Impact verdubbelen: 15 dingen die je vandaag kunt doen

Omzet en impact verdubbelen? 15 dingen die je vandaag kunt doen
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

Als je het mij vraagt, hebben we steeds meer behoefte aan ondernemers die beseffen dat het nodig is om vanuit impact iets schitterends aan de wereld te geven. Mensen die zich realiseren, dat impact maken en impact verdubbelen dé manier is om succesvol te zijn. Onderneem vanuit wie je bent als mens en wat je met jouw zielenmissie in de wereld wilt zetten.

Geld als bijproduct van succes

Voordat ik je vertel welke 15 dingen je vandaag kunt doen om jouw impact te verdubbelen, geef ik je graag eerst nog wat mindset stukjes. Geld op zichzelf is namelijk niet zo belangrijk. Het wordt pas een issue als je het niet hebt. Vandaar dat je je beter kunt focussen op het maken van impact en het verder helpen van mensen. Vanuit detachment, het loslaten van de uitkomst.

In die zin geef ik je in dit artikel eerder tips om je impact te vergroten en niet zozeer om je omzet te verhogen. Zelf heb ik namelijk ervaren, dat zodra je het omzetdeel helemaal loslaat, je veel groter kunt gaan denken en vooral ook kunt manifesteren.

In mijn eerste jaar als ondernemer behaalde ik 8.000 Euro omzet. Met 5.000 Euro kosten. Geen succes dus. Totdat ik aan mezelf ging werken en in plaats van mijn omzet mijn klanten centraal ging stellen.

Je omzet en impact verdubbel je alleen maar wanneer je leert om hard aan jezelf  en aan je bedrijf  te werken in plaats van in je bedrijf. Dat is het principe van het ZIJN > DOEN > HEBBEN proces. Verander je iets in je ZIJN, dan ga je iets anders DOEN en hierdoor zal je een ander resultaat HEBBEN. Lees meer over het ZIJN > DOEN > HEBBEN proces in deze blog

De afgelopen jaren is De Hooggevoelige Ondernemer uitgegroeid tot een consistent bedrijf waarin veel mensen ondersteund worden in hun persoonlijke, zakelijke én financiële issues. Juist door mijn anders-zijn te omarmen, kon ik onze eerste 100.000 Euro verdienen. En jij kunt dat ook! Laat mij je meenemen in 15 dingen die je vandaag nog kunt doen, na het lezen van dit artikel, zeg maar ;-).

1. Impact verdubbelen: stel je zielenmissie centraal

Vaak denken mensen dat hun zielenmissie er niet toe doet. Dat het altijd zo moet gaan zoals het is aangeleerd. Dat er moet worden aangepast om een succesvol bedrijf te kunnen runnen. Wat je ook wilt doen, durf er helemaal voor te gaan staan. Vecht voor wat jij belangrijk vindt en geef jouw business en jouw leven vorm zoals jij dat wilt. In dit kader is het goed om te weten, dat er 3 levels in het leven van je zielenmissie zijn.

Overleven

Het 1e level is overleven. Je hebt geen ruimte om je zielenmissie te leven. Het overleven staat centraal. In je relatie, je business, je gezondheid en zeker ook je financiën. Wanneer je in een staat van overleven zit, denk je vaak dat dingen niet mogelijk zijn. Dat het leven van je zielenmissie er niet toe doet. Dat je simpelweg ‘iets’ moet doen om geld te verdienen. Er moet toch brood op de plank komen. De schoorsteen moet blijven roken. Op dit niveau is er weinig ruimte voor jezelf. Geld lijkt je grootste bottleneck te zijn. Je bent wellicht zelfs niet coachbaar: “Weet je wel wat coaching kost?!?”. Je doet wat het schoolsysteem je aanleert om te doen: alles alleen. Je gebruikt energie, maar komt tóch niet vooruit. Je draait in rondjes.

Een moeilijk en uitdagend proces. Voor jezelf en voor de mensen om je heen die van je houden. Het is in één woord samen te vatten: worstelen.

