“Ik heb niets met cijfers en ik ben niet goed in rekenen… Sturen op cijfers? Ik haat cijfers… Wat ik wil met mijn onderneming is gewoon mensen helpen…” Dit soort opmerkingen hoor ik heel vaak van hooggevoelige ondernemers. Herken je dit ook bij jezelf? Mijn mening? Ik vind dit echt B.S.. Het zijn verhalen die je jezelf vertelt. Verhalen die er zijn om je brein te saboteren om maar niet tot concrete acties over te gaan. Ik ben van mening dat het juist goed is om te werken vanuit de cijfers en daarin je intuïtie te laten spreken. Op die manier kun je juist je doelen en je winst op alle vlakken bereiken.
Intuïtie = Richtingaanwijzer
Juist je intuïtie is een goede richtingaanwijzer voor waar je naar toe wilt met je bedrijf. Voor mij is je intuïtie je buikgevoel. Je weet het, je weet iets meteen. Het is soms een onverklaarbaar antwoord, waar geen logische beredenering aan vast zit. Zelf durf ik mijn intuïtie inmiddels blindelings te volgen. Mijn lichaam geeft mij altijd een signaal. Het is een hele subtiele rilling die ik ervaar. Als ik dat voel, dan weet ik dat ik juist zit. Intuïtie is zo zuiver, dat het belangrijk is om daarop af te stemmen en erop te vertrouwen. Als je deze richtingaanwijzer gebruikt met strategieën en tools om jouw ten doel gestelde cijfers te behalen, dan heb je in mijn visie een gouden combinatie in handen.
Hoofd – Hart – Buik
Een andere gouden combinatie die ik voor me laat werken, is de gouden driehoek. Die gouden driehoek hebben we allemaal binnen in onszelf. Het is de verbinding tussen hoofd, hart en buik. In die gouden driehoek liggen altijd de juiste antwoorden en vind je altijd de juiste weg.
Ik onze trainingsweekends krijg ik vaak de vraag “Wat is nu het verschil tussen mijn intuïtie en mijn emotie?” Hier heb ik eerder deze blog over geschreven.
Intuïtie en cijfers
Waarom is het nu zo uitdagend om cijfers aan je intuïtie te koppelen? Dat komt omdat cijfers vaak een emotie teweegbrengen. Deze emotie heeft een lading die een belemmering vormt om de intuïtie te laten spreken en die belemmert om heel concreet te worden. En dit is nou juist de clue.
In winst op alle vlakken gaat het over het zetten van de juiste stappen op het juiste moment en je intuïtie is daarin één van de eerste stappen. Intuïtie is een van de belangrijke speerpunten voor succes. Het is een onmisbare bouwsteen voor een rijk leven. Meer daarover in deze blog.
Intuïtie als ondernemerskompas
Ik voel écht dat intuïtief ondernemen de komende jaren een steeds prominentere plaats zal innemen in onze maatschappij. Hooggevoelige ondernemers die zich hierin durven te onderscheiden, zullen de nieuwe winnaars en leiders worden in de maatschappelijke, holistische wereld waarin wij zoveel potentieel zien. Als je jouw intuïtie inzet als kompas voor winst op alle vlakken in jouw leven, dan kun je de gewenste winst ook echt realiseren.
Winstplan met Gevoel
In het Winstplan met Gevoel is dit plaatje het uitgangspunt om je winst op alle vlakken te bepalen:
Je intuïtie is de raadgever, de kapitein op het schip die je naar je gewenste resultaat brengt. Dus is het gewenste resultaat altijd het uitgangspunt om strategieën en plannen ten uitvoer te brengen. Daarom ga ik altijd uit van de gewenste winst en van daaruit rekenen we dan terug.
