Hooggevoelige Ondernemer? 13 Tips Om Succesvol Te Ondernemen

HSP-Succesvol-ondernemen
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

Succesvol ondernemen. Van je zielenmissie je bedrijf maken. Veel hooggevoelige ondernemers willen het, maar weinigen krijgen het voor elkaar. Dat hooggevoelig ondernemen een ´beetje´ anders is dan ´gewoon´ ondernemen, is mij inmiddels wel duidelijk. Daarom geef ik je in dit artikel graag 13 tips om succesvol te ondernemen als hooggevoelige ondernemer.

Definitie van succes

Natuurlijk leven we in de social media tijd. Een tijd waarin iedereen ‘instant access’ heeft tot allerlei vormen van informatie. Een tijd waarin ook velen laten zien hoe het succesvolle ondernemerschap dan in zijn werk zou kunnen gaan. Het internet staat immers vol met allerlei ´succesverhalen´ van mensen die het hebben gemaakt. Persoonlijk durf ik het te betwijfelen of die verhalen allemaal waar zijn. Bovendien, ´succes´ is groter dan alleen maar financieel succes. Het is groter dan het laten zien van allerlei vormen van ´lifestyle´.

Succesvol ondernemen voor mij als persoon betekent vooral dat ik mijn zielenmissie leef. Dat ik doe waarvoor ik op aarde gekomen ben. Geld zie ik daarbij als bijproduct.

Wat ik de afgelopen jaren heb mogen zien, is dat veel hooggevoelige ondernemers zich geroepen voelen tot het leven van hun persoonlijke zielenmissie. Dat ze de roep van hun ziel horen en volgen. Dat ze vanuit hun eigen persoonlijke kracht durven en mogen ondernemen en dat ze van hun shit hun mest mogen maken.

Tip 1: Maak je verhaal een belangrijk onderdeel van je boodschap

Zelf heb ik dit lange tijd heel lastig gevonden. Mijn eigen verhaal deed ik af als onzin. Als iets waar ik zelf mee te maken had gehad, maar ik zag niet in dat het waardevol zou kunnen zijn voor andere mensen. Nu, bijna 10 jaar later, weet ik wel beter en deel ik meer dan ooit mijn eigen persoonlijke verhalen. Simpelweg omdat verhalen veel beter werken dan alleen maar ‘droge’ theorie. Wil je hier meer over weten, check dan ook even deze blog over hoe ik met mijn ‘anders-zijn’ mijn eerste 100.000 euro verdiende.

Het 1e jaar van mijn ondernemerschap was overigens helemaal geen succes – en dat is nog zacht uitgedrukt. Dat 1e jaar was het hard werken zonder dat ik impact maakte. Zonder dat ik mensen verder wist te helpen. Ik behaalde dat jaar 8.000 Euro omzet, met 5.000 Euro kosten. Het gehele verhaal over dat 1e jaar ondernemerschap kun je hier trouwens teruglezen.

Het punt is dat veel mensen ontzettend terughoudend zijn in het delen van hun verhaal, in het delen van wat ze hebben meegemaakt. Waar je ook staat in je leven op persoonlijk, zakelijk en financieel gebied: jouw persoonlijke verhaal is één van de meest krachtige elementen van succes. Op welk gebied dan ook.

Tip 2: Anders-zijn is beter dan beter zijn dan anderen

Dit is mijn favoriete tip. Velen willen de concurrentie aangaan met anderen, willen beter zijn dan anderen. Wat mij betreft hoef je helemaal niet beter te zijn dan anderen. Ik geloof en vertrouw er zelfs op dat anders-zijn altijd beter is dan beter zijn dan anderen. Hoe moeilijk dit vaak ook is. Mocht je hier trouwens meer over willen weten, kijk dan eens bij deze blog over anders zijn.

