De collectieve energie van een business

Collectieve energie

 

Energie speelt een grote rol in jouw succes als ondernemer. Zoals jij als ondernemer zélf een energieveld uitstraalt, zo straalt jouw business als geheel óók een collectieve energie uit. In deze blog meer over die collectieve energie.

Dienstbaarheid als kern

Waar het voor een succesvolle business – naar mijn mening – steeds meer over zal gaan de komende tijd, is dienstbaarheid en hoe je dit als business uitdraagt en profileert. Vaak zien ondernemers hun cijfers, doelen en financiële resultaten als belangrijkste graadmeter. Ik stel mezelf echter steeds vaker deze vraag:

“Wat zou er gebeuren als binnen álle ondernemingen dienstbaarheid aan het proces van de klant centraal zou komen te staan?”

Hoe zou het zijn voor jou en jouw business als je ervoor zorgt dat dienstbaarheid de kern van jouw bedrijf is? Zodra je dienstbaarheid als de kern van je business maakt, kun je je afvragen wat dit doet met de collectieve energie die een business als geheel zal uitstralen. Wat gebeurt er met de collectieve energie van een bedrijf dat dienend is, dat iets toevoegt aan het leven van anderen? Voor mij is dit stuk van dienstbaarheid absoluut essentieel. Vanuit dienstbaarheid resoneert namelijk een hele sterke energie van vertrouwen, van oprechtheid en van sterke kernwaarden. Dat voelen (potentiële) klanten ook. Ze voelen of er goed over hun belangen wordt nagedacht en of deze worden behartigd door de ondernemer. Wil je meer over dienstbaarheid weten? Check dan hier het blog dat ik hier laatst aan heb gewijd.

Tegenover bedrijven met als kern dienstbaarheid staan de bedrijven die afbreken, die meer bezig zijn met zichzelf en met geld verdienen. Je kunt bij jezelf wel nagaan welke energie dit type bedrijf uitstraalt.

Kernwaarden

Dat stuk dienstbaarheid zit dus – als het goed is – heel sterk verweven in elke business. Daarnaast gaat het natuurlijk ook over de kernwaarden van de mensen die in de business werken. De mensen zijn immers altijd degenen die de kernwaarden van een bedrijf uitdragen.

Waar je als ondernemer dan ook naar op zoek bent, zijn mensen die in lijn zijn met hun missie, die in lijn zijn met hun purpose. Zodra je mensen die hun purpose leven deel laat uitmaken van jouw team, dan gaat er gegarandeerd iets magisch gebeuren. Iets groters dan wat jij zelf voor mogelijk houdt. Teamleden kunnen overigens mensen zijn die als medewerker (in loondienst) voor je werken of bijvoorbeeld ZZP-ers die jou helpen jouw missie in de wereld te zetten.

Hoe vind je nu mensen voor jouw team die dezelfde kernwaarden hebben als jij zelf? Mensen die bijvoorbeeld dienstbaarheid ook hoog in het vaandel hebben staan? Je kunt jezelf daarvoor de volgende drie vragen stellen:

  1. Luister allereerst goed naar je gevoel en intuïtie. Past iemand als persoon goed bij je? Heb je het gevoel dat iemand iets aan je business zal kunnen toevoegen of heb je het gevoel dat iemand het alleen maar voor het geld doet?
  2. Leeft iemand zijn purpose in datgene wat iemand voor jou gaat doen?
  3. Laat diegene eens over zijn of haar drie belangrijkste kernwaarden vertellen. Voel dan eens goed in. Klopt het wat er wordt gezegd?

Jouw rol als leider

De rol van jou als ondernemer en leider is erg groot wanneer je het hebt over het uitstralen van een bepaalde collectieve energie. Ben je ondernemer en werk je direct of indirect samen met anderen? Check dan eens deze 7 belangrijke statements over jouw eigen normen en waarden:

  1. Ik laat me nooit negatief uit over anderen (ook al heb ik er soms alle recht toe!).
  2. Ik bedank degenen die mij ondersteunen en verder hebben geholpen.
  3. Ik geef de credits van mijn successen aan mijn team.
  4. Ik werk uitsluitend op een integere en open wijze en communiceer op die manier naar anderen.
  5. Ik lever alleen een product of dienst als dit goed is voor de (potentiële) klant.
  6. Bij alles wat ik doe, stel ik mijzelf de vraag: “Hoe kan ik hier nog meer waarde toevoegen voor mijn klant?”.
  7. Ik zie geld als een bijproduct van succes en handel daarnaar.

