Jouw eigen blog starten in 8 stappen

jouw eigen blog
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

De afgelopen jaren schreven we letterlijk honderden blogs en dat heeft ons geen windeieren gelegd. In deze blog deel ik daarom graag met je hoe je in 8 stappen jouw eigen blog kunt starten.

Waarom überhaupt jouw eigen blog starten?

Die vraag kom ik nog wel eens tegen en dat is natuurlijk niet zonder reden. Een blog schrijven kost namelijk tijd en in sommige gevallen ook geld. Vooral de tijdsinvestering is er eentje om rekening mee te houden.

Toch heeft een blog enorm veel voordelen. De belangrijkste is, dat je met jouw eigen blog contact met je klanten onderhoudt en nieuwe potentiële klanten kunt aanspreken. Juist dat contact is zo belangrijk. Het is de ‘kennismakingsfase’ binnen de product funnel. Met andere woorden: met een blog kun jij als ondernemer laten zien wat je in huis hebt. Je deelt letterlijk via jouw eigen platform de content die jij interessant vindt. Natuurlijk houd je daarbij in de gaten voor wie je het schrijft. Het mag wel aankomen en het mag ook deelbaar zijn.

Net zoals bijvoorbeeld deze blog. Als je ons al een tijdje volgt en je onze blog al kent, dan kun je deze link doorsturen naar vrienden van wie jij denkt dat deze content hen verder zal helpen. Dat is de kracht van jouw eigen blog: het helpt anderen en het is deelbaar met (nog meer) anderen.

Een ander belangrijk voordeel is natuurlijk dat je via jouw blog jouw expert-status kunt benadrukken. Dit hoef je uiteraard niet allemaal zelf te doen. Zo nu en dan kun je ook prima anderen aan het woord laten in jouw blog, mits ze voor jouw lezers uiteraard van meerwaarde zijn.

Tenslotte is jouw eigen blog een middel om je stem te laten horen. Ook al vind je het misschien spannend om jezelf te laten horen en zien, het is belangrijk dat je het toch doet. Realiseer je dat het helemaal niet om jou gaat, maar om de vele mensen die op jouw kennis zitten te wachten. Mensen die vastlopen, omdat ze iets niet weten of kunnen en wat voor jou ‘appeltje eitje’ is. Jij bent waardevol en jouw kennis is waardevol. Je bent aan rader in het grote geheel en zonder jou lopen anderen vast. Dus kom op, aan de slag met jouw eigen blog!

Stap 1: Weet waarover je wilt schrijven

Natuurlijk, jouw eigen blog is pas waardevol als je op de lange termijn jouw ei erin kwijt kunt. Als je ‘jouw’ ding kunt delen met ‘jouw’ lezers. Als je hen verder kunt helpen. De eerste stap is dus om voor jezelf op te schrijven wat je zou willen delen in jouw eigen blog. Het meest logische is als je ervoor kiest om jouw onderwerpen op te delen in drie verschillende gebieden.

Zo schrijven wij bijvoorbeeld over een gezonde winst op alle vlakken. Voor ons betekent dit dat mensen hun zielenmissie leven en een succesvolle en impact-volle business hebben die winstgevend is. Onze 3e pijler gaat over tijd en vrijheid. De tijd en vrijheid om je leven zo in te richten zoals je dat wilt. Dit betekent goed omgaan met geld en jouw geld voor je laten werken.

Zo komen we op de volgende strategie uit:

a. Persoonlijke ontwikkeling en hooggevoeligheid

Binnen deze pijler schrijven we over persoonlijke ontwikkeling en hooggevoeligheid. Dit kunnen artikelen zijn over het leven van jouw droomleven, maar ook artikelen die meer gaan over het maken van meer impact of het managen van jouw persoonlijke energie.

b. Impact-volle business

Binnen deze pijler hebben we het over impact-vol en betekenisvol ondernemerschap. We geven tips over hoe je winstgevend en met impact kunt ondernemen. In dit kader vallen vaak de praktische strategie-artikelen, zoals bijvoorbeeld dit artikel over hoe je kunt starten met jouw eigen blog, maar ook hoe je een funnel bouwt en hoe je jouw zichtbaarheid kunt vergroten. Zeker in deze tijd zijn dit soort strategieën broodnodig, want er zijn gewoon teveel kleine ondernemers die worstelen.

c. Tijd en vrijheid

Binnen dit kader schrijven we artikelen die kunnen gaan over het bijna failliete financiële systeem tot het creëren van passief inkomen en uiteraard alles daar tussenin.

Welke drie pijlers kun je nu voor jouw business bedenken? In welke drie categorieën zou jij blog-artikelen kunnen gaan schrijven? En misschien heb je niet drie pijlers, maar vier pijlers, of twee… Dat is natuurlijk ook helemaal prima. Waar het om gaat, is dat je structuur aanbrengt in jouw content en dat jouw lezers jouw artikelen eenvoudig in een helder perspectief kunnen plaatsen.

De 4%-regel

Bij het schrijven en publiceren van onze blog-artikelen houden we altijd de zogenaamde 4%-regel in het oog. Dit houdt in, dat je je kennis niet allemaal in één keer deelt met je lezers. Neem hen stapje voor stapje mee in de kennis die je te delen hebt en help hen om telkens 4% progressie te boeken. Theorie wordt dan praktijk en dan worden doelen tastbaar en ook haalbaar. Ook jij kunt dit voor jouw lezers doen. Denk aan die 4%. Maak het zo tastbaar mogelijk. Blijf die 4% zoeken in jouw artikelen, zoveel als je kunt.

