Hooggevoelige ondernemers maken impact. Impact op de medemens en op de leefomgeving in de breedste zin van het woord. Voor hooggevoelige ondernemers is ondernemen dan ook niets anders dan vanuit een verscherpte intuïtie en een groot empatisch vermogen impact maken op de klant, de opdrachtgever, de leefomgeving, de wereld of hoe je het ook wilt omschrijven. Maar wat is nu impact?
Impact
Volgens Van Dale is impact “uitwerking, invloed en effect” (Van Dale Online). Naar mijn idee dekt dit voor de hooggevoelige ondernemer echter niet geheel de lading. Wat ik telkens zie in het Succes In Balans Weekend is dat het voor de hooggevoelige ondernemer gaat om het maken van impact in het kwadraat. Dit is de hooggevoelige ondernemer op het lijf geschreven.
Wanneer we tijdens de training woorden als ondernemen, verkopen en marketing gebruiken, dan merken we dat de hooggevoelige ondernemer een aversie heeft. Transformeren we de woorden naar impact maken, dan loopt het proces vele malen gemakkelijker.
Geld is energie en impact
De aversie om geld te vragen, verdwijnt ook wanneer je het transformeert naar impact verdienen en impact doorgeven. Geld is energie, niks meer en niks minder. Wanneer je meer impact maakt en meer positieve energie aantrekt kun je daarmee voor jezelf en je gezin zorgen. Als je dus meer euro´s ontvangt, kun je de euro´s doorgeven en zo weer impact maken op de wereld. Het gaat dus om impact maken in het kwadraat. Niet alleen om de impact die jij op je klant maakt, maar ook de impact op de wereld maakt middels de euro’s die jij van de klant ontvangt. Dit noemen we ook wel het doorgeven van impact.
Hooggevoelige Ondernemers zijn enorme gevers en geven vaak te veel weg. Wanneer je het proces van impact in goede banen leidt, ontstaat er een ander bewustzijn. Je kunt dan 2 vliegen in 1 klap vangen; je maakt impact met je product en/of dienst en je kunt een positieve bijdrage leveren aan de wereld.
Van twijfel naar geloven naar vertrouwen
Veel hooggevoelige ondernemers maken graag impact en zij zien ook het proces van impact in het kwadraat. Maar dan rijst vaak de vraag: “Wie ben ik om impact te maken?”. De twijfel slaat toe. “Kan ik dat wel, mag ik dat wel, is het echt mogelijk?”. Herkenbaar? Vast wel ik zie het tenminste heel vaak gebeuren. Hooggevoelige ondernemers dromen heel groots en door de eigen twijfel realiseren ze vaak klein. Dat is zo jammer, dat gaat mij zo aan het hart. Jij, lieve hooggevoelige ondernemer, dient echt van je te laten horen. Jij maakt impact, jij hebt positief effect op het leven van andere mensen. Voor iedereen is er een plaats en voor iedereen is succes mogelijk. Succes is een keuze. Het gaat erom dat je de twijfel omzet naar geloven in jezelf en vertrouwen op de impact die je maakt. De eerste stap zetten, het succes proeven en vertrouwen op de volgende stap. Zie ook m’n eerdere blog over het maken van de eerste stap buiten de comfort zone.
Wat mij enorm heeft geholpen om te vertrouwen op mezelf en te geloven in de impact die ik maak, is door gewoon te doen. Daarnaast heb ik een plan uitgewerkt. Wat is de impact die ik wil maken en voor wie? Waar word ik heel blij van? Bij welke activiteiten voel ik mijn bloed sneller stromen? Wat wil ik bereiken? Je plan voer je vervolgens uit, gewoon door te doen. Stap voor stap, horde voor horde.
Belangrijk is om het doel voor je te zien, te visualiseren en het juiste beeld erbij te halen. Creëer voor jezelf een beeld dat maakt dat je jouw succes al kunt ruiken, proeven, voelen en ervaren. Daarmee bouw je vertrouwen. Ik neem elke dag minimaal 5 minuten de tijd voor mijn plan, het grote geheel. Realiseer je dat je ook tegenwind zult krijgen. Dat is onderdeel van het proces. Wanneer Bas en ik tegenwind voelden, dan spraken we dit ’s avonds hardop tegen elkaar uit en zeiden we tegen elkaar: “Opgeven kan morgen ook nog”. Bedenk: een opgever wint nooit en een winnaar geeft nooit op.
Wat voor impact wil jij maken?
Op welke manier wil jij een bijdrage leveren aan het leven van anderen? Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder.
Kun je wel een steuntje in de rug gebruiken bij het maken van impact? Voel je bij het lezen van dit artikel dat je daarvoor bij ons aan het goede adres bent? Kom dan eens naar het Succes In Balans Weekend. Wij helpen je hier graag bij.
Op jouw succes!
Mirna