Online programma’s die mislukken: 7 oorzaken + oplossingen

online programma's
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

Online programma’s. De laatste paar jaren hebben ze enorm aan populariteit gewonnen. Met name in het afgelopen jaar – natuurlijk onder invloed van de Corona maatregelen – zijn ze momenteel niet weg te denken uit onze maatschappij. Dit type cursussen heeft echter ook een donker randje. Het randje van alleen maar geld willen verdienen. Van snel geld willen verdienen zonder je klanten echt verder te helpen. Op de lange termijn is dat desastreus voor je business.

’Zaken doen’ is wat ons betreft iets dat we vooral van mens tot mens doen en waarin vertrouwen centraal staat. Als klant wil je toch niet het gevoel hebben dat de ondernemer alleen aan zijn eigen belangen denkt? Je wil toch zeker weten dat hij of zij er juist is voor jouw belangen? Dit principe is denk ik een heel belangrijk onderdeel van welk business succes dan ook en als dat goed zit, wordt het een kwestie van samen groeien. Hoe mooi is dat? Gelukkig hebben verreweg de meeste ondernemers  het beste met hun klanten voor. Na alle gesprekken en interventies met ondernemers die ik tot nu toe heb mogen begeleiden, durf ik daar mijn hand wel voor in het vuur te steken.

Het beste met je klanten voor hebben, ook online!

Ook bij het slagen van een online programma is het belangrijk om het belang van de klant voor ogen te houden, want een online programma maak je niet voor jezelf. Je maakt het voor je klanten, juist om hen vooruit te helpen.

In deze blog meer over online programma’s en de 7 redenen waarom de meeste online programma’s falen. Falen in twee opzichten: 1) Omdat ze de klant niet verder helpen en 2) omdat het voor ondernemers helaas vaak geen goed verdienmodel is. Bij elk van de 7 redenen zal ik je ook helpen om dit ‘lek’ in je online business strategie op te lossen.

Al met al is het een diepgaand artikel geworden waarmee we veel van elkaar kunnen leren. Ik zou het daarom heel erg op prijs stellen als je onderaan een reactie wilt achterlaten. Dan weet ik of deze informatie voor jou waardevol is en vooral waar jij tegenaan loopt. Daarover kan ik dan vervolgens weer gaan schrijven om je daarmee ook weer verder te helpen.

Het potentieel van online programma’s is gigantisch

Eerst nog even wat over die online programma’s. Het potentieel is echt gigantisch. De markt voor zelfontwikkeling groeit als nooit tevoren en steeds meer experts weten de weg naar het internet te vinden. Dat is hoopgevend en deze ontwikkeling gaat in sommige gevallen zelfs al ten koste van de traditionele manieren van educatie. Dit biedt voor ondernemers mooie kansen richting een meer digitale toekomst. Een toekomst waarin het digitaal overdragen van kennis wel écht een must wordt om als business te overleven. Mensen zijn diensten nu eenmaal anders gaan ‘consumeren’. Een (goed!) online programma van (een deel van) je kennis kan echt een hele mooie toevoeging zijn.

Tegelijkertijd moeten we dus waken voor de kwaliteit en de belangen van je klanten. Ga niet zomaar een online programma maken waarbij je je klanten uit het oog te verliest. Er moet echt wel een goede reden zijn waarom je een online programma wilt maken – en dan bedoel ik niet ‘geld verdienen‘. Die reden is gewoon te plat en het werkt eenvoudigweg niet meer in deze tijd.

Ok, hier komen ze. De 7 redenen waarom online programma’s niet werken met daarbij de oplossingen om het wel te laten werken.

Reden #1: Het online programma is niet gemaakt voor klanten

Dit is dus de basis en ik moet eerlijk zeggen, dat ik hier ook meerdere malen ben ingetrapt. Het principe werkt zo. Je bedenkt een nieuw product zonder het te raadplegen bij de mensen voor wie je het product maakt: de klanten. Vervolgens denk je vanuit jouw eigen gezichtspunt hoe het product eruit moet komen te zien en welk doel het moet dienen. Je gaat ervan uit dat je wel weet wat je klanten nodig hebben, zonder het daadwerkelijk te verifiëren of het wel juist is wat je hebt bedacht.

