De kracht van eenvoud

eenvoud

7 jaar economische studies. Eerst 4 jaar HBO en daarna nog 3 jaar universiteit. En toen het échte zakenleven in. Een hele grote stap, omdat ik een groot verschil heb ervaren tussen de theoretische studie en de praktijk van alledag. Eén van mijn belangrijkste lessen van de afgelopen 10 jaar ondernemerschap is wel dat de kracht van ondernemen ‘m zit in eenvoud. In deze blog vertel ik hier graag meer over.

Theoretisch is business anders

Op papier kun je de meest fantastische plannen uitwerken om je business te starten of naar een hoger plan te trekken. Dat is dan ook wat ik op de universiteit 3 jaar lang heb gedaan. Ik leerde om, met de theorie als basis, plannen te maken om bedrijven te laten groeien. Alles moest en zou theoretisch worden onderbouwd. Of het nuttig was voor de praktijk deed er niet zoveel toe. Ik leerde in die jaren dat business doen vooral goed naDENKEN was en dat alles logisch moest zijn. Vanuit die gedachte studeerde ik af op de relatie tussen intuïtie en strategische besluitvormingsprocessen. En daarna… daarna kwam de praktijk.

Eenvoud is simpel

Waar business in theorie vaak gecompliceerd wordt gemaakt, is business in de praktijk vooral heel erg simpel. Je definieert een maatschappelijk probleem en helpt anderen om dit probleem op te lossen. Ondernemers lossen vooral problemen op. Hoe groter het maatschappelijke probleem, hoe meer potentieel voor de business.

Maatschappelijke problemen kun je theoretisch benaderen. Voor bepaalde zaken is dit zelfs een pré. In de meeste gevallen is het echter vooral het volgen van eenvoud om het probleem zo krachtig en effectief mogelijk op te lossen. Of zoals Pieter Winsemius het zo mooi verwoordt in zijn boek over Johan Cruijff:

“Eenvoud – zoals in het uitvoeren van taken op de meest efficiënte manier – kenmerkt toppers. Anderen kunnen het ook, maar bij de topper lijkt het zo vanzelfsprekend, dat je vaak niet kunt uitleggen wat hij goed doet. Het is de kern van de boodschap van Cruijff en die is ook buiten het voetbal van wezenlijk belang. Te vaak wordt gedacht dat als iedereen de technische hoogstandjes van zijn vak goed beheerst – duizend keer de bal hooghouden of razendsnel spreadsheets op een computer fabriceren of een blitse presentatie houden – de rest vanzelf wel komt.”

Dit was (achteraf) een mooie ontdekking voor mij in de jaren op de universiteit. Ik ontmoette veel studenten die beter waren dan ik, zeker op het gebied van allerlei praktische tools en hoe je die gebruikt. Tijdens mijn studie vond ik het best wel lastig om daarmee om te gaan, zeker omdat het voelde alsof ik steeds achter de feiten aan liep. Later begreep ik, dat mijn diepere manier van observatie niet noodzakelijk binnen het stramien paste, maar dat het wel erg handig was. Dat het iets extra’s toevoegde.

Eenvoud betekent voor mij efficiëntie

In het zaken doen betekent eenvoud voor mij ‘efficiënt ondernemen’. Vanuit ratio én hart. Op de universiteit werd van ons verwacht dat we businessplannen schreven. Of nog zo’n leuke: marketingplannen. In de afgelopen 10 jaar als ondernemer heb ik er nog nooit een voor mezelf geschreven!

Eenvoud en efficiëntie betekent voor mij ook het effectief inzetten van intuïtie. Wanneer je intuïtie koppelt aan alle tools die er voor ons als ondernemers beschikbaar zijn, dan heb je een krachtige combinatie om je business neer te zetten of verder uit te bouwen.

Denk bijvoorbeeld eens na over het uitwerken van je klantpad. Het klantpad is als het ware de ‘route’ die jouw klant binnen jouw business aflegt vanaf het moment van kennismaking. Wat gebeurt er na de kennismaking? Hoe kun je dit schematisch weergeven?

Hoe eenvoudiger het schema, hoe beter het is. Ondernemen is immers een vorm van routine. Hoe simpeler de routine, hoe eenvoudiger deze is uit te voeren. Zodra dingen gecompliceerd worden, wordt het ook moeilijker om er écht grip op te krijgen. Eenvoud in je klantpad helpt je om effectiever en efficiënter te ondernemen. Heb jij het klantpad voor jouw klanten helder?

eenvoud

Een eenvoudig klantpad is iets dat wij binnen De Hooggevoelige Ondernemer heel hoog in het vaandel hebben staan. Iemand maakt kennis met ons via bijvoorbeeld Social Media of door het lezen van een blog. Wat gaat deze geïnteresseerde daarna doen? Hoe kunnen we hem of haar verder helpen? Hoe zorgen we ervoor dat het een meer-dan-tevreden-klant wordt?

Mirna en ik hadden aan het begin van dit jaar een project waarbij het ons maar niet lukte om het eenvoudig en overzichtelijk op te zetten. Je raadt natuurlijk al wat er met dit project gebeurd is… Inderdaad, we hebben het stop gezet.

Maak de 70% eenvoudig

Wat ik vaak zie, is dat ondernemers hun business nodeloos ingewikkeld maken met veel verschillende projecten. Waar ik je toe uitdaag, is om allereerst helder te krijgen waar 70% van jouw business vandaan komt. De overige 30% laat je simpelweg los. Je voert opdrachten die binnen komen nog wel uit, maar je gaat er niet meer actief achteraan. Je laat het een beetje waaien. Hierdoor heb je meer tijd (en focus!) om te kijken hoe je je business nóg eenvoudiger kunt maken. Schrap alles wat overbodig is en wat niet bijdraagt aan het eenvoudiger maken van het klantpad van deze 70% van jouw business. Wees genadeloos en hak voor jezelf knopen door. Welke producten laat je lopen? Van welke klanten neem je wellicht afscheid?

“Het is een manier van denken. Begrijpen dat als je tijd wint, je meer controle hebt en je kan nadenken over wat je daarna gaat doen. Dat de makkelijke weg ook de meest effectieve weg is. De rest is leuk voor het publiek, maar op die manier win je geen wedstrijden.” – Johan Cruijff

Kijk eens kritisch naar jezelf en naar je business. Waar kan het eenvoudiger en efficiënter? Maak het eenvoudig en zorg dat je die eenvoud vasthoudt. Zorg ervoor dat jij jouw wedstrijd van het ondernemen wint!

 

Welke stappen zet jij om jouw business te vereenvoudigen? Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder.

 

In het Succes In Balans Weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van zakelijke rijkdom. Het is onze visie om steeds meer mensen te helpen op weg naar rijkdom op alle vlakken. Juist omdat wij erin geloven dat je vanuit die positie nog meer impact kunt maken.

 

Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

 

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

 

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt

 

Delen is wat wij doen. jij ook? Bedankt!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

become unstoppable!