HSP Coach Bas Van Vugt Onthult Zijn 7 Grootste Levenslessen

Bas & Mirna

Bas & Mirna

Levensgenieters. Partners. Investeerders. Ondernemers. Hoe kunnen we je helpen? #rijkdom.

Op het gebied van HSP (Highly Sensitive Person) is al enorm veel geschreven en gepubliceerd, terwijl het begrip HSP nog niet eens zo oud is. In deze blog deel ik – als HSP coach – graag wat meer over de ervaringen die ik heb meegemaakt omtrent HSP.

1. Omarm je ‘anders-zijn’

Bij het schrijven van deze blog komt de conditionering “ben ik het waard” bij mij nog heel even naar boven. Lange tijd heb ik geworsteld met het idee óf ik überhaupt iets waard was, iets toe kon voegen voor anderen. Het antwoord is: JA, je BENT het waard. Als geen ander. Durf je dat ook toe te laten?

Hooggevoelige mensen hebben vaak issues met het bepalen van hun waarde. Dit wordt versterkt op het moment dat ze niet zo goed op hun plek zitten. Als ze ‘gedwongen’ worden om iets te doen. Vele niet-ondersteunende conditioneringen komen voort uit het idee dat je niet goed genoeg bent.

Dat je het niet waard bent om succesvol te zijn. Dat je het niet waard bent om rijkdom op alle vlakken te creëren. Gelukkig is hier persoonlijke ontwikkeling voor uitgevonden. Persoonlijke ontwikkeling is niet iets dat ver van je af ligt of iets dat je in het weekend doet. Een zinvol leven is wat mij betreft per definitie een leven waarin groei en persoonlijke ontwikkeling centraal staan. Durf hier dan ook in te investeren. Zeker als je een business hebt.

In mijn eerste jaar als ondernemer had ik 8.000 Euro omzet. 8.000 Euro omzet met 5.000 Euro kosten. 3.000 Euro winst in een heel jaar? Er moest drastisch iets veranderen: ik. Zodra ik met mezelf aan de slag ging, begon mijn business met mij mee te veranderen. Lees er meer over in deze blog.

Voor veel hooggevoelige mensen, HSP ondernemers en HSP coaches, is het werken aan de conditionering ‘je bent het waard’ alleen al een heel leven lang werk. Dat vind ik zonde. Zeker als je bedenkt dat juist het ‘anders-zijn’, het anders nadenken over bepaalde conditioneringen van hooggevoelige mensen, veel kan en mag veranderen in de manier waarop we onze maatschappij en wereld vormgeven.

Persoonlijk heb ik lange tijd gedacht dat ik ‘erin’ moest passen, maar juist het ‘anders-zijn’ zorgde ervoor dat ik succesvol werd met mijn bedrijf De Hooggevoelige Ondernemer. Juist door mijn ‘anders-zijn’ te omarmen, verdiende ik mijn eerste serieuze geld. Lees er meer over in deze blog. Het interessante is, dat vaak het hele stuk van ‘energiewerk’ en verscherpte intuïtie een belangrijke rol kan en mag spelen in het omarmen van dat ‘anders-zijn’.

Zelf heb ik sterk het gevoel dat er de komende tijd een beweging op gang komt. Een beweging waarin steeds meer mensen hun verscherpte intuïtie zullen inzetten om anderen te helpen. Om dingen te verbeteren of te verdiepen binnen onze maatschappij. Als we er tenminste voor kiezen om dat ‘anders-zijn’ écht te omarmen natuurlijk…

2. Volg je zielenmissie

Durf je zielenmissie te volgen. Ook al is deze nog helemaal op geen enkele manier helder. Toen ik begin 20 was, had ik nog geen enkel idee van mijn zielenmissie. Ja, mensen helpen, dat was iets dat mij wel aansprak, maar ik had geen idee hoe ga ik dat dan zou gaan doen. Ik was ongeduldig, voelde dat ik al snel in het systeem ging stappen waar ik niet in wilde. Dat maakte mij angstig, zeker omdat ik de wereld altijd al heb gezien vanuit een ander perspectief.