Het goede nieuws is dat worstelen absoluut zin heeft. Natuurlijk niet om erin te blijven hangen, maar wel om vanuit die worsteling en groeiende ontevredenheid je innerlijke drijfveer aan te wakkeren.

Leven

Het 2e niveau van het leven van je zielenmissie is leven. Vanuit het 1e niveau van overleven ontstaat de natuurlijke drang om meer uit het leven te willen halen. Om te gaan leven. Om vanuit overleven naar leven te gaan. In dit proces mogen oude overtuigingen worden losgelaten. Je kiest er bewust voor om op zoek te gaan. Om jezelf te laten coachen. Om de juiste omgeving om je heen op te bouwen. De tekort-mindset mag worden doorbroken en je gaat steeds meer voor jezelf staan.

Belangrijk in het proces van overleven naar leven is dat je ziel wakker wordt gemaakt. Dat je erop mag vertrouwen dat jouw ziel de weg weet en dat je alleen de signalen hoeft te volgen. Dat je weet dat geld een bijproduct van het leven van jouw zielenmissie is en dat plezier en het verder helpen van mensen centraal staat. Dat geld er niet – of in ieder geval minder – toe doet. Dat je mag vertrouwen op de overvloed die er voor iedereen is.

Geven

Het 3e niveau van het leven van je zielenmissie is geven. Vanuit het 2e niveau van leven ontstaat de wil om te geven. Je hebt een goede financiële basis. Eventueel zelfs financiële vrijheid en geld uit passieve inkomensstromen. Je hoeft je tijd dus niet meer te verhandelen voor geld. Iets dat in het overleef- en leefniveau vaak wel gebeurt.

Je blaakt van gezondheid en straalt dit uit. Vanuit die rust en dat krachtige veld ontstaat de overvloed om als doorgeefluik te kunnen fungeren. Om anderen verder te mogen helpen. Doordat geld geen rol meer speelt, ben je vrij om écht te creëren. Om een heel sterk energetisch veld om jezelf en jouw ziel heen te bouwen en uit te stralen. Om echt te luisteren naar wat jouw ziel in de wereld wil zetten. Het gaat erom hoe jij anderen vanuit jouw overvloedige basis verder kunt helpen. Niks hoeft en alles mag. Dé basis voor mega-creatie. Je hebt niets meer nodig en je straalt dit uit. Hierdoor komt er steeds meer naar je toe.

Je ziet problemen niet meer als problemen, maar als uitdagingen om beter te worden als persoon. De keuzes die je maakt, zorgen ervoor dat je als persoon beter wordt, dat je groeit. Je realiseert je dat ‘geen probleem pas écht een probleem is’. ‘Geen probleem’ betekent immers stagnatie van groei. Je bent volledig open om te leren van mensen die al hebben, doen en zijn wat jij graag wilt. Je leert van de besten en trekt hier tijd en geld voor uit.

Denk vanuit overvloed

De ruimte van liefde die ontstaat wanneer je denkt en handelt vanuit overvloed is wat ons mensen met elkaar verbindt. Wat ons mensen SAMEN sterker maakt. Er is geen jij of ik meer. Er is alleen nog maar ‘wij’. Je creëert een ‘wij samen’ energetisch veld waar anderen onderdeel van zijn. Je zet de processen van mensen direct en indirect in gang en je bent hier mega happy mee. Je zielenmissie zet je samen met anderen in de wereld. Je ziet dat de wereld groter is dan ‘jij’ en richt je aandacht op dat grotere veld. Je hoeft niemand meer te overtuigen. Je bent overtuigend.

Door je zielenmissie centraal te stellen, zal je anders naar dingen gaan kijken. Wayne Dyer verwoordde het heel mooi. Hij zei:

“If you change the way you look at things, the things you look at change”.

Vertrouw erop dat jouw zielenmissie ertoe doet. Zelfs als je nog geen enkel idee hebt wat je zielenmissie is of waar je kunt zoeken. Het leven van jouw persoonlijke zielenmissie is één van de meest krachtige dingen die je kunt doen. Eén van de meest krachtige besluiten waar je achter kunt gaan staan. Dit zal door anderen worden gevoeld en opgepakt.

