Wat is jouw waarde als HSP ondernemer?

jouw waarde
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

Dat is een vraag die ons steeds vaker wordt gesteld. Tijd dus om dit thema eens wat verder uit te diepen, want jouw waarde kent vele aspecten en vele invalshoeken. Meer daarover in deze blog.

Wat ben jij precies waard?

Weet jij wat je waard bent? Gemakshalve zullen we het hier even niet hebben over de waarde die je hebt voor je gezin, familie en vrienden. We focussen ons op het zakelijke aspect en de waarde die je hebt voor jouw (potentiële) klanten. Of – wanneer je in loondienst bent – voor jouw baas? Heb je jezelf deze vraag wel eens gesteld? Het is immers een hele waardevolle vraag, zeker als je weet dat jouw waarde wordt beloond op alle vlakken.

Waardevol zijn betekent dat je komt vanuit wie je bent gecombineerd met je vaardigheden en ervaringen. Dat je alle aspecten van je opleidingen, cursussen en nascholingen mixt tot een mooi geheel: dat ben jij. Als je waardevol wilt zijn en blijven, betekent het over het algemeen dat je jezelf verder blijft ontwikkelen. Al is dat slechts één vereiste, want er is meer.

Hoe breng je jouw waarde bij jouw klanten?

Wanneer je in loondienst bent, kun je voor je baas waardevol zijn als je in je baan waarde toevoegt. Voor een ondernemer werkt dit natuurlijk iets anders. In een baan heb je immers vaak niet zozeer te maken met de vraag hoe je jouw waarde bij de klanten brengt. In het ondernemerschap is het essentieel dat je weet hoe je jouw waarde bij jouw klanten brengt.

Sommigen noemen dit marketing. Anderen associëren het met zichtbaarheid. Weer anderen zien het als verkopen. De benamingen zijn legio, maar het principe blijft hetzelfde: hoe krijg je de waarde die jij als ondernemer hebt nu precies bij jouw klanten? Hoe kunnen klanten met jou kennismaken en hoe kunnen ze jouw product of dienst afnemen? Hoe goed ben je in staat om je klant verder te helpen met jouw waarde? Een intrigerend proces waarin ik de afgelopen 10 jaar veel heb mogen leren. In de praktijk wel te verstaan.

De beste marketing creëert het meeste succes

Marketing fascineert mij, want één ding heb ik echt mogen leren en ervaren en dat is dat niet per sé de beste ondernemers de meeste klanten en een goedlopend bedrijf hebben. De meest succesvolle ondernemers zijn vaak de mensen die de taal van hun (potentiële) klanten spreken en die bereik weten te creëren. In die zin is dit stuk ‘marketing’ voor veel ondernemers daarom ook een ingewikkeld proces.

De stelregel die ik aanhoud, is vaak deze: geef je klanten de mogelijkheid om te kopen wat ze willen. Als ze dan gekocht hebben wat ze willen, dan kun je daarna geven wat ze écht nodig hebben. Dit geldt natuurlijk vooral voor dienstverlenende bedrijven. De klant wéét vaak helemaal niet wat er nodig is om een bepaald resultaat te bereiken. Hij of zij moet dan in stapjes naar dat resultaat toe worden begeleid. Het sleutelwoord is ‘stapjes’. Kleine stapjes die voor je klant logisch zijn om te volgen. Zelf heeft het mij en onze klanten heel erg geholpen om te denken in die kleine stapjes. In onderstaande video leg ik er meer over uit:

Ken je jouw waarde voor jouw klanten?

Wat voeg je toe aan het leven van andere mensen? Wat kun je aan jezelf verbeteren om dit proces te verbeteren? Hoe kun je meer van jezelf in de wereld zetten en hoe kun je meer mensen te dienen? Door los te komen van wat je zelf wilt of denkt. Verplaats je in de schoenen van de klant en voeg vanuit dat perspectief waarde toe.

Binnen dit proces is groei belangrijk. Vooral de groei in jezelf speelt hierin een grote rol. Om je doelgroep nog beter te leren kennen, is het natuurlijk te aller tijde aan te raden om op zoveel mogelijk manieren met je doelgroep in contact te komen en te blijven.

Wat je waard bent als ondernemer is dus iets dat je verder kunt ontwikkelen en beter kunt maken. Als het goed is, betekent dit dat je kijkt naar hoe goed je bent en hoe goed je die kennis vervolgens bij de mensen kunt krijgen. Dit zijn twee verschillende dingen, al mogen ze echt wel met elkaar samengaan. Mensen kopen wat ze willen, niet wat ze nodig hebben. Wat breng jij jouw klanten? Hoe kun jij jouw klanten helpen?

3 tips om jezelf waardevoller te maken

Je kunt een aantal dingen doen om jezelf waardevoller te maken voor je klanten. Hieronder deel ik drie tips met je die mij het meeste hebben geholpen in mijn eigen proces.

1. Ontwikkel jezelf als persoon

Jouw onderneming is wie jij als persoon bent. In het groeien als ondernemer staat dus ook het groeien als persoon centraal. Je missie volgen. De roep van je ziel volgen. Jezelf ontwikkelen als persoon heeft natuurlijk vele aspecten. Kijk eens naar jezelf zoals je leven op dit moment is. Waar zou je dan nu aandacht aan mogen geven om te ontwikkelen? Het leven is immers niet wat we krijgen, maar wie we worden als persoon door de keuzes die we maken. Dat is iets dat we nooit mogen vergeten.

2. Leer van anderen

Leer van mensen die waardevoller zijn dan jij op het vlak waar jij over wilt leren. In de consumptiemaatschappij wordt ons vaak geleerd dat we veel zaken alleen moeten oplossen. In business werkt dit vaak niet zo. Vergeet dus vooral niet bij een ander af te kijken. Leer van  mensen die verstand hebben van iets waar jij over wilt leren.

3. Maak je leven een studie-object

Houd een dagboek bij waarin je dagelijks schrijft. Een goed moment hiervoor is aan het einde van de dag, net voor het slapen gaan. Door te schrijven kun je voor jezelf de dag reflecteren. Op die manier bestudeer je als het ware je eigen leven en leer je van de goede en de slechte zaken die je doorleeft. Een heel interessant proces kan ik je vertellen . Op die manier zet je voor jezelf telkens nieuwe stappen vanuit het doen en vanuit inzichten over het eigen leven.

Succes in Balans Dagtraining

Mocht je behoefte hebben aan een volgende stap, dan kijken wij er naar uit om samen met jou te werken in een kleinschalige setting tijdens onze dagtraining Succes in Balans.

In deze training helpen we jou om een volgende stap te maken met de creatie van een rijk leven op alle vlakken. Op persoonlijk gebied helpen we jou om jouw missie meer in de wereld te zetten. Zakelijk betekent het dat je geld gaat verdienen met jouw passie. Of anders gezegd: betekenisvol en winstgevend ondernemen. Financieel hebben we het over de Euro’s die je voor je kunt laten werken om een overvloedig leven op te bouwen. Je betaalt slechts 49 Euro ex BTW voor lunch en cursusmateriaal.

>>> Hier ga je direct naar Succes in Balans <<<

Hartelijke groet en wees welkom.
Bas van Vugt

0 0 stemmen
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over ons

De hooggevoelige ondernemer

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Download en bekijk gratis:

  1. Case Study – Hoe familie- en zakenleven te combineren
  2. 25 Business Tips
  3. 12 Sleutels voor Succes in Balans

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x
()
x
Scroll to Top

become unstoppable!