Community opbouwen? 5 Tips!

werken voor het grote geheel
Picture of Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

Uiteindelijk zijn we allemaal mensen onder elkaar en horen we graag bij een bepaalde groep. Of juist helemaal niet en hebben we er een aversie tegen. Dit gegeven is natuurlijk al zo oud als de mensheid zelf en er is een kans in de huidige wereld: de wil van mensen om samen met anderen te groeien biedt natuurlijk enorme kansen voor nagenoeg elke ondernemer. In deze blog geef ik je graag 5 tips voor het opbouwen van jouw eigen community. Een community opbouwen? Dat is vooral dienstbaar zijn en waarde leveren. Enjoy :).

Durf te leiden vanuit detachment

Eén van mijn fascinaties sinds jaren is de kracht van ondernemen vanuit betekenis in de praktijk om te zetten naar tastbare resultaten. De kernwaarden van intuïtieve, hooggevoelige ondernemers zijn vaak gericht op het helpen van anderen. Echt helpen, dat kan ik je hier alvast wel verklappen, is een enorme pré van waaruit je je community kunt opbouwen.

Hoe je het ook wendt of keert, alleen klanten hebben is in deze tijd onvoldoende. Je hebt gewoon fans nodig. Mensen die je belonen, omdat je gave dingen voor ze doet en hebt gedaan.

Oud denken versus nieuw denken

Het ‘oude denken’ is gericht op verkoop. Mensen of potentiële klanten ervan overtuigen hoe goed je bent. Het ‘nieuwe denken’ is gericht op het dienen van mensen vanuit detachment. Hierbij kom je los van de output of mensen je producten wel of niet kopen. Je bent er gewoon voor hen. Dit creëert een enorm sterk energieveld en hierdoor zullen die mensen die dit voelen je gaan bedanken dat je er bent door producten van je te kopen. Het is altijd beter om als persoon overtuigend te zijn dan anderen te willen overtuigen.

Dit heeft vertrouwen nodig. Co-creatie met het Universum. Geven. Er durven te zijn. Dit is een gevoel wat in ons allemaal aanwezig is. Een gevoel dat voor sommigen makkelijk toegankelijk is en voor anderen uitdagend is om bij te komen. Wilskracht in je grondhouding. De bereidheid om ergens voor te gaan. Vooral ook in de energie achter iets te staan. Werken aan dat energetische veld dat jij als ondernemer in je bedrijf weg zet. Wil je daar trouwens meer over weten? Bekijk dan even de blog die we eerder schreven over de collectieve energie van een business. Onzichtbare zaken zijn van doorslaggevend belang bij het wel of niet behalen van je doelen. Of je wel of niet het leven leidt zoals je dat graag wilt.

Wilskracht alleen is niet genoeg

Ik herinner mij nog heel goed de tijd waarin ik werkte vanuit uitsluitend wilskracht. Goed, ik ben altijd degene die wel wat extra wilde werken of die wel even iemand helpt daar waar het kan. Dat zit gewoon in mijn karakter en dat hoeft er in die zin niet uit. Wat ik voor mezelf de afgelopen jaren wel heb gemerkt, is dat voor mij wilskracht alleen niet zo goed werkt. Het blokkeert mij in mijn creaties. Stel je eens voor dat ik bijvoorbeeld vanuit wilskracht deze blog voor jou op papier zou ‘moeten’ zetten. Of dat ik mezelf gewoon open stel voor wat er mag komen. Een wereld van verschil in het gevoel dat jij als lezer met grote waarschijnlijkheid zult ervaren als je deze tekst leest.

Natuurlijk is het leven niet altijd een opgaande lijn. We komen allemaal uitdagingen tegen en dat mag. Die zijn er om ons te laten groeien. Allereerst om beter te worden als mens om vanuit dáár te werken met de juiste strategieën zoals bijvoorbeeld het opzetten van zo’n community.