Het punt is dit: dat eerste jaar als ondernemer, waarin ik 8.000 Euro omzette met 5.000 Euro aan kosten, was ik vooral bezig om met anderen te concurreren. Met juist die tegenvallende omzet als resultaat. In feite is het heel logisch waarom er toen weinig mensen naar me toekwamen. Beter zijn dan anderen heeft te maken met het grootste marketingbudget, het beste marketingteam. Die heeft de ‘coach’ of kleine zelfstandige vaak niet. Juist daarom is het zo essentieel om je anders zijn te omarmen en hiervoor te gaan. Op alle vlakken. Anders zijn betekent vooral ook dat je ervoor zorgt dat je van je shit je mest maakt. Dat je die dingen die je hebt meegemaakt, omarmt als parels, want die dingen maken dat je anders bent en waar je anderen verder mee kunt helpen.

Een goed voorbeeld van iemand die haar anders zijn heeft omarmd, is Sofie Baetens.

Zij zei: “Ik zie nu in wat voor enorme inspirator ik mag zijn voor anderen en dat mijn verhaal enorme impact kan maken bij anderen. Hier stond ik van te voren nooit bij stil en dacht dat dit zo maar normaal was. Ik ga meer en meer van mezelf laten horen!”

 Sofie vond het als kind een uitdaging om op de juiste en meest creatieve manier in het leven te staan. Nu helpt ze kinderen om dit juist wél te doen via haar bedrijf www.evenietsanders.be.

Tip 3: Wees een specialist, geen generalist

Specialisten hebben een unieke markt te bedienen. Ze hebben een groot deel van ‘de koek’ en bedienen die niche op een hele gerichte manier. Net zoals wij bijvoorbeeld doen met De Hooggevoelige Ondernemer. Specialisten werken vaak met mensen. Ze bieden een service aan of ze coachen bijvoorbeeld mensen. Ze doen ‘iets’ met mensen en bij benadering komt dat het dichtst in de buurt van het woord coach. Met als gevolg dat veel mensen zich ‘coach’ noemen. Hierover deel ik later graag nog iets meer ;).

Generalist = geen unieke positionering

In mijn masters studie Strategisch Management heb ik er veel over geleerd, maar ook weer niet. Mijn eerste jaar als ondernemer zette ik 8.000 Euro om met 5.000 Euro kosten. Een pijnlijke ervaring. Totdat ik hard aan mezelf ging werken. Totdat ik mijn positionering ging inrichten op iets dat gevonden ging worden. 7 jaar geleden richtte ik vanuit die nieuwe positionering De Hooggevoelige Ondernemer op. Een succesvol bedrijf dat sindsdien duizenden mensen heeft mogen helpen met het vraagstuk over positionering. Ook al had ik zelf dus jaren economie gestudeerd, iets leren over praktische positionering in het internettijdperk was er écht niet bij.

Mijn 1e jaar als ondernemer ging onder de naam ‘Bas van Vugt Advies’. Bij gebrek aan beter zullen we maar zeggen. Onbewust wist ik zelf ook wel dat dit onvoldoende zou zijn om mezelf echt te onderscheiden. Ik werd simpelweg niet gevonden op het internet. Eén van de belangrijkste redenen waarom mensen naar jou als persoon en als bedrijf toekomen, is juist omdat je je onderscheidt van andere aanbieders.

Het woord ‘coach’ overigens geeft meer dan 2 miljard (!) hits op Google. Stel je voor dat je daar tussen gevonden wilt worden en hoeveel moeite je daarvoor moet doen. Bovendien zegt het woord ‘coach’ weinig over jou als persoon en over welke problemen jij als ondernemer oplost en juist dat is hetgeen waar je enorm goed mee gevonden kunt worden op het internet, waarmee je je kunt onderscheiden. Zodra jij als de beste in jouw markt een bepaald probleem weet op te lossen, zullen mensen eerder naar jou toekomen.

