Een challenge bouwen: zo doe je dat

Eén van de nieuwste marketing tools die op dit moment veel wordt gebruikt, is de challenge. In deze blog leg ik heel praktisch uit hoe jij ook een challenge kunt opbouwen en hiermee de interactie kunt aangaan met je (potentiële) klanten.

Wat is een challenge?

De letterlijke vertaling van challenge is uitdaging. In het kader van bedrijfsvoering is een challenge een (voor)opgezette reeks van e-mails en/of video’s met content dat mensen uitdaagt om verder te komen met hun proces. Challenges zijn leuk en – als je ze goed weet op te zetten – zijn het echte assets voor je bedrijf: het is een geautomatiseerd systeem dat je vaker dan één keer kunt gebruiken.

Om een challenge goed op te zetten, heb je een aantal praktische zaken nodig.

1) Content of een thema

Het is natuurlijk belangrijk dat je een thema hebt waar je je challenge aan kunt ophangen. De sleutel tot een succesvolle challenge is, dat de content relevant is voor je doelgroep. Thema en lengte van een challenge kan zeer divers zijn. Denk bijvoorbeeld aan een 5-daagse challenge rondom het thema meditatie. Of, zoals wij laatst hebben gelanceerd: een 30-daagse challenge rondom het thema ochtendroutines.

2) Autoresponder programma

Het is belangrijk om overzichtelijk te hebben wat er met de mensen gebeurt op het moment dat ze zich inschrijven voor jouw challenge. Je wilt als het ware de mensen ‘opvangen’. Een autoresponder programma helpt je hierbij door mensen in te schrijven op een aparte e-mail lijst en hen vervolgens de challenge toe te sturen.

Heb je (nog) geen autoresponder programma? Dan betekent het veel handmatig werk verrichten. Jij bent dan zelf het systeem die de mensen verzamelt en de challenge elke keer handmatig verstuurt. Dat is een tijdrovende klus! Een autoresponder programma is echt een fantastisch hulpmiddel dat je veel tijd bespaart en dat bovendien veel accurater is. Het is de investering van een paar tientjes per maand echt waard.

3) Bereik

Een challenge is alleen succesvol als je mensen weet te bereiken. Wanneer je een eigen mailinglijst hebt, is dit makkelijker. Heb je geen e-mail lijst of is jouw lijst niet groot genoeg? Dan kun je heel mooi adverteren op Facebook. Houd hierbij wel de onderstaande 15 stappen in de gaten voordat je geld uitgeeft dat geen geld oplevert. Let op: het adverteren komt als allerlaatste. Hier begin je mee wanneer je alles hebt staan.

In 10 stappen jouw challenge opzetten

Je hoeft echt geen dure cursus te volgen om een challenge te kunnen maken. Volg gewoon heel simpel de stappen die ik hieronder uitleg. Met een beetje uitvogelen kom je er dan wel. Voor het gemak ben ik uitgegaan van de opzet die Mirna en ik hebben gebruikt voor onze 30-daagse challenge.

Stap 1: maak een promotievideo

Maak een hele korte video waarin je uitlegt wat je precies gaat doen en waar jouw challenge over gaat. Zorg er hierbij voor dat de video ‘evergreen’ is. Evergreen betekent dat de video door de tijd heen bruikbaar blijft. Noem daarom geen specifieke data. Bedenk dat je video door zowel bekenden als onbekenden zal worden bekeken. Houd dit in je achterhoofd wanneer je de video maakt.

Stap 2: OPT-IN pagina

De OPT-IN pagina is een aparte pagina waarop je je video plaatst en dat je er een Call To Action bij zet: het invullen van naam en e-mail adres. In onze challenge is deze pagina de OPT-IN pagina.

Stap 3: maak een bedank-pagina

Zodra een geïnteresseerde zijn/haar naam en e-mail adres achterlaat, dan is het belangrijk dat diegene automatisch wordt doorgestuurd naar je bedank-pagina. Dit is een hele korte pagina waarop wat meer praktische informatie staat. Wil je de bedank-pagina van onze challenge bekijken? Meld jezelf dan even aan voor de challenge en je zult zien hoe die die van ons in elkaar steekt.

Stap 4: registreer de aanmeldingen

Wanneer een geïnteresseerde zich aanmeldt, wordt hij/zij automatisch toegevoegd aan de e-mail lijst in het autoresponder programma. Wij hebben de e-mail lijst ’30 dagen challenge’ genoemd. Zo kunnen we telkens zien hoeveel aanmeldingen er binnen komen en wie er meedoen.

