Terwijl Corona grote gaten slaat in de begrotingen van bedrijven die ineens geen omzet meer hebben, is het vooral zoeken. Zoeken naar manieren om aan te passen. Te innoveren. Geen mens weet hoe lang deze situatie nog gaat duren. Daarvoor zijn er teveel onzekerheden. Wel zien en ervaren we dat er juist nu veel kennisondernemers zijn die zoekende zijn naar hoe ze zich kunnen aanpassen aan deze nieuwe tijd. Daarom in deze blog 5 zaken die je echt nodig hebt om in deze tijd je business online te kunnen voortzetten.
Van ‘omzet inhalen’ zal weinig sprake zijn
Omzet inhalen. We gaan niet ineens 5 keer per week uit eten. Of in plaats van elke 3-4 weken naar de kapper nu ineens elke week. Die gemiste omzet is weg en die haal je niet meer in. Dat geldt voor heel veel ondernemers. In het begin kwam de strijdlust boven en zeiden veel ondernemers nog dat ze dit wel in zouden halen, later. Ik geloof daar niet in. Omzet die je niet maakt, die kun je moeilijk later inhalen. Tijd dus om te kijken naar wat je NU nodig hebt om mensen te bereiken en je bedrijf draaiende te houden.
Een hot issue natuurlijk als je omzet voor een groot gedeelte of helemaal is weggevallen. Dat bagatelliseer ik op geen enkele manier. Ik heb bij vele ondernemers gezien hoe heftig dit is. Ook emotioneel. Het punt is dat we rationeel natuurlijk wel weten dat bij de pakken neer zitten niet gaat helpen. Soms missen we gewoon even wat richting in de zaken die we juist wel kunnen doen. Daarom sturen we je 2x per week updates zoals deze blog. Wil je meer ondersteuning ontvangen en met ons werken? Kijk dan naar de mogelijkheden onderaan deze blog. Er zijn zoveel mogelijkheden en we helpen je graag verder. Eerst dus maar eens deze blog.
1. Geloof en vertrouwen
Nu denk je wellicht: “Dit is zo’n open deur…”. Op een bepaalde manier klopt dat natuurlijk ook. Met ons verstand weten we wel dat het zo werkt. Echter, de echte omslag maken naar een andere staat van ‘zijn’ wil toch niet altijd lukken. Vandaar deze reminder. Het is gewoon niet de tijd om in een hoekje te gaan zitten en alles en iedereen de schuld te geven wanneer het niet lukt met je business. Zelfs de overheid de schuld geven van de maatregelen werkt niet. Het enige waarmee je wel kunt werken, is hoe de situatie nu is. Niet gericht op hoop naar de toekomst, maar vanuit het nu.
Deze situatie nodigt ons uit om extreem flexibel te denken. Ook wij bleven de eerste paar weken hangen in het ‘er komt wel weer een tijd waarin we wél trainingen mogen geven’. Natuurlijk. Die gaat er ook komen, alleen niet nu. Omschakelen dus. Kijken wat wél mogelijk is en hoe je mensen wél kunt bereiken en verder kunt helpen. In dit soort tijden komen de innovatieve ondernemers bovendrijven. Het kaf wordt van het koren gescheiden en hierin kun je voor jezelf kiezen.
Gaat het even niet zoals je wilt? Ga mee met de stroom en blijf flexibel denken. Stop met het volgen van het nieuws. Ontwikkel jouw waarheid en vooral jouw toekomst. Dat is een zaadje dat je kunt en mag vormgeven. Vele bedrijven worden uitgedaagd om juist nu flexibel te werken, zichtbaar te zijn en juist nu te blijven investeren (alles gaat in de uitverkoop in tijden zoals dit). Bijvoorbeeld via Facebook Advertisements. Blijf dat zaadje water geven.
Zo hebben wij de afgelopen 6 weken meer nieuwe mensen in onze business online mogen verwelkomen dan in de 6 maanden daarvoor. Tegen een fractie van de prijs. Besef dat er altijd meer kansen zijn in tijden van crisis dan in tijden van groei.
