De 7 redenen waarom de meeste (hsp) ondernemers het geen 2 jaar volhouden

Ondernemen in combinatie met hooggevoeligheid. Op het eerste gezicht een wat vreemde combinatie. 7 Redenen waarom het fout kan gaan.

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=z4p6Re0a1lA” align=”center”][vc_column_text]

Ondernemen in combinatie met hooggevoeligheid. Op het eerste gezicht een wat vreemde combinatie. Zeker als je bedenkt dat er heel veel dingen zijn die hooggevoelige ondernemers kunnen tegenhouden. In deze blog geef ik je graag 7 redenen uit de praktijk waarom veel hooggevoelige ondernemers het nog geen 2 jaar volhouden.

1. Overprikkeling:

Het zal je wellicht niet verbazen maar overprikkeling is de aller aller allerbelangrijkste reden waarom veel hooggevoelige mensen het niet lang volhouden. Ze zijn simpelweg zo overprikkeld dat ze stoppen met functioneren. Ik heb dit zelf 2 keer meegemaakt tijdens mijn burn-out. Overprikkeling kan letterlijk je bedrijf stilleggen. Juist daarom belangrijk om dit te voorkomen door bijvoorbeeld elke dag 2 uur hersenvrij in te plannen, de natuur in te gaan of te mediteren (allemaal is natuurlijk helemaal gaaf ;-).

2. De juiste dingen op het verkeerde moment:

Het gaat er uiteindelijk om de juiste dingen op het juiste moment te doen. Veel hooggevoelige ondernemers doen wel de goede dingen maar net op het verkeerde moment. Dit zorgt ervoor dat je uiteindelijk wel met de juiste dingen bezig bent maar op het verkeerde moment en dus zonder resultaat blijft. Dit kan het moraal heel erg tegen gaan staan en kan je opbranden. Zeker wanneer je wel heel erg “druk” bent maar nog altijd geen resultaten bereikt die je wel zo graag wilt. Om dit te voorkomen hebben Mirna en ik voor onze cursisten een stappenplan ontwikkeld dat makkelijk te implementeren is én waarin je altijd de juiste dingen doet op het juiste moment. Wel zo handig ;-).

3. Gebrek aan focus:

Er zijn heel veel zijpaden als hooggevoelig persoon. En dus zeker als hooggevoelige ondernemer. Gebrek aan focus is een van die dingen die je met het moderne internettijdperk heel snel kunt krijgen. Vandaar juist ook dat het internet vóór je kan werken of tegen je. Je focus terugkrijgen is voor iedereen een prioriteit maar werkt ook voor iedereen anders. Voor mij werkt een goed timemanagement bijvoorbeeld heel erg goed. Deze blog schrijf ik in een lokaal cafeetje waar geen internet is en ik dus ook niet in de verleiding kom om even snel op het internet te surfen.

4. Gebrek aan heldere doelstelling:

Een onderneming zonder doelstellingen is als een TomTom zonder eindbestemming. Heldere doelen zijn essentieel voor een goed functionerend bedrijf. De meeste ondernemers vergeten naar verloop van tijd simpelweg waarom ze ook alweer ondernemer zijn geworden. Alsnog heldere doelstellingen introduceren, is een van de snelste manieren om je energie weer terug te laten keren. Zeker ook in relatie met het vorige punt (focus). Overigens heb je hier ook onderverdelingen in heldere duidelijke doelstellingen in meerdere gebieden van je leven. In onze visie is jouw bedrijf dienend aan jouw leven. Met alle consequenties voor de doelstellingen die hieraan zijn gekoppeld. Niet helder wat ik hiermee bedoel? Check dan even het kopje “eerst je leven, dan je bedrijf” in deze blog (Help! Ik wil een bedrijf starten, maar ik ben hoogsensitief).

5. Bedrijf als hobby zien:

In het vorige punt heb ik het gehad over het belang van heldere doelstellingen. Je bedrijf als hobby zien in plaats van een écht bedrijf is hiermee nauw verweven. Het is belangrijk om als ondernemer te definiëren of je een bedrijf of een hobby hebt. Bij een hobby KOST je bedrijf geld, bij een bedrijf LEVERT het geld op. Of je een hobby of een bedrijf wilt, heeft consequenties voor de bedrijfsvoering maar zeker en bovenal voor de manier waarop je hiernaar kijkt. Het uitgangspunt is immers totaal anders in de aanpak.

6. Werken IN hun bedrijf in plaats van AAN:

Napoleon Hill zegt hierover: “Knowlegde will not attract money, unless it is organized and intelligently directed through practical plans of action”. Kennis op zich levert geen geld op. Veel hooggevoelige ondernemers blijven maar doorwerken IN hun bedrijf en vergeten als het ware om er los van te komen en eens met een helikopterview te kijken naar wat ze eigenlijk aan het doen zijn. Anders gezegd: Nog beter worden IN hun bedrijf is een nieuwe comfortzone geworden (die veel geld kost en waar geen nieuwe klanten worden aangetrokken). Om écht succesvol te zijn en een bedrijf te voeren over langere tijd is het absoluut nodig om te werken AAN je bedrijf (bijvoorbeeld marketing, sales, nieuwe klanten e.d.). Door te werken AAN je bedrijf ga je overigens ook van hobby naar bedrijf, mocht je daar behoefte aan hebben ;-).

7. Beperkt financieel inzicht:

Veel hooggevoelige ondernemers vinden de financiën maar een lastig onderwerp. Met als gevolg dat ze vaak weinig financiële kennis hebben voor wat betreft het financiële stuk. Dit heeft dan weer tot gevolg dat er soms in cirkeltjes rondgedraaid wordt. Werk, investeren, te weinig over om goed van te leven, werken, investeren en de cirkel is rond. Om een next level te creëren in je bedrijf is het belangrijk dat je óók financieel gezien met een gezond oog naar je bedrijf blijft kijken. De financiën zijn simpelweg zo’n belangrijk onderdeel van ons moderne leven (en dus ook van je bedrijf!) dat je dit niet kunt negeren. Vroeg of laat krijg je hiervoor de deksel hoe dan ook op je neus…

Welke van deze 7 redenen vind jij de meest uitdagende?

 

Wil je meer weten over het bereiken van rijkdom op alle vlakken en het opzetten van een succesbedrijf? Kom dan eens vrijblijvend langs in het Succes In Balans weekend.

In het Succes In Balans weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. We hebben het zowel over persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.

Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

 

Welke van deze 7 redenen vind jij de meest uitdagende?

Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder….

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_widget_sidebar sidebar_id=”sidebar-1″][/vc_column][/vc_row]

Delen is wat wij doen. jij ook? Bedankt!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

become unstoppable!