Hoe bepaal je de juiste prijs?

juiste prijs
Mirna den Reijer

Mirna den Reijer

Moeder van 4. Levenspartner van Bas. Onderneemster vanuit hart en ziel. Helpt ondernemers met de creatie van een gezonde winst op alle vlakken.

Ik geef altijd met veel plezier de online training “Het Winstplan met Gevoel”. Echt een feestje. Heel erg leuk en ik geniet ervan. Door de vragen en opmerkingen van deelnemers merk ik, dat het bepalen van de juiste prijs altijd een uitdaging is. In mijn praktijk ga ik altijd uit van de winst die jij als ondernemer wilt behalen. Van daar uit kun je dan de juiste prijs bepalen. Terugrekenen dus :). In deze blog geef ik je de drie stappen voor het bepalen van de juiste prijs.

Een plan geeft inzicht, helderheid en rust

In de praktijk zie ik dat ondernemers hun administratie op vele verschillende manieren bijhouden. De een heeft alles keurig netjes geordend, de ander bewaart alle bonnetjes in een schoenendoos. De een is volledig voorbereid op wat hij of zij kan verwachten, bij de ander ontstaat er grote schrik en paniek als de jaarrekeningen eenmaal zijn opgesteld. Met een winstplan en een juiste prijs heb je een duidelijk inzicht en vanuit dit inzicht kun je handelen en de juiste weg bewandelen, zonder voor onaangename verrassingen te komen te staan. En dat geeft rust.

Voor sommige ondernemers is dit inzicht een uitdaging. Vaak krijg ik te horen, “Ik heb niets met cijfers” of “Ik kan niet rekenen”. Leuk geprobeerd. Daar trappen we niet in J. Daarvoor is het te belangrijk. Iedereen kan rekenen, daar geloof ik heilig in en je cijfers maken je business heel concreet en meetbaar. Jouw prijs en hoe je hier mee omgaat, bepaalt of je een business hebt of een hobby.

Voor teveel ondernemers zie ik bij het jaartotaal niets of bijna niets onder de streep overblijven. Dat gaat mij aan het hart. Er wordt veel gedaan en veel weggegeven, maar er wordt niet gestuurd op cijfers. Omzet is mooi om te meten en weten, alleen winst is eten. Dat is wat er onder aan de streep over blijft voor jou en dat is waarop je wilt sturen.

Kijk niet naar anderen bij het bepalen van de juiste prijs

Als het gaat om het bepalen van de prijs, zie ik ondernemers vaak kijken naar wat collega’s doen en dan wordt er ingezet op “ergens er tussenin”. Jouw prijs is echter afhankelijk van veel persoonlijke factoren. Daarom is het goed om eerst te bepalen welke winst jij persoonlijk wilt behalen en dus niet zozeer te kijken naar wat anderen doen.

Veel ondernemers zitten in een vicieuze cirkel. Die cirkel begint bij het maken van omzet, waarvan ze leven en kosten betalen en aan het einde de rit bedenken ze dat er ook nog belasting betaald moet worden. Dan komt men vaak tekort en moet er (nog) harder worden gewerkt en (nog) meer klanten worden aangetrokken om de gaten te kunnen dichten. Is dit voor jou herkenbaar?

Ik wil je graag helpen om deze cirkel te gaan doorbreken. Hoe? Door andersom te redeneren. Mijn visie is: begin met het berekenen van de door jou gewenste winst. Dat is jouw financiële toekomst. Vanuit de winst ga je vervolgens terugrekenen.

Je wordt betaald voor de waarde die je levert

Dat is een waarheid die ik de afgelopen jaren heb mogen ervaren. Hoe waardevoller jij als mens én als ondernemer dus wordt voor jouw (potentiële) klanten, hoe meer je – met de juiste marketing en zichtbaarheid – naar je toe kunt trekken.

