 30-daagse challenge rondom het thema ochtendroutines.

Een goed thema kiezen is niet altijd eenvoudig. Mocht je dit een uitdaging vinden dan kun je ook eens nadenken over de 3 grootste problemen of uitdagingen van jouw doelgroep. Waarmee kun je hen helpen? Dat komt dan centraal te staan en op die manier kun je het makkelijker relevant maken voor diegene die jij wilt helpen.

2) Autoresponder programma

Het is belangrijk om overzichtelijk te hebben wat er met de mensen gebeurt op het moment dat ze zich inschrijven voor jouw challenge. Je wilt als het ware de mensen ‘opvangen’. Een autoresponder programma helpt je hierbij door mensen in te schrijven op een aparte e-mail lijst en hen vervolgens de challenge toe te sturen.

Heb je (nog) geen autoresponder programma? Dan betekent het veel handmatig werk verrichten. Jij bent dan zelf het systeem die de mensen verzamelt en de challenge elke keer handmatig verstuurt. Dat is een tijdrovende klus!  Een autoresponder programma is echt een fantastisch hulpmiddel dat je veel tijd bespaart en dat bovendien veel accurater is. Het is de investering van een paar tientjes per maand echt waard.

3) Bereik

Een challenge is alleen succesvol als je mensen weet te bereiken. Wanneer je een eigen mailinglijst hebt, is dit makkelijker. Heb je geen e-mail lijst of is jouw lijst niet groot genoeg? Dan kun je bijvoorbeeld adverteren op Facebook. Houd hierbij wel de onderstaande 15 stappen in de gaten voordat je geld uitgeeft dat geen geld oplevert. Let op: het adverteren komt als allerlaatste. Hier begin je mee wanneer je alles hebt staan.

Heb je helemaal geen bereik? Dan is het een idee om iemand anders met een groter bereik te vragen jou te ondersteunen in je promotie. Als je dit goed aanpakt, kan dit natuurlijk een win-win zijn. Je helpt immers allebei mensen vooruit en dat is waar een challenge en natuurlijk ook het voeren van een succesvolle zaak in de kern over gaat.

In 10 stappen jouw challenge opzetten

Yes! Ook jij kunt dit. Ook al ben je geen techneut:). Volg gewoon heel simpel de stappen die ik hieronder uitleg. Met een beetje uitvogelen, kom je er dan wel. Voor het gemak ben ik uitgegaan van de opzet die Bas en ik hebben gebruikt voor onze 30-daagse challenge.

Stap 1: maak een promotievideo

Maak een hele korte video waarin je uitlegt wat je precies gaat doen en waar jouw challenge over gaat. Zorg er hierbij voor dat de video ‘evergreen’ is. Evergreen betekent dat de video door de tijd heen bruikbaar blijft. Noem daarom geen specifieke data noch tijd. Bedenk dat je video door zowel bekenden als onbekenden zal worden bekeken. Houd dit in je achterhoofd wanneer je de video maakt.

Stap 2: maak een OPT-IN pagina

De OPT-IN pagina is een aparte pagina waarop je je video plaatst en dat je er een Call To Action bij zet: het invullen van naam en e-mail adres. In onze challenge is deze pagina de OPT-IN pagina. Zoals je ziet is deze vrij van afleiding en is het enige wat je daar kunt doen het bekijken van de video. En natuurlijk het aanmelden onderaan de video als mensen dat willen.

Stap 3: maak een bedank-pagina

Zodra een geïnteresseerde zijn/haar naam en e-mail adres achterlaat, dan is het belangrijk dat diegene automatisch wordt doorgestuurd naar je bedank-pagina. Dit is een hele korte pagina waarop wat meer praktische informatie staat. Wil je de bedank-pagina van onze challenge bekijken? Meld jezelf dan even aan voor de challenge en je zult zien hoe die die van ons in elkaar steekt.

Een bedank-pagina is een pagina die ná de aanmeldpagina komt en waar je vooral meer informatie en uitleg geeft over wat er precies zal gebeuren tijdens jouw challenge.

Stap 4: registreer de aanmeldingen

Wanneer een geïnteresseerde zich aanmeldt, wordt hij/zij automatisch toegevoegd aan de e-mail lijst in het autoresponder programma. Wij hebben de e-mail lijst ’30 dagen challenge’ genoemd. Zo kunnen we telkens zien hoeveel aanmeldingen er binnen komen en wie er meedoen. Dat is natuurlijk heel erg handig omdat we op die manier ook weer een hele mooie stroom informatie hebben die we mee kunnen nemen in alle offline contacten die er met mensen zijn (verrassing: we schrijven niet alleen maar waardevolle gratis blogs;). Hehe).

Stap 5: maak een bedank e-mail

Tegelijkertijd als iemand zich aanmeld gaat er automatisch een bedank e-mail uit naar het E-mail adres waarmee iemand zich heeft aangemeld. Hierin wordt iemand uitgenodigd om door te klikken naar de invulpagina. In zo’n bedankmailtje bedank je iemand even kort en nodig je hem of haar nog even extra uit voor een opdracht mocht je dat willen.