Vanuit je zielenmissie ben je waardevol voor anderen. Vanuit je zielenmissie kun je moeiteloos creëren. Lees meer over zielenmissie in deze blog. Het leven van je zielenmissie is een gevoel. Soms betekent dat knopen doorhakken en loslaten. Dingen doen waar je angstig van wordt of juist zekerheden loslaten. Het gaat vooral om vervulling op diepere levels. Ik ben ervan overtuigd, dat binnen een vervuld leven je zielenmissie centraal staat. Tony Robbins zegt het zo mooi: “Succes without fulfilment is the ultimate failure”. Succes zonder vervulling is het ultieme falen.

Het volgen van je zielenmissie vraagt om moed. Er is altijd een deel van jezelf waarin die keuze ligt om je zielenmissie te volgen of te laten voor wat het is. Belangrijk is denk ik om te beseffen dat dat oké is. Dat het vooral een dagelijkse keuze is die je kunt maken als je dat wilt. Het leven van je zielenmissie wordt vaak tot iets abstracts gemaakt, terwijl ik juist denk dat het gaat over het helpen van anderen door middel van jouw talent. Dit kan natuurlijk offline of online. Die keuze is aan jezelf.

Tot slot nog dit over het leven van je zielenmissie. Soms is het ‘geweldig’ om je zielenmissie te leven. Vaker is het echter een uitdaging. De Red Hot Chili Peppers zingen het zo mooi in hun nummer ‘snow’: “The more I see, the less I know, the more I like to let it go”. Oftewel: hoe meer je ziet, hoe minder je echt weet. Dat is goed om in de context van je zielenmissie te plaatsen.

Paulo Coelho schreef mij ooit eens:

“Happiness sometimes is a blessing but usually a conquest”

3. Maak van je shit je mest

We hebben allemaal bepaalde dingen meegemaakt in ons leven. Dat is de ultieme manier van het universum om ons, als mens, te laten groeien. Om ons waardevoller te laten zijn voor anderen. Dat is nu juist wat ik zo interessant vind in het contact met hooggevoelige ondernemers: vaak beseffen ze niet hoe waardevol de lessen zijn die ze zelf hebben meegemaakt. Hoe waardevol het is voor anderen. Ze denken écht dat hun eigen verhaal niet uniek is, dat het alleen hun shit is die ze meemaken. Maar let me tell you: iedereen maak shit mee.

Dus mocht je dit nog niet helder hebben: welke shit heb jij meegemaakt? Duik er eens in. Durf eens naar die pijn toe te gaan. Durf te zien dat het waardevol is wat jij hebt meegemaakt. Weet je, lessen doorgeven is niet zo moeilijk, maar voor een succesvol bedrijf is ‘goed’ meestal niet voldoende. Mensen willen een verhaal. Ze willen weten wat jij zelf hebt meegemaakt en hoe jij het hebt gedaan. Hoe jij vanuit die shit omhoog bent geklommen. Hoe jij van je shit je mest hebt gemaakt.

Een voorbeeldje hiervan is mijn eigen burn out toen ik begin 20 was. Achteraf zie ik pas hoe waardevol dit is geweest, zeker ook omdat zoveel hooggevoelige ondernemers op het randje van een burn out zitten.

Daar lag ik dan, onder een dekentje. Het werd mij letterlijk teveel. Begin 20. Mijn hele leven nog voor mij, maar mijn lichaam werkte niet mee. Althans, dat was wat ik toen dacht. Mijn lichaam wilde niet doen wat ik graag wilde dat het zou moeten doen. Mijn lichaam vond het allemaal wel prima en trok de stekker eruit. Vanuit wilskracht ging ik nog een paar weken door. Totdat het echt op was en ik mijn bed niet meer uit kon komen. Een pijnlijke ervaring. Een ervaring die ik op dat moment het liefst zo snel mogelijk wilde doorkomen. Ik wilde dat het over was. Dat ik weer ‘normaal’ zou kunnen gaan functioneren.

