[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]
De cijfers zijn werkelijk keihard. Er zijn meer ondernemers die ermee stoppen dan dat ze het wel redden. En eerlijk gezegd hebben Mirna en ik ook onze moeilijke momenten gehad. Momenten die zich terug laten zien in de cijfers. Ondernemen wordt vaak gezien als iets dat “makkelijk” te doen is en waarmee je veel geld kunt verdienen. De realiteit is dat de meeste ondernemers helemaal niet zo succesvol zijn. En dan komt er nog eens een ander component bij in de vorm van hoogsensitiviteit. In deze blog meer over het starten van een bedrijf als hoogsensitief persoon. Want, dat er een en ander anders is, moge duidelijk zijn…
Eerst je leven, dan je bedrijf!
Als hoogsensitieve ondernemer is het essentieel om allereerst helder te hebben hoe je ideale leven eruitziet. Pas daarna komt je bedrijf. Succesvol zijn met alleen je bedrijf is redelijk makkelijk. Rijkdom ervaren op ALLE vlakken is de echte uitdaging. Juist daarom is het zo ontzettend fijn en rustgevend als je helder hebt hoe je ideale leven eruitziet mét je bedrijf daarbij in een dienende rol. Een bedrijf creëren dat dienend is aan jouw leven. Dat is waar het echt om gaat. Zeker succesvol zijn op de lange termijn is alleen dan mogelijk op het moment dat je bedrijf dienend is aan jou. Anders gaat het je op een gegeven moment tegenstaan en wordt het alleen maar een “must” waarin jij je energie verbrandt.
Het totaalplaatje met je leven, je bedrijf en alle andere dingen die jij belangrijk vindt in jouw leven, is wat mij betreft altijd het startpunt als hooggevoelige ondernemer.
Van verdienmodellen naar mensen helpen:
Een van de grootste uitdagingen voor mensen die hoogsensitief zijn, zijn de financiën. De financiën zijn vaak een bottleneck terwijl het dat helemaal niet hoeft te zijn door een paar simpele mindset aanpassingen. Verdienmodellen roepen bij hooggevoelige mensen vaak weerstand op terwijl mensen helpen dat niet doet. Door deze “reframe” maak je het welzijn van je potentiële klanten prioriteit. Een hele goede zet voor hooggevoelige mensen. Zeker als je daar goede prijzen aan koppelt die voor iedereen vanaf dag nummer 1 duidelijk zijn. Vanuit de gedachte dat ondernemen gaat over het helpen van mensen, ga je jouw product funnels opbouwen. Dit betekent dat je het klantpad van je klant helder hebt en uitwerkt. Waar komen ze binnen? Hoe help je ze op welk moment? Met een goed doordacht product funnel ontstaat een natuurlijke flow waarin automatisch geld verdiend wordt. Zonder negatieve conditioneringen rondom geld. Het Succes In Balans Weekend is hier een goed voorbeeld van. In deze tweedaagse training helpen we hooggevoelige ondernemers (dus ook starters!) met hun (startende) business. “Onze” mensen (lees: hoogsensitief) verder helpen staat in deze twee dagen centraal. Mochten mensen meer willen weten en het gevoel hebben dat ze bij ons aan het juiste adres zijn, dan kunnen ze zich eventueel inschrijven voor een training in ons jaarprogramma. Juist deze manier vanuit het “samen” werkt heel erg goed voor allebei de partijen.
Businessplannen?
In de vorige paragraaf schreef ik over product funnels. Een goede product funnel is wat mij persoonlijk betreft altijd beter dan een businessplan. Juist omdat het heel erg makkelijk toepasbaar is en goed uit te voeren. Wij hebben inmiddels een aantal van deze product funnels maar hebben nooit een businessplan gemaakt. Juist ook omdat dit voor ons de praktische invulling mist die een product funnel wel heeft. Ik weet dat bij veel startende ondernemers hier wel vaak om wordt gevraagd. Als student heb ik er ook vele (mogen ;-)) maken en weet ik hoe ze in elkaar steken. Als je zo’n plan maakt, zorg er dan in ieder geval voor dat je de product funnels meeneemt.
Maar hoe overleef je de enorme hoeveelheid prikkels die op je afkomen?
De prikkels kunnen we niet stoppen (tenzij je af en toe eens in een goede retraite gaat, zoals ik dat regelmatig doe), we kunnen wel bepalen hoe we ermee omgaan. Een belangrijke succesfactor hierbij zijn de zogenaamde succesroutines. Uit onderzoek van Ted Zef blijken een aantal dingen wetenschappelijk bewezen te zijn die heel erg goed werken voor hooggevoelige mensen:
- Sta 15-20 minuten eerder op om de dag te starten.
- Doe wat stretch oefeningen (bv. yoga).
- Minimaal 15 minuten mediteren om jezelf te centeren.
- Eet langzaam een gezond en voedzaam ontbijt.
- Neem genoeg tijd om naar het werk te gaan.
- Beperk energieverslindende avondactiviteiten.
- Mediteer minimaal 15 minuten voor het slapengaan
Uit deze elementen hebben Mirna en ik onze succesroutines vorm gegeven. Deze routines zijn een terugkerende dagelijkse activiteit die we zelden overslaan. Zo sta ik altijd op met een stretch gevolgd door een workout. Vervolgens douche ik warm en spoel ik koud af. Daarna aankleden en 20 minuten mediteren om de dag te starten. En ja, als ik (lees wij) het kunnen met 4 kinderen, kun jij er zeker tijd voor maken. Gisteren had ik met iemand een Skype coaching die aangaf dat we mensen best mochten waarschuwen voor de ongekende positieve invloed van succesroutines op je leven. Voor mijzelf is dit een ongekend belangrijk onderdeel van mijn leven geworden. Zeker ook om mijn brein te trainen en vervuiling in gedachtes te voorkomen. Alles wat je denkt, zul je uiteindelijk immers creëren. Zorg dat het de juiste dingen zijn…
Welke invloed heeft het hooggevoelig zijn op jou als ondernemer?
Wil je meer weten over het bereiken van rijkdom op alle vlakken en het opzetten van een succesbedrijf? Kom dan eens vrijblijvend langs in het Succes In Balans weekend.
In het Succes In Balans weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. We hebben het zowel over persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.
Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.
Welke invloed heeft het hooggevoelig zijn op jou als ondernemer?
Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder….
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.
Bas van Vugt[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_widget_sidebar sidebar_id=”sidebar-1″][/vc_column][/vc_row]
[…] Een onderneming zonder doelstellingen is als een TomTom zonder eindbestemming. Heldere doelen zijn essentieel voor een goed functionerend bedrijf. De meeste ondernemers vergeten naar verloop van tijd simpelweg waarom ze ook alweer ondernemer zijn geworden. Alsnog heldere doelstellingen introduceren, is een van de snelste manieren om je energie weer terug te laten keren. Zeker ook in relatie met het vorige punt (focus). Overigens heb je hier ook onderverdelingen in heldere duidelijke doelstellingen in meerdere gebieden van je leven. In onze visie is jouw bedrijf dienend aan jouw leven. Met alle consequenties voor de doelstellingen die hieraan zijn gekoppeld. Niet helder wat ik hiermee bedoel? Check dan even het kopje “eerst je leven, dan je bedrijf” in deze blog (Help! Ik wil een bedrijf starten, maar ik ben hoogsensitief). […]