Een mantra die je hierin zou kunnen helpen, is de volgende: “Ik zoek naar de kansen in deze crisis en investeer erin om mij hierin te ondersteunen”.
2. Altijd open zijn
Welke kennisondernemers zijn 24/7 open? Degenen die ons al een tijdje volgen weten dat dit natuurlijk figuurlijk gesproken is. De Coronacrisis geeft een enorm voordeel aan degenen die online producten hebben en deze 24/7 kunnen verkopen. Niet per sé dat dit allemaal passieve producten hoeven te zijn die je een keer maakt en daarna nooit meer update. Nee. Wat we hiermee bedoelen is dat je jouw klanten de mogelijkheden biedt om online producten bij jou te kunnen kopen. Op elk moment, overal ter wereld. Dit betekent dat je een online winkelwagentje wilt hebben waarmee klanten bij je kunnen shoppen.
Zo’n online winkelwagentje heeft natuurlijk alleen zin als er bezoekers op je website komen. Een website zonder bezoekers? Dat is als een veredeld visitekaartje dat ligt te verstoffen onderin een la. Je website heeft alleen nut als er een voortdurende stroom van bezoekers naar toe geleid kan worden. Dit kan op verschillende manieren. Feit is dat de meeste websitebezoekers niet eens kopers zijn en alleen maar wat rondsurfen. Om de juiste bezoekers (en dus uiteindelijk kopers) op je website te krijgen heb je een goede funnel nodig.
3. Een goede funnel
Over funnels schreven we al heel veel blogs. Kijk maar eens naar deze blog, over hoe je met funnels meer omzet kunt genereren. Of deze, over hoe een funnel nu precies werkt. Werken met funnels betekent systematisch ondernemen. Veel ondernemers die te weinig aanloop hebben, denken dat hun product niet goed genoeg is en nemen dit persoonlijk. In deze online wereld is de kwaliteit van je producten of diensten nog niet eens zo heel belangrijk. Hoe gek het ook mag klinken, maar het is slechts een randvoorwaarde. Je producten moeten goed zijn en mensen helpen. Dat vergt dat je beter wordt in wat je doet. Dat je je producten ontwikkelt. Wat echter veel meer nodig is, is dat je werkt AAN je bedrijf. Dit betekent dat je werkt aan alles wat er nodig is om een continue flow van klanten naar je toe te laten stromen. Het klinkt gek, maar in de kenniseconomie kun je zelf heel veel sturen in hoeveel klanten naar jou toekomen en hoeveel je er wilt helpen. Om dit te snappen en toe te passen, heb je kennis nodig over het product van zo’n funnel. Kort gezegd komt het hierop neer:
Hoe kan iemand met je kennismaken? Hoe kan iemand een product bij je kopen? Heb je dit niet duidelijk of speel je vanuit de positie waarin je hoopt op wat er na Corona komt? Grote kans dat je bedrijf er dan niet meer is. Je hebt echt een product nodig waarmee je je cashflow op gang kunt houden. Of je nu coach, kapster, trainer, autopoetser of logopedist bent, je MOET echt je omzet kunnen continueren. Heb je dit niet, dan ontstaat er een gat dat je niet meer zo snel inhaalt.
Geen tijd om te wachten dus. “Snel” je funnel opzetten en gebruikmaken van de mogelijkheden die er nu juist wél zijn. 9 van de 10 kennisondernemers laten het erbij zitten en verdienen nu dus geen geld. Dat is jammer. Zorg dat jij wel werkt met een funnel die juist in deze tijden voor jou werkt. Het is dichterbij dan je denkt. Echt.
4. Mailinglijst
Een goede funnel geeft je dus een continue stroom van nieuwe mensen naar jou en jouw bedrijf. Dit is het zaaigedeelte van je business online. Durf jij te investeren in het binnenhalen van nieuwe mensen? Of wacht je gewoon af totdat Corona voorbij is en kies je voor de ‘hopen-dat-het-weer-kan’-strategie?
