Intuïtief ondernemen, wat is dat nu precies en hoe kun je dit op een gestructureerde manier toepassen? In deze blog meer hierover. Want, intuïtieve ondernemers hebben de toekomst ;-).
Hooggevoeligheid/ intuïtie?
Er is veel geschreven over hooggevoeligheid en de karaktereigenschap is steeds bekender geworden. Zeker de afgelopen jaren. Toch merk ik dat veel mensen worstelen met hun hooggevoeligheid en wat het hun en de wereld kan brengen. Een belangrijke reframe hierin ligt voor mij in het feit dat voor mij hooggevoeligheid niks meer en minder is dan een verscherpte intuïtie. Een intuïtie die je enorm kan helpen. Mits je helder, schoon en zonder overprikkeling door het leven kunt gaan, is die verscherpte intuïtie een enorme krachtbron.
De praktijk is echter vaak weerbarstiger dan dit. Veel mensen hebben te maken met overprikkeling en weten zeker niet hoe ze hun hooggevoeligheid en verscherpte intuïtie voor zich kunnen laten werken. Ook ik heb hier lange tijd moeite mee gehad en het is een heel proces om mijn eigen grenzen hierin te kennen, te bewaken én mijn intuïtie te blijven volgen. Zeker met alle dingen die op je af komen als je ondernemer bent.
Het ‘oude’ ondernemen
Het oude ondernemen is gericht op het maken van zoveel mogelijk winst tegen zo laag mogelijke kosten. Deze manier van ondernemen komt maatschappelijk gezien meer en meer onder druk te staan. Zeker als je bedenkt dat duurzaamheid, en dan vooral het maken van een positieve input, een centrale plaats inneemt in het ondernemen van tegenwoordig. Het lijkt echter alsof veel ondernemers het nog altijd lastig vinden om mee te gaan in deze shift en dan vooral het loslaten van eigenbelang in de breedste zin van het woord. Geld is binnen het nieuwe ondernemen binnen de betekeniseconomie slechts een bijproduct. Waar het écht om gaat, is het maken van die positieve impact voor anderen. Doordat het oplossen van problemen hierin centraal staat, zal er altijd een markt zijn en hoef je zeker geen ondernemersplannen te maken. Om succesvol te zijn binnen de betekeniseconomie neem je een maatschappelijk probleem, definieer je dat helder en vanuit daar ontstaat een productbehoefte en dus uiteindelijk een positieve impact. Het bijproduct van dit succes is geld. Als laatste schakel in het geheel.
Wat ik merk hierin is dat veel hooggevoelige intuïtieve ondernemers zich laten beïnvloeden en vasthouden door het financiële stuk van het zakendoen. En dat terwijl intuïtief ondernemen er juist op gericht is om, binnen de kaders die je voor jezelf en je bedrijf opzet, te creëren met als basis die intuïtie.
Intuïtie goed of slecht voor beslissingen?
Een aantal jaren geleden deed ik aan de Universiteit van Tilburg onderzoek naar de rol van intuïtie binnen strategische besluitvorming onder managers en ondernemers. Wat bleek? De meeste goede beslissingen waren gebaseerd op intuïtie (en daarna gestaafd op rationeel bewijs) terwijl slechte beslissingen vaak uitsluitend op rationeel bewijs gestaafd zijn. Dit geeft natuurlijk stof tot nadenken. Zeker als we het hier over intuïtie en intuïtief ondernemen hebben. Want, ondernemen is immers óók binnen kaders werken waar dat nodig is, bijvoorbeeld als het gaat over het creëren van content, het maken van evenementen of het geven van een workshop.
Hoe kun je jouw intuïtie het beste inzetten voor je bedrijf?
Is een vraag die mij vaak wordt gesteld. Ik denk trouwens dat het ontzettend belangrijk is om je creativiteit in je bedrijf kwijt te kunnen. Je bedrijf is hierin een soort van verlengstuk van jou als persoon in wat je denkt en hoe je wilt dat de wereld eruitziet.
- Definieer het maatschappelijke probleem: Wat is het dat je wilt oplossen? Welk maatschappelijk probleem resoneert met jou? Waar wil jij jouw toevoeging plaats laten vinden?
- Wat zijn je grootste talenten? Waar ben je goed in?
- Tussen de 1de 2 punten ontstaat ergens overlap, je zogenaamde sweet spot genoemd. Dat is het punt waar je middels intuïtief ondernemen het beste mee uit de voeten kunt. Dat is waar jouw toevoeging én oplossingsvermogen het grootste is.
- Stap 4 is het uitbouwen van die sweet spot in concrete bedrijfssystemen. Vaak denken mensen dat dit allereerst gaat over het in de lucht gooien van een website. Niks is minder waar. In het ondernemerssysteem dat Mirna en ik hebben ontwikkeld, komt de website als allerlaatste in een tiendelig stappenplan. Het is immers essentieel om een bedrijf vanaf de grond zorgvuldig, goed en vooral stabiel op te bouwen.
- Denk in marketing funnels: Hoe ga je mensen verder helpen? Hoe ga je VEEL mensen verder helpen? Dat is de centrale vraag die je jezelf stelt als je marketing toe gaat passen gebaseerd op intuïtie. Want, intuïtie is een belangrijk ingrediënt van ondernemerssucces maar zeker niet het enige. Zoals Napoleon Hill zo’n 100 jaar geleden al schreef: “Knowledge will not attract money, unless it is organized and intelligently directed through practical plans of action”. En daar komen die zogenaamde marketing funnels om de hoek kijken. Anders gezegd: Hoe leert een klant jouw kennis en wat is het klantpad dat iemand doorloopt vanuit kennismaking naar een eventuele productaanschaf. Deze klantweg of customer journey kan in het internettijdperk gelukkig voor een deel worden geautomatiseerd waarbij intuïtie een leidende rol heeft in het vormgeven van dit proces. Want, jij voelt immers het allerbeste aan hoe jij mensen verder kunt helpen, hoe je het maatschappelijke probleem op kunt lossen en hoe jij dus, als bijproduct, geld kunt verdienen.
Tot slot nog dit: Ik voel écht dat intuïtief ondernemen de komende jaren een steeds prominentere plaats zal innemen in onze maatschappij. En…. dat hooggevoelige ondernemers die zich hierin durven te onderscheiden de nieuwe winnaars en leiders zullen worden in de maatschappelijke, holistische wereld waarin wij zoveel potentieel zien. Dit is waarom ik zo’n 7 jaar geleden besloten heb om De Hooggevoelige Ondernemer op te richten. Om ANDEREN verder te helpen, te ondersteunen, succesvol te laten zijn op emotionele, zakelijke én financiële rijkdom. Mag ik je hierin verder helpen?
Welke plaats neemt intuïtie in binnen jouw leven en/of bedrijf?
Wil je meer weten over het bereiken van rijkdom op alle vlakken en het opzetten van een succesbedrijf? Kom dan eens vrijblijvend langs in het Succes In Balans weekend.
In het Succes In Balans weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. We hebben het zowel over persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.
Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.
Welke plaats neemt intuïtie in binnen jouw leven en/of bedrijf?
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.
Bas van Vugt
Weer een hele interessante blog. Wat ik me afvraag, is of ondernemers die niet HSP zijn ook meegaan in de betekeniseconomie. Zien non-HSP’ers daar volgens jou ook de meerwaarde van in?
Hele goede vraag Inge. Ik denk zeker dat ze hier de meerwaarde van inzien. Het grote voordeel van intuitief ondernemen is echter dat je naar het geheel kijkt en het niet slechts een los element “de betekeniseconomie” is…
Tot morgen;).
Liefs,Bas