2. Richt je intentie

Hoe ben je vanochtend opgestaan? Hoe bewust ben jij vandaag de dag gestart? Heb je voor jezelf wellicht een intentie gezet? Je kunt op verschillende manieren aan je intentie werken. Waar het om gaat, is dat je beseft dat zonder het richten van je intentie, je niet altijd het maximale uit je dag kunt halen.

Wanneer je je aandacht richt op specifieke dingen, dan voelen die dingen dat jij je aandacht op hen richt. Deze dingen komen vervolgens dichter naar je toe. Besef dat gedachten óók dingen zijn en juist daarom is het zo belangrijk om je gedachten te richten.

Door je intentie te richten, zul je merken dat bovendien je energie verandert. Dat je jezelf op een andere manier zichtbaar maakt.

Wil je meer lezen over dit onderwerp? Check dan eens deze artikelen die we er eerder over schreven:

  1. Ondernemerstest: 49 vragen om jezelf beter te leren kennen en je intentie te richten.
  2. 7 tips om als hooggevoelige ondernemer jouw droom te leven
  3. Wat zijn jouw intenties op het financiële vlak?

3. Succesroutines

Succesroutines zijn routines die je gedurende de dag, week, maand of jaar voor jezelf implementeert. Het zijn gewoontes die je hebt en die je het resultaat geven dat je graag wilt. Een succesroutine kan iets simpels zijn zoals een korte stretch in de ochtend of het schrijven in je dagboek.

Succesroutines kun je toepassen op persoonlijk, zakelijk en financieel vlak. Eerder schreef ik er een uitgebreid blog over. Dat kun je hier vinden.

4. Creëer een ‘opt-in’

Een opt-in is niks meer en niks minder dan iets dat je op je website gratis weggeeft in ruil voor een e-mail adres. De bezoekers die gebruik maken van de opt-in komen op jouw    e-maillijst te staan. Wij hebben op het moment van schrijven 3 verschillende opt-ins online staan:

  1. E-book Krachtig Ondernemen met Hooggevoeligheid
  2. E-book Dream Big, Live Big
  3. E-book 11 Hacks

Als je een waardevolle weggever hebt, kun je van start gaan met één van de meest waardevolle zaken in het huidige zakendoen: e-mail marketing. Of beter gezegd: e-mail educatie. Dit is simpelweg een manier om met je klanten in contact te treden. Er wordt gezegd dat e-mail marketing zijn langste tijd wel heeft gehad, maar ik geloof dat zelf niet. Wij hebben onze business voor een belangrijk deel kunnen laten groeien doordat we een grote e-mail lijst hebben weten op te bouwen. Note: wij deden dit uiteindelijk natuurlijk wel door het vrijmaken van budgetten via Facebook adverteren. Alleen een losse opt-in op je website hebben staan is leuk, maar daar ga je in de meeste gevallen niet super veel mensen mee trekken. Om elke dag nieuwe inschrijvingen te krijgen, is het belangrijk en zelfs essentieel dat je je opt-in promoot via de social media kanalen. Note: Zorg dat je hierbij met experts werkt! Het scheelt je per definitie heel veel frustratie en geld.

5. Begin een blog

Een blog schrijf je bij voorkeur om te delen wat je bezighoudt. Het is voor mij persoonlijk één van mijn zakelijke succesroutines geworden. In ons blogsegment vind je 300+  artikelen over de mooiste reis die je als mens kunt maken: de creatie van rijkdom op alle vlakken.

Een blog kun je heel simpel beginnen door op je website een apart blogsegment te maken waarop je eens of 2 keer per week een blog post. Consistentie is de sleutel! Kies je voor één keer per maand? Ook goed, maar zorg dan dat je écht een keer per maand post. Wij hebben zelf gekozen voor de dinsdag en de donderdag. Onze vaste blogdagen.

