Onze moestuin – waar we vaker over spreken – is echt een voorbeeld van onze passie en een super metafoor voor ons ondernemerschap. Net als in de moestuin gaat het in het ondernemerschap over zaaien en oogsten en hoe je dat op elkaar afstemt. In deze blog wil ik het met je hebben over hooggevoelig ondernemen en hoe dit verschilt met ‘gewoon’ ondernemen.
Wat is hooggevoelig ondernemen?
Volgens de Dikke van Dale kent ‘ondernemen’ de volgende betekenissen:
- Op zich nemen
- Beginnen te doen; uitvoeren; actie ondernemen
Voor ons is hooggevoelig ondernemen uitvoeren, actie ondernemen, een onderneming opzetten vanuit hart en ziel. Hooggevoelig ondernemen is ondernemen vanuit betekenis en passie. Dienstbaar zijn voor anderen en iets willen toevoegen aan de wereld. Veel hooggevoelige ondernemers verliezen hierbij het winstoogmerk vaak helemaal uit het oog. Dat is waar hooggevoelig ondernemen totaal niet om draait. Wel gaat het erom, dat je andere mensen verder helpt en dat je producten dienstbaar zijn in het proces van anderen. Daarbij zet je je hooggevoeligheid als kracht in.
In de huidige maatschappij is het niet altijd eenvoudig om je als hooggevoelige ondernemer staande te houden. Vaak is er een overvloed aan prikkelsof is er juist te weinig aan spanning en sensatie. Toch zullen we het in deze maatschappij moeten doen. Als hooggevoelige ondernemers willen we in deze maatschappij het verschil maken. Daar gebruiken we onze hooggevoelige kracht voor. Het uitgangspunt in onze trainingen is dan ook altijd dat we het verschil maken in deze maatschappij. Dus we leren je om te gaan met alle prikkels en we helpen je om vanuit je hart die extra sensatie te vinden. We ondersteunen je om midden in de maatschappij het verschil te gaan maken.
Wat is jouw passie?
Een belangrijke vraag die je jezelf kunt stellen om jouw passie te vinden, is: “Waar word ik super blij van?” Voor mij is één van mijn passies koken. Afgelopen week tijdens de business retreat op Sardinië kon ik mijn hart ophalen. Met alle dieetwensen die er waren, heb ik mijn kookkunsten overtroffen en heb ik allerlei menu’s samengesteld en gecreëerd. Hier word ik zo blij van!
Heb je nu geen idee wat jouw passie is? Pak dan een groot wit vel papier, hang dit op een plaats waar je vaak langs loopt en schrijf steeds iets op wat je te binnen schiet wat je leuk vindt. Zo heb je na twee weken zeker vijf passies die je eruit kunt vissen. Dat zijn de eerste zaadjes voor succes.
Passie + intentie
De zaadjes moeten even weken en kunnen vervolgens geplant worden. Je plaatst de liefdevolle intentie dat de zaadjes goed groeien en dat ze een mooie oogst zullen opleveren. Na het zaaien begint het pas echt. Elke tuin moet bijgehouden worden en verdient positieve aandacht. Onkruid woekert overal en dat dien je aan te pakken, anders overwoekert het onkruid binnen de kortste keren je hele tuin. In het proces van positieve aandacht kijk je steeds wat er goed loopt, wat er beter kan, waar je wat bij kunt zaaien. Ook let je op welke gewassen er meer aandacht nodig hebben, welke er wat extra mest nodig hebben en waar je eventueel externe hulp bij kunt gebruiken. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor je business.
Vraag gerust om hulp. Het idee dat je alles zelf moet doen, is een grote valkuil. Vraag hulp daar waar nodig. Is bij de hulpvraag de euro-kwestie van toepassing, kijk dan of je je diensten kunt ruilen. Er is altijd een weg naar succes. De positieve eigenschappen die jij als hooggevoelige ondernemer in je bezit hebt, dragen je onderweg naar je succes. Belangrijke eigenschappen van hooggevoelige ondernemers zijn inlevingsvermogen, signalen duidelijk kunnen ontvangen en toepassen en een groot gevoel van rechtvaardigheid. Als je deze eigenschappen combineert met een positieve instelling en een flexibele werkhouding is je koffer goed gevuld op weg naar succes.
Hoe combineer je nu jouw passie met jouw plan tot succes?
Om je hooggevoelige onderneming tot een succes te kunnen maken, is het van belang dat je een aantal zaken voor jezelf duidelijk opschrijft. Hieronder de dingen waar je aan moet denken:
Zorg voor een duidelijk doel
Wie wil je helpen en wie niet? Waarmee wil je de persoon helpen? Denk in absolute aantallen en koppel er ook bedragen aan vast. Binnen welke tijd wil je het realiseren?
Zorg voor een denktank
Een mastermind die je kan ondersteunen, die je kracht geeft en die je feedback geeft zodat je jouw plannen kunt bijschaven en eventueel onkruid op tijd kunt verwijderen.
Zorg voor een vastomlijnd plan
Wanneer doe je wat, met wie en wat is je budget? Zorg dat je plan helder is. Duidelijkheid geeft kracht.
Jouw talent
Wat is jouw talent en hoe zet je dat in? Welk talent wil je eventueel extra ontwikkelen. Waarmee kun je anderen helpen? Wat is jouw shit, waarmee je de mest voor anderen kunt zijn om ze verder te helpen?
Jouw gewoonten
Wat zijn jouw gewoonten? Leiden deze tot succes of zijn er gewoonten die je beter kunt veranderen of aanpassen? Bijvoorbeeld je ochtendroutines. En hoe staat het met jouw energie? Jouw business begint bij jou. Hoe hoger jouw energie is en hoe beter je die verhoogde energie kunt vasthouden, hoe succesvoller je zult zijn. Je trekt immers meer aan van wat je zelf uitzendt.
Jouw financiële plan
Durf te vragen wat je waard bent. Kijk niet zo zeer naar de markt, maar kijk naar jouw waarden. Je wordt betaald voor jouw waarde en jouw waarde is uniek. Maak een financieel plan en zorg voor een budget. Hier gaat het er vooral om dat je jouw kostenstroom bewaakt. Als je één euro kunt managen, dan kun je er ook 100 managen en daarna zeker ook 1 miljoen. Durf hier groots te denken!
Jouw 4 D’s
Neem in jouw plan zeker ook de 4 D’s mee: wat je zeker zelf moet Doen, wat je kunt Delegeren, wat je kunt Deleten en waar je Durf voor nodig hebt. Met deze ingrediënten kun je op weg naar succes.
Hulp nodig bij het hooggevoelig ondernemen?
Heb je behoefte aan extra hulp voor jouw plan? Kom dan eens kennismaken tijdens het Succes in Balans weekend. We helpen je graag op weg.
Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Harte groet,
Mirna