Een voorbeeld

Toen Annelies de Roover bij ons kwam, was ze overwerkt en ze verdiende te weinig. Overwerkt EN te weinig verdienen, dat is een slechte combinatie! Het gaat mij aan het hart wanneer mensen veel potentieel hebben, vanuit hart en ziel werken, maar toch te weinig overvloed aantrekken.

Annelies is goed in haar vak: ‘mensen helpen’. Maar ja, mensen helpen… daarmee werd ze vooral gevonden in haar netwerk door klanten die eigenlijk net te weinig betaalden. In het jaarprogramma mochten we haar helpen om anders te gaan denken. Ze werd een andere persoon en ging datgene doen waarmee ze de meeste affiniteit heeft.

Ze ontwikkelde de ENERGY methode waarmee ze vrouwen blijvend uit hun burn-out helpt. Ze is nu dus burn-out expert geworden middels de ENERGY methode. Een hele andere benadering dan ‘mensen helpen’ in het algemeen. Haar hele bedrijf werd op deze positionering aangepast. Ze heeft nu een grotere mailinglijst dan ze ooit heeft gehad, helpt meer mensen dan ze ooit heeft gedaan en, als bijproduct, verdient ze nu meer dan ze ooit heeft verdiend. Ze heeft haar leven weer terug.

Annelies zegt hierover: “Waar ik eerst vooral ‘per uur’ werkte, werk ik nu via de methode die Bas en Mirna mij aangeleerd hebben. Na het jaarprogramma heb ik mijn bedrijf veranderd, heb ik het passiever gemaakt. Vanuit die benadering heb ik nu mijn 1e weekendtraining aan een groep mensen gegeven, de mensen verder geholpen én als bijproduct mijn 1e 10.000 Euro verdiend.

Meer informatie over Annelies en haar ENERGY methode kun je trouwens vinden op haar website: balansharmonieveerkracht.be.

Tip 4: Kies wie je wordt in plaats van wat je krijgt

Dit is een fundamentele keuze die wij aan onze vier kinderen meer dan eens voorleggen. Wie je als persoon wordt, met de keuzes die je maakt, is vele malen belangrijker dan te vragen wat je krijgt. Door de ontwikkeling van jezelf als persoon centraal te stellen, word je automatisch waardevoller voor anderen. Laat dat nu net een hele belangrijke kwaliteit van succes zijn. Uiteindelijk komen mensen namelijk niet naar je toe om ‘hetzelfde’ te kopen als wat ze bij anderen al kunnen kopen. Uiteindelijk komen mensen naar JOU toe, naar wie jij als persoon bent geworden door de keuzes die je hebt gemaakt. Of zoals Paulo Coelho mij schreef:

‘The magic moment is that in which a ‘yes’ or a ‘no’ may change the whole of our existence’.

Oftewel: soms is het een ‘ja’ zeggen tegen iets nieuws. Soms is het een ‘nee’ zeggen tegen iets dat je niet verder helpt. Alles om dezelfde reden: jezelf ontwikkelen met in gedachten wie jij als persoon wordt door de keuzes die je maakt. Sleutel. Een hele belangrijke sleutel.

Tip 5: Programmeer je brein

Het spreekwoord ‘eerst zien, dan geloven’ is er één die in de Westerse maatschappij verankerd is. Ik weet niet of we daar zo blij mee moeten zijn, want eigenlijk is precies het omgekeerde waar: eerst geloven, dan zien. Oftewel: als je brein iets gelooft en er 100% op vertrouwt dat die realiteit vormgegeven zal worden, dan zal je brein er alles aan doen om die realiteit vorm te geven.

Vaak beseffen we als mens niet zo goed dat dit een hele belangrijke kwaliteit is om het leven te creëren dat we zo graag willen. Het punt is dit: het is voor ons bewuste brein ontzettend uitdagend om te beseffen dat we onbewust moeten werken om bewuste resultaten te kunnen realiseren. Ja, je leest het goed en ik wil hier absoluut niet belerend overkomen (vroeger wilde ik een ding zeker NIET worden: leraar ;)) en toch is het erg belangrijk om deze zin heel erg goed tot je door te laten dringen. Telkens weer: “bewust werken aan het onbewuste om bewuste resultaten te krijgen”.

