Over magische pillen, sprookjes en… implementatie

sprookjes en magische pillen
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

De afgelopen jaren mochten we veel ondernemers begeleiden. Ik zeg expres veel omdat aantallen er niet toe doen. Dat is voor de bühne en alleen goed voor ons eigen ego. Waar het om gaat zijn resultaten. Ondernemers die groeien. Die meer impact mogen maken in de wereld. Dat is waar Mirna en ik het voor doen. De rest is bijzaak.

Was het maar zo dat iedereen die bij ons kwam succesvol werd of is geworden. Ook dat zou een leugen zijn. Pakten wij het bij al onze klanten goed en op de juiste manier aan? Hopelijk wel, waarschijnlijk niet. Het enige dat we konden doen is ons best doen. Én eerlijk zeggen hoe wij het hebben gedaan. Hoe wij een succesvol bedrijf hebben opgebouwd. En nee, dat is niet door achterover te leunen en een magische pil te nemen. Daarover meer in deze blog.

Klanten kopen wat ze willen, niet wat ze nodig hebben:

Dit is een van de basisprincipes van marketing. Mensen kopen wat ze graag willen. Niet perse wat ze nodig hebben. Denk maar aan de lange rijen voor de iPhone winkels als er een nieuwe iPhone uitkomt. Er zijn zelfs mensen die op de stoep hun tentje wegzetten om als allereerste een exemplaar te bemachtigen. Zonder nu direct alle iPhone-eigenaren voor hun neus te stoten (heb er zelf ook eentje helaas), heeft niet iedereen een iPhone echt nodig om bijvoorbeeld tot businesssucces te komen. Toch kopen we ze massaal. Een heel goed voorbeeld van het principe waarin mensen kopen wat ze willen, niet wat ze nodig hebben. De reden hierachter is heel simpel: Die dingen die we willen (en dus kopen), laten ons vaak direct geluks-hormoontjes aanmaken. We zien concreet iets of we geloven het verhaal van diegene die het verkoopt. All good.

Aan de andere kant staat wat mensen nodig hebben. Om bijvoorbeeld een succesvolle business op te bouwen. En, laten we eerlijk zijn: Daarvoor bestaat geen magische pil of het ene fantastische online programma dat jou naar succes helpt.  Het is KEIharde implementatie. Niks meer niks minder. Doen wat nodig is versus doen wat makkelijk is.

Het verhaal versus de realiteit:

Nu denk je vast dat ik iets heb tegen online trainingsprogramma’s. Nee hoor. Niks is minder waar. Als ze goed geprijsd zijn en meer dan voldoende waarde bieden, investeer ik soms ook wel eens in zo’n programma. Voor mij is het echter niet (meer) de magische pil om oplossingen te bieden voor de uitdagingen die er in elke business zijn. (Blog: Geen probleem is pas écht een probleem). Echte problemen vragen om échte implementatie. Dat is waar het om gaat en daarmee bouw je een business. Kennis én implementatie samenvoegen. Dat is waar het gebeurt. Kennis alleen? Dat is slechts potentiële kracht. Meer niet.

“Het internet” versus jouw instelling:

Een mooi voorbeeld hiervan is het internet en dan vooral alle mogelijkheden die het met zich meebrengt. Yes, Sure: Het internet heeft vele mogelijkheden waar wij als ondernemers gebruik van mogen en kunnen maken. Als ik tijdens onze events wel eens vraag hoeveel mensen op een dagelijkse basis internet gebruiken steekt bijna iedereen zijn hand op. Slimme vraag. De 2e vraag die ik daarna stel is hoeveel mensen elke dag geld verdienen met het internet. Bijna geen handen de lucht in. Nu wil ik hier geen negatief verhaal afsteken. Negativiteit is negatieve energie en helpt niemand verder. Feit is dat het consumeren makkelijk is. Het verdienen is de uitdaging. Huren? Makkelijk! Een appartement kopen? Moeilijk! Een seminar volgen? Relatief makkelijk. Een seminar vol krijgen? Voor de meeste mensen uitdagend.

Het is dus makkelijker om te consumeren dan om te maken, te creëren. Logisch ook overigens. Consumptie daar zijn we slechts een vingerknop van verwijderd op onze smartphone. Of, tegenwoordig zelfs de slimme speakers die bij meer en meer mensen in huis zijn komen te staan. Interessante ontwikkelingen. Vooral omdat je instelling hierbij op de proef gesteld wordt. Consumeren makkelijk. Bezittingen en waardevolle zaken opbouwen? Uitdagend. Je houding en gedrag ten opzichte van deze zaken zijn essentieel en bepalen je succes. De strategieën zijn immers voor iedereen toegankelijk, de vraag is óf en hoe je ze toepast.

