Waarde
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

Als ondernemer word je betaald voor de waarde die je levert aan je (potentiële) klanten. Je lost problemen op en krijgt hiervoor betaald. Hoe meer waarde je levert, hoe beter het met je business gaat. Hoe goed je hierin bent? Dat kun je terugzien op je bankrekening.

Om meer waarde te kunnen leveren, heb je als ondernemer twee zaken dringend nodig:

1) De dienst of het product waar je jouw klanten mee helpt.
2) De kennis om jouw dienst of product ‘aan de man’ te brengen.

Samengevat kun je dit waardecreatie noemen. De manier waarop je waarde creëert, kan natuurlijk per branche sterk verschillen. Het interessante is dat er steeds meer een beweging ontstaat waarbij we loskomen van een producerend, industrieel land en we daarvoor in de plaats toewerken naar een kenniseconomie. Een economie waarin geen product meer wordt verkocht, maar waarin kennis het product is geworden. Soms wordt het dienstverlening genoemd, maar persoonlijk vind ik dit wat te kort door de bocht. Er is zoveel meer dat kennisondernemers doen.

Hoe we het ook wenden of keren: één van de absolute kerntaken van elke ondernemer is het creëren van waarde voor zijn of haar klanten en het naar de markt brengen hiervan.

Het product 

Het blijft fascinerend om te zien: ondernemers die zich uitsluitend richten op het verbeteren van hun product. Natuurlijk, je product is en blijft een belangrijk gegeven voor het succesvol runnen van je bedrijf. Bovendien zijn er altijd manieren om je producten verder te verbeteren. Daar is op zich helemaal niets mis mee. Toch is er een belangrijke kanttekening te maken:

Alleen een goed product is (meestal) onvoldoende voor succes.

Waarde voor je klanten kan ook over hele andere dingen je product gaan. Denk aan de manier waarop je jouw dienst of product aanbiedt, de timing waarop je dat doet en de tools die je aanreikt. Uiteindelijk gaat het er vooral om dat je met het totale plaatje van betekenis bent voor je klanten.

Als je kennisondernemer bent, kan het je helpen om vanuit verschillende producten te denken. Wij hebben dit het P1-P2-P3-proces genoemd. In onderstaande korte video leg ik meer uit over dit proces.

Verschillende niveaus – verschillende producten

Kort gezegd komt het erop neer, dat je binnen je doelgroep verschillende niveaus van klanten hebt. Sommige klanten zijn potentiële klanten (leads). Het zijn mensen die je nog niet kennen of pas sinds kort. Voor deze mensen is jouw P1-product uitermate geschikt. Klanten die jou al wat beter kennen en die al iets verder zijn? P2. Klanten die alles van je willen leren en die er helemaal voor willen gaan? Voor hen is P3 het meest passend om in te investeren.

Voor onze eigen business passen we het P1-P2-P3-proces ook toe. Ons P1-product is het Succes In Balans Weekend. Een trainingsweekend boordevol waarde, praktische tools en tips waarin je de basis krijgt aangereikt voor een leven in rijkdom op alle vlakken. Het is voor mensen een laagdrempelige manier om kennis met ons te maken. P2 is het Rijkdom Jaarprogramma. In het jaarprogramma gaan we verder de diepte in met de creatie van rijkdom op persoonlijk, zakelijk en financieel vlak. Ons P3-product is de exclusieve Business Retreat op Sardinië. Daarin gaan we met een selecte groep ondernemers 5 dagen lang werken aan hun business.

Je ziet dat we klanten van verschillende levels iets te bieden hebben en dat maakt het systeem zo krachtig. De kern van het systeem draait erom, dat je (potentiële) klanten eerst met je laat kennismaken. Verwacht niet dat mensen direct voor jouw hoog-geprijsde aanbod zullen kiezen zonder dat ze écht goed weten wat je doet en hoe je voor hen van waarde kunt zijn. Het opdelen van jouw kennis in 3 levels kan je helpen om hierin gestructureerd te werk te gaan.

7 tips om meer waarde te leveren

In bovenstaande hebben we al gezien dat het voor elke ondernemer een belangrijke focus is om meer waarde voor klanten te creëren. Dan rijst natuurlijk de vraag HOE je nu van meer waarde kunt zijn. Hoe zorg je ervoor dat anderen jou als dé expert gaan zien, zodat ze naar jou toekomen (en niet naar iemand anders gaan)? Hiervoor zijn allerlei technieken en tools te vinden. Ik heb er hier een aantal opgesomd die je wellicht verder kunnen helpen.