Oftewel: ons brein werkt vanuit gedachten en beelden. Die gedachten en beelden creëren als vanzelf emoties. Dit zijn dus voor een belangrijk gedeelte onbewuste processen. Vervolgens zijn het de emoties die ons aanzetten tot bepaalde acties. Dan wordt het dus zichtbaar wat we doen of wat we niet doen. Onze acties leiden vervolgens tot onze specifieke resultaten. Ze worden bewust en zichtbaar in de praktische wereld.

Veel mensen vinden het uitdagend om hun brein te programmeren. Daar is natuurlijk iets voor te zeggen. Toch is het belangrijk dat je dit leert, want – zoals Dr. Bruce Lipton het zo mooi zegt -:

‘Het enige dat je in de weg staat, is wanneer je je brein niet programmeert’.

Wil je meer weten over het programmeren van het brein? Bekijk dan zeker eens het boek ‘The Biology of belief’ van Dr. Bruce Lipton.

Houd je overigens van lezen? Check hier dan eens deze 10 boeken die je als hooggevoelige ondernemer zeker gelezen moet hebben.

Tip 6: Laat je coachen of – beter nog – mentoren

Je laten begeleiden is essentieel. Een tijdje geleden stuurde ik hierover onderstaande e-mail naar onze e-mail lijst. Omdat deze mail nog altijd zo goed verwoordt wat ik zelf heb meegemaakt – en wat veel anderen ook meemaken –  neem ik het in z’n geheel hieronder nog een keer op.

Mail: Mag ik je auto maken?

“Doe je dat wel eens?
Je auto laten maken door een niet erkende monteur?

Als je wilt, kan ik je versnellingsbak er wel onderuit schroeven hoor
(seriously, heb ik eens gedaan toen ik 19 was om geld te besparen.
Bleven alleen paar schroefjes over …)

Op de grond, in de koude winter
bij mijn oom in de schuur

samen met mijn zwager
zonder een brug om de auto op te zetten

aanprutsen was het
dagen en avonden werk
paar euro’s bespaard, vooral veel geleerd

Het punt is dit:
Voor onze auto gaan de meeste naar iemand die er verstand van heeft
Maar, doen we dat ook voor onze business?

Gaan we dan naar iemand die weet wat hij doet?
of gaan we eerder naar een prutser?

In het bouwen van rijkdom op alle vlakken heb je 4 niveaus
elk met hun eigen prijskaartje én hun eigen resultaat

Het eerste level is dat van de prutser
weet er helemaal niks vanaf (met alle respect)

is vaak wel goedkoop (duh, waarom zou je er anders voor kiezen?)
heeft GEEN verstand van wat jij nodig hebt

het 2e niveau is de novice
die is in opleiding

Is lerende
Heeft vaak de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt

zelfstandig werken en ideeën uitvoeren is er zéker niet bij
het grote plaatje ontbreekt

Het 3 niveau is dat van een coach
die weet vanuit de theorie hoe het hoort

Mist echter de ervaring van de uitvoering
heeft het zelf nog niet gedaan

De coach is vaak praten vanaf de zijlijn
en, dat is nu eenmaal makkelijk

Het bovenste (beste én meestal duurste niveau) is dat van een mentor
Die persoon heeft gerealiseerd wat jij wilt realiseren Guest.