Dit is exact wat ik een jaar geleden deed met onze, toen nieuwe, Succes in Balans Community: gewoon online gooien zonder te vragen. Daar heb ik echt veel van geleerd. Zeker omdat het aantal inschrijvingen in de eerste maanden tegenviel. Het bleek dat ik iets had gemaakt voor mezelf, niet voor mijn klanten. Een groot leermoment.

Oplossing: Stel je digitale product in de ontwikkelfase voor aan jouw klanten

Ik heb een selectief groepje van mijn meest dierbare klanten. Met hen heb ik afgesproken dat ik hen altijd om feedback mag vragen op het moment dat ik iets nieuws bedenk. Ik heb hen gevraagd om echt eerlijk te zijn als ik met een idee kom. Ongezouten feedback zeg maar.

Maak je online product voor je klanten en samen met je klanten. Stap er zelf helemaal uit. Koppel je ook los van je emoties voor je product. Gewoon echt helemaal loskomen en uitzoomen. Als het ware een helicopterview aannemen en anderen laten meedenken in de ontwikkelfase. Niet als het al klaar is, want dan heb je alleen maar dubbel werk.

Reden #2: Het product geeft geen groepsgevoel

Zeker in de huidige tijd is het ‘voor’ of ‘tegen’. We willen denk ik meer dan ooit ergens bijhoren. Bij een groep gelijkgestemden. Een online training waarbij je dan zelf moet inloggen en moet staren naar een scherm, dat is het gewoon niet. Dat werkte misschien 8 jaar geleden, maar nu niet meer. Dan mis je de essentie van een belangrijke maatschappelijke ontwikkeling: groepsgevoel.

Groepsgevoel is zo ontzettend belangrijk en die ervaring wil je zeker voor je klanten creëren. Allereerst wil je je product in een online leeromgeving hebben die gebruiksvriendelijk is en waar je een community kunt inbouwen. Dat is iets anders dan zomaar een aantal video’s op je website zetten en dit je online training noemen. Zelf werken wij met deze – hele fijne – software van The Huddle. Hierin heb je zowel de mogelijkheid om zowel online programma’s als een online community aan te bieden. Voor de online community is echt belangrijk. Er is zelfs een E-book over hoe je je community opbouwt.

Oplossing: Ga op zoek naar jouw bedrijfs-DNA

Wat is nu het DNA van jouw bedrijf? Uit welke elementen is het opgebouwd? Jouw bedrijfs-DNA is wat jou als bedrijf anders maakt dan alle anderen. Voor ons was het dan ook heel fijn om laatst van een klant te horen “dat ze het zo fijn vond om weer in de HGO family energie te zijn“. Dat soort dingen horen we heel graag, juist omdat we het belangrijk vinden om een ondersteunende omgeving te bieden aan gelijkgestemden. Om samen groei te faciliteren. Van elkaar leren is net zo krachtig als zelfstandig leren, als je het mij vraagt.

Het DNA van je bedrijf kun je wat mij betreft zowel aan de oppervlakte als wat meer in de kern vinden. Soms zie je het aan de reacties op de sociale media. Of bijvoorbeeld in de e-mails die je krijgt. Als je nog geen interactie hebt via e-mail en sociale media, dan zul je het dieper moeten zoeken. In jezelf dan wel te verstaan. In jouw missie, jouw ‘waarom’. Waarom doe je wat je doet? Waarom heb je überhaupt een bedrijf? Welke maatschappelijke richting wil je op met jouw bedrijf? Welke trends zie je die jou kunnen helpen om als leider jouw positie in te nemen en anderen hierin mee te nemen?

Reden #3: De drempel om in te stappen is te hoog

Stel je voor dat je een fantastisch programma hebt en dat je er 3.000 Euro voor vraagt. Wanneer mensen de waarde van het programma niet zien, dan is de kans groot dat de potentiële klanten jouw online programma gewoon links laten liggen.

