Meer halen uit je omzetbelasting (BTW) aangifte

Voordat ik met Bas samen ging werken heb ik 11 jaar als fiscaal adviseur en boekhouder een eigen bedrijf gehad.

De drukste en meest hectische maanden voor ondernemers? Dat zijn toch vaak de kwartaalmaanden. Hierin gaan alle zaken gewoon door én is er ruimte nodig om met de BTW aangifte aan de slag te gaan.

Sommige ondernemers vinden het nutteloos om hiermee bezig te zijn. Zien het alleen als een rompslomp om BTW te moeten betalen. Als iets dat gewoon geregeld moet worden. Zonder dat het voor de rest gevolgen heeft. Deze insteek heb ik bij veel van mijn klanten ook mogen zien. Ze wilden het ‘achter de rug hebben’ zonder er veel tijd in te steken. Soms kwamen zelfs hele schoenendozen voorbij.

Een gemiste kans als je het mij vraagt. Uit die aangifte omzetbelasting kun je immers veel meer halen. Het geeft je een overzicht hoe het met je bedrijf gaat (en nee, dat heeft niet alleen te maken met hoeveel BTW je moet betalen of terugkrijgt). Dat is de laatste stap.

Wil jij meer uit je BTW aangifte halen? Bekijk dan deze blogs waarin ik een aantal tips geef om uit dit terugkerende moment te kijken hoe het met jou en je bedrijf gaat. Het leuke hieraan? Cijfers liegen niet. Ze zijn er alleen gewoon. Vragen erom gelezen te worden door jou of een expert.  Waar ik zelf voor onze eigen business altijd naar kijk zijn de volgende elementen.

Doel

Wat is het doel dat ik gesteld heb voor het nieuwe jaar en hoe ver zijn we op weg? Hierbij kijken we naar het doel in de breedste zin van het woord. We houden rijkdom op alle vlakken aan. Hoe staat het met doel op persoonlijk, zakelijk en financieel vlak? Moeten we positief of negatief bijstellen? Doelen zijn voor ons belangrijk. Het is zoals het navigatiesysteem dat je instelt als je ergens heen gaat waar je de weg niet kent. Het geeft je houvast, het geeft je een richtlijn. Jouw persoonlijke doel, hoe kun je jezelf nog meer verbeteren, hoe kun je van nog meer toegevoegde waarde zijn voor jezelf en anderen. Jouw zakelijk doel, wat is je doel met betrekking tot marketing, sales en leads. Welke impact wil je maken. Je financiële doel, wat is je omzet, je kosten en je winst. Hoe staan je doelen er nu voor? Ben je goed op weg een dikke duim. Is bijspijkeren nodig, prima kijk naar wat er wel is, wat je hebt gedaan en hebt gerealiseerd en kijk positief verder. Ben hier niet te hard voor jezelf dat geeft een kick back in je energie.

Heb je geen doelen voor jezelf gesteld? Wil je bij de dag leven en heb je geen behoefte aan verhoging van je huidige doelen? Begrijpelijk. Hebben Bas en ik ook wel eens gehad. In de kern betekent dit dat je op zo’n moment even geen positieve associaties, emoties en gedachten hebt bij je volgende level. Wellicht kan het dan interessant zijn om ook eens deze artikelen te bekijken om je wat in te lezen.

  1. Hier lees je meer over de volgende stappen van betekenis. Wellicht wil je meer van betekenis zijn?
  2. 7 tips voor het verhogen van je ‘financiële intelligentie’. Iets dat we niet leren op school en daarom belangrijk is om op andere plekken te leren.
  3. Voor het verdubbelen van je impact.
  4. Ben je geïnteresseerd om rijkdom wat breder te zien? Deze blog kan je daarmee helpen.
  5. Vind je het interessant om je kennis over vastgoed uit te bereiden? Lees dan deze blog. 

Vergelijking

Een BTW aangifte? Dit leent zich natuurlijk meer dan uitstekend voor vergelijkingen. Hoe was hetzelfde kwartaal van vorig jaar? Was het vergelijkbaar, heb je beter gedraaid wat betreft omzet, kosten en winst? Wat is er anders, wat kan er beter? Door heel simpel de verschillende kwartalen met elkaar te vergelijken krijg je direct een overzicht. Je kunt hierbij natuurlijk kijken naar omzet. Een indicator waar veel ondernemers mee bezig zijn. Hoe dan ook, vergeet de kostencomponent niet. Het is belangrijk.

Actie

Geld is een bijproduct van succes. Zo werken Bas en ik al jaren. Mist er iets? Tijd om vanuit je klant te overwegen welke acties je aan kunt passen, wat je kunt verbeteren vanuit klantperspectief. Hoe kunnen we onze dienstverlening voor onze klant nog beter maken? Dat zou de centrale vraag kunnen zijn tijdens je kwartaalevaluatie.

Sales

Wat voor sales hebben we gedaan? Uit welk segment komt de meeste omzet? Is het nieuwe omzet? Is het omzet van bestaande klanten? Loop je op schema? Waar kun je het komende kwartaal extra stimuleren? Zijn er klantgroepen die extra aandacht nodig hebben? Zijn er klanten die al een tijd niet benaderd zijn? Kijk naar je sales op alle vlakken. Vaak zijn er in bedrijven mogelijkheden die jij zelf als ondernemer niet ziet. Mocht je het waardevol vinden, laat dan ook eens iemand anders met je meekijken die vertrouwd is met wat je doet en die verfrissende invalshoeken in kan brengen over hoe en waarom je zaken doet.