Stap 5: maak een bedank e-mail

Tegelijkertijd als iemand zich aanmeld gaat er automatisch een bedank e-mail uit naar het E-mail adres waarmee iemand zich heeft aangemeld. Hierin wordt iemand uitgenodigd om door te klikken naar de invulpagina.

Stap 6: creëer een vragenlijst

Een korte vragenlijst helpt de deelnemers om voor zichzelf het maximale uit de challenge te kunnen halen. Stel een aantal vragen die de deelnemers aan het denken zet over wat het is dat ze met de challenge willen bereiken en waar ze  aan willen werken.

De invulpagina is in essentie een formulier. De vragen zijn gekoppeld aan de invulvelden. Helemaal onderaan het formulier voeg je een knop toe zodat mensen het ingevulde formulier naar zichzelf kunnen e-mailen.

Stap 7: maak voor elke dag een aparte pagina

Voor elke dag van de challenge maak je een aparte pagina op je website aan. In ons geval zijn dat dus 30 pagina’s. Zeker in een wat langere challenge, is het handig als je de url’s van de pagina’s structureert. Bijvoorbeeld: website-naam/challenge/dag1, website-naam/challenge/dag2 etc. Daarmee behoud je enigszins het overzicht.

Denk overigens niet dat elke pagina er super anders uit hoeft te zien. Je kunt gewoon werken met een vaste opzet. Wij hebben bijvoorbeeld voor deze challenge gekozen voor een stappenplan. Dat stappenplan komt elke dag terug, telkens aangevuld met bijvoorbeeld een video of een ander stuk tekst dat we hieraan gekoppeld hebben.

Zelf hebben wij in dag 16 een kleine promotie gedaan. Natuurlijk noem je je Front End producten tijdens zo’n challenge. Laat je promotie echter niet de boventoon voeren. Het belangrijkste is dat je waarde levert voor je (potentiële) klanten. De rest komt vanzelf wel. Als mensen voelen dat ze bij jou willen zijn en je hebt ze gediend in de challenge, dan komen ze vanzelf naar je toe. Het is jouw energetische veld en dat van je bedrijf dat uiteindelijk mensen aantrekt.

Wil je overigens meer weten over het Front End Back End principe? Bekijk dan nog even deze blog hierover.

Stap 8: schrijf e-mails met waardevolle content

In deze stap maak je voor jezelf eerst een Word document met wat je wilt vertellen tijdens jouw challenge. Schrijf dit helemaal uit en ga dan stap voor stap je challenge vormgeven. Bepaal op welke je welke content wilt delen en schrijf daar dan de e-mails voor. Voor elke dag van de challenge dus een aparte e-mail.

Belangrijk is dat elke e-mail een link naar de challenge pagina bevat. Daarnaast kun je natuurlijk ook links plaatsen naar andere vormen van relevante content die je al eens eerder hebt gemaakt. Plaats bijvoorbeeld een P.S. onderaan de pagina met een link naar een podcast of een blog-artikel dat je eerder al publiceerde. Wees hierin lekker creatief zonder dat je de vaste structuur van de e-mails uit het oog verliest.

Stap 9: creëer een reactieveld

Maak onderaan de challenge pagina veld waarin deelnemers een reactie kunnen achterlaten. Hierbij is het belangrijk dat het reactieveld meebeweegt. Een reactieveld dat meebeweegt, bundelt de reacties van alle dagen samen in plaats van alle reacties per dag los. Nog altijd vind ik het super gaaf om door dat reactieveld van honderden comments heen te lezen en te zien wat mensen bezighoudt.

Stap 10: bouw automations

Automation is een Engels woord en soms merk ik dat het nog wel eens voor verwarring zorgt. Nergens voor nodig! Een automation kun je zien als een geautomatiseerde reeks van e-mails. De 30-daagse challenge is dus een vooraf opgezette e-mail reeks van iets meer dan 30 e-mails (bedank e-mail e.d. zitten daar natuurlijk ook bij) die wordt getriggerd op het moment dat iemand zich inschrijft voor de challenge.

Het bouwen van automations vergt even wat werk. Voor degenen die laatst hebben geïnvesteerd in Business Blok 1 heb ik hier een aparte les voor opgenomen. Bekijk die les en je leert hoe je automations op een hele laagdrempelige manier kunt bouwen.

Spendeer tijd aan het opzetten van jouw automations. Het gaat je later helpen om het los te kunnen laten en het alleen nog maar te hoeven monitoren.

Als je de 10 stappen hebt doorlopen, dan heb je de structuur van je challenge staan. Het is belangrijk dat je dit eerst helemaal creëert, voordat je doorgaat met de volgende stappen. In die stappen ga je namelijk jouw challenge promoten.