Het rekenen op zich is helemaal niet zo moeilijk, geloof me. Waar we vaak de uitdagingen zien, is in het stuk van de emoties. Het resultaat krijg je door je intuïtie te downloaden en deze om te zetten in acties met de juiste positieve emoties. In het winstplan nemen we daarom ook altijd jouw ‘waarom’ mee. Waarom wil je deze winst? Als je jouw ‘waarom’ helder hebt en de juiste emoties daaraan koppelt, dan creëer je het gewenste resultaat.
Wij koppelen daarom ook altijd een goed doel aan ons winstplan. Zoals bijvoorbeeld met ons nieuwe boek Zielenmissie.
Ik werd op een ochtend wakker en kreeg de volgende boodschap door: “Koppel het boek aan JA”. De JA foundation, die kansarme kinderen in Suriname geweldig mooie kansen biedt.
Op het moment dat ik contact opnam met de JA foundation, werd me verteld dat ze graag een nieuw onderkomen willen bouwen voor een groep oudere kinderen en hen daarmee meer ruimte en privacy bieden voor hun groei en studie. Mijn intuïtie is hierin dus leidend, de reactie van de JA foundation zorgde voor een positieve emotie en zo is op alle vlakken de drive om 100.000 stuks van dit boek te verkopen totaal geactiveerd met een hele duidelijke ‘waarom’. Zo werkt het voor mij en zo kun jij ook jouw intuïtie laten spreken.
Jouw visie op geld
Belangrijk in het werken met de cijfers, is jouw mindset over geld. Hoe kijk je tegen geld aan? Wanneer je geld bijvoorbeeld vies vindt, wat is dan de kans dat je het gaat aantrekken? Het kan je helpen om te beseffen, dat geld eigenlijk niet over geld gaat. Geld is gewoon een ruilmiddel. Je hebt geld nodig om in de eerste levensbehoeften te kunnen voorzien. Het is slechts een middel om je te helpen om winstgevend vanuit betekenis te ondernemen en jouw missie vanuit passie in de wereld te zetten.
Daarnaast kun je geld en winst zien als een vorm van energie. Die energie wil graag vanuit een plan en een visie gedownload worden, zodat het voor jou en jouw positieve impact kan gaan werken.
Dus heb je een haat-liefde-verhouding met geld of heb je andere niet-ondersteunende overtuigingen over geld, dan is het de uitdaging om die overtuigingen eerst aan te pakken. Die overtuigingen gaan vaak veel verder terug dan het verhaal dat je jezelf nu vertelt. Daarom: verander je verhaal, bepaal je winst, voel ‘waarom’ je die winst wilt halen en kom tot het resultaat dat jij echt wilt.
Verander jouw kijk op geld en er verandert iets in jou. Je zult geld gaan aantrekken en het is mijn overtuiging dat je geld mag verdienen, dat je het mag behouden en dat je het vanuit liefde en kracht een nieuwe bestemming mag geven.
Het kan je wellicht helpen om geld te zien als het kloppende hart van jouw onderneming. Zonder geld kan het niet stromen en zonder cijfers heb je geen inzicht in hoe je business ervoor staat.
Even praktisch
De aller, allerbelangrijkste reden waarom je jouw intuïtie aan je winst mag koppelen, is dat wanneer je jouw winst helder voor ogen hebt, je een duidelijk plan hebt waarbij hoofd, hart en buik volledig in balans zijn en je de juiste intentie hebt gezet, dan creëer je daarmee rust en ruimte. Met meer rust en ruimte heb je meer concentratiekracht, minder stress en kun je helderder denken en tot de juiste acties komen. Dat is winst op alle vlakken!
Hoe laat je nu die verscherpte intuïtie spreken? Daar hebben Bas en ik eerder diverse blogs over geschreven en podcasts over opgenomen. Hieronder vind je een kleine opsomming om eens terug te lezen en/of te luisteren.
- Intuïtief ondernemen
- Hoe bewandel je de onbekende weg?
- Verscherpte intuïtie
- Verscherpte intuïtie in de huidige tijd
Veel succes op jouw weg naar winst op alle vlakken!
Harte groet,
Mirna