Nu besef ik, dat wat we in onze wereld ‘normaal’ noemen, dat dat nooit mijn ‘normaal’ kan zijn. Dat ik anders functioneer. Dat ik zelf mijn eigen regels moet maken om niet nogmaals over die rand heen te vallen. Laat dit nu precies één van de dingen zijn, die wij hooggevoelige mensen leren als onderdeel van Business & Meaning en het Jaarprogramma. Ik ben nu eenmaal niet de enige die dit heeft.

Er zijn vele hooggevoelige mensen die voortdurend op het randje zitten. Die het uitdagend vinden om hun gezondheid op een goede manier in te delen. Zelf heb ik het idee dat het percentage dat hier ‘last’ van heeft alleen maar toeneemt. Dat dit een actueler probleem is geworden in de afgelopen 10 jaar.

Conclusie: de dingen die in jouw leven gebeuren, gebeuren met een reden. De lessen die je eruit hebt gehaald en hoe je de gebeurtenissen hebt overwonnen,  is voor anderen waardevolle informatie.

4. Stel je ideale leven centraal – ook al is jouw leven nog ver van ideaal

Dit klinkt een beetje paradoxaal. Toch is het absoluut essentieel: je wilt je ideale leven vormgeven, ook al heb je nog geen enkel idee hoe je daar gaat komen. Kijk, je brein doet in essentie twee dingen: 1) kijken naar wat er niet is of 2) daar naartoe gaan waar jij het op aanstuurt. Daarom is het ook zo essentieel om helder te hebben hoe je ideale leven eruit ziet. Zowel in plaatjes, emoties en gedachten. Je brein werkt er dan naartoe. Je conditioneert het als het ware om daarheen te gaan wat jij wilt creëren.

Baanbrekend werk hierover is trouwens gedaan door Dr. Bruce Lipton in zijn klassieker ‘The Biology of Belief’. In dit boek laat hij zien dat onze cellen geheugen hebben én dat we ze kunnen aansturen. Het enige dat we kunnen doen om dit proces te verstoren, is volgens Dr. Lipton ‘vergeten’ om ons brein te conditioneren.

Het is goed om te bedenken, dat we ons hele leven, elke dag de hele dag door geconditioneerd worden. Dit begint al vanaf jonge leeftijd op school waar ons een bepaald levensbeeld wordt voorgehouden. Nou, ik kan je zeggen dat ik héél lang heb gedacht dat het er op die manier uit zou komen te zien voor mij. Achteraf snap ik wel waarom ik deed wat ik deed: ik wist niet beter, omdat ik was geconditioneerd. Het goede nieuws is dit: het is écht super simpel om je brein te conditioneren.

De meest effectieve manier om dit te doen, is door het elke dag in je ochtendroutines mee te nemen. Het gaat te ver om in dit artikel alle routines te bespreken die HSP coach Mirna den Reijer en ik in ons leven hebben geïntegreerd. Laat ik wel zeggen, dat het conditioneren van ons brein een belangrijk onderdeel uitmaakt van de opstart van elke dag. Zodra we helder hebben wat we willen, hier gedachten en beelden over hebben, leidt dat tot een bepaalde emotie. Die emotie zet vervolgens weer aan tot actie (vaak onbewust) en die actie creëert ons resultaat.

Schematisch ziet het er zo uit:

Creatie model

Vaak blijven we onderin hangen: we hebben niet de resultaten die we graag willen hebben. Ik zeg: laten we het omdraaien. Laten we focussen op dat wat we wél kunnen controleren. Hoe en hoe vaak we ons brein voeden met gedachten, beelden en emoties over ons ideale leven. Je zult merken, als je dit vaker doet, dat er ‘iets’ begint te veranderen in je realiteit. Er zit alleen een vertraging op. Zou dat een reden zijn waarom je het niet hoeft te doen? Plantjes zijn ook eerst zaadjes geweest, tóch?

5. Deel je kennis op in producten

Wellicht ben je (nog) geen ondernemer. Niet wegklikken dan, want dit punt bevat belangrijke kennis over hoe je waardevol kunt zijn, ook als je nog geen bedrijf hebt. Je kunt deze kennis ook meenemen in je baan.

Voordat ik het verder uitleg, check even onderstaand filmpje dat erover is opgenomen tijdens ons Weekend.

