HSP’er en een goede administratie: is dit wel een geslaagd huwelijk?

Waarom een goede administratie absoluut noodzakelijk is voor het creëren van financiële rijkdom.
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

AdministratieMirna roept vaak: “CIJFERS ZIJN LEUK!”, geld is een spel. Maar toch zien we bij de meeste hooggevoelige  ondernemers acuut serieuze gezichten ontstaan wanneer we tijdens onze trainingen over financiën beginnen en het voeren van een administratie. In deze blog meer hierover. Waardoor dit komt en hoe je als hooggevoelige ondernemer wel degelijk een goed huwelijk kunt hebben met je administratie en dus met financiën. En ook: Waarom een goede administratie absoluut noodzakelijk is voor het creëren van financiële rijkdom.

Eerst wat rechtzetten

En dat is: Waarom zou je überhaupt een goede administratie WILLEN voeren? Waarom zou je met je financiën aan de slag gaan? Vaak zien wij dat hooggevoelige mensen niet zozeer de noodzaak zien om hun financiën écht goed op de rit te zetten. Ben jij één van hen? Misschien zet dit je aan het denken: Wat belangrijk is, is om te begrijpen dat geld helemaal niet over geld gaat. Het gaat over tijd en vrijheid. En dan vooral de tijd en vrijheid om te doen wat je wilt, wanneer je wilt, hoe vaak je wilt, waar ter wereld je wilt en met wie je wilt. Een goede financiële basis geeft je deze tijd en vrijheid. Zeker in een wereld waarin mensen hun tijd verkopen (en deze nooit meer terug kunnen kopen!).

Juist doordat hooggevoelige ondernemers het helpen van mensen en de voldoening die het hen geeft, vaak belangrijker vinden dan het hebben van geld. Ook kost het ze vaak erg veel moeite om een GOEDE (gezonde) prijs te rekenen voor hun dienst of product, waardoor ze financieel daadkrachtiger zouden worden. Dit laatste is vaak het gevolg van een gebrek aan eigenwaarde. HSP’ers vinden het nu eenmaal lastig om hun eigen kwaliteiten en de toegevoegde waarde van hun dienst of product en dergelijke, goed in perspectief te plaatsen binnen de markt en een goede economisch gezonde prijs te vragen. Dit kan met perfectionisme te maken hebben. Oftewel: Het is vaak nog niet goed genoeg om in de markt te zetten, er zijn nog toevoegingen nodig voordat….

Een ding staat echter als een paal boven water: Om een succesvol en dienend bedrijf op te bouwen zijn financiële inzichten essentieel. Dit betekent niet dat je een boekhouder hoeft te worden of net zoals Mirna echt blij te worden van de cijfers :-). Het betekent slechts dat je WEET dat het een belangrijk onderdeel is van het opzetten van een business en dat je hier hulp bij kunt gebruiken.

Waarom een goede basisadministratie essentieel is

Om o.a. overprikkeling te voorkomen, is het erg belangrijk om een goede en overzichtelijke administratie te hebben. Dit zorgt er immers voor dat je rust kunt creëren doordat je alles in één oogopslag beschikbaar hebt. Maar het is niet alleen dat, het is ook uiterst belangrijk om precies te weten waar jij je als ondernemer bevindt en/of je bedrijf levensvatbaar is en blijft.  En of je bij moet sturen om je doelen te bereiken of in sommige gevallen simpelweg te overleven. Maar naast inzicht en controleerbaarheid van je bedrijf is er nog een belangrijke factor om goed met je administratie om te gaan, namelijk de factor TIJD. Wanneer je serieus werk maakt met je basisadministratie, kun je enorm veel tijd besparen omdat je de juiste structuren aanlegt en je geen kostbare tijd verspeelt met het zoeken van gegevens, bijvoorbeeld voor je belasting of BTW aangifte. Dus eigenlijk kun je door eerst te investeren in je eigen administratie, door er tijd en moeite in te steken, er uiteindelijk gewoon geld mee verdienen. Omdat in de eerste plaats jouw tijd voor je eigen administratie beperkt blijft, de tijd van de boekhouder is beperkter, dus vaak ook goedkoper en je kunt veel korter zitten op de betalingstermijnen van je openstaande facturen, wat weer een gunstig effect heeft op je cashflow.

Hoe verbeter je nu je financiële huwelijk?

Niet alles wat leuk is, is goed voor je en visa versa. Dus de administratie zal voor veel hooggevoelige ondernemers een lastige, maar voor zakelijk succes onontbeerlijk, dus een noodzakelijke taak blijven. Door het praktisch en simpel te houden, kun je misschien met een uurtje per week een complete administratie voeren. Van crediteuren- en debiteurenbeheer  tot belasting BTW aangifte. Simpelweg door de juiste structuren te implementeren, kun je redelijk eenvoudig een goede basisadministratie opzetten. Waar een paar dingen sowieso belangrijk zijn. Er zijn nog veel meer variabelen binnen een administratie, maar dit zijn voor het voeren van een goede, efficiënte en doelgerichte basisadministratie de belangrijkste.

  • Lijst met gegevens leveranciers, crediteuren
  • Lijst met gegevens klanten , debiteuren
  • De cashflow van de huidige maand en eventuele komende maanden. Dus wat komt er binnen en wat gaat eruit en wat blijft er over in Euro’s?
  • Zorg voor een overzicht van crediteuren en debiteuren facturen waarin de bedragen uitgesplitst zijn in inclusief en exclusief BTW, waarbij bij voorkeur de maand en kwartalen berekend worden. (Dit geeft je tevens een goed overzicht over de af te dragen BTW).
  • Liquiditeitsbegroting: Deze is vooral voor ondernemers, die al wat verder zijn, onontbeerlijk. Hoe verder je immers komt in het ondernemerschap, hoe meer variabelen invloed gaan uitoefenen op je kasstroom en hoe moeilijker het wordt je kasstroom goed te meten. Hiervoor kun je een simpele liquiditeitsberekening gebruiken.

Online en misschien via je boekhouder zijn er talloze software programma’s verkrijgbaar waar je alles relatief eenvoudig kunt invoeren en terug kan kijken. Maar zelfs een mooie opzet in Excel kan je ook al heel veel opleveren.

Selecteer je boekhouder nooit op…

Prijs! Dit is een fout die veel ondernemers maken. Wil je serieus aan de slag met je business, dan past hierbij een goede en professionele boekhouder en wil je hier echt niet op bezuinigen. Iedereen mag zichzelf immers boekhouder noemen, het is geen beschermd beroep. Natuurlijk zijn er wel bepaalde kwaliteitsmaatstaven, zoals bijvoorbeeld Register Belastingadviseurs (RB) en andere clubs. Als je geïnteresseerd bent om een goede en professionele boekhouder te vinden, kun je ook altijd eens vragen of diegene zelf investeert, of wat voor concrete referenties hij of zij voor kan leggen. Een goede boekhouder levert de investering dubbel en dwars terug.

Wil jij ook het financiële spel spelen en cijfers leuk gaan vinden? 

Wil je meer weten over het bereiken van rijkdom op alle vlakken en het opzetten van een succesbedrijf? Kom dan eens vrijblijvend langs in het Succes In Balans weekend.

In het Succes In Balans weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. We hebben het zowel over persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.

Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

Wil jij ook het financiële spel spelen en cijfers leuk gaan vinden? 

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt

Jouw mening telt...

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

nl_NLDutch
nl_NLDutch
Scroll naar top

become unstoppable!