Eerder schreef ik al kort over de zogenaamde marketing funnel en waar deze toe dient. In deze blog kun je het nog eens teruglezen. Op zoek naar meer antwoorden heb ik voor de blog van deze week online marketeer en copywriter Jeshua Martina geïnterviewd. Hij bouwt marketing funnels en geeft in dit interview antwoorden op vragen als:
– Wat is nu precies een marketing funnel?
– Werkt een funnel voor iedereen?
– Is de funnel een magische oplossing waarmee je jouw bedrijf naar het volgende niveau kan tillen?
Bas: Om te beginnen even een korte introductie. Vertel eens, wat doet een copywriter precies?
Jeshua: “Heel simpel gezegd, schrijf ik teksten met als doel om klanten te werven en producten en diensten te verkopen. In de meeste gevallen doe ik dit in de context van een digitale marketing funnel. Samen met Stefan van Hopman Media bouw ik funnels die het ondernemers mogelijk maken om nieuwe klanten aan te trekken en daarmee een schaalbaar inkomen te creëren.”
Bas: Oké, daar is dat woord weer. Wat is nu precies een marketing funnel?
Jeshua: “De term funnel betekent letterlijk ‘trechter’. Marketing funnel is een term die we gebruiken om het pad van de klant te beschrijven, het pad dat leidt van eerste kennismaking tot aankoop. Een goede funnel zorgt er bovendien voor dat ideale klanten trouwe betalende ambassadeur worden en blijven.
Er zijn meerdere soorten funnels. Online, offline of een mengeling van beide. Je kunt een funnel dus het beste zien als een trechter die stap voor stap een potentiële klant aantrekt en uitnodigt om klant te worden.
Over het algemeen bestaan er binnen de funnel vier fases:
- Bewustwording
- Evaluatie
- Aankoop
- Loyaliteit
Tijdens de eerste fase wil je dat een potentiële klant kennis maakt met jou en jouw bedrijf. Het gaat om de eerste indruk. Die moet goed zijn, want een potentiële klant beslist binnen enkele seconden of ze de moeite willen nemen (of niet) om naar de volgende stap te gaan. Je moet dus direct kunnen laten zien dat je hen iets te bieden hebt. Anders is het al snel “ciao ciao”.
Tijdens de eerste fase is het doel eenvoudig. In deze fase wil je dat de potentiële klant zich bewust wordt van jouw bedrijf en de oplossingen die je aanbiedt. Als het je lukt om hun interesse te wekken, dan gaan ze naar de tweede fase, de fase van evaluatie.
De tweede fase draait vooral om de verleiding. Je wilt in deze fase laten zien dat jij de ideale partner bent.”
Bas: Oké, dus tijdens de tweede fase, de evaluatie, wil je jouw potentiële klanten laten zien dat jij degene bent die ze nodig hebben.
Jeshua: “Ja, precies. Vaak gebeurt dat met een gratis weggever. Een e-book, white paper, webinar, video cursus, enz. Je wilt waarde geven en een manier vinden om hun contactgegevens te krijgen. Het verzamelen van contactgegevens is essentieel, want hiermee kun je ze via de mail en/of social media gaan opvolgen.
Belangrijk in de tweede fase is dat je de mensen echt helpt. Dit gaat verder dan een algemene tip. Je wilt ze iets geven waar ze écht iets aan hebben. Los een probleem voor ze op. Zorg dat ze een stapje verder komen.
In één van de vorige blog artikelen schreef je zelf al, dat het belangrijk is om je kennis als ondernemer op te splitsen in verschillende producten, ook wel het P1-P2-P3-proces. Je legt het heel duidelijk uit in deze video:
Dit is één van de redenen waarom je dat moet doen. Bepaalde kennis geef je gratis weg, andere stukken kennis laat je de klanten voor betalen. Deel het altijd op in stukken, zodat het voor je klanten begrijpelijk en behapbaar blijft. Geef ze in deze fase dat wat ze nodig hebben om een kleine overwinning te ervaren. Als dat lukt, dan kiezen ze voor jou! Dit brengt je dan meteen naar de derde fase.”
Bas: De fase van aankoop
Jeshua: “Inderdaad. Conversie kan verschillende dingen betekenen, maar in de context van de marketing funnel betekent het dat de potentiële klant de beslissing neemt om een betalende klant te worden. Dat betekent dat ze jou genoeg vertrouwen om je te betalen voor jouw kennis, waarde of informatie. Dat is een grote stap.