Je kunt een blog ook wat professioneler aanpakken. Dan doe je eerst onderzoek in de SEO woorden waarop in jouw markt gezocht wordt. Tip daarbij: zorg dat je de doelgroep voor wie je schrijft helder hebt! Op die manier schrijf je een blog niet alleen voor één keer, maar kunnen er voortdurend via het zoeken in bijvoorbeeld Google mensen naar je blog toe komen. Zo’n 20% van het zoekverkeer komt via woorden (bijv. massage). Zo’n 80% komt van de zogenaamde ‘longtails’. Dit zijn de vragen die mensen zichzelf stellen als ze iets zoeken (bijv.: ik zoek een kapper in Amsterdam). Het artikel dat je hier leest is ook een vorm van een longtail.

Een goede blog kan een heel goed fundament zijn van je business. Overigens: content die je schrijft vanuit die longtails en SEO woorden gaat na een half jaar tot een jaar pas echt goed indexeren. Geef het dus ook de tijd en blijf schrijven. You can do it!

Mocht je nog geen website hebben? Deel je verhaal dan via social media. Bijvoorbeeld via Facebook.

Hoe je jouw verhaal ook deelt, zorg ervoor dat je de lezer uitnodigt voor jouw zogenaamde Front End: een kennismaking met jou. Zeg maar een volgend stapje. Daarover meer bij punt 7.

6. Start op social media

Kies een kanaal dat jou het beste ligt en ga hiermee aan de slag. Misschien heb je al een kanaal? Top! Misschien zoek je hierin nog een beetje naar de juiste setting. Ik begrijp dat. Er verandert ook gewoon zo ontzettend veel. Elke keer nieuwe overwegingen, oude kanalen die verdwijnen en nieuwe die in opkomst zijn. Wat ik je wil meegeven is dit: er wordt momenteel al meer gezocht via Youtube dan via Google. De wereld verandert en de tendens is naar social. Vind je dit uitdagend? Begrijpelijk. Sommigen van ons zijn hier zelfs niet mee opgegroeid. Als ik zie hoe mijn bijna 18-jarige dochter dat aanpakt… Totaal anders en veel sneller.

Zelf organiseren wij onze social media posts rondom onze blogs op dinsdag en donderdag. Social media is uiteindelijk een tool om ervoor te zorgen dat je inspireert en vooral dat je website bezoekers krijgt.

7. Creëer je front end

Vanuit opt-ins (kennismaking) en blogs (waarde leveren) ontstaat samen met goede content via social media uiteindelijk al snel de behoefte bij jouw lezer om verder met jou kennis te maken. Dat kennismaken kunnen je potentiële klanten bij voorkeur het beste doen via een laaggeprijsd of gratis product. Op die manier is de toetredingsbarrière naar jou toe niet zo hoog. Het is eigenlijk ook heel logisch: iemand investeert niet zo snel 1.000 of 2.000 Euro. 50 Euro is hele andere koek. Om een goed front end te maken, is het belangrijk om je kennis op te delen. Bekijk daarvoor eens deze video die ik hierover heb opgenomen.

Wat ik vaak zie, is dat veel ondernemers hun kennis in één keer weggeven. In verschillende producten denken kan je hierbij helpen. Als je je potentiële klanten genoeg waarde geeft in je Front End, is de kans groter dat ze naar je P2 product toekomen.

Zelf hebben wij Business & Meaning als kennismakingspunt.

Dé manier om kennis gratis over te brengen is wat mij betreft via een podcast. Het enige dat je nodig hebt is goede content en een microfoon plus verloopstekkertje. Een goede microfoon is de Rode mic. Deze gebruiken wij zelf voor de opnames van onze eigen podcast. Wij plaatsen elke vrijdag een podcast online. De thema’s zijn zeer divers en actueel. Je hebt overigens zelfs youtube video’s over hoe je een podcast online krijgt. Belangrijkste is dat hij gevonden kan worden via I-tunes en Spotify. Je kunt je podcast ook weer ‘gewoon’ laten beluisteren via je website. Kijk hier eens hoe wij dat hebben gedaan zodat mensen zonder abonnement of technische kennis ook gewoon kunnen luisteren.