I. Vergeet je concurrenten

Het klinkt een beetje flauw en misschien is het dat ook wel: vergeet je concurrenten. Er zijn zoveel ondernemers die voortdurend kijken naar wat hun concurrenten doen. Natuurlijk is het goed om af en toe een blik te werpen en te weten wat er speelt. Verder dan dat hoef je het echter niet te laten komen. Wees vooral bezig met jezelf en jouw manier van delen zoals jij de dingen ziet. Jouw aanpak wordt op die manier een stuk authentieker en juist dat is waar we in de huidige maatschappij wat mij betreft een verdieping kunnen maken. Vanuit jezelf werken en blijven werken. Trouw zijn aan jezelf en erop vertrouwen dat wat je doet van toegevoegde waarde is voor anderen.

II. Delegeer of delete (veel!)

Het is een bekende regel in het ondernemerschap: 90% van al het werk dat je doet, gaat naar 10% van je klanten. Omgekeerd geldt hetzelfde: een groot deel van de omzet komt bij enkele klanten vandaan. Durf die grote groep klanten die veel tijd en energie kost, los te laten. Voor de korte termijn lijkt het leuk om je voor elke klant volledig in te zetten, maar er is een grote MAAR… Je hebt eenvoudigweg niet de tijd om overal tijd voor te hebben.

Dus stel jezelf de vraag: waar wil ik me nu écht mee bezig houden? De tweede vraag die daarbij komt: wat wil ik echt niet meer doen? Wat ga ik delegeren of deleten? Doe dit vooral met de zaken waar je niet blij van wordt. Het is essentieel om hierbij in de gaten te houden waar je tijd precies heen gaat. Waar besteed je jouw tijd aan gedurende de dag? Ben je bezig met waar het voor jou en jouw bedrijf écht om gaat of ben je afgeleid door allerlei randvoorwaarden? Wees hierin eerlijk naar jezelf. Houd je bezig met de zaken die er voor jou toe doen en waarin jij het verschil wil en kan maken.

III. Richt het in zoals je zelf wil

Richt je leven en je business in zoals het goed voelt voor jou. Hoeveel dagen in de week wil je met je business bezig zijn? Werk je de weekends of juist niet? Hoe houd je werk en privé gescheiden? Of laat je werk en privé liever door elkaar heen lopen? Hoe het goed voelt, is natuurlijk per ondernemer anders. Wees hierin vooral eerlijk naar jezelf over wat jij als persoon nodig hebt; voor je gezondheid en je persoonlijke groei. Dit betekent vanzelfsprekend keuzes maken. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Volg hierin je gevoel en blijf staan waar jij voor staat. Het ondernemerschap is hierin slechts een klein onderdeel. In die zin start het creëren van meer waarde allereerst bij jezelf. 

IV. Verdiep je spirituele zoektocht

Wanneer je van meer waarde wil zijn voor anderen in je onderneming betekent dit dat je ook de focus durft te leggen op je spirituele leven. Hoe meer je jezelf hierin verdiept, hoe meer je waard bent voor anderen op alle vlakken. Durf jezelf met jezelf te confronteren. Uiteindelijk is het alleen de stilte die spreekt.

Lange tijd heb ik dit deel van mezelf willen wegstoppen. Met name in de tijd toen ik begin 20 was en nog studeerde. Ik wilde er gewoon in passen, net zo zijn zoals iedereen. Natuurlijk leidde dit op alle vlakken tot ongelukkig zijn. Zijn zoals iedereen… Is dat bovendien niet super saai? Iedereen hetzelfde? Juist in de huidige wereld kunnen we schitterende dingen bereiken en manifesteren op het moment dat we als mens meer vanuit onszelf en onze zielenmissie opereren. Let the magic happen :).

V. Werk AAN je bedrijf

Niet alleen erIN. IN je bedrijf werken betekent dat je je kennis overbrengt of dat je bezig bent met je product te maken en te verkopen. Werken AAN je bedrijf betekent dat je blijft innoveren. Dat je ziet en voelt dat dit nodig is. Napoleon Hill verwoordde het in zijn boek “Think and Grow Rich” zo mooi:

“Knowledge will not attract money, unless it is organized and intelligently directed through practical plans of action”.