Stap 6: creëer een vragenlijst

Een korte vragenlijst helpt de deelnemers om voor zichzelf het maximale uit de challenge te kunnen halen. Stel een aantal vragen die de deelnemers aan het denken zet over wat het is dat ze met de challenge willen bereiken en waar ze aan willen werken.

De invulpagina is in essentie een formulier. De vragen zijn gekoppeld aan de invulvelden. Helemaal onderaan het formulier voeg je een knop toe zodat mensen het ingevulde formulier naar zichzelf kunnen e-mailen.

Stap 7: maak voor elke dag een aparte pagina

Voor elke dag van de challenge maak je een aparte pagina op je website aan. In ons geval zijn dat dus 30 pagina’s. Zeker in een wat langere challenge, is het handig als je de url’s van de pagina’s structureert. Bijvoorbeeld: website-naam/challenge/dag1, website-naam/challenge/dag2 etc. Daarmee behoud je enigszins het overzicht voor jezelf als je aan het ‘bouwen’ bent.

Denk overigens niet dat elke pagina er super anders uit hoeft te zien. Je kunt gewoon werken met een vaste opzet die je als basis terug laat komen. Wij hebben bijvoorbeeld voor deze challenge gekozen voor een stappenplan. Dat stappenplan komt elke dag terug, telkens aangevuld met bijvoorbeeld een video of een ander stuk tekst dat we hieraan gekoppeld hebben.

Zelf hebben wij elke dag een hele korte promotie gedaan voor onze vernieuwde Hooggevoelig Ondernemen Business Community. Gewoon een klein stukje tekst met een knopje waarop mensen door kunnen klikken. Alleen als ze willen. Mensen hebben het gevoel dat er meer te halen is bij jou als aanbieder van zo’n challenge-of niet. Laat je promotie daarom niet de boventoon voeren. Het belangrijkste is dat je waarde levert voor je (potentiële) klanten. De rest komt vanzelf wel. Als mensen voelen dat ze bij jou willen zijn en je hebt ze gediend in de challenge, dan komen ze vanzelf naar je toe. Het is jouw energetische veld en dat van je bedrijf dat uiteindelijk mensen aantrekt. Zeker in deze tijden kun jij met zo’n challenge mensen laten zien hoe jij tegen de wereld aankijkt en hoe jij je leven hebt ingericht.

Stap 8: schrijf e-mails met waardevolle content

In deze stap maak je voor jezelf eerst een Word document met wat je wilt vertellen tijdens jouw challenge. Schrijf dit helemaal uit en ga dan stap voor stap je challenge vormgeven. Bepaal op welke je welke content wilt delen en schrijf daar dan de e-mails voor. Voor elke dag van de challenge dus een aparte e-mail.

Belangrijk is dat elke e-mail een link naar de challenge pagina bevat. Daarnaast kun je natuurlijk ook links plaatsen naar andere vormen van relevante content die je al eens eerder hebt gemaakt. Plaats bijvoorbeeld een P.S. onderaan de pagina met een link naar een podcast of een blog-artikel dat je eerder al publiceerde. Wees hierin lekker creatief zonder dat je de vaste structuur van de e-mails uit het oog verliest.

Stap 9: creëer een reactieveld

Maak onderaan de challenge pagina veld waarin deelnemers een reactie kunnen achterlaten. Hierbij is het belangrijk dat het reactieveld meebeweegt. Een reactieveld dat meebeweegt, bundelt de reacties van alle dagen samen in plaats van alle reacties per dag los. Nog altijd vind ik het super gaaf om door dat reactieveld van al die comments heen te lezen en te zien wat mensen bezighoudt. Los van dat het challenge gerelateerde inhoud is zijn het vooral ook weer nieuwe ideeën voor bijvoorbeeld een volgende blog of een post op je sociale media.

Stap 10: bouw automations

Automation is een Engels woord en soms merk ik dat het nog wel eens voor verwarring zorgt. Nergens voor nodig! Een automation kun je zien als een geautomatiseerde reeks van e-mails. Niks meer niks minder. De 30-daagse challenge is dus een vooraf opgezette e-mail reeks van iets meer dan 30 e-mails (bedank e-mail e.d. zitten daar natuurlijk ook bij) die wordt getriggerd op het moment dat iemand zich inschrijft voor de challenge.

Het bouwen van automations vergt even wat werk. Mocht je je hebben aangemeld voor de HGO Business Community: Bekijk dan Business Blok #1 waarin ik veel meer uitleg over hoe je bereik kunt vergroten en hoe je automations op een hele laagdrempelige manier kunt bouwen.

Spendeer tijd aan het opzetten van jouw automations. Het gaat je later helpen om het los te kunnen laten en het alleen nog maar te hoeven monitoren.