9. Influencers en affiliate marketing

Heb jij helder wie de 10 bekendste influencers zijn in jouw markt? Maak eens een lijst van hen en benader ze. Je kunt hierdoor kijken of er samenwerkingen op te starten zijn. Vaak zijn deze influencers op zoek naar samenwerkingsverbanden en manieren om samen meer mensen te bereiken. Het voordeel van influencers is dat ze vaak al een grote groep volgers hebben opgebouwd. Via social media of via E-mail marketing. Of nog beter: een combinatie van beiden. Een goede en kwalitatief grote e-mail lijst kost je jaren om op te bouwen. Juist daarom is het zo fijn om met anderen samen te werken die dat bereik al wél hebben en die jou hierbij willen betrekken. Er is in bijna elke markt wel een groep influencers te vinden die 10.000 mensen of meer op hun mailinglijst hebben staan. In sommige gevallen zelfs meer dan 50.000 mensen! Wow, wat een bereik. PS: Doe de influencer natuurlijk een ruimhartig voorstel over wat hij krijgt door voor jou ‘reclame’ te maken. Wees hierin niet te flauw. Besef dat affiliate marketing een snelle manier is om anderen te bereiken. Mits je het goed doet en elkaar wat gunt tenminste…

10. Dankbaarheid belangrijk maken

Eén van de belangrijkste en meest krachtige energieën van het Universum is dankbaarheid. De dankbaarheid voor hoe je leven nu is. Voor de dingen die je nu hebt. Serieus zijn over je dankbaarheid betekent dat je hier elke dag mee bezig bent. Bijvoorbeeld door de vragen te beantwoorden die je kunt vinden in deze blog.

Veel mensen krijgen niet het leven dat ze willen, omdat ze vanuit negatieve associaties werken. Met andere woorden: ze focussen zich zo op wat ze niet hebben dat het niet-hebben zich als vanzelf manifesteert.

Praktiseer positieve ontevredenheid. Dit is een concept van Clement Stone waarover hij schrijft in zijn boek ‘succes door een positieve instelling’. Hij geeft aan dat je best wel ontevreden kunt zijn over je huidige leven en dingen mag en kunt wensen voor jezelf. Daar is niks mis mee. Blijf echter wel werken vanuit de positiviteit en de mogelijkheden die je vanuit je huidige situatie hebt om dingen te verbeteren.

11. Programmeer je brein

Het is makkelijk om het niet te doen. Daarom is het iets dat veel mensen vaak vergeten te doen. Je brein is zo’n enorm krachtig iets. Train het en je zult het masteren. Vergeet het en het zal je worden ontnomen. Napoleon Hill noemt het in zijn klassieker Outwitting the devil zelfs een van de manieren van de duivel om mensen te laten ‘driften’ in hun leven. Doordat veel mensen zichzelf niet programmeren en aanleren dat ze zelf een enorm krachtig tool in handen hebben (hun mind), neemt het niet-ondersteunende denken het over. Hij zegt: ‘one of my cleverest devices for mind control is fear… the fear of poverty, criticism, ill health, loss of love, old age and death’. Hill noemt het in zijn boek waarschijnlijk dat 98% van de mensen onvoldoende voor zichzelf denkt om het ‘driften’, het meedobberen,  tegen te gaan. De overige 2% zijn volgens hem de denkers, de gebruikers van hun mind.

In deze context is het nog altijd vreemd dat het spreekwoord ‘eerst zien dan geloven’ zo in de westerse maatschappij verankert is. Want, eigenlijk is het precies omgekeerd: Eerst geloven dan zien. Oftewel als je brein iets gelooft en er 100% op vertrouwt dat die realiteit vormgegeven zal worden, dan zal je brein er alles aan doen om die realiteit die zich in je brein afspeelt vorm te geven. Vaak beseffen we als mens niet zo goed dat dit een hele belangrijke kwaliteit is om het leven te creëren dat we zo graag willen. Het punt is dit: Het is voor ons bewuste brein ontzettend uitdagend om te beseffen dat we onbewust moeten werken om bewuste resultaten te kunnen realiseren.

