Niet alleen bij hooggevoelige mensen zien we duidelijk dat de behoeften en het beeld op welvaart aan het veranderen is. Dat we als maatschappij een shift aan het maken zijn van het oude rendement denken naar een economisch systeem waarbij zingeving een veel grotere rol speelt. Wat dit dan precies betekent, kun je lezen in ons blog artikel De betekeniseconomie, wat is dat?. Bij De hooggevoelige ondernemer zagen we deze trend al een hele poos. Mede doordat impact hebben en zingeving twee belangrijke eigenschappen zijn van hooggevoelige mensen. In deze blog gaan we in op de signalen uit de maatschappij die laten zien dat het niet alleen de vraag is óf wij met z’n allen, hooggevoelig en niet hooggevoelig, de betekeniseconomie gaan omarmen, maar dat het eerder de vraag is wanneer.
Van Bruto Nationaal product naar Bruto nationaal geluk
Het is overduidelijk dat de betekenis- of zingevingeconomie steeds meer vorm begint te krijgen en door meer en meer mensen en organisaties als zodanig wordt omarmd. Van arm tot rijk zien we de trend dat welvaart niet alleen, en misschien ook wel steeds minder, wordt gemeten in het hebben van een bepaalde hoeveelheid euro’s op de bank. Het verschil maken en het hebben van impact op de omgeving of de maatschappij wordt als steeds belangrijker ervaren. De VN publiceert zelfs sinds 2013 het “WORLD HAPPINESS REPORT”, geïnspireerd door koning Jigme Singye Wangchuk van het Himalayastaatje Bhutan. Nederland staat overigens op een respectabele 6e plaats (van de 155), dit dus om dingen in perspectief te zetten. Onderaan deze blog kun je een link vinden naar het complete rapport.
Economie gaat over menselijke behoeften
Eén van de redenen waarom mensen bij de VN zich hard maken om het ‘GELUK’ bij mensen te meten en vast te stellen dat welvaart in de huidige tijd niet alleen maar gemeten kan worden door de hoeveelheid geld, is waarschijnlijk de menselijke behoefte. Het draait volgens ons namelijk echt om Rijkdom op alle vlakken. Niet dat geld niet belangrijk is, geld blijft immers een belangrijke graadmeter voor SUCCES, maar het zwaartepunt is aan het verschuiven in onze maatschappij. Waar het voorheen, en deels nog steeds, enkel ging over rendement en winsten, zie je nu dat ondernemers en consumenten er ook andere zaken bij betrekken, zoals voldoening en zingeving.
In die zin heeft het ‘oude’ rendement denken wel zijn beste tijd gehad. Mensen, dus ook ondernemers en consumenten realiseren zich maar al te goed dat de huidige consumptiemaatschappij / economie zijn beste tijd heeft gehad, enkel alleen al door het onbehagen dat zij ervaren in hun eigen persoonlijke leven. Ze ervaren elke dag de individualisering en wat dat direct voor hen en hun persoonlijke leefomgeving betekent.
Juist dat gevoel van onbehagen maakt dat mensen op zoek gaan naar voldoening en manieren om onder het juk van het rendement denken uit te komen. Een model, die in het verleden prima zijn werk heeft gedaan, maar helemaal is doorgeschoten, lijkt er nu juist voor te zorgen dat er een compleet nieuwe BEHOEFTE ontstaat bij de consument. Wat deze behoefte dan precies is, dat is voor iedereen anders. Wel is duidelijk dat persoonlijke groei en een positieve bijdrage een grote rol spelen. Voor de één zal dat betekenen dat hij of zij voldoening haalt uit het helpen van anderen op micro niveau. Voor een ander zal het betekenen dat voldoening pas komt wanneer ze een substantiële bijdrage hebben geleverd aan een maatschappelijk probleem.
Merkwaardig is wel dat het ‘internet’, de wereld die individualisering mede in de hand heeft gewerkt en is geëxplodeerd door het rendement denken, nu juist de grootste transitie aan het maken is op het gebied van zingeving. Mede door het gebruik van kunstmatige intelligentie hebben de hoofdrolspelers op het wereldwijde web al langer in de gaten dat het consumentengedrag op een subtiel niveau aan het veranderen is. Zij waren de eersten die meetbaar de mindset bij consumenten zagen veranderen omdat deze compleet anders gingen reageren op alles wat hen werd aangeboden. Zij realiseerden zich al snel dat de BEHOEFTE van de consument dusdanig was veranderd of beter gezegd (door)ontwikkeld dat ze compleet anders gingen kijken naar hun eigen rol.
Wat betekent dit nu concreet?
In plaats van dat iemand zegt dat er een grote verandering aanstaande is, zien we daar nu ook voor het eerst keiharde bewijzen voor. Voor mensen die echt nog vanuit de oude economische gedachten redeneren, zal het een lastige periode worden die heel veel aanpassing zal vergen. Voor mensen en ondernemers die momenteel al vanuit de betekeniseconomie werken, zal het alleen maar makkelijker gaan.
In mijn optiek kan het geen toeval zijn dat juist Mark Zuckerberg vorige week op social media schreef “Facebook is geen bedrijf, maar een sociale missie”. Hij schreef dit tijdens de aankondiging om de komende anderhalf jaar meer van zijn aandelen te verkopen met een mogelijke waarde van 12 miljard dollar. En de opbrengst te schenken aan goede doelen.
Wil jij als hooggevoelige ondernemer ook meewerken aan de verandering die gaande is? Wil jij ook echt impact maken? Mogen wij je daarbij helpen?
Wil je meer weten over hoe jij nu jouw rol in deze betekeniseconomie kunt innemen en vervullen? Kom dan eens vrijblijvend langs in het Succes In Balans weekend.
In het Succes In Balans weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. We hebben het zowel over persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.
Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.
Wil jij als hooggevoelige ondernemer ook meewerken aan de verandering die gaande is? Wil jij ook echt impact maken? Mogen wij je daarbij helpen?
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.
Mirna den Reijer
Link World Happiness Report: http://worldhappiness.report/ed/2017/
[…] definitie van rijkdom en welvaart dan de meest geaccepteerde definitie. Laatst noemde ik in de blog Een omslag in de mindset bij consumenten voedt de trend van de betekeniseconomie de term Bruto Nationaal Geluk. Deze term verwijst naar een andere manier van het meten van […]
Knap geschreven Mirna! Ik merk ook in alles om me heen dat de economie is aan het veranderen. dit trekt zich ook door op social media, mijn dada. Posts die een 2-tal jaren geleden nog goed scoorden, hebben nu totaal geen impact meer. De component Social binnen Social Media is relevanter dan ooit.