Vaak hebben (hooggevoelige) ondernemers zoveel kennis, dat ze vergeten dat die kennis soms teveel kan zijn voor anderen. Wanneer we onze kennis ‘ineens’  over (potentiële) klanten uitstorten, dat ze dan overweldigd kunnen raken. Door een P1, P2 en P3 te maken, deel je je kennis in stukjes op. Hierdoor heb je a) voor iedereen wat wils en b) helder wat het ‘klantpad’ is dat iemand doorloopt. De ene klant is al verder dan de andere klant en heeft dus ook andere behoeften. Dat is natuurlijk prima, want hierdoor ontstaat een gevarieerd productaanbod dat aansluit bij de wensen van jouw doelgroep.

Dus: kijk eens of je je kennis kunt opdelen in verschillende producten, waarbij een P1 product een kennismakingsproduct is waarin mensen op een laagdrempelige manier met je kunnen kennismaken. Laat mij het uitleggen aan de hand van onze eigen P1, P2 en P3 die we hebben gemaakt een aantal jaren geleden.

Ik heb lange tijd gedacht dat ik ‘alles’ moest aanbieden aan iedereen. En vooral: Ik wilde absoluut GEEN laagdrempelig P1 product maken. Daar vond ik mezelf te goed voor. Er was alleen een klein minpuntje. Ik was nagenoeg blut. Zoals ik bij punt 1 al vertelde verdiende ik in dat eerste jaar 8.000 euro met 5.000 euro kosten. Uiteindelijk was het Mirna die mij mijn trots liet inslikken: ik maakte een kennismakingsproduct, een P1. Binnen De Hooggevoelige Ondernemer is dit Business & Meaning. Aangezien een video nu eenmaal veel meer zegt dan woorden: zo ziet Het Weekend eruit.

Het is een weekend van 2 dagen waarin mensen met ons kunnen kennismaken. Wij zien het als de eerste stap in een reis die we samen met onze cursisten  mogen maken. Tijdens het Weekend hebben we het over persoonlijke, zakelijke EN financiële rijkdom. Het is een volledige training, maar wel zo laagdrempelig (49 Euro ex BTW) zodat mensen ons weten te vinden om kennis te maken.

Het Weekend is voor ons overigens niet kostendekkend. Ons  P1 product kan laaggeprijsd zijn, omdat potentiële klanten op die manier met ons kennismaken, vertrouwen krijgen in wat we doen en connectie met ons maken. Tijdens het weekend nodigen we vervolgens uit naar ons P2 product: het Jaarprogramma. Belangrijk is om te beseffen dat mensen via P1 toegang kunnen krijgen tot P2. Anders missen ze simpelweg teveel informatie en is de connectie met andere deelnemers vaak uitdagender.

Tijdens ons P2, het Jaarprogramma, vertellen we iets meer over wat we nog meer doen: een exclusieve 5-daagse business retraite met 5 deelnemers op Sardinië. Je ziet al: er is voor ieder wat wils. Wel belangrijk dus om klanten die verschillende stappen te laten doorlopen. Hen stap voor stap verder helpen. Iemand die nog nooit met ons heeft gewerkt, zal de retraite op Sardinië hoogstwaarschijnlijk als minder waardevol ervaren dan iemand uit het Jaarprogramma. En veel belangrijker nog: iemand die nog nooit met ons heeft gewerkt, gaat niet het maximale uit zo’n retraite halen. Vandaar: eerst naar P1, dan P2 en als er nog behoefte is aan meer kan iemand doorstromen naar P3.