Oftewel: Ons brein werkt vanuit gedachten en beelden. Die gedachten en beelden creëren als vanzelf emoties. Dit zijn dus voor een belangrijk gedeelte onbewuste processen. En, die emoties zijn het die ons aanzetten tot een bepaalde actie: Hier wordt het dus zichtbaar wat we doen of wat we niet doen. Onze acties leiden vervolgens tot onze specifieke resultaten: Ze worden bewust en zichtbaar in de praktische wereld.

Veel mensen vinden het uitdagend om hun brein te programmeren. En, daar is natuurlijk zeker iets voor te zeggen. Maar, zoals Dr. Bruce Lipton het zo mooi zegt: ‘Het enige dat je in de weg staat, is om je brein niet te programmeren’. Wil je hier meer over weten? Over het programmeren van het brein? Bekijk dan zeker eens het boek ‘The Biology of belief’ van Dr. Bruce Lipton.

Wat voor nu in ieder geval essentieel is om helder te hebben is welke doelen voor jou belangrijk zijn. Welke targets je nastreeft. Of het nu bedrijfsmatig is of op andere gebieden. Heb helder wat je het liefste wil bereiken en neem dit mee in je ochtendroutines van visualisatie en manifestatie.

Houdt je overigens van lezen? Check hier dan eens deze 10 boeken die je zeker gelezen moet hebben (blog 10 boeken).

12. Help daar waar je kunt

Durf je eigen verhaal los te laten en mensen helpen centraal te stellen. Durf het een prominente mindset in je leven te maken dat je een gever bent. Doe andere mensen plezier. Ben eerlijk, ook als je iets niet weet. Geef directe antwoorden op vragen, praat er niet omheen, geef nooit anderen de schuld, ook al verdienen ze het wél.

Helpen waar je kunt betekent een belangrijk stuk van je ego loslaten. Voor jezelf staan, energie uitstralen waar anderen blij van worden. Geven wat binnen jouw mogelijkheden ligt zonder dat je jezelf uitblust. Succesvolle mensen richten zich op het verder helpen van anderen. Helpen anderen succesvol te zijn of succesvoller te worden. Het is geen abracadabra. Zodra je merkt dat anderen met jou willen zijn omdat jij bijzondere dingen doet, omdat jij door jouw zijn succesverhalen creëert, zul je merken dat dit meer mensen aantrekt. Begin gewoon met een persoon. Besef dat tevreden klanten niet voldoende is. Zet die extra stap, durf ervoor te gaan om ambassadeurs te maken. Durf je tijd in je klanten te steken. Soms zit er een vertraging op succes bij je klanten creëren. Omarm deze, durf achter je klant(en) te staan en ze te ondersteunen. Een succesvol bedrijf maakt jouw klant, niet jij als bedrijfseigenaar. Vergeet dit nooit. Overigens, bekijk ook eens deze blog. 

13. Wees de domste in je team

Zodra jij zelf de slimste bent in jouw ondernemersteam heb je een grote uitdaging. Dit gaat nogal eens ‘fout’ bij ZZP’ers. De grootste conditionering die veel ZZP’ers hebben is dat als het goed moet gebeuren dat ze het toch echt zelf willen en moeten doen. Hierdoor kiezen ondernemers er vaak voor om veel tijd te besteden aan allerlei randzaken die niet direct tot de kern behoren. Boekhouding, internet, websites. Al dat soort praktische zaken. Kom tot de kern van waar jij anderen helpt. Outsource de rest. Ook als je weinig geld hebt, kun je dit doen. Een virtual assistent heb je bijvoorbeeld al voor 1-2 uur per week. Als je de domste in je team wilt zijn, betekent dit natuurlijk anderen om jou heen verzamelen. Wees hierin slim. Durf voor kwaliteit te gaan van de mensen om je heen. Ik schreef hier eens deze e-mail over naar onze e-mail lijst. Omdat de mail zo herkenbaar was en er zoveel reacties kwamen van onze klanten wil ik hem je niet onthouden.

