Het is weer aangifte-tijd. De aangifte omzetbelasting (BTW) van het derde kwartaal staat voor de deur. Ook is het tijd om voor het laatste kwartaal van dit jaar de juiste acties uit te zetten om 2020 succesvol af te sluiten. Ik heb een aantal belangrijke acties voor je op een rijtje gezet.
Doelen
Hoe staat het met de doelen die je aan het begin van het jaar voor jezelf hebt gesteld? Heb je je doelen al behaald of mag je er in het laatste kwartaal van 2020 nog wat extra aandacht op leggen? Hoe staat het met jouw doelen op persoonlijk, zakelijk en financieel vlak? Moet je positief of negatief bijstellen?
Doelen zijn belangrijk. Doelen werken zoals een navigatiesysteem dat je instelt als je ergens heen gaat waar je de weg nog niet kent. Het geeft je houvast en het geeft je een richting.
Kijk nog eens naar jouw persoonlijke doelen. Hoe kun je jezelf nog meer verbeteren? Hoe kun je van nog meer toegevoegde waarde zijn voor jezelf en voor anderen?
En hoe staat het met jouw zakelijke doelen? Wat is jouw doel met betrekking tot marketing, sales en leads? Welke impact wil je maken? Wat is je gewenste winst? Naar welke omzet streef je en wat zijn de kosten? Hoe sta je er nu voor? Ben je goed op weg, geef jezelf dan een dikke duim. Is bijspijkeren nodig? Prima. Kijk vooral naar wat er al wel is, wat je al wel hebt gedaan en gerealiseerd. Kijk vanuit daar positief verder. Wees niet te hard voor jezelf; dat geeft alleen maar een kick back in je energie.
Waarde-creatie in het laatste kwartaal
Wat zijn je plannen voor 2021? Zijn er lopende contracten met klanten die binnenkort aflopen? Waar kun je contracten verlengen? Wat wil je anders gaan aanpakken in je aanbod?
Geld is een bijproduct van succes, dat ontstaat als je als ondernemer problemen oplost. Welke problemen heb jij tot nu toe opgelost en van welke waarde ben jij voor anderen geweest? Het is nu de tijd om te overwegen welke acties je kunt aanpassen, wat je kunt verbeteren. Beredeneer daarbij vanuit het perspectief van jouw klanten. Hoe kun je jouw dienstverlening nog waardevoller maken voor jouw klanten? Dat zou de centrale vraag kunnen zijn tijdens deze laatste kwartaalevaluatie.
Sales
Welke klanten heb je al weer even geleden gezien en gesproken of van welke klanten heb je eigenlijk al lang niets gehoord. Verkopen kun je zien als uitnodigen. Uitnodigen om je klanten verder te helpen. Zonder schroom, zonder verwachtingen. Neem daarom jouw klantenlijst nog eens onder de loep en kijk wie je de komende periode kunt uitnodigen om eens een kopje koffie te gaan drinken. En bekijk ook nog eens jouw prospect-lijst en bedenk wie je in het laatste kwartaal nog kunt uitnodigen om eens nader met jou kennis te maken.
Leads
In dit internettijdperk zijn leads, oftewel geïnteresseerde mensen, relatief makkelijk te bereiken, mits je een goed content plan hebt en je budget beschikbaar hebt voor marketing. Hoe lopen je cijfers in leads en conversie? Kijk dus niet alleen naar je winst onderaan de streep, maar zeker ook naar wat je investeert in je marketing. Dus: hoeveel marketingkosten heb je gemaakt en hoeveel leads heb je daarmee binnengehaald? Wat is de verhouding van het marketing budget met de sales? Loopt dit volgens budget?
De kern van een succesvolle onderneming in het internettijdperk is dat je elke maand een stabiel aantal leads binnen krijgt. Het geeft je simpelweg de mogelijkheid om waardevol te zijn voor je potentiële klanten. Het geeft je bereik om te komen tot impact.
Je product infrastructuur
Het is nu ook een mooi moment om je product infrastructuur eens onder de loep te nemen. De drie essentiële fasen van zakelijk zaken doen, hier heb ik onlangs een blog over geschreven. De eerste fase is die van investeren en werken aan je business. Fase twee is je verdienmodel en hoe je jouw investering terugverdient. In de derde fase zorg je ervoor dat je je klanten behoudt en daarmee terugkerende omzet genereert.
Je product infrastructuur geeft een goede houvast en biedt structuur. Dit noemen we het proces van kennismaken, daten en trouwen. Belangrijk is dat je potentiële klanten laagdrempelig met je kunnen kennismaken. Zie hier het overzicht hoe wij werken aan de product infrastructuur.
Urencriterium
Om als ondernemer voor de zelfstandigenaftrek in aanmerking te komen, moet je voldoen aan het urencriterium. Hoeveel uren heb je gewerkt aan je onderneming en in je onderneming? Hoe verhoudt zich dat tot de gewenste 1.225 uur en wat heb je dit laatste kwartaal nog nodig om te voldoen aan het urencriterium?
Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)
De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) heeft betrekking op kleine investeringen in bedrijfsmiddelen. Deze aftrekpost wordt het meest door startende ondernemers gebruikt. Iedere ondernemer investeert in zijn bedrijf, variërend van een laptop en bedrijfsauto tot kantoormeubelen, machines en gereedschap. Door gebruik te maken van de investeringsaftrek kun je hier belastingvoordeel mee behalen.
Voorwaarden KIA
Om voor de KIA in aanmerking te komen, geldt een aantal voorwaarden:
- De investering bedraagt meer dan € 450,- (excl. BTW). Is de investering lager? Dan wordt dit beschouwd als ‘reguliere’ zakelijke kosten, die je na aanschaf direct mag aftrekken van de belasting.
- Het totaalbedrag van deze investeringen bedraagt jaarlijks minimaal € 2.401,- (excl. BTW).
- Je onderneming moet in Nederland zijn gevestigd.
- Je bent ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Hoeveel investeringen heb je tot nu toe gedaan en kun je gebruik maken van deze KIA-regeling? Of is het juist nu de tijd om te kijken naar wat je nog kunt investeren?
De drie D’s
Het begin van het laatste kwartaal is een mooi evaluatie moment. Wat mag je echt zelf Doen? Wat kun je Delegeren en wat kun je beter Deleten? Ben je aan het werk IN je business of werk je AAN je business? En werk je aan systemen die jou dienen? Wat kun je hierin nog anders aanpakken?
Winstplan: gas erop in het laatste kwartaal
In het ondernemerschap draait het niet alleen om financiële winst, maar om winst op alle vlakken. Heb je een winstplan? Heb je daarin jouw winst op alle vlakken bepaald? Als je hier nog wat extra hulp bij kunt gebruiken, kun je het raamwerk voor het winstplan hier downloaden. Wat heb je nog nodig om jouw winst dit jaar echt te bereiken? Durf de hulp die je hierbij nodig hebt echt te vragen.
Succes in Balans
Als intuïtief ondernemer is balans zeer voornaam. Hoe is het nu met jouw balans gesteld? Hoe is jouw persoonlijke, zakelijk en financiële balans? En zijn deze 3 met elkaar op de juiste manier in balans? Of mag je de komende tijd het één of ander juist nog wat extra aandacht geven? Haal eruit wat voor jou werkt en laat los wat je niet verder helpt.
Heel veel succes met jouw betekenisvolle creatie op alle vlakken dit laatste kwartaal. Heb je nog wat extra hulp nodig? Kom dan zeker eens naar de Succes in Balans Training.
Liefs,
Mirna