5 tips om je community op te bouwen

community
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

Sommige brands lijken het maar niet te snappen: hoe meer je probeert te verkopen, hoe minder verkopen er binnenkomen. Je hebt gewoon fans nodig. Mensen die je belonen omdat je gave dingen voor ze doet en hebt gedaan. In deze blog geven we je graag een aantal tips om je community op te bouwen.

Een community is een heel belangrijk onderdeel van de bedank-economie. Een systeem waarin mensen je bedanken door te kopen, simpelweg omdat je ze helpt op een consistente, zichtbare en diepgaande manier. Vanuit een hart-tot-hart-connectie die veel verder gaat dan alleen maar je business runnen. Het opbouwen van een community? Dat is vooral dienstbaar zijn en waarde leveren. In deze blog meer hierover.

Oud versus nieuw denken

Veel ondernemers hangen nog in het oude denken. Ze hebben een product en willen dat verkopen. Het succes? Dat hangt af van hoeveel er wordt verkocht. Vaak worden zaken als klanttevredenheid of klantwaarde daarbij niet centraal gezet.

Onze overtuiging? Organisaties die op deze manier werken, zijn niet toekomstbestendig. Zeker niet in de tijd van Social Media waarin berichten binnen een paar uur viral kunnen gaan. Zowel positief als negatief natuurlijk.

Het oude denken is dus gericht op verkoop. Het nieuwe denken is gericht op het dienen van mensen. Natuurlijk, je hebt producten die geld opleveren, anders zou je al die mensen niet vanuit je bedrijf kunnen dienen. Dan zou je een stichting zonder winstoogmerk zijn ;). Het nieuwe denken betekent overigens niet alleen maar waardevol zijn vanuit een goed product. Een goed product is een eerste vereiste, zowel in het oude en het nieuwe denken.

Goed, dat nieuwe denken… Dat is ergens natuurlijk ook wel gewoon eng, want je investeert in iets dat je niet kunt meten en waarvan je dus niet kunt zien of er progressie in zit. Menselijke beslissingsprocessen kunnen soms lang duren. Zo hadden we bijvoorbeeld iemand in Business & Meaning die ons al meer dan 3 jaar volgde, nooit ergens een reactie op heeft gegeven en toch ineens investeert in een seminar. Dat is voor ons de bevestiging dat het werkt en actiever is dan ooit. Soms lijkt het vechten tegen de bierkaai en vooral het begin vergt een hele lange adem. In de kern komt het hierop neer:

Hoe kun je mensen nog meer centraal stellen in alles wat je doet?

Geen enkel bedrijf is hierop een uitzondering: waardecreatie voor je klanten zou de centrale focus moeten zijn. Dan komt die community vanzelf wel, toch?!?

Tip 1: Zorg voor een heldere betekenisvolle boodschap

Hoe gek het ook klinkt: de meeste ondernemers hebben hun boodschap niet helder. Ze communiceren losse flodders, als er al wordt gecommuniceerd naar de buitenwereld. In die 7 jaar dat ik (Bas) marketing mocht studeren, heb ik natuurlijk ook de clichés voorbij zien komen: missie en visie over wat je precies doet. Vaak miste ik ‘het hart’ in dat soort documentjes: het was er wel, maar gemaakt. Rationeel. Een gemiste kans, want het kan ook anders.

Om jou hierin te helpen, hebben we een speciaal documentje gemaakt. Dus mocht je je betekenisvolle boodschap willen positioneren? Download dan hier even de pdf. Print ‘m uit en hang ‘m ergens aan de muur. Zorg ervoor dat je helder en duidelijk bent in wat je uitstraalt. Waar je voor staat. Zonder die uitstraling gaat het gewoon erg uitdagend worden om stap voor stap een community op te bouwen. Een community heeft richting nodig rondom een bepaalde boodschap. Die boodschap is dan weer doordrenkt met de energie en uitstraling van de ondernemer zelf. Ondernemen wordt op die manier geen ‘nemen’ maar geven. Vanuit connectie en vanuit een heldere boodschap. Dat is altijd de eerste stap naar het uitbouwen van een community.