Je kunt die persoon modelleren
omdat die persoon VANUIT ERVARING weet wat wel en niet werkt

en vooral, weet wat voor emoties erbij komen kijken
want, de strategieën zijn voor iedereen gelijk

de emotie is waar we mee te maken hebben
de executie van je dromen en doelen

waarom je iets ‘wel’ zou doen
en waarom je iets ‘niet’ doet

je emotionele ‘waarom’ is waarop rijkdom gebouwd wordt

een mentor is zijn gewicht in goud waard
een prutser kost je veel meer dan geld alleen”

Zoals je ziet, zijn er 4 levels van begeleiding. Welk budget je ook hebt, maak een fundamentele keuze voor degene door wie jij je wilt laten begeleiden. Mijn advies is om je te laten mentoren, om je te omringen met professionals die het ‘gewoon’ beter weten dan jij zelf. Dit is zo’n essentieel en belangrijk punt, je kunt het simpelweg niet overslaan. Kies iemand die al heeft bereikt waar jij graag heen wilt. Of het nu je persoonlijke, zakelijke of financiële rijkdom betreft.

Tip 7: Deel je kennis op in producten

Door je kennis op te delen in verschillende producten, maak je het voor je klanten begrijpelijker, toegankelijker en vooral gemakkelijker te volgen. In onderstaande video leg ik het verder uit:

Vooral je kennismakingsproduct (P1) is een belangrijk product, omdat mensen met dit product op een laagdrempelige manier kennis met je kunnen maken. Bij ons is P1 Business & Meaning. Wil je meer te weten komen over dit laagdrempelige product? Kijk dan eens hier.

Tip 8: Werk met video’s

Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Het meest krachtige is een bewegend beeld, een video. Toen ik hiermee begon, wist ik niet hoe snel ik achter de camera vandaan moest komen. Soms bekijk ik nog wel eens hele oude video’s. Dan zie ik de progressie die ik boek als ik iets vaker doe. Die eerste video’s waren simpelweg slecht. De cameraman die mij toentertijd geholpen heeft, zei het heel treffend: “Een slechte video is vele malen beter dan geen video”.

Zelf werken wij momenteel met allerlei soorten video’s. Eén van de meest recente video’s die we hebben gemaakt, is de impressie-video van het Weekend. Natuurlijk maken we niet altijd dit soort video’s. Nog altijd gebruiken Mirna en ik meer dan eens onze eigen smart phone om video’s mee op te nemen. Die heb je immers altijd bij je en de kwaliteit is vele malen beter dan een aantal jaar geleden. Vind je het lastig om middels video zichtbaar te zijn? Op YouTube vind je allerlei do’s and don’ts betreffende video’s en het maken ervan.

Tip 9: Stel het succes van je klanten centraal

Natuurlijk weet iedereen dit wel: je bent altijd zelf verantwoordelijk voor je eigen succes. Zo, dat was dan even de disclaimer. Sommige mensen denken namelijk nog altijd dat iemand anders hen succesvol kan maken. Mijn overtuiging is dat succes iets is dat je wordt, niet iets dat je najaagt. Succes wordt in belangrijke mate bepaald door de mate waarin jij het succes van je klanten centraal stelt. Geld is immers een bijproduct van succes.

Durf het maar eens: je klanten en hun succes centraal stellen. Zelf heeft het mij moeite gekost om dit te doen totdat ik besefte, dat doordat ik anderen succesvol kon ‘maken’ zij mij automatisch zouden helpen met het creëren van mijn droomleven. Bovendien gebeurt er nog iets anders. Iets dat absoluut essentieel is in de tijd van social media: anderen gaan hun succes ook weer met anderen delen, offline én online. Dit is natuurlijk van onschatbare waarde, want doordat anderen over jou vertellen, wordt jouw eigen boodschap vele malen sterker. Jij kunt immers zelf vertellen wat jouw aanpak is en hoe dit mensen verder helpt. Wat nog vele malen belangrijker is, is dat anderen hun successen delen over jou.

Ja, ik weet het. Wij in West Europa vinden het soms moeilijk om ervoor uit te komen. Om ons hoofd boven het maaiveld uit te steken en om succes te laten zien. In Amerika bijvoorbeeld is dit heel anders. Even los van de vraag of het beter is, anders is het zeker! In Amerika is minder jaloezie. Daar wordt gevraagd: “Hoe heb je dat gedaan?”. Een goede vraag, als je het mij vraagt. Ook voor jou, als Nederlandstalige lezer, is hier veel winst te behalen. Zodra jij met jouw verhaal anderen weet te inspireren en de successen van jouw klanten durft te laten zien, is er voor iedereen winst te behalen.