Ik heb persoonlijk gemerkt, dat het vanuit detachment veel makkelijker is om de juiste beslissingen te nemen voor de lange termijn voor ons bedrijf. De vraag die ik mezelf daarbij altijd stel is: “Hoe ik vandaag nog meer mensen mag helpen?” Uiteraard zonder mijn eigen belangrijke behoeften opzij te zetten. Vanuit detachment helpen dus.

Als we het hebben over het opbouwen van een community zou het heel goed zijn om jezelf af te vragen:

Hoe kun je andere mensen nog meer centraal stellen in alles wat je doet?

Tip 1: Zorg voor een heldere, betekenisvolle boodschap

Hoe gek het ook klinkt, de meeste ondernemers hebben hier nog wel wat werk te doen. Zo kreeg ik bijvoorbeeld vandaag een telefoontje van een klant. Ze vroeg welke software ze aan kon schaffen zodat haar bedrijf zou groeien. Goed, ik ben een fan van software, omdat het je impact vergroot. In eerste instantie wist ik even niet wat ik hierop kon antwoorden. Ik had haar al een aantal keer voorbij zien komen en ik merkte dat haar boodschap bij mij persoonlijk niet zo helder over kwam. Ja, ze doet iets met interieuradvies, maar hoeveel zijn er daar al niet van? Gedurende de jaren heb ik geleerd dat als ik dit opmerk, ik meestel niet de enige ben die dit vindt. Werk aan de winkel dus. Kijken waar het strategische aspect van zo’n bedrijf verbeterd kan worden.

In de praktijk betekent dit vaak starten met het beantwoorden van een aantal simpele vragen. Mocht je hier wat hulp bij kunnen gebruiken, dan hoef je niet per sé zoals ik een master te hebben in strategisch management, hoor. Je kunt met deze pdf ook best een hele goede start maken. Download hem hier, print ‘m uit en hang ‘m ergens aan de muur.

Kies richting

De key is: zorg ervoor dat je helder en duidelijk bent in wat je uitstraalt en wat je communiceert. Waar je voor staat. Een community heeft richting nodig rondom een bepaalde boodschap. Die boodschap is dan weer doordrenkt met de energie en uitstraling van de ondernemer zelf. Ondernemen wordt op die manier geen ‘nemen’ maar geven. Vanuit connectie en vanuit een heldere boodschap. Dat is altijd de eerste stap naar het opbouwen van een community.

Vanuit die boodschap ontstaan dan ergens de bijbehorende producten. En ‘ik’? Dat is natuurlijk geen product, dat is een unieke positionering en een onderdeel daarvan. Goede producten hebben wat mij betreft een volgorde. Zeker als kennisondernemer is dit belangrijk, omdat je op die manier vanuit de flow van kennismaking naar klant kunt werken. Hoe dit werkt kun je zien in deze video over het P1, P2 en P3 proces.

Samenvattend: als kennisondernemer is het belangrijk om je kennis op te delen in verschillende producten. Ga ervoor staan en help mensen stapje voor stapje verder. Dat is toch het mooiste dat er is? ;).

Tip 2: Creëer waardevolle, openbare content

Vanuit die heldere positionering en producten weet je vaak veel beter wat je precies aan het doen bent. Je werkt dan planmatiger en consistenter. Twee belangrijke factoren. Planmatig werken betekent voor mij dat je je creativiteit gaat richten op die zaken die je verder helpen. Consistentie is voor mij één van de belangrijkste factoren van succes. Consistentie naar buiten toe is voor veel (potentiële) klanten vaak belangrijker dan de inhoud van wat je laat zien. Niks is zo erg als een lege zakelijke Facebook-pagina waarop je ‘even’ kijkt voordat je ervoor kiest om een bedrijf te benaderen. Of, als een bedrijf aangeeft elke week een blog te publiceren om mensen te helpen en de afgelopen 3 maanden is er geen blog meer verschenen…