Tip 2: Creëer waardevolle openbare content

Dit is toch echt wel de buitenste en waardevolle schil die je nodig hebt voor je community: zichtbaarheid naar ‘buiten toe’. Met andere woorden: jezelf laten zien aan mensen die je nog niet kennen. Doe dit niet met onzin of om te scoren. Zorg gewoon dat je waardevol bent en mensen verder helpt met wat je doet. Zonder daar enige vorm van tegenprestatie voor terug te verwachten. Gewoon goed doen en mensen helpen.

Waardevolle content kun je geven in de vorm van blogs, podcasts, video’s, updates en bijdragen op Linkedin of bijvoorbeeld TikTok en natuurlijk via e-mail naar de mensen op je e-mail lijst.

Steek tijd in het maken van content. Wees er zorgvuldig in. Doe je research. Deel dingen die waardevol zijn. Steek er met kop en schouders bovenuit. Het klinkt misschien hard, maar het zijn juist die kennisondernemers die veel kennis hebben zonder dat ze daar veel van laten zien. Gevolg? Bedrijven die niet of onvoldoende ‘lopen’ of winstgevend zijn.

Blijf vooral jezelf. Deel wat je meemaakt en help daar mensen mee. Het hoeft niet perfect. Laat het vanuit jezelf komen. Maak je geen zorgen over wat anderen ervan vinden.

Het grote voordeel als je relevante content maakt? Je ‘klanten’ en ‘prospects’ gaan zich mixen. Ze gaan met elkaar in contact treden over jouw content. Zowel klanten als geïnteresseerden gaan er iets van vinden. Dat is natuurlijk een ontzettend krachtig voorbeeld van het hebben van een community: Je klanten vertellen de boodschap verder. Of het nu online of offline is. Wanneer je waardevol voor hen bent geweest, zal de boodschap worden doorverteld.

Tip 3: Zorg voor ‘overdelivery’

Klanten kun je meer geven door of minder te beloven of meer te geven. Even gepikt van een seminar van Jos Burgers. Hier zit natuurlijk wel wat in. Door meer te geven of minder te beloven, kun je mensen positief verrassen. Doe je dat op een onvoorwaardelijke manier? Wie weet worden ze dan wel fans. Die fans heb je nodig voor het functioneren van je community.

Om je gewoon nog wat verder te helpen, geven we graag 3 tips voor overdelivery:

  1. Maak een download. Nee, niet zo eentje waar je je e-mail adres bij in moet vullen. Gewoon een die je weggeeft via je socials, als je die al actief gebruikt natuurlijk. De download kan een meditatie zijn, een E-book, een mini cursus, leef je uit! Wees creatief en bedenk wat jij weg kunt geven via je socials. Zijn het je vaste klanten? Geef ze eens een geschreven mini boek waarin je tips geeft.
  2. Werk met Bonjoro. Dit is een app waar ik echt fan van ben geworden. Grandioos gewoon om op die manier klantcontacten te onderhouden en uit te bouwen. In een tijd waarin iedereen geautomatiseerd gaat, stel jezelf eens de vraag hoe jij kunt personaliseren. Dat deden de makers van Bonjoro waarschijnlijk ook. Niet zonder reden. Bonjoro geeft je de mogelijkheid om op een hele simpele manier een gepersonaliseerde boodschap te sturen. Je kunt instellen dat je een melding krijgt dat je iemand een Bonjoro kunt sturen als iemand zich bijvoorbeeld aanmeldt op je website of een download opent of bijvoorbeeld bij een verkoop. Wat een schitterend proces. Heb zo’n Bonjoro die ik naar mezelf heb gestuurd als test bijgevoegd…
  3. Beloon mensen voor het nemen van actie. Of ze nu iets downloaden, een product kopen of zich inschrijven voor een e-mail lijst: bedank ze met iets extra’s. Dit kan een hele simpele download zijn, een hoofdstuk van je boek of bijvoorbeeld een extra call, mits je geen digitale producten hebt. Iets extra’s geven, versterkt je community omdat je op die manier echt aan het zorgen bent.