Psychologisch is deze stap ontzettend belangrijk. Wat hierin belangrijk is om te weten, is dat je alles zodanig in elkaar zet, zodat je conversie zo hoog mogelijk is. Daar zijn allerlei technieken en strategieën voor, die we in zo’n marketing funnel inzetten. Elke funnel is anders, want het hangt heel sterk af van het doel, de doelgroep en het bedrijf.”
Bas: Dus een standaard funnel bestaat niet?
Jeshua: “Op zich bestaat het wel als concept, maar dat is voor mij slechts het startpunt. Neem bijvoorbeeld een funnel voor een webinar. Dat is een hele effectieve funnel als je weet hoe je het in elkaar moet zetten. De basiselementen zijn over het algemeen allemaal hetzelfde. Echter, hoe je die elementen opbouwt en met elkaar verbindt, dat is telkens weer anders. Net zoals de communicatiestrategie, het verhaal en de waarde. Dat maakt elk webinar uniek.
De funnel is niets anders dan het pad dat de potentiële klant bewandelt om uiteindelijk een betalende klant en hopelijk een trouwe ambassadeur te worden. Zoals ik eerder zei, kan dat op verschillende manieren.”
Bas: Werkt een marketing funnel voor elke business?
Jeshua: “Elke funnel is anders. Theoretisch kan je voor elk bedrijf wel een funnel bedenken en ontwerpen, maar het is sterk afhankelijk van het type funnel, het doel, de markt en de doelgroep. Het is eigenlijk een kwestie van creativiteit, energie en vastberadenheid.
Voor kennisondernemers kan een webinar funnel bijvoorbeeld ontzettend effectief zijn. Voor een horecabedrijf is dat anders. Dan moet je meer de focus leggen op social media marketing. Daar kun je ook een funnel omheen bouwen, maar dat zet je op een andere manier in.
Bas: Is de marketing funnel de magische oplossing?
Jeshua: “Haha, ik ben niet in de business om ongeloofwaardige oplossingen aan te bieden. Een magische pil bestaat niet. Dat gezegd hebbende… Ja, je kunt met één webinar funnel miljoenen omzetten.
Eén van mijn eerste online marketing trainingen van bijna 10 jaar terug werd gegeven door Eelco de Boer. Een paar jaar geleden is hij aan de slag gegaan met webinars. In één jaar tijd had hij meer dan een miljoen euro omgezet met webinars.
Zo zijn er meerdere internet ondernemers die ik volg of wiens trainingen ik heb gedaan, waarvan ik weet dat ze met één funnel per jaar miljoenen omzetten. Op deze succesverhalen baseer ik mijn strategieën, teksten en funnels.
Dat doe je natuurlijk niet zo maar even. Daar moet je tijd, geld en energie in steken en heel veel passie en purpose. Dus een magische pil? Nee, dat niet, maar magische resultaten om je bedrijf naar het volgende niveau te tillen, zijn absoluut mogelijk.”
Bas: Dank je wel voor het delen van je kennis.
Jeshua: “Graag gedaan. Ik vind het fijn om een keer mijn kennis op deze manier te delen. Als jouw lezers het ook fijn vinden, dan kom ik graag nog een keer terug!”
—–
Stefan en Jeshua zijn online marketeers die de mensen in ons jaarprogramma verder helpen met het opzetten van structuur in de vorm van funnels. Als je een kennisondernemer bent of wilt worden, is het hebben van een goede marketing funnel essentieel. Funnels kunnen je helpen om meer mensen te bereiken en meer impact te maken.
Voel je vrij om een kijkje te nemen bij de onderstaande drie marketingsystemen die Jeshua en Stefan pas geleden samen hebben gebouwd voor deelnemers van het jaarprogramma:
www.balansharmonieveerkracht.be
Hoe trek jij structureel meer klanten aan?
Wat is jouw manier om structureel meer klanten aan te trekken? Doe je dat al met een marketing funnel? En hoe werkt dat voor jou? Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder.
Zoals je in dit verhaal leest is het creëren van rijkdom op alle vlakken soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens met ons kennis te komen maken tijdens de Succes in Balans training.
Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.
Bas van Vugt
Heel erg leerzaam dit blog! Ik ben van plan om nu een online cursus te starten. Door dit blog heb ik in ieder geval al wat basics geleerd.
Top Julia.
Had je reactie even gemist. Excuses.
Tof dat je er wat mee kunt in ieder geval. Dat is het belangrijkste:).