Ondernemen met gevoel als HSP’er

Hooggevoelige ondernemers worstelen vaak met hun zichtbaarheid of beter gezegd het gebrek hieraan. Dit komt doordat ze hun ware gevoel niet zo heel goed durven te delen. Ondernemen vanuit gevoel kan zo’n krachtige manier zijn om mensen te bereiken.
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

Hooggevoelige ondernemers worstelen vaak met hun zichtbaarheid of beter gezegd het gebrek hieraan. Dit komt ook vaak doordat ze hun ware gevoel, dat zij hebben omtrent het verbeteren van de wereld en de impact die zij willen maken in de wereld, niet zo heel goed durven te delen. En al zeker niet bij de communicatie naar hun (toekomstige) klanten. In deze blog meer hierover en waarom ondernemen vanuit gevoel zo’n krachtige manier kan zijn om mensen te bereiken.

Mensen willen (stiekem) veel meer dan enkel consumeren

Dat ons economische systeem aan het veranderen is, staat als een paal boven water. Steeds meer zien we de signalen in onze economie dat dat zo is. Ook bij onze cursisten in ons topprogramma zien we dat steeds terug. De bottom line: consumenten willen méér dan slechts consumeren (en dus indirect afbreken). Ze willen een positieve impact maken.

Hooggevoelige mensen hebben van nature veel sterker de behoefte om vanuit voldoening en zingeving te werken. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor hun privéleven maar ook voor andere facetten, zoals het ondernemerschap. Mirna en ik zien voor (startende) hooggevoelige ondernemers dan ook een bijzondere sterke rol weggelegd in de zingevingseconomie, waarin geld veel meer het bijproduct is van succes in plaats van een eerste prioriteit waar heel de fundatie van het bedrijf op gebouwd is. Vorige week beschreven we dit fenomeen al in de blog Top ondernemer: Succesvol ondernemen als HSP’er.

Maar wat zijn dan precies de veranderingen die we kunnen constateren in ons ‘consumptiesysteem’? Één van de dingen die je zou kunnen herkennen, is bijvoorbeeld het beeld en het gevoel dat niet alleen leeft bij ons, maar ook bij veel meer mensen in onze maatschappij over de grote coöperaties die steeds meer macht naar zich toe lijken te trekken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de grote farmaceuten, oliereuzen, en dergelijke. Stuk voor stuk voeren ze (met succes) krachtige lobby’s en bepalen voor een groot deel hoe onze wereld eruitziet. Maar ook op een veel kleiner niveau zien we het gebeuren, bijvoorbeeld bij supermarkten, banken, etc.

Je merkt en hoort vaak al om je heen dat mensen de aansluiting missen met de bedrijven waarmee ze zaken doen. Het ontbreekt aan verbinding, is de kern van dit betoog. Mensen voelen zich niet begrepen en vaak gemangeld wanneer het op zaken doen aankomt. Ze voelen zich gevangen tussen (morele) dilemma’s. Waar het in de kern om gaat, is dat mensen weer een verbinding willen voelen wanneer zij een dienst afnemen, ze willen weer begrepen worden. En dat is nu precies waarin hooggevoelige ondernemers het verschil kunnen maken door te ondernemen vanuit gevoel. Vanuit het gevoel, mét verbinding met ‘de klant’, de wereld én het grotere geheel.

Ondernemen vanuit de kern

Het gaat er niet om wat je denkt te weten, maar om hetgeen je weet te voelen. Met andere woorden, veelal maken ondernemers de fout om hun diensten en producten te baseren op allerlei aannames. Zo nemen ze bijvoorbeeld aan dat hun doelgroep bestaat uit een x samenstelling, zonder dat ze werkelijk hebben onderzocht of deze groep ook daadwerkelijk voldoet aan de kenmerken van hun IK (Ideale Klant) . Zo kan het dus gebeuren dat je precies de mensen aantrekt die alle energie bij je wegtrekken. Daarom is een goede hoofd-hartverbinding essentieel om te kijken wat en waarmee je nu precies IMPACT wilt maken in deze wereld. Wij dagen onze cursisten dan ook altijd uit om hun zielenmissie goed te onderzoeken en te definiëren. Om zo te gaan ondernemen vanuit de kern. Dit ondernemen vanuit de kern is gebaseerd op het 9 stappen schema zoals we dat onze cursisten leren in Top Ondernemer. Deze stappen geven houvast om vanuit de kern te ondernemen (en te leven!) en tegelijkertijd je energie daar in te zetten waar dat deze de grootste impact maakt.

Verwerk je zielenmissie(gevoel) in je marketing story

Marketing is een essentieel onderdeel van je business. En toch.. we zien meer en meer ondernemers die ‘marketing’ uitdagend en lastig vinden. Zeker als hier de negatieve associaties van verkoop bijkomt. Dit biedt aan de ene kant een uitdaging en aan de andere kant een grote kans. Ik denk dat marketing niks meer en niks minder is dan educatie. De educatie van die mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en de producten/diensten die je aanbiedt. En hierin kun je prima je zielenmissie en je gevoel stoppen. Door je marketing slim en effectief toe te passen, word je vanzelf zichtbaarder en unieker (authentieker). En daardoor ook relevanter. Maar je komt zelf ook veel dichter bij je IK (ideale klant) te staan. Waardoor je in staat bent om ze beter te begrijpen, in verbinding te komen en verder te helpen. En dat is nu precies wat ze zoeken en wat ze in jou als ondernemer zullen waarderen. Bovendien zal deze aanpak jou uniek maken.

Daarom is het belangrijk om als hooggevoelige ondernemer tegelijkertijd te werken aan je persoonlijke rijkdom, zakelijke rijkdom en financiële rijkdom om zo je leven privé als zakelijk in balans te brengen.

Onderneem jij al vanuit de kern?

In het Succes In Balans weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. We hebben het zowel over persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.

Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

Onderneem jij al vanuit de kern?

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt

0 0 stemmen
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over ons

hooggevoelig ondernemen - De hooggevoelige ondernemer

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Download en bekijk gratis:

  1. Case Study – Hoe familie- en zakenleven te combineren
  2. 25 Business Tips
  3. 12 Sleutels voor Succes in Balans

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x

become unstoppable!