Tip 4: Creëer een (besloten) online omgeving

Dit kan een besloten groep op FaceBook zijn waarin mensen elkaar kunnen ondersteunen. Wij hebben voor degenen die in het Rijkdom Jaarprogramma zitten bijvoorbeeld De Toppers Groep opgericht, vernoemd naar onze trainingen Top Balans, Top Financiën en Top Ondernemer. In deze groep zitten enkele honderden ondernemers (natuurlijk ook startende ondernemers) die elkaar ondersteunen. Voor hen doen we zo vaak we kunnen iets extra’s. Zolang het toegevoegde waarde heeft, doen we het.

Naast Facebook kun je natuurlijk ook kiezen voor een online membership (inclusief mogelijkheid tot discussie). Heb je hier het geld niet voor? Zorg dat je dan gewoon werkt met een FaceBook groep. Wel besloten en onzichtbaar voor buitenstaanders uiteraard. Privacy is belangrijk. Alhoewel, nu we dit schrijven, realiseren we ons natuurlijk dat FaceBook en privacy niet zo goed samengaan…

Enfin… zo’n besloten online omgeving kan je echt enorm helpen om de interactie met je klanten aan te blijven gaan. Je zult al snel merken, dat er veel meer discussie is in zo’n besloten groep dan dat er in een openbare groep is. Belangrijk is dus wel dat zo’n gesloten groep en openbare groep in connectie staan met elkaar. Met andere woorden: nodig de mensen van je besloten groep zo nu en dan ook eens uit om te delen op je openbare kanalen. Goed voor hen (zichtbaarheid).

Tip 5: Verzamel high end succesverhalen

De meeste kennisondernemers groeien hierin. Ze hebben niet ineens een high end product. Logisch ook, want daar ontbreken in de meeste gevallen gewoon de aantallen voor. Het heeft tijd nodig om high end producten te ontwikkelen. Bovenal: je klanten hebben de tijd nodig om te wennen aan het idee dat je high end producten hebt. De meeste ondernemers hebben a) wel zo’n product, maar niet de klanten ervoor of b) geen high end product.

High end betekent intensieve coaching of begeleiding, in een intieme kleine setting. Hoe meer je tip 1, 2 en 3 toepast, hoe makkelijker het krijgen van high end klanten in zijn algemeenheid zal zijn.

Heb je al high end klanten? Deel dan hun succesverhalen. Neem op waar ze eerst stonden en welke veranderingen ze hebben doorgemaakt. Praat met je klanten, laat hen het verhaal vertellen. Je zult merken dat high end klanten een belangrijke motor zijn onder je community.

Vaak is high end natuurlijk de laatste stap in de producten of diensten die je aanbiedt. Wil je hierover nog wat meer uitleg? Wellicht kan deze video over het P1, P2 en P3 proces je hierbij wel helpen. Hoe dan ook: als je kennisondernemer bent, deel je kennis dan op, ga ervoor staan en help mensen stapje voor stapje verder.

Wil je meer weten over het creëren van rijkdom op alle vlakken?

Beluister dan zeker eens onze podcast.

Wellicht houd je meer van lezen? Het blogsegment vind je hier.

Wil je eens persoonlijk met ons kennismaken?

Dan nodigen wij je van harte uit voor onze nieuwe training Business & Meaning. Een weekend vol rijkdom en betekenis.

 

Met liefde,
Bas & Mirna

 

P.S.: Just love to help you

Jouw mening telt...

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

nl_NLDutch
nl_NLDutch
Scroll naar top

become unstoppable!