Verkopen? Dat is natuurlijk een essentiële kwaliteit van een ondernemer. Eentje die je alleen maar kunt toepassen als je weet hoe je moet ‘verkopen’. Vaak zien Bas en ik betekenisondernemers die het bijzonder uitdagend vinden om te verkopen. Soms vinden ze het zelfs ronduit irritant en hebben ze er een aversie tegen. Bas had ook zo’n aversie. Er was alleen een kleinigheidje: Hij was blut!

Verkopen kun je zien als uitnodigen. Uitnodigen om je klanten verder te helpen. Zonder schroom, zonder verwachtingen. Durf de bezwaren van je klant aan de kaak te stellen. Durf vanuit detachment en de ruimte van liefde je klanten uit te nodigen voor hun volgende stap (naar je klanten toe uit te nodigen voor hun volgende stap.).  Zonder dwang, zonder ze achterna te lopen. Er gewoon zijn en uitnodigen. Dat is essentieel. Blijf ook ‘gewoon’ je boodschap herhalen mocht je moeite hebben met nee krijgen.

Leads

In het internettijdperk zijn leads oftewel geïnteresseerden, relatief makkelijk te behalen. Wat vaak helpt is om een goede mailinglijst op te bouwen. Duidelijk genoeg zo?  Bas schreef er laatst een artikel over.

Alleen kijkende naar de cijfers zijn een aantal zaken interessant:

Hoeveel marketingkosten heb je gemaakt en hoeveel leads heb je binnengehaald? Wat is de verhouding van het marketing budget met de sales? Loopt dit volgens budget? Loopt dit volgens plan?

Een stabiel aantal leads binnenkrijgen elke maand? Dat is de kern van een succesvolle onderneming in het internettijdperk. Het geeft je simpelweg de mogelijkheid om waardevol te zijn voor je potentiële klanten. Het geeft je bereik om te komen tot impact.

Cashflow

Hoe sta je er in liquiditeit voor? Dit is enorm belangrijk. Je hebt gewoon werkkapitaal nodig. Hoe je het ook wendt of keert. Liquiditeit geeft je de mogelijkheid om klappen of klapjes op te vangen. Zaken doen? Dit betekent automatisch dat het met ups en downs in de liquiditeit gaat in de meeste gevallen. In die zin is omzet nog niet eens zo relevant, zeker niet als je het nog niet op je bankrekening hebt staan maar er al wel rekeningen betaald moeten worden. Cash is king en je hebt het nodig. Het is de olie van een business.

Om dit goed te meten kun je naar een aantal zaken kijken:

Wat is de verhouding tussen je debiteuren en je crediteuren. Betalen je debiteuren netjes op tijd, zijn er wat achterblijvers. Wie heeft wat aansturing nodig om tijdig te betalen. Hoe eerder je debiteuren binnen zijn, hoe beter het is voor je liquiditeitspositie. Kun je betalingsafspraken maken met je crediteuren?

Aan je business versus IN je business

Dit is er eentje die je cijfers niet perse laten zien: Je zult hem er zelf echter wel uit kunnen halen. Heb je dit kwartaal vooral aan je business of in je business gewerkt? Als je in je business hebt gewerkt, heb je vooral gewerkt om je tijd te verkopen. Werken in je business is vooral uitvoerend bezig zijn. Aan je business werken, dan heb je gewerkt aan systemen die er voor zorgen dat je tijd kunt kopen. Tijd kopen betekent vrijheid kopen. Vrijheid om te doen wat je wilt, waar en wanneer. Dus wat heb je uitgegeven aan je team, hoe heeft je team jou ondersteund om de doelen te bereiken, zodat je vol aan jouw business kunt werken. Jarenlang was ik de assistent in mijn business ipv de strateeg die de missie en visie bepaalde. Het heeft mij te veel tijd en energie gekost en zorgde voor een mega overprikkeling omdat ik teveel ballen hoog te houden had.

Heb je jezelf eerste betaald?

Om financieel vooruit te komen zijn er een aantal belangrijke principes die je toe kunt passen.

  1. Zet je bedrijf centraal en zorg dat het zsm op eigen benen staat.
  2. Betaal jezelf eerst. Dit kun je doen door bijvoorbeeld 10% van je omzet apart te zetten om mee te investeren. Het gaat hier niet om jezelf eerst te betalen voor je woon – en leeflasten. Het gaat om de ruimte die jezelf geeft om te investeren.

Door jezelf eerst te betalen kun je een financieel plan B opbouwen. Of wellicht gewoon je pensioen goed regelen?

Wil je meer weten over het verbeteren van je financiën? Het is een van de 3 pijlers van rijkdom die Bas en ik bespreken en waarin we verdiepen tijdens het Succes in Balans Weekend.

Kom gerust eens vrijblijvend met ons kennismaken.

We helpen je er om vanuit jouw essentie een betekenisvol bedrijf op te bouwen. 

Harte groet,

Mirna

Delen is wat wij doen. jij ook? Bedankt!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

become unstoppable!