Ook dit is dichterbij dan je denkt. Verzin iets. Maak een download, een mini-cursus, een waardevolle checklist. Je hebt dit écht meer dan nodig. Op die manier bouw je een mailinglijst en dat geeft je dan weer de mogelijkheid om flexibel mensen te kunnen bereiken, wat er ook op je af gaat komen en hoe de wereld er ook uit gaat zien over een paar maanden.
Het opbouwen van een continue stroom van nieuwe mensen kun je heel goed en effectief doen door te investeren in een waardevolle mailinglijst. Het gaat wat te ver om dat proces hier helemaal uit te leggen. Waar het op neerkomt, is dat jij een e-mail lijst hebt waarmee je je bereik onder jouw doelgroep groter kunt maken. Wij investeren zelf bijvoorbeeld het grootste gedeelte van ons marketingbudget in het up-to-date houden van onze mailinglijst. Zo’n 7 jaar geleden zijn we hiermee begonnen en het heeft een wereld van verschil gemaakt.
Mijn mentor zei het altijd heel direct: “Bas, zonder mailinglijst kun je geen business zoals die van jou voeren”. Hij heeft achteraf meer dan gelijk gekregen. Een mailinglijst geeft je heel veel voordelen. Zeker in deze tijd: flexibiliteit.
5. Jouw business als een mediabedrijf benaderen
We zijn allemaal mediabedrijven en ontkomen daar niet aan. Je hebt gewoon een bereik op de Sociale Media platformen nodig. Simpel. Facebook, Instagram, mailinglijsten. Heb je dit nog niet opgebouwd? Tijd om er dan heel snel mee aan de slag te gaan. Je kunt het je niet permitteren om dit bereik niet te hebben vanwege een hele simpele reden: flexibiliteit in hoe je je business online wilt inrichten. Facebook, Instagram, Mailinglijsten, Podcasts, TikTok, blogs. Vaak zijn het allemaal zaadjes die je plant voor de lange termijn. Het heet niet voor niks Sociale Media: je blijft in contact met je (potentiële) klanten en kunt je business online dus continueren of aanpassen.
Door je business als mediabedrijf te benaderen, zul je zien dat je je bereik gaat vergroten. Dat bereik betekent dat je boodschap bij meer mensen gaat aankomen. Voor degenen die resoneren met jouw boodschap betekent dit connectie. Connectie is de basis van elke business. Connectie met je bestaande klanten EN met je potentiële klanten. Durf hier dus tijd in te steken. Maak er ruimte voor in je agenda. Schrijf die e-mails en blogs. Doe die Facebook-live. Open dat Podcast-kanaal. Start een TikTok-account.
Ook voor een business online is zaaien de sleutel
Soms heb ik heel sterk het gevoel dat we worden geconditioneerd om snel alle resultaten te willen hebben zonder de zaadjes aandacht, liefde en ruimte te geven. Master je het zaaiproces? Dan zul je heel dankbaar gebruik kunnen maken van de oogstperiode. Vind je zaaien niet leuk, maak je er geen geld voor vrij of trek je er geen tijd voor uit? Dan kan het beter zijn om als medewerker mee te werken aan het bijhouden van de zaadjes van iemand anders. Ondernemen? Dat is durven te zaaien en investeren voor de lange termijn, zonder dat je hiervan op korte termijn resultaten terugziet. De oogst is te mooi om er niet voor te gaan.
Wil jij door ons geholpen worden met het aanpassen of opzetten van jouw bedrijf? Wil je (weer) omzet gaan draaien? Zelfs in deze Corona-tijd?
Op 18 mei start ik met een 12-weken programma. In die 12 weken begeleid ik 10 ondernemers één op één in het opbouwen en uitbouwen van hun online succes-business.
Voel je hier wel wat voor? Ben je bereid om hard te werken voor jouw resultaten en sta je ervoor open om gecoacht te worden?
Plan dan hier een gratis strategiegesprek in.
Let op: Dit is een betaald product. De call zelf is uiteraard vrijblijvend.
Hartelijke groet,
Bas