6. Als je van de vruchten houdt, moet je van de boom houden

Dit is een fundamenteel onderdeel van elk succes: verzorg de boom en je krijgt vruchten. Dit geldt op alle gebieden in het leven. Of het nu over gezondheid als output of over financiële overvloed gaat: verzorg de boom goed. Vele mensen willen wel de vruchten, maar niet het werk dat erbij komt kijken om de boom tot volle wasdom te laten komen. Om dit proces zelf voortdurend toe te passen en te blijven beseffen dat dit één van de belangrijkste universele natuurwetten is, hebben Mirna en ik samen een moestuin. We doen alles zelf (voor de overige tuinwerkzaamheden hebben we een tuinman). Wanneer we een aantal weken achter elkaar weg zijn, vragen we om hulp. Het leuke is, dat als er geschoffeld moet worden, weinig mensen thuis zijn. Mensen hebben dan ineens geen tijd. In de meivakantie is dit vaak het geval. Ik neem het hen natuurlijk niet kwalijk, maar van binnen moet ik er vaak wel even om lachen. Het tegenovergestelde gebeurt namelijk in de zomervakantie. Dan is het oogsttijd. Grappig genoeg zijn er dan ineens veel ‘vrijwilligers’ die wel een handje willen helpen met oogsten.

Je leven kun je zien als een moestuin, inclusief seizoenen. In het leven hebben we ook lente, zomer, herfst en winter. In de herfst van je leven zaaien? Niet onmogelijk, maar bij voorkeur in de lente en zomer zodat je kunt oogsten in de zomer en de herfst van je leven.

Of je past het proces van grond tot oogst toe, of je blijft je hele leven afhankelijk van wat anderen voor je overlaten uit hun moestuin. Waar je ook voor kiest, het is natuurlijk allemaal oké. Het enige wat ik hiermee wil aangeven, is dat als je van oogst houdt, er iets voor gedaan moet worden. Het komt nu eenmaal niet aangewaaid. Dat wil iedereen wel. Zodra je bepaald hebt wat belangrijk voor je is, stop er de tijd in, stop er het geld in dat nodig is om jouw boom tot wasdom te laten komen. Heb je het goed verzorgd? Dan zullen ze vruchten aan je blijven schenken. Zoveel dat je het zelf niet op kunt. Geniet van die overvloed, geef weg. Hoe de herfst en winter van je leven eruit zien, wordt in belangrijke mate bepaald door wat je zaait in de lente en zomer van je leven. Make it count.

7. Vier elke (eerste) stap

Juist omdat het volgen van je zielenmissie en het leven van je ideale leven om moed vraagt, is het vieren van je (eerste) stappen erg belangrijk. In de Westerse wereld zijn we geneigd om de ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ mentaliteit toe te passen, ons hoofd niet boven het maaiveld uit te steken. Veilig zijn. Om processen gaande te houden, is het absoluut essentieel dat je je (eerste) stap viert. Dat je jezelf beloont voor gedane arbeid. Voor mij werkt het het beste om het vieren van stappen te koppelen aan concrete resultaten. Op die manier maak je immers ‘gelukshormonen’ aan in je brein van die dingen die je ook écht verder helpen. Dat is dan weer handig voor het vormgeven van je ideale leven.

Hoe ik samen met Mirna vier is relatief simpel. Bij elk doel dat we opschrijven, koppelen we (van te voren!) een concrete vier-actie zodra we het behalen. Het is vaak slechts een kwestie van tijd voordat je het realiseren van je doelen kunt vieren en stel je eens voor dat op zo’n moment de ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ mentaliteit om de hoek komt kijken.

Je wilt vieren, hoe dan ook. Zeker je progressie vieren om voorwaarts te gaan. Om je zielenmissie steeds meer te leven. Ik geloof erin en vertrouw erop dat steeds meer mensen opstaan om met hun zielenmissie en vanuit hun eigen waarheid de wereld een stukje beter te maken. Vroeger streden we met zwaard, pijl en boog. Tegenwoordig strijden we met het licht. Vanuit wie we zijn, vanuit onze zielenmissie.

Met liefde,

HSP Coach Bas van Vugt

 

Ben heel erg benieuwd: welke ‘les’ is het meest herkenbaar voor jou?

Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder….

Zoals je in dit verhaal leest is het creëren van rijkdom op alle vlakken soms makkelijk, meestal is het een gevecht van groei. De groei die HSP coach Mirna den Reijer en ik ervaren geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze dienstbaarheid en missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens met ons kennis te komen maken tijdens Business & Meaning.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

HSP Coach Bas van Vugt

Jouw mening telt...

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

nl_NLDutch
nl_NLDutch
Scroll naar top

become unstoppable!