Stel je voor: ondernemer A werkt 3x sneller dan ondernemer B – of doorziet bepaalde zaken in 20 minuten in plaats van in een uur. Dan is ondernemer A dus waardevoller voor de markt dan ondernemer B. Let op: dit zegt dus niks over diegene als persoon. Het zegt uitsluitend iets over de waarde die iemand ‘naar de markt’ weet te brengen. Belangrijk dus om jezelf te blijven door-ontwikkelen zodat je jouw waarde ‘in de markt’ kunt verhogen.

Dit gezegd hebbende, kunnen we nu concreet gaan kijken naar hoe je de juiste prijs bepaalt. Dit doen we in drie stappen.

Stap 1: Bepaal jouw winst

Het gaat hier om je financiële winst: wat is het salaris dat je graag uit je onderneming wilt halen?

Stap 2: Bepaal jouw beschikbare tijd

Hoeveel tijd wil je aan je onderneming besteden? Dit is bij de prijsbepaling essentieel. Hoeveel tijd wil jij werkzaam zijn in jouw onderneming? Werk je fulltime? Heb je kleine kinderen en wil je dus maar een paar dagen in de week of een paar uur per dag werkzaam zijn? Vooraf is het altijd belangrijk hier goed over na te denken. Wil je jouw tijd één op één besteden of werk je liever met groepen? Wil je online werken? Dit zijn allemaal dingen om over na te denken bij de bepaling van jouw prijs. Bas noemt dit ook wel ‘het creëren van een dienend bedrijf’.

Stap 3: Gebruik de blokkentoren voor de juiste prijs

Als werknemer heb je één blok waar je je op focust en dat is jouw salaris. Je verkoopt jouw tijd en kennis en je krijgt daar een salaris voor terug. Je hebt geen andere kosten behalve je privé kosten.

Als ondernemer werkt dit heel anders. Je hebt niet één factor waar je rekening mee mag houden, maar zelfs een hele blokkentoren aan factoren! Laat mij je meenemen in de verschillende blokken.

Het blok Salaris

Wat is jouw salariswens? Zie stap 1.

Het blok Potjes

Wat wil je reserveren voor jouw dromen? Hoeveel geld wil je achter de hand hebben voor nood? Welke bedragen wil je aan goede doelen geven? De potjes heb je uiteindelijk nodig om uit de Rat Race te komen. Meer achtergrondinfo over de rat race? Check dan eens deze blog.

Het blok AOV

Wat als je ziek word? Hoe vang je dat dan op? Sluit je een verzekering af of regel je het zelf? Welk bedrag neem je hiervoor mee in de bepaling van jouw prijs? Natuurlijk hoop ik dat je in goede gezondheid bent en zult blijven. Toch is het belangrijk om even stil te staan bij dit scenario: wat als ik niet meer kan werken? Essentieel om hierover na te denken. Goed regelen betekent dat het uit je hoofd gaat. Meer achtergrondinformatie en een andere kijk op Arbeidsongeschiktheid? Bekijk dan even deze blog.

Het blok Pensioen

Hoe ziet je ‘oude dag’ eruit? Hoe wil je de winst voor je oude dag bepalen? Veel ondernemers vinden dat nog een ver-van-hun-bed-show en “ach, dat zien we dan wel”. Maar de tijd gaat sneller dan we soms denken en niemand reserveert jouw pensioen als jij dat als ondernemer zelf niet doet. Dus bepaal je winst ook voor later en neem dit op in je prijs. Natuurlijk is hier discipline voor nodig, maar laten we maar eens starten met het meenemen van dit stukje in je berekeningen.

Het blok Belasting

Je krijgt ook te maken met belastingen. Als ZZP-er, kleine ondernemer heb je te maken met inkomstenbelasting. Je doet winstaangifte over het behaalde resultaat. Dan heb je ook nog persoonlijke aftrekken en mogelijk ondernemers aftrekken. Daar wil je vooraf over nadenken, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Je kunt dit voorkomen door een paar simpele rekensommetjes toe te passen.