Step-up en ga voor je missie staan:

De omslag om van consument naar creator te gaan, die zit allereerst in ons gedrag als mensen en dus ondernemers. Zoals je wellicht weet ben ik niet altijd succesvol ondernemer geweest. Dat is iets dat gekomen is. Later. Naja, gekomen: Het is een skill die Mirna en ik hebben ontwikkeld door hard werken, implementeren, tegen de lamp lopen en weer doorgaan. En natuurlijk ook door goede coaching/mentoring.

Ik herinner mij nog goed dat ik daar zat in mijn kantoor. Druk bezig met van alles en nog wat. Zonder resultaat. Zonder klanten, zonder geld. Een fiasco. Totdat Mirna mij eens goed toesprak. Alle stories kwamen voorbij. Geen geld, klanten snapten mij niet, de website vinden ze niet. Dat waren dan althans de milde varianten. De hardere varianten zal ik hier maar niet noemen. Feit is dat er wat scheldwoorden bijzaten. Negatieve energie dus door mij te focussen op de ander. 8.000 euro omzet met 5000 euro kosten. Dat was mijn eerste jaar als ondernemer. Er bleef 3000 euro over. Verrekte weinig voor fulltime werken (leg dat maar eens uit aan de Belastingdienst….). Stoppen met klagen, tijd voor actie.

Stop met consumeren, start met creëren:

De magische pil is hét sprookje bij uitstek. Waar het uiteindelijk over gaat is mensen helpen. Je energie er TOTAAL opzetten. Loskomen van jezelf. Een sterk energetisch veld creëren waar mensen naar toe worden getrokken. In het begin is dit keihard werken zonder resultaten te zien. Daarna is het keihard werken om nieuwe dingen te blijven maken en te creëren. Geen sprookjes dus dat het aan komt waaien.

Creatie is iets dat niet bij iedereen in het bloed zit. Dat is prima. Vraag jezelf dan alleen wel af of het ondernemerschap dan écht geschikt is voor jou. Dat is een vraag die je jezelf sowieso wilt stellen. Je onderneming is zo groot als jij zelf bent, leerde ik in die beginjaren van mijn business. En, ik was klein. Nu hoeft natuurlijk niet iedereen direct 100.000 euro plus om te zetten (al is het wel een goed idee om straks ook nog zoiets als een pensioen over te kunnen houden én nu een goed leven te kunnen hebben. Dat begrijp ik ook wel. Rijkdom speelt zich immers gewoon op meerdere vlakken af. Het is niet alleen zakelijk of financieel. Het is ook persoonlijk. Je zielenmissie in de wereld zetten. Er voor gaan staan. Niks is bevredigender dan dat te doen waarvoor je op de wereld bent gekomen. En oh ja, zelfs dáár is geen magische pil voor. Dat is voor iedereen zoeken, vinden, diepere vragen stellen en weer doorzoeken. Ergens is dat toch ook gewoon zoals het leven bedoeld is?

De juiste dingen op het juiste moment:

In het ondernemerschap hebben zaken een volgorde. Zodra je de knop omzet en vol gaat creëren, wat anderen daar ook van vinden, gaat het om strategisch denken. Geduld en de juiste mensen om je heen. Geen hogere wiskunde maar natuurlijk wel handig om te leren van mensen die het al hebben gedaan en weten waarmee ze bezig zijn. Ik? Ik probeerde alles zelf uit te vogelen. Geen goede optie met die uitkomst. Zelf uitvogelen? Het lijkt wel of we dat op school aangeleerd krijgen. Dat je het alleen moet doen. In de ondernemerswereld gaat die vlieger niet op. In de ondernemerswereld gaat het om leren van mensen die al daar zijn waar jij graag wilt zijn. Die hun leven zo inrichten zoals jij het graag wilt. Die jouw uitdagingen al hebben doorstaan en een route weten om dat voor jou zo snel mogelijk te bereiken. Als er al een magische pil is, dan is het wellicht deze wel. Wel goed doseren dan natuurlijk. Magische pillen zijn verslavend. Voor je het weet ben je een seminar junkie.

Ben je nieuwsgierig hoe Mirna en ik jou nog verder kunnen helpen met het creëren van rijkdom op alle vlakken? 

Wil je eens écht persoonlijk met ons kennis maken?

Dan nodig ik je van harte uit voor onze nieuwe training Business & Meaning. Een weekend vol rijkdom en betekenis.

Met liefde,

Bas

Jouw mening telt...

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

nl_NLDutch
nl_NLDutch
Scroll naar top

become unstoppable!