De creatie van openbare content is hartstikke belangrijk voor je community. Je creëert er waarde mee en interesse. Mensen worden geholpen, omdat jouw openbare content gewoon hartstikke waardevol is. Je hoeft hier trouwens zeker niet terughoudend te zijn in wat je deelt. Mijn visie hierop is dat mensen die delen uiteindelijk gewoon ergens worden beloond, als ze loskomen van het idee om beloond te moeten worden natuurlijk. Zo werkt openbare content niet. Het gaat er helemaal niet over hoe lang je bezig bent met het schrijven van posts op verschillende kanalen. Nee, natuurlijk gaat het er uiteindelijk alleen om of je iemand die de content heeft gelezen er verder mee hebt geholpen. Durf er die tijd in te steken. Durf er tijd – en eventueel een geldelijk budget – voor vrij te maken.

Content in allerlei vormen

Waardevolle content kun je natuurlijk in enorm veel vormen geven. Zelf ben ik fan van de geschreven stukken tekst. Ik schrijf makkelijk. Vind jij audio fijner? Denk dan eens aan het opzetten van bijvoorbeeld een podcast. Houd rekening met het feit dat uiteindelijk je lezers, luisteraars of kijkers ieder op hun eigen unieke manier jouw openbare content willen consumeren. Soms zijn er manieren van content consumptie waarvan jij het bestaan nog niet af weet. Zo hoorde ik laatst bijvoorbeeld een klant van ons die een tweede huis in Frankrijk heeft. Tijdens de autorit luistert ze in een keer al onze opgenomen podcasts achter elkaar. Content geconsumeerd dus op allerlei manieren. Gaaf is dat. Laat potentiële klanten aangeven wat ze de fijnste manier vinden.

Steek dus tijd in het maken van content. Wees er zorgvuldig in. Doe je research. Deel dingen die waardevol zijn. Steek er met kop en schouders bovenuit. Blijf vooral jezelf. Deel wat je meemaakt en help daar andere mensen mee. Het hoeft niet perfect. Laat het vanuit jezelf komen. Maak je geen zorgen over wat anderen ervan vinden.

Het grote voordeel als je relevante content maakt? Je ‘klanten’ en ‘prospects’ gaan zich mixen. Ze gaan met elkaar in contact treden over jouw content. Zowel klanten als geïnteresseerden gaan er iets van vinden. ‘Ineens’ heb je bereik gecreëerd. Dat is altijd de eerste stap in het bouwen van een waardevolle brand.

Tip 3: Zorg voor ‘over delivery’

Klanten kun je meer geven door of minder te beloven of meer te geven. Een heel mooi gezegde van Jos Burgers. Door meer te geven of minder te beloven, kun je mensen positief verrassen. Doe je dat op een onvoorwaardelijke manier? Wie weet worden ze dan wel fans ;). Die fans heb je nodig voor het functioneren van je community. Zij zijn immers degenen die je content gaan delen en die anderen zullen refereren.

Zo’n ‘over delivery’ kun je natuurlijk op allerlei manieren doen. Er is geen goed of fout en zoek hierin vooral naar de manier die het beste bij jou past en dat het echt vanuit jouw hart komt. Hier hebben we een drietal voorbeelden genoemd van eventuele over deliveries die je kunt toepassen.

1) Maak een download

En dan bedoel ik een écht waardevolle. Een download kan van alles zijn. Denk aan een meditatie, een E-book, een mini-cursus, leef je uit! Wees creatief en bedenk wat jij kunt weggeven via je socials. Zijn het je vaste klanten? Geef ze eens een geschreven mini-boek waarin je tips geeft. Zo’n download kun je weggeven aan iedereen die ermee is geholpen.

2) Werk met Bonjoro

Dit is een app waar ik echt fan van ben geworden de afgelopen tijd. Grandioos gewoon om op die manier klantcontacten te onderhouden en uit te bouwen. In een tijd waarin iedereen op de automatische piloot gaat, stel jezelf eens de vraag hoe jij kunt personaliseren. Dat deden de makers van Bonjoro waarschijnlijk ook. Niet zonder reden.

