Dienstbaarheid

dienstbaarheid

Eén van de grootste bezittingen die een mens kan hebben, zijn normen en waarden. Overtuigingen, kernwaarden. Die zaken waarvoor je in het leven staat, waarvoor je ‘het’ allemaal doet. Bij Mirna en bij mij is dienstbaarheid één van de belangrijkste kernwaarden. Dienstbaarheid om anderen verder te helpen, om verder te kijken dan ons eigen stukje. Om ons ego los te laten en vanuit dienstbaarheid te leven. In deze blog meer daarover.

Proces van ambitie naar betekenis

Dit is allereerst een proces waarin je van ambitie (voor jezelf) naar betekenis (voor de ander) toe gaat. In dit proces staat het je ego nagenoeg niet meer toe om met je te sollen ;). Zo’n 5 jaar geleden zat ik in het ambitie-stuk en… was ik óók succesvol. Toch merkte ik dat er iets niet klopte, dat ik een laag dieper mocht gaan in waarom mijn leven zich zo ontvouwde zoals het dat deed. Ik ging van ambitie voor mezelf naar betekenis voor anderen. Hierdoor werd ik eigenlijk alleen nog maar meer succesvol. Mocht je meer willen weten over dit proces, lees dan hier deze blog over.

Angst & dienstbaarheid

We leven in een maatschappij die veelal middels angst wordt geregeerd. Helaas, zou ik zeggen. Vele mensen liggen aan het loon-infuus dat in vele gevallen gezien kan worden als een verslaving; iets waar mensen maar moeilijk van los kunnen komen, vaak vanuit angst voor tekort. Ik zeg niet dat ik tegen lonen of tegen het werken in loondienst ben. Het is alleen zo, dat je in loondienst altijd afhankelijk bent van een baas…

Angst is de tegenhanger van dienstbaarheid. Angst denkt in tekorten, dienstbaarheid denkt in overvloed. Angst laat jou als mens klein blijven, dienstbaarheid zet je wegen naar overvloed open en laat je groeien. Angst is een slechte raadgever naar succes, voor succes hoef je alleen maar anderen te helpen succesvol te worden.

Vaak zie ik dat mensen intuïtief wel wéten welke purpose bij hen past, maar dat ze inwendig niet zo goed voelen hoe ze dit dan concreet naar buiten moeten brengen. Zelf heb ik dit ook als een hele uitdaging ervaren. Wellicht helpt het jou als je bedenkt dat wij als maatschappij óók een switch aan het maken zijn van ambitie vanuit het ego naar dienstbaarheid vanuit wie je echt bent.

Voldoening is het hoogste goed?

Eén van de dingen die je dus nooit krijgt wanneer je vanuit ambitie voor jezelf werkt, is de diepste staat van voldoening. Die staat van voldoening wanneer je beseft dat jouw leven ertoe doet. Dan bedoel ik dus ook echt jouw leven, niet jouw ego dat denkt dat je ertoe doet. Onderzoek toont al tijden aan, dat mensen simpelweg van betekenis willen zijn. Dienstbaar. Nobel. Bekijk in het kader hiervan eens Victor Frankls “Men’s search for Meaning”.

Ambitie geeft je die diepere laag simpelweg niet, hoe succesvol je als ondernemer ook bent. De enige verdieping binnenin jezelf die jou echt voldoening gaat geven, is het écht helpen van anderen vanuit jouw talenten.

Zelf heb ik het idee dat we ook hierin een switch aan het maken zijn. Dat gelukkig steeds meer mensen vanuit hun eigen talenten dienstbaar mogen zijn aan het grotere geheel.

Je zaak is een verlengstuk van jezelf (en jouw normen en waarden!)

Gaat het niet zo lekker binnen je bedrijf? Hoe relateert dat dan tot jezelf? Hoe gaat het dan met jezelf? Heb je veel ontevreden klanten? Of juist veel raving fans? Als je dienstbaarheid écht hoog in het vaandel hebt staan, zou je dan bijvoorbeeld een online programma aan iemand verkopen die dit vervolgens niet opent en het dus niet gebruikt? Persoonlijk vind ik dit ambitie. Je hebt dan weliswaar je geld binnen, maar heb je iemand ook écht verder geholpen? Ben je dan écht dienstbaar geweest aan anderen?

Dit is een van de redenen waarom De Hooggevoelige Ondernemer geen online programma’s verkoopt. Wij werken LIVE en zien in die energie, in die momenten de beste dingen voor mensen gebeuren….

Zie jouw bedrijf dus maar als verlengstuk van jouw persoonlijke normen en waarden. Jij maakt de beslissing welke dat zijn en jij draagt deze uit. Je bedrijf en natuurlijk alle systemen die hierbij horen, voeren die normen en waarden als het goed is uit. Dat laatste is overigens wat we bedrijfscultuur noemen.

Hoe dienstbaar is jouw bedrijf écht?

Durf jij deze vraag eerlijk aan jezelf te stellen? Of loop je liever weg voor de antwoorden? Een keer iets aan iemand verkopen is immers relatief makkelijk, maar hoe zorg jij er nu samen met die klant voor dat het een lange termijn relatie wordt waarin voor allebei de partijen veel waarde zit?

Persoonlijk denk ik dat veel bedrijven zich richten op het binnenhalen van nieuwe klanten terwijl ze beter hun huidige klanten nóg beter zouden kunnen bedienen. Vanuit daar ontstaan immers geen klanten, maar worden die klanten ambassadeurs. Dit ontstaat echter alleen als jij zelf durft in te voelen wat jouw klanten nodig hebben. Als je aansluiting vindt met de behoefte van jouw klant en hierin jouw persoonlijke stuk aan de kant kunt zetten. De ‘what’s in it for me’ vraag komt later wel. En mocht dit niet komen, dan heb je toch gewoon lekker iemand verder geholpen. Helemaal prima dus.

Werk vanuit detachment

Dienstbaarheid betekent dat je kunt loslaten. Dat je zoekt naar mogelijkheden om vanuit jouw kant het maximale te geven aan ‘de relatie’. Dit is echter ook loslaten van verwachtingen. Zeker als je bedenkt dat er enorm veel gewerkt wordt met sales funnels, marketing targets en promotiebudgetten. Wij hebben ondervonden dat deze alleen maar beter gaan werken en ondersteunend kunnen zijn op het moment dat je die mensen die jij verder hebt geholpen als ambassadeurs voor jouw bedrijf laat werken. Vasthouden door los te laten.

Het werken vanuit detachment betekent niet dat je geen doelen hebt of dat je het uitdagend vindt om deze te behalen. Het betekent juist dat je wél doelen hebt, maar dat je de weg daar naartoe durft los te laten. De weg naar dienstbaarheid en succes is immers geen rechte lijn, het is een staat van ZIJN.

Welke plaats neemt dienstbaarheid in jouw leven en bedrijf in?

Hoe help jij anderen succesvol te worden? Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder.

Vanuit dienstbaarheid is groei er om te delen. Op alle vlakken. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens met ons kennis te komen maken tijdens het Succes In Balans Weekend.

Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt

 

Delen is wat wij doen. jij ook? Bedankt!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

become unstoppable!