Op deze pagina vind je een aantal van de succesverhalen van mensen die het Weekend, het Jaarprogramma of onze business retraite op Sardinië hebben gevolgd. Echte mensen, unieke verhalen, echte resultaten.

Tip 10: Schrijf een boek (of twee ;))

Toen ik 5 jaar geleden het boek ‘De Hooggevoelige Ondernemer’ schreef, had ik geen idee dat het zoveel los zou maken bij de lezers. Ik kreeg letterlijk honderden reacties van mensen die mij wilden bedanken voor het delen van mijn verhaal. Nu zeg ik dit niet om mezelf op de borst te kloppen of om te laten zien hoe ‘goed’ het boek is. Ik zeg dit, omdat ik zelf écht nooit had gedacht dat het boek zoveel impact zou maken in het leven van andere mensen. Ik had gewoon niet door hoe waardevol mijn verhaal zou zijn voor anderen.

Lange tijd had ik het idee dat mijn verhaal niet belangrijk was. En, bovenal dat het jaren zou duren voordat ik het boek zou kunnen schrijven. Uiteindelijk sloot ik mezelf op in een klooster in Zwitserland. schrijven in kloosterIk gaf aan Mirna aan dat ik pas terug zou komen als het boek af zou zijn. Ik dacht dat het weken zou duren. Totdat het begon te stromen. Ik schreef 2 dagen en nachten achter elkaar. Toen was het af. Tot grote opluchting, want hoewel ik van schrijven houd, is het schrijven van boeken niet mijn persoonlijke hobby. Ik houd ervan om mensen verder te helpen, om ze te mentoren en ze te helpen met het creëren van rijkdom op alle vlakken. Schrijven kan soms een worsteling zijn, zeker als je zo perfectionistisch bent als ik. De uiteindelijke output kan en mag mensen verder helpen. De moraal van het verhaal: laat je begeleiden en schrijf dat boek, of je er nu klaar voor bent of niet! Meer informatie over het boek vind je trouwens hier.

Overigens, zoek je al langer naar een partij die je zou kunnen begeleiden in het schrijven van jouw boek? Kijk dan zeker eens naar ‘Het Boekenschap’. Een hele fijne partij om mee te werken en stap voor stap je eigen boek en verhaal vorm te gaan geven. Bekijk hun website hier.

Tip 11: Omarm het onzichtbare

Dit is de rode draad in mijn leven. Voor mij persoonlijk leeft het onzichtbare. Heeft het verhalen te vertellen. Praat het met me. Vraag mij niet hoe het werkt, maar ik ben er absoluut van overtuigd dat wij als mensen hulp krijgen van de onzichtbare wereld. Ga hiernaar op zoek als je hier (nog) niet echt in thuis ben. Omarm de onzichtbare wereld en geef haar de erkenning van jouw successen. Je doet het immers nooit alleen.

Een heel mooi vooruitstrevend boek als het om energie gaat, is wat mij betreft Think and Grow Rich van Napoleon Hill. Een klassieker waarin succes wordt uitgelegd en uitgediept door het bestuderen van succes zo’n 100 jaar geleden. Bestel het boek hier, lees het, bestudeer het, alsof je leven ervan af hangt ;). Dit boek heeft meer miljonairs gegenereerd dan welk ander boek ook.

Het onzichtbare is krachtig. Het onzichtbare is de drijfveer achter gedrag en dus achter succes. Hoe meer je het onzichtbare omarmt, hoe meer succes en overvloed zich in je leven kan en zal manifesteren. Over het onzichtbare is erg veel geschreven. In de blog over de 10 boeken die hooggevoelige ondernemers écht gelezen moeten hebben, zitten er ook een paar tussen. Bekijk de lijst nog eens hier mocht je dat nog niet hebben gedaan.