Bonjoro geeft je de mogelijkheid om op een hele simpele manier een gepersonaliseerde boodschap te sturen. Je kunt instellen dat je een melding krijgt dat je iemand een Bonjoro kunt sturen als iemand zich bijvoorbeeld aanmeldt op je website of een download opent of bijvoorbeeld bij een verkoop.

Neem bijvoorbeeld die verkoop. Wat mensen verwachten, is een automatisch gegenereerde factuur. Goed, helemaal top natuurlijk als je die hebt. Bij een online aankoop hoort die er natuurlijk gewoon bij. Het is echter niet zo dat zo’n factuur een uniek contactmoment is. Tenzij je software zoals bijvoorbeeld Bonjoro inzet. Dan krijgen mensen een factuur met een gepersonaliseerde video waarin je hen bedankt voor hun investering en eventueel nog even een persoonlijk note erbij. Gewoon op een ongedwongen manier via een video op je smart phone.

3) Beloon mensen voor het ondernemen van actie

Of ze nu iets downloaden, een product kopen of zich inschrijven voor een e-mail lijst, bedank ze met iets extra’s. Dit kan een hele simpele download zijn, een hoofdstuk van je boek of bijvoorbeeld een extra call, tenzij je geen digitale producten hebt. Iets extra’s geven, versterkt je community omdat je op die manier echt aan het zorgen bent. Stel jezelf eens de vraag: ‘Waar kan ik onvoorwaardelijk nog iets extra’s geven?’

Tip 4: Creëer een (besloten) online (leer)omgeving

Vanuit die heldere bedrijfspositionering, met producten die potentiële klanten willen én een ‘over delivery’ kom je vanzelf bij de volgende stap uit: de creatie van een besloten online omgeving. Het leuke is dat hiervoor natuurlijk op dit moment allerlei tools ter beschikking zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan de mogelijkheid die Facebook heeft om een besloten groep te maken waarin mensen elkaar kunnen ondersteunen. Dit is voor jou als ondernemer gratis en het biedt jouw klanten de mogelijkheid om, in een veilige en beschermde omgeving, met gelijkgestemden van gedachten te wisselen. Super krachtige tool natuurlijk.

Deze ‘light versie’ hebben wij bijvoorbeeld gemaakt voor degenen die in het Rijkdom Jaarprogramma zijn ingeschreven. In deze groep zitten ondernemers (natuurlijk ook startende ondernemers) die elkaar ondersteunen. Het leuke van zo’n besloten Facebook groep is bijvoorbeeld dat je hierin als eerste je primeurs kunt delen met je vaste klanten. Tot zover de ‘light versie’.

Naast Facebook kun je natuurlijk ook kiezen voor een online community (inclusief mogelijkheid tot discussie). Zo’n community geeft je dan de mogelijkheden die Facebook niet heeft. Het grootste verschil is natuurlijk dat je in zo’n community echt kunt gaan werken met bijvoorbeeld verschillende groepen en vooral ook E-learning mogelijkheden kunt implementeren. Je kunt verschillende modules maken en daarin ‘lessen’ of onderdelen plaatsen. Super gaaf! Nu wij zelf zijn overgestapt naar deze vorm van community merk ik pas wat voor mogelijkheden er allemaal zijn. Er gaat letterlijk een wereld voor mij open.

Tip 5: Verzamel succesverhalen

Ik weet niet of je onze aparte pagina al eens hebt gezien met de succesverhalen van ambassadeurs die blij met ons zijn?

Je ziet dat wij ervoor hebben gekozen om te werken met zowel video’s als met tekst. Neem de tijd om je ‘ervaringen van studenten’-pagina aandacht te geven. We weten immers dat anderen het verhaal van een bedrijf vele malen sterker en effectiever kunnen vertellen dan dat jij dat als ondernemer zelf kunt. Anders gezegd: je kunt het zelf vertellen, maar anderen hun persoonlijk transformatie laten vertellen, zet jouw (potentiële) klanten veel sneller aan om eventueel toe te treden tot jouw community. Het bekende voorbeeld van het bekijken van de beoordelingen van anderen voordat we tot aanschaf van een product overgaan.