Wat een waarheid! Vrij vertaald zegt hij: “Kennis alleen trekt geen geld aan, tenzij je het gestructureerd inzet in praktische actieplannen”.

AAN je bedrijf werken kun je op vele verschillende manieren doen. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan eens deze 4 blogs die we voor je hebben geselecteerd.

Blog 1: Aan je bedrijf werken. In deze blog leer je meer over het concept AAN je bedrijf werken. Uiteraard zijn we geconditioneerd om vooral hard te werken in plaats van te werken aan onszelf en AAN ons bedrijf. Let op Jim Rohn’s woorden: ‘If you work hard on your job you can make a living. If you work hard on yourself you can make a fortune’.

Blog 2: Kennis alleen trekt geen geld aan. Investeer je veel in trainingen om beter te worden in jouw vak? Om kennis aan te trekken, is het essentieel om te investeren in je vakinhoudelijke kennis. Om goed te zijn in alles wat je doet. Helaas wil dit nog niet automatisch zeggen dat je daarmee klanten aantrekt…

Blog 3: Goede software is nodig om aan je business te werken. In deze blog leg ik uit hoe het zit.

Blog 4: Bouw je business in 3 stappen. In deze blog leg ik uit welke stappen essentieel zijn in het planmatig bouwen van je business.

VI. Vraag je klanten om mee te denken….

Uiteraard help je een klantengroep of een toekomstige klantengroep met jouw producten of diensten. Om van échte waarde te zijn, kun je gewoon eens vragen waar jouw klanten behoefte aan hebben.

Een voorbeeldje van onszelf. Achter de schermen hebben we na het Succes In Balans Weekend en het Jaarprogramma iets nieuws ontwikkeld: een verdiepingsjaar. Dit verdiepingsjaar is tot stand gekomen nadat we de input van klanten uit het jaarprogramma hebben gevraagd. Gewoon praten, vragen en luisteren. Inspelen op de behoeftes die er zijn. Terwijl ik door dit proces heen ging, gebeurde er iets dat ik niet verwachtte: mensen gingen zich inschrijven voor iets dat nog niet eens op de website stond. Om je (potentiële) klanten optimaal te kunnen helpen, kun je ze een aantal vragen stellen:

+ Wat is je grootste frustratie op dit moment?
+ Wat heb je nodig om die frustratie om te vormen?
+ Vul zelf aan :).

Wanneer je je klanten vragen stelt, maak er dan een interactief gesprek van. De eerste twee vragen over de frustratie heb ik bijna elke keer gesteld. De 3e vraag paste ik aan aan de situatie van degene die ik de vraag stelde.

Vind je het spannend om je klanten deze vragen te stellen? Dit is een kwestie van oefenen. Natuurlijk ga je jezelf hierin tegenkomen. Mocht je dat uitdagend vinden, kijk dan eens of je van iemand hulp kunt krijgen om hiermee aan de slag te gaan. Weet dat de input van je klanten écht goud waard is.

VII. Plan je output

Dit is de laatste stap in de keten. Je hebt nu allerlei zaken gedaan om waarde te creëren vanuit wie je bent in overleg met je klanten. Dit laatste punt gaat over hoe je de gecreëerde waarde bij je klanten krijgt.

Een super belangrijke stap. Wat mij de afgelopen jaren is opgevallen, is dat niet altijd degene met de beste content of het beste product het podium pakt en opvalt. Het zijn degenen die hun marketing goed op orde hebben en die social media voor zich laten werken. Eventueel in combinatie met een goede en relevante e-mail lijst.

Kennis alleen trekt geen geld aan en met kennis alleen ga je geen impact maken. Het gaat erom dat je jouw kennis bij jouw (potentiële) klanten krijgt. Daarbij is het zaak om je output goed te plannen met een goede content planning en te schrijven over de dingen die mensen bezighouden.

Het begint met een goede boodschap gecombineerd met een slimme, consistente en relevante strategie om zichtbaar te worden en impact te maken  voor je klanten. Meer is er niet nodig.

Wil je meer weten? Wees welkom in onze Business & Meaning training.

Meer informatie over de Business & Meaning training kun je hier vinden.

Betekenisvolle groet,
Bas

0 0 stem
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x
()
x
Scroll naar top

become unstoppable!