Als je de 10 stappen hebt doorlopen, dan heb je de structuur van je challenge staan. Het is belangrijk dat je dit eerst helemaal creëert, voordat je doorgaat met de volgende stappen. In die stappen ga je namelijk jouw challenge promoten.

Jouw challenge promoten in 5 stappen

Zonder inschrijvers ga je natuurlijk niemand verder helpen. Laat de mensen daarom weten dat jouw challenge er is en hoe je hen daarmee verder kunt helpen. Wij doen het in de onderstaande 5 stappen. Heb je (nog) geen e-mail lijst? Dan kun je stap 11 t/m 13 overslaan en door scrollen naar stap 14.

Stap 11: promotie e-mail 1

Maak een e-mail waarin je aangeeft waar je precies mee bezig bent. Laat in zo’n e-mail ook gewoon iets van jezelf zien rondom het thema van de challenge. Zo maakten wij onze challenge bijvoorbeeld terwijl we aan het reizen waren met onze kids. Hoe leuk is het dan om wat meer te laten zien over hoe je werk en privé combineert? Zelf vind ik het altijd leuk om te zien wat mensen nog meer doen dan alleen maar werken, maar dat terzijde ;).

Nodig de ontvanger in jouw e-mail uit voor de challenge en beschrijf wat het hem/haar gaat brengen. Verstuur deze eerste promotie e-mail 5 dagen voordat de challenge start. Op die manier weet je zeker dat mensen hem op tijd zien en dat ze niet worden teleurgesteld.

Stap 12: promotie e-mail 2

Maak een 2e e-mail waarin je vertelt dat de challenge over 2 dagen begint en dat je graag zoveel mogelijk mensen helpt om [….] Vul zelf maar in. Nodig de mensen nogmaals uit om mee te doen aan de challenge.

Note: zorg ervoor dat je de mensen die zich al hebben ingeschreven niet nog een keer uitnodigt ;-).

Stap 13: promotie e-mail 3

Maak een 3e e-mail waarin je aangeeft dat dit de laatste kans is om nog mee te doen met de challenge. We noemen dit ook wel de last call. Deze mail verstuur je 20 – 24 uur voordat je challenge begint. Deze 3e e-mail is een must. Je zult zien dat je hiermee verreweg de meeste aanmeldingen zult ontvangen.

Stap 14: promotie via Facebook/Instagram

Deze vorm van promotie kan je challenge een boost geven, mits je het goed organiseert en inplant. Je wilt natuurlijk wel dat mensen je promotie zien op het moment dat ze zich nog kunnen inschrijven. Zelf gebruiken wij hiervoor de korte promo video van stap 1.

Ben je niet goed in Facebook en Instagram adverteren? Begin er dan niet aan (net zoals ik er zelf ook niet aan begin). Je wilt natuurlijk dat je boodschap bij de juiste mensen terecht. Hiervoor zijn specialisten nodig. Ze kosten geld, maar ze leveren uiteindelijk geld op, omdat je je budgetten veel gerichter kunt inzetten. Hoeveel je eraan moet uitgeven? Dat is natuurlijk helemaal aan jou. Zorg van te voren wel voor een helder budget.

Stap 15: Up Viral

Een challenge kun je eindeloos uitbouwen. Een stap die wij zelf hebben toegepast bij onze challenge is om mensen uit te nodigen om de challenge te delen met hun vrienden. Dit kan dan bijvoorbeeld via Whatsapp, FB messenger en LinkedIn. Uiteraard behoort e-mail ook tot de mogelijkheden.

Up Viral is software dat je helpt om aan elke deelactie een aantal punten toe te kennen. Heeft iemand een bepaald aantal punten behaald? Dan kun je diegene belonen door bijvoorbeeld één van je producten te schenken. Dit werkt super krachtig en helpt je om je boodschap als een olievlek te verspreiden.

Aan de slag met jouw challenge!

Dit is in het kort hoe je een challenge kunt opzetten. Ik hoor graag in de comments hieronder wat jouw ideeën zijn en wat je van deze opzet vindt.

Ben je nieuwsgierig hoe Bas en ik jou nog verder kunnen helpen met het creëren van rijkdom op alle vlakken?

Beluister dan zeker ook eens onze podcast.

Of wellicht houd je meer van lezen? Het blog-segment vind je hier.

Is lezen echt je passie? Hier vind je 3 e-books waarmee je direct aan de slag kunt.

Wil je met ons werken?

Dan nodigen we je van harte uit om jezelf in te schrijven voor de Hooggevoelig Ondernemen Business Community.Hierin geven we jou als ondernemer handige tips en praktische tools om rijkdom op persoonlijk, zakelijk EN financieel vlak te creëren. Implementatie is de sleutel tot succes. Aan de slag dus ;).

Meer informatie over de Hooggevoelig Ondernemen Business Community kun je hier vinden.

Op jouw (challenge) succes!
Mirna

5 2 stemmen
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x
()
x
Scroll naar top

become unstoppable!