Heb je nog geen ‘succesverhalen’? Don’t worry. Bezoek dan alvast eens de pagina die Mirna en ik hierover hebben gemaakt. Daar zie je hoe zo’n pagina is opgebouwd. Persoonlijk vind ik dat elke website de ruimte mag geven aan zijn klanten in plaats van het zelf te vertellen.

De meeste kennisondernemers groeien hierin. Ze hebben niet ineens een hele uitgebreide pagina vol met succesverhalen en tevreden klanten. Logisch ook, want daar ontbreken in de meeste gevallen gewoon de aantallen voor. Het heeft tijd nodig om producten te ontwikkelen. Of anders gezegd: het kost tijd om waarde naar de markt te brengen. Succesverhalen kunnen je hiermee helpen.

Tot slot

Nog een paar zaken die van wezenlijk belang zijn om je community te laten slagen.

+ Zorg voor bereik

Ook al is je product nog zo goed, zonder bereik gebeurt er weinig. Voel en leef dit. Degenen die onze blog al langere tijd volgen, weten dat ik een enorme fan ben van e-mail educatie. Wellicht lees je deze blog wel, omdat je vanuit onze e-mail database hebt doorgeklikt naar deze blog toe. E-mail is nog altijd één van de belangrijkste mogelijkheden – naast de sociale media natuurlijk – om de interactie met mensen te blijven aangaan. Zorg voor een relevante e-mail lijst als basis voor je bereik.

+ Wees congruent met jezelf en je missie

Anderen voelen of je congruent bent of niet. Het energetische stuk is de start van de strategie. Energie & strategie = magie.

+ Blijf in contact met je klanten

Stel ze vragen. VRAAG wat ze vinden van datgene dat je doet. Stel ze gewoon eens de vraag wat ze nog meer missen in je bedrijf. Blijf vooral een open dialoog voeren waarin alles bespreekbaar is. Wellicht kun je hen gewoon nog beter helpen door te luisteren. Of misschien vragen ze zelf naar andere producten dan die jij op dit moment aanbiedt. Mensen kopen immers wat ze willen en niet per sé wat ze nodig hebben. Dit betekent dus dat je klanten kunnen kopen wat ze willen en dat jij ze geeft wat ze nodig hebben, omdat jij als expert weet wat ervoor nodig is om mensen op een bepaald vlak écht te kunnen helpen.

+ Denk vanuit assets

Het verschil tussen een business men en busy men is zo ontzettend klein. Blijf daarom denken vanuit het opbouwen van je bedrijf vanuit assets oftewel bezittingen die voor je werken. Ben je kennisondernemer? Dan is een mailinglijst bijvoorbeeld een asset. Net zoals je online community een nieuwe asset kan zijn voor jou. Denken vanuit assets is eigenlijk tegengesteld aan de maatschappij waarin het vooral gaat om consumeren – van de assets van anderen uiteraard.

Om te komen tot zo’n asset is het belangrijk dat je investeert in tijd en geld om je bedrijf te laten groeien. Vanuit fundamenten dan wel te verstaan. Businessgroei vanuit een solide basis.

Heeft deze blog je verder geholpen? Graag nodigen we je dan eens uit om een kijkje te nemen op onze vernieuwde Hooggevoelig Ondernemen Community. Dit is dé plek waarin we onze inzichten en down to earth tools delen en vragen beantwoorden. We hebben 3 verschillende levels gemaakt met verschillende vormen van content en begeleiding. Er zit dus altijd wat voor jou tussen J.

—>>>De vernieuwde HGO community vind je hier <<<—

Met liefde,
Bas

0 0 stemmen
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Search

Over ons

hooggevoelig ondernemen - De hooggevoelige ondernemer

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Download en bekijk gratis:

  1. Case Study – Hoe familie- en zakenleven te combineren
  2. 25 Business Tips
  3. 12 Sleutels voor Succes in Balans

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x

become unstoppable!