Beste…….

Doe je dat wel eens?
Je auto laten maken door een niet erkende monteur?

Als je wilt, kan ik je versnellingsbak er wel onderuit schroeven hoor
(seriously, heb ik eens gedaan toen ik 19 was om geld te besparen. Bleven alleen paar schroefjes over;)…)

Op de grond, in de koude winter
bij mijn oom in de schuur

samen met mijn zwager
zonder een brug om de auto op te zetten

aanprutsen was het
dagen en avonden werk
paar euro’s bespaard, vooral veel geleerd

Het punt is dit:
Voor onze auto gaan de meeste naar iemand die er verstand van heeft
Maar, doen we dat ook voor onze business?

Gaan we dan naar iemand die weet wat hij doet?
of gaan we eerder naar een prutser?

In het bouwen van rijkdom op alle vlakken heb je 4 niveaus
elk met hun eigen prijskaartje én hun eigen resultaat

Het eerste level is dat van de prutser
weet er helemaal niks vanaf (met alle respect)

is vaak wel goedkoop (duh, waarom zou je er anders voor kiezen?)
heeft GEEN verstand van wat jij nodig hebt

het 2e niveau is de novice
die is in opleiding

Is lerende
Heeft vaak de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt

zelfstandig werken en ideeën uitvoeren is er zéker niet bij
het grote plaatje ontbreekt

Het 3 niveau is dat van een coach
die weet vanuit de theorie hoe het hoort

Mist echter de ervaring van de uitvoering
heeft het zelf nog niet gedaan

De coach is vaak praten vanaf de zijlijn
en, dat is nu eenmaal makkelijk

Het bovenste (beste én meestal duurste niveau) is dat van een mentor
Die persoon heeft gerealiseerd wat jij wilt realiseren.

Je kunt die persoon modelleren
omdat die persoon VANUIT ERVARING weet wat wel en niet werkt

en vooral, weet wat voor emoties erbij komen kijken
want, de strategieën zijn voor iedereen gelijk

de emotie is waar we mee te maken hebben
de executie van je dromen en doelen

waarom je iets ‘wel’ zou doen
en waarom je iets ‘niet’ doet

je emotionele ‘waarom’ is waarop rijkdom gebouwd wordt

een mentor is zijn gewicht in goud waard
een prutser kost je veel meer dan geld alleen

Durf jij voor die kwaliteit te gaan? Durf je die centraal te stellen? Het mooiste voorbeeld hier dat mij altijd aan het denken zet, is Henry Ford. Hij had een telefoon in zijn kantoor waarop hij allerlei mensen te pakken kon krijgen. Hij had een systeem gecreëerd waarin hij zelf niet meer de belangrijkste schakel was. Hij werd hier zelfs over uitgelachen, omdat men twijfelde aan de capaciteiten van Ford zelf.

De moraal van dit punt? Omzet en impact verdubbelen doe je niet alleen. Je doet het samen met je team. Hoe klein je ook bent. Zorg dat het staat, dat je met goede mensen samenwerkt. En heel eerlijk: ik bén niet meer de slimste in ons team. Juist dat zorgt ervoor dat er zelfstandige mensen zelfstandige beslissingen nemen vanuit de kracht om jou als ondernemer te ondersteunen met het bereiken van jouw impact. Geweldig toch?