Het blok Kosten

Als je de belastingen hebt meegenomen en berekend, dan heb je natuurlijk nog je bedrijfskosten. Je directe kosten, je overhead kosten en je marketing kosten. Zo vaak hoor ik de boodschap, “ja, ik wil wel iets doen met zichtbaarheid, maar ik heb geen budget”. Nope, daar wil je dus op voorbereid zijn. Dat hoort ook in je prijsbepaling. Zeker in de huidige tijd van het internet zijn er zo ontzettend veel mogelijkheden om aan je zichtbaarheid te werken. Uiteraard op een authentieke manier. Hiervoor is vaak, niet in alle situaties, een budget nodig. Al is het maar om samen met een coach of een mentor nu eens helder te hebben wat je precies te delen hebt en op basis daarvan je producten te maken. Vind je het uitdagend om je producten te maken? Bekijk dan eens deze blog. Hierin leggen we uit hoe je jouw klant-stromen kunt optimaliseren :).

Met al deze blokken tezamen bepaal je jouw persoonlijke prijs. Bovenop die prijs heb je dan nog te maken met de BTW, oftewel de omzetbelasting. Als ondernemers onder elkaar spreken we vaak over een prijs exclusief BTW. Geef dat bij je klanten altijd wel aan, zodat hierover nooit een discussie kan ontstaan.

Dan nog even dit…

Voordat je iets kunt, mag je geloven dát je iets kunt. Voordat je iets niet kunt, mag je geloven dat je het niet kunt. Belangrijk dus bij het bepalen van jouw prijs is jouw mindset. Vind je het jezelf waard? Durf je de waarde echt te vragen? Zijn gevoelens, gedachten en handelen in balans? Hoe voelt de prijs voor jou? Wat vind je ervan? En wat kun je doen om de prijs ook echt te realiseren? Voelen, denken en doen mogen voor de juiste prijs in balans zijn. Om je met jouw mindset een stukje verder op weg te helpen, hebben we 3 artikelen voor jou geselecteerd over mindset en de ontwikkeling hiervan.

  1. Ondernemer of werknemer
  2. Rijkdom vanuit betekenis
  3. Succesvol hooggevoelig ondernemen

Samenvattend: jouw gedachten (mindset) bepalen jouw gevoel. Vervolgens geeft jouw gevoel richting aan hoe je handelt en hoe je handelt bepaalt wat je resultaten zullen zijn. Beginnen bij de bron is hierin dus het devies. Werken aan het verstevigen van je ondersteunende gedachten en het cultiveren van positieve gevoelens. Bas schreef hier laatst trouwens een blog over: Gevoelens.

De regels van geld

Veel ondernemers willen van betekenis zijn en werken zich een slag in de rondte om steeds anderen te helpen. Ze zijn super dienstbaar en staan niet stil bij hun financiële plan. Wellicht omdat het niet interessant is? Of omdat het er niet toe doet? Hoe dan ook ben ik er heel graag voor die ondernemers die voelen en denken dat het anders kan. De ondernemers die snappen hoe dit werkt en beseffen dat investeren in zichzelf absoluut essentieel is.

Geld zelf is gewoon een ruilmiddel. Je hebt geld nodig om in de eerste levensbehoeften te kunnen voorzien. Aan de andere kant is geld ook energie en het wil graag vanuit een plan en een visie gedownload worden, zodat het voor jou en jouw positieve impact kan werken.

Geld is het kloppende hart van jouw onderneming. Als je jouw kijk op geld verandert, verandert er iets in jou. Mijn overtuiging is dat je geld mag verdienen, dat je het mag behouden en dat je het vanuit liefde en kracht een bestemming mag geven.

Tot slot

De prijs is een klein onderdeel van het geheel, maar zeer essentieel voor jouw persoonlijke winstplan. Een winstplan met gevoel vraagt energie, enthousiasme en discipline om resultaten te bepalen. Het verschil zit ‘m in kennis en kunde. Als je een winstplan hebt, heb je de kennis en de inzichten en vanuit daar maak jij met jouw persoonlijke kunde het verschil. Dat is winstgevend ondernemen vanuit betekenis.

Veel succes met het bepalen van jouw prijs! Als je hulp nodig hebt, horen we het graag:). Stel je vraag dan hieronder in het comments vlak:).

Harte groet,
Mirna

0 0 stem
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x
()
x
Scroll naar top

become unstoppable!