Jouw challenge promoten in 5 stappen

Zonder inschrijvers ga je natuurlijk niemand verder helpen. Laat de mensen daarom weten dat jouw challenge er is en hoe je hen daarmee verder kunt helpen. Wij deze het in de onderstaande 5 stappen. Heb je (nog) geen e-mail lijst? Dan kun je stap 11 t/m 13 overslaan en door scrollen naar stap 14.

Stap 11: promotie e-mail 1

Maak een e-mail waarin je aangeeft waar je precies mee bezig bent. Laat in zo’n e-mail ook gewoon iets van jezelf zien rondom het thema van de challenge. Zo maakten wij onze challenge bijvoorbeeld terwijl we aan het reizen waren met onze kids. Hoe leuk is het dan om wat meer te laten zien over hoe je werk en privé combineert? Zelf vind ik het altijd leuk om te zien wat mensen nog meer doen dan alleen maar werken, maar dat terzijde ;).

Nodig de ontvanger in jouw e-mail uit voor de challenge en beschrijf wat het hem/haar gaat brengen. Verstuur deze eerste promotie e-mail 5 dagen voordat de challenge start. Op die manier weet je zeker dat mensen hem op tijd zien en dat ze niet worden teleurgesteld.

Stap 12: promotie e-mail 2

Maak een 2e e-mail waarin je vertelt dat de challenge over 2 dagen begint en dat je graag zoveel mogelijk mensen helpt om [….] Vul zelf maar in. Nodig de mensen nogmaals uit om mee te doen aan de challenge.

Note: zorg ervoor dat je de mensen die zich al hebben ingeschreven niet nog een keer uitnodigt ;-).

Stap 13: promotie e-mail 3

Maak een 3e e-mail waarin je aangeeft dat dit de laatste kans is om nog mee te doen met de challenge. We noemen dit ook wel de last call. Deze mail verstuur je 20 – 24 uur voordat je challenge begint. Deze 3e e-mail is een must. Je zult zien dat je hiermee verreweg de meeste aanmeldingen zult ontvangen.

Stap 14: promotie via Facebook/Instagram

Deze vorm van promotie kan je challenge een boost geven mits je het goed organiseert en inplant. Je wilt natuurlijk wel dat mensen je promotie zien op het moment dat ze zich nog kunnen inschrijven. Zelf gebruiken wij hiervoor de korte promo video van stap 1.

Ben je niet goed in Facebook en Instagram adverteren? Begin er dan niet aan (net zoals ik er zelf ook niet aan begin). Je wilt natuurlijk dat je boodschap bij de juiste mensen terecht. Hiervoor zijn specialisten nodig. Ze kosten geld, maar ze leveren uiteindelijk geld op, omdat je je budgetten veel gerichter kunt inzetten. Hoeveel je eraan moet uitgeven? Dat is natuurlijk helemaal aan jou. Zorg van te voren wel voor een helder budget.

Stap 15: Up Viral

Een challenge kun je eindeloos uitbouwen. Een stap die wij zelf hebben toegepast bij onze challenge is om mensen uit te nodigen om de challenge te delen met hun vrienden. Dit kan dan bijvoorbeeld via Whatsapp, FB messenger en LinkedIn. Uiteraard behoort e-mail ook tot de mogelijkheden.

Up Viral is software dat je helpt om aan elke deelactie een aantal punten toe te kennen. Heeft iemand een bepaald aantal punten behaald? Dan kun je diegene belonen door bijvoorbeeld één van je producten te schenken. Dit werkt super krachtig en helpt je om je boodschap als een olievlek te verspreiden.

Aan de slag met jouw challenge!

Dit is in het kort hoe je een challenge kunt opzetten. Zie je dat je hiervoor geen dure cursus nodig hebt? Kun je hiermee aan de slag? Ik hoor graag in de comments hieronder wat jouw ideeën zijn en wat je van deze opzet vindt.

Ben je nieuwsgierig hoe Bas en ik jou nog verder kunnen helpen met het creëren van rijkdom op alle vlakken?

Beluister dan zeker ook eens onze podcast.

Of wellicht houd je meer van lezen? Het blog-segment vind je hier.

Is lezen echt je passie? Hier vind je 3 e-books waarmee je direct aan de slag kunt.

Wil je persoonlijk met ons kennismaken?

Dan nodigen we je van harte uit om eens naar het Succes in Balans Weekend toe te komen. Hierin geven we jou als ondernemer handige tips en praktische tools om rijkdom op persoonlijk, zakelijk EN financieel vlak te creëren.

Meer informatie over het weekend kun je hier vinden. Tevens kun je je hier aanmelden.

Op jouw (challenge) succes!
Bas

Delen is wat wij doen. jij ook? Bedankt!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

become unstoppable!