Stap 2: Maak een blog-segment op jouw website

Om blogs te kunnen publiceren, heb je natuurlijk een website met een blog-segment nodig. Zorg voor een duidelijke structuur in zo’n segment en kies ervoor om per categorie je blogs te plaatsen. Dan krijg je een content bibliotheek en zul je zien dat je jouw lezers op meerdere vlakken kunt gaan helpen. Weet je zelf niet precies hoe je een blog-segment kunt aanmaken in jouw website? Vraag dit soort dingen dan aan je websitebouwer. Voor hem is het een fluitje van een cent. Echt.

Stap 3: Bepaal je frequentie voordat je jouw eigen blog start

Voor veel ondernemers komt het er niet van om te bloggen op een regelmatige basis en dat is jammer. Zeker als je bedenkt dat je (potentiële) klanten belang hechten aan consistentie. Dit betekent dat je de dingen die je kiest te doen, dat die op een regelmatige en consequente manier worden gedaan. Hierbij gaat het er niet per sé om dat meer ook altijd beter is. Waar het om gaat, is dat als je kiest voor een bepaalde frequentie, dat je jezelf daar dan ook aan houdt. Blog je een keer per maand? Dan komt je blog ook altijd op dag X uit op datum Y. Blog je eens per week? Dan kies je ervoor om een vaste dag te pakken. Stel je bijvoorbeeld voor dat je op de dinsdagen een blog post. Dan is die post dus ook altijd op dinsdag, het liefst ook rond hetzelfde tijdstip. Bepaal daarom van tevoren de frequentie van het verschijnen van je blog.

Stap 4: Ontwerp de titels van je blog-artikelen

De titels van je blog-artikelen zijn belangrijk. Ontwerp daarom altijd een titel die mensen aanspreekt. Dan kun je je volgers direct meenemen in het onderwerp dat je wilt belichten. De titels van je blogs kun je natuurlijk weer afleiden van de drie pijlers die je hebt gemaakt bij stap 1. Hoe duidelijker je pilaren, hoe helderder je met jouw potentiële klant kunt communiceren met titels die aansluiten. Houd het simpel en denk ook aan de 4%. Het praktisch helpen mag al best terugkomen in de titel. Bijvoorbeeld zou je kunnen kiezen voor stappenplannen of een aantal titels die direct laten zien hoe die 4% dan gehaald kan worden.

Stap 5: Kijk je teksten na op stijl en spelling

Check je blog op stijl en spelling. Dat kun je zelf doen, maar je kunt het natuurlijk ook laten doen. Het laatste is aan te raden. Als je immers zelf de teksten hebt geschreven, is het gemakkelijk om taal- en spelfouten over het hoofd te zien. Geef dat stuk (inclusief het plaatsen op je website) daarom geheel uit handen. Het enige dat je dan hoeft te doen, is jouw tekst aanleveren bij degene die jouw teksten corrigeert en op de knop ‘publiceren’ drukken als de tekst gereed is en je hebt een nieuw stuk waardevolle content online.

Stap 6: Blogs op je website zetten

Wil je toch liever zelf jouw artikelen op je website zetten? Dan is dat in een WordPress website relatief simpel te doen. Je gaat naar het berichtencentrum en je drukt op ‘nieuw bericht’. Daar kun je dan je tekst in kwijt.

Vervolgens is het belangrijk dat je je SEO goed zet en dat je bepaalde woorden en ‘longtails’ gebruikt. Longtails zijn woorden of korte zinnen waarop mensen via Google zoeken. Die longtails worden geïndexeerd en die zorgen gratis voor waardevolle bezoekers naar je website.

Het toevoegen van een afbeelding is een ander belangrijk element in de SEO. Bij de afbeelding is het belangrijk dat je goed let op de titel en de beschrijving van je afbeelding. Ook via ‘afbeeldingen’ in Google krijg je immer bezoekers naar je website.

Stap 7: Plaats je content op de Sociale Media kanalen

Plaats je blog-artikelen op Social Media. Kijk welke socials je wilt gebruiken voor jouw boodschap. Maak een kort stukje tekst en voeg de link naar jouw blog-artikel toe aan je bericht. Eventueel zet je er nog een aantal hashtags (#) bij die je gebruikt om mee te liften op het eerder gevonden zoekwoord.

Stap 8: Stuur je blog naar je mailinglijst

Wie weet krijg jij deze blog wel te zien, omdat je bij ons op onze mailinglijst staat. Dan heb je vanuit een bericht in je mailbox doorgeklikt en ben je nu op deze blogpost terecht gekomen. Het hebben van een gezonde mailinglijst is dus belangrijk. Mocht je willen werken aan het opbouwen van je mailinglijst? Bekijk dan dit artikel die we eerder schreven over het opbouwen van een waardevolle e-mail lijst.

Meer weten over hoe je jouw eigen blog start?

Vond je dit bericht waardevol? Stuur het dan door naar anderen die je hiermee kunt helpen. Natuurlijk horen we heel graag van jou wat je zelf uit dit artikel hebt gehaald en of je nog vragen hebt. Dit kun je doen in het commentaar-veld onderaan dit artikel.

Wil je kosteloos verder met ons kennismaken? Kom dan eens 14 dagen ‘proefdraaien’ in onze Business Community. Dit is een online leeromgeving waarin we onze beste inzichten delen met andere intuïtief opererende ondernemers. Het is voor ons een eer om je daar verder bij te mogen helpen.

Hartelijke groet,
Bas

Facebook | Instagram | Spotify

5 1 stem
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over ons

De hooggevoelige ondernemer

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Download en bekijk gratis:

  1. Case Study – Hoe familie- en zakenleven te combineren
  2. 25 Business Tips
  3. 12 Sleutels voor Succes in Balans

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x
()
x
Scroll to Top

become unstoppable!