14. Leer harder aan jezelf te werken dan in je bedrijf of baan

Dit is iets dat ons niet wordt aangeleerd op school: werken aan onszelf. We zijn gefocust op wat we willen hebben of wat we allemaal nog moeten doen. Vergeten vaak de belangrijke zijns-vragen. Durf dat maar eens te doen: harder aan jezelf te werken dan aan je baan of in je bedrijf. Het is en blijft een uitdaging. Soms gewoon moeilijk om hier tijd voor te maken en jezelf te ‘dwingen’ om aan jezelf te werken. Geen probleem is pas echt een probleem in dit geval. Wat je doet door aan jezelf te werken, is te werken aan je eigen psychologie. Het zeil op je zeilboot zeg maar. Je leert het beter te gebruiken en sneller vooruit te komen in die dingen die voor jou belangrijk zijn. Werken aan jezelf is ronduit confronterend en ik heb zelf ook nog altijd de neiging om erbij weg te blijven. En toch… de grootste beloning ligt op een ieder van ons te wachten op die momenten dat we die laag dieper gaan. Dat we er zoals Mirna het altijd zo mooi noemt: ‘doorheen zakken’. Jim Rohn zei: If you work hard on your job you will make a living. If you work hard on yourself you can make a fortune’.  Nog altijd voel ik de diepte van deze woorden. Ze blijven mij inspireren, ondanks dat Jim Rohn al jaren geleden is overleden. 

Je kunt dit proces dus voor jezelf ook omdraaien in de context van deze blog: wat wil je hebben? Wat wil je hiervoor doen en – vooral – wie dien je als persoon hiervoor te zijn zodat je kunt doen en hebben?

Het zijns-stuk is bij elke succesvolle ondernemer de kern van succes. Simpelweg omdat beslissingen die je vooruit helpen genomen worden vanuit een bepaalde staat van zijn. De beslissingen die je gebracht hebben tot waar je nu bent uit het verleden zijn óók genomen vanuit een bepaald zijns-niveau. Alle verandering vindt altijd eerst daar, diep in die persoonlijke schatkamer, plaats.

15. Wees geen ‘lone wolf’

In de natuur zijn ze er: eenzame wolven die solitair leven. In de business zijn ze er vaak ook: mensen die zelf alles beter weten. Die alles zelf willen doen. Die vanuit gelijk halen hun leven willen leven. En ik heb het recht om dit te zeggen, simpelweg omdat ik zo’n lone wolf was in het eerste jaar van mijn ondernemerschap. Ik had 8.000 Euro omzet met 5.000 Euro kosten. Niet echt bepaald een succes dus. Mirna was er klaar mee en zette mij aan het werk om los te komen van het alles zelf doen en vooral alles zelf beter te weten: Ik zette mezelf open om gecoacht te worden. Om geholpen te worden.

Vanuit daar ging het snel en wist ik met mijn anders zijn mijn eerste 100.000 Euro omzet te creëren.

De moraal van het verhaal? Zoek hulp als je je omzet en impact serieus wilt vergroten. Het gaat gewoon sneller dan wanneer je alles als een ‘lone wolf’ gaat uitzoeken. Er zijn gewoon mensen die al hebben bereikt wat jij wilt bereiken. Leer van hen, stel jezelf open. Laat het gelijk willen hebben los. Kiezen voor succes betekent altijd kiezen voor het mooiste avontuur dat je kunt aangaan: het creëren van rijkdom op alle vlakken vanuit hart en ziel.

Ik ben benieuwd welke stappen jij vandaag nog gaat zetten om jouw impact te vergroten. Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder.

Ben je nieuwsgierig hoe Mirna en ik jou nog verder kunnen helpen met het creëren van rijkdom op alle vlakken?

Beluister dan zeker eens onze podcast.

Of wellicht houd je meer van lezen? Het blogsegment vind je hier.

Is lezen écht je passie? Hier vind je 3 E-books waarmee je direct aan de slag kunt gaan.

Wil je eens persoonlijk met ons kennismaken?

Dan nodig ik je van harte uit om eens naar Business & Meaning toe te komen. Tijdens dit weekend helpen we je met het creëren van rijkdom op alle vlakken.

Meer informatie over het weekend kun je hier vinden. Tevens kun je je hier aanmelden.

Met liefde,

Bas

P.S.: Just love to help you.

0 0 stem
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x
()
x
Scroll naar top

become unstoppable!