Tip 12: Pas regel 1 toe: niks is persoonlijk

Veel hooggevoelige ondernemers is het een grote uitdaging in hun leven: de dingen die tegen hen worden gezegd (EN de energie die wordt uitgestraald) van zich af te houden en af te weren. De enige mogelijkheid om kritiek te voorkomen, is door niks te doen en niemand te zijn. Voor hooggevoelige ondernemers die met hun zielenmissie iets concreets in de wereld willen zetten, is dat uiteraard geen optie.

‘Niks is persoonlijk’ betekent ook dat je nadenkt over hoe je ideale leven eruit ziet. Niet vanuit ego, maar vanuit rust. Zodra je helder hebt hoe je je jouw leven graag wilt leven, kun je dit vorm gaan geven en anderen hierin meenemen. Vanuit die rust kun je anderen inspireren en veel beter verder helpen. Hierin is niks persoonlijk. Als mensen er iets van vinden, is dat ‘hun ding’. Ik weet bijvoorbeeld dat ik graag in de Alpen kom om te wandelen, dat ik graag mensen verder help en dat mijn familie belangrijk voor mij is. Voor iedereen is dit anders en dat is schitterend, want het creëert diversiteit en een mooiere wereld.

‘Niks is persoonlijk’ betekent voor mij vooral je eigen weg gaan, erop vertrouwende dat je waardevol bent en dat je mensen verder helpt. Dat je vanuit jouw kwaliteiten in overvloed kunt leven juist omdat je mensen verder helpt. Door je eigen leven centraal te stellen, kun je overigens ook makkelijker een dienend bedrijf creëren, simpelweg omdat je dan eerst helder hebt hoe jouw eigen ideale leven eruit ziet.

Over regel 1: niks is persoonlijk vind je trouwens meer info in het boek van Ruiz, The Four Agreements. Check it out here.

Tip 13: Help daar waar je kunt

In het dorp waar we wonen, staat een klein standbeeldje van een arts die anderen op de been helpt. Het onderschrift luidt: ‘Ik help daar waar ik kan’. Deze arts is inmiddels overleden, naar ik heb vernomen, maar zijn boodschap is blijvend: help daar waar je kunt. Dat geldt voor ons als allemaal. Er zijn zoveel manieren waarop we anderen kunnen helpen.

Wil jij je door ons verder laten inspireren?

 Voor onze (wekelijkse) podcasts klik hier. Deze speciale ‘rijkdom’ podcasts herbergen allerlei audio’s over rijkdom. Mirna en ik geven tips en verschillende bekende en onbekende gasten delen hun verhalen.

Wil je komen kennismaken tijdens Business & Meaning? Kijk dan eens hier. Het weekend zelf is gratis. Dit betekent dat we de training gratis geven en slechts een vergoeding vragen voor de lunch e.d. In deze training geven we onze lessen over persoonlijke, zakelijke en financiële rijkdom graag aan jou door.

Deze 2-daagse is overigens ook voor mensen die zich verder willen laten begeleiden door middel van ons jaarprogramma. Business & Meaning is de opstap naar dit jaarprogramma.

Wil je meer lezen?

Check ons e-boek over financiën:je kunt het hier downloaden.

Bekijk Mirna’s E-book:Dream big live bighier.

Download het E-bookKrachtig Ondernemen met Hooggevoeligheidhier.

Wekelijkse blogs vind je hier.

Het boekDe Hooggevoelige Ondernemerkun je hier bestellen.

 

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

 

Harte groet,

Bas van Vugt

 

 

PS: Ik ben tot slot nog benieuwd welke tip voor jou het meest herkenbaar is. Graag kom ik hierover met je in contact. Laat het ons weten via info@hooggevoeligondernemen.nl.

Jouw mening telt...

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

nl_NLDutch
nl_NLDutch
Scroll naar top

become unstoppable!