Collectieve energie en bedrijfscultuur

In essentie hebben we het hier natuurlijk over bedrijfscultuur en ethisch zaken doen. “Doe een ander niet wat u zelf niet wilt dat u geschiedt” is hierin een hele belangrijke leidraad. Over bedrijfscultuur is natuurlijk heel erg veel te zeggen. Ook binnen de academische literatuur wordt het een alsmaar belangrijker onderdeel, simpelweg omdat wij als mens zaken willen doen met mensen, niet zozeer met organisaties. Zo wilde ik laatst bijvoorbeeld een nieuwe SIM-kaart aanvragen bij Vodafone. Toen werd ik doorverbonden met de afdeling verkoop. Ik dacht bij mezelf: “Wie wil er in hemelsnaam zaken doen met de afdeling verkoop?!?”. Ook grote bedrijven hebben hierin dus nog wel het e.e.a. te leren ;-).

Wat voor jou als leider van het team (hoe klein ook!) absoluut essentieel is om te beseffen, is dat het ‘team’ direct of indirect jouw gedrag zal kopiëren. Wat je niet wilt dat er gebeurt, doe dat dus zeker niet zelf! Er wordt immers gekeken naar wat jij als leider doet, niet zozeer naar wat je zegt dat je doet.

Je potentiële klanten stemmen zich af

Dit gebeurt bewust of onbewust. Jouw potentiële klanten zullen zich energetisch afstemmen op de collectieve energie van het bedrijf waar hij of zij zaken mee doen. Al is je inhoud nog zo goed, mensen zullen niet kopen als het voor hen ‘niet goed voelt’. Dit is voor een business natuurlijk moeilijk te kwalificeren.

Waar het voor mij in essentie mee te maken heeft, is dat mensen kopen wat ze willen wanneer het voor hen goed voelt. Dit koopproces speelt zich voor een groot deel op onbewust niveau af. Ook al ben je nog zo goed met de inhoud en nog zo scherp met hoe je je bedrijf hebt georganiseerd, mensen gunnen je jouw business… of niet natuurlijk. Dat ligt voor een belangrijk deel aan hoe mensen met hun energie kunnen connecten met datgene wat je doet EN – veel belangrijker nog – met datgene wat je uitstraalt. Dát is wat ze voelen. Dát is wat hen emotioneert en beweegt.

Ik zou nog veel uitgebreider op dit proces in kunnen gaan, maar waar het in de kern op neer komt is dit: alles wat met het ‘onbewuste’ te maken heeft, is lastig te kwalificeren. Juist daarom is jouw intuïtie als ondernemer en de energie die je in je bedrijf stopt ook zo essentieel. Middels deze blog wil ik je uitnodigen om over dit stuk na te denken, om te reflecteren over hoe dit in jouw leven en jouw business op dit moment is georganiseerd.

Hoe ervaren jouw klanten de collectieve energie van jouw bedrijf?

Hoe denk jij over het stuk collectieve energie in jouw bedrijf? Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder. Dit is namelijk een belangrijk beginpunt voor het creëren van rijkdom op alle vlakken. Hoe je ‘bent’ en denkt creëert immers wat je doet EN wat je doet, zorgt voor resultaten.

Mirna en ik hebben er onze missie van mogen maken om hooggevoelige ondernemers te helpen met het creëren van rijkdom op alle vlakken. Een missie die we heel graag in de wereld zetten en die we ook met jou willen delen. Groei is er immers om te delen, op alle vlakken. De groei die Mirna en ik ervaren geven we heel graag aan jou door. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens het Succes In Balans Weekend.

Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt

 

Delen is wat wij doen. jij ook? Bedankt!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

become unstoppable!