Oplossing: De ‘trial’ periode

Geef iemand de laagst mogelijke drempel om het product zelf uit te proberen. Durf voor je waardevolle product te gaan staan EN bied aan om het voor een bepaalde periode uit te proberen tegen nagenoeg geen kosten. Dit noemen we de trial-periode. Op het moment dat je zo’n proefperiode aanbiedt, ontstaat er een band met de potentiële klant. Je levert dan dus wél content, maar je brengt nog niks in rekening. Dat gebeurt dan pas ná de proefperiode die jij zelf kunt bepalen.

Zelf werken wij met een proefperiode van 14 dagen op onze Succes in Balans Community. Je kunt natuurlijk ook werken met 7 dagen of bijvoorbeeld een hele maand. Dat stel je gewoon zelf in bij jouw betalingsverwerker. Op die manier gaat alles vervolgens automatisch en hoef je niet handmatig achter je abonnees aan te gaan. Wel zo handig.

Reden #4: Het bereik is simpelweg te klein

Dit klinkt een beetje lullig, maar het is wel van essentieel belang. Als je dan eenmaal een online programma hebt staan mét een proefperiode, dan is het tijd om mensen daarmee kennis te laten maken. Hoe ga je dat aanpakken? Lukraak wat posten op sociale media? Dat is altijd nog beter dan niks, maar in de meeste gevallen zul je daar niet persé een succesvolle online beweging mee op gang krijgen. Tenzij je een échte influencer bent natuurlijk. De manier maakt niet zoveel uit, als je er maar voor zorgt dat je bereik groot genoeg is om klanten enthousiast te maken voor jouw product.

Oplossing: Bouw je lijst op en werk met een sociaal media plan

Heb je een waardevolle E-mail lijst? Een lijst met contacten die jij verder kunt helpen met jouw content? Grote kans dat jij deze blog leest omdat je vanuit onze e-mail lijst hebt doorgeklikt. Zo niet, dan lees je hem waarschijnlijk vanuit een post op sociale media of heb je gezocht op een bepaald key word op Google.

De oplossing voor een ‘bereik’-probleem is meestal genoeg tijd en energie steken in het opbouwen van een groep volgers. Zowel via e-mail als sociale media. Een persoon die je niet bereikt, die kan immers nooit klant bij je worden, hoe geweldig je aanbod ook moge zijn.

Over het opbouwen van je waardevolle mailinglijst zijn heel veel ‘lessen’ te vinden in onze community. Mocht je nog geen member van onze community zijn, dan kun je ook altijd nog een aantal blogs lezen die we eerder over dit onderwerp hebben geschreven. Hierbij een aantal suggesties:

1) The money is in the List: Wat dit betekent en hoe je een mailinglijst opbouwt.
2) Een mailinglijst is de basis voor een goedlopende business. 7 tips om een mailinglijst snel te laten groeien.
3) Krijg meer bereik & impact met een mailing lijst.

Reden #5: Het ‘LIVE’ component ontbreekt

Alleen online content is niet genoeg, als je het mij vraagt. Er moet ook echt een ‘LIVE‘ component aanwezig zijn waarin je connectie kunt opbouwen met je klanten. Anders is het hetzelfde als dat je naar de Kamer van Koophandel gaat, je inschrijft als bedrijf en vervolgens automatisch verwacht dat de klanten je op de terugweg naar huis massaal zullen bellen. It is not going to happen. De telefoon blijft natuurlijk helemaal stil. Hetzelfde geldt voor je online programma. Alleen de online lessen leveren, is gewoon niet voldoende. Het is belangrijk dat je in staat bent om mensen te motiveren om daadwerkelijk in het programma in te loggen en de opdrachten te gaan doen. Hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk draait het maar om één vraag: hoe krijg je jouw klanten zover dat het programma hem of haar daadwerkelijk gaat helpen?

Oplossing: Bouw een uitgebreide agenda in met ‘LIVE’ opvolging

Hier zijn natuurlijk legio manieren voor. Het belangrijkste is, dat jij de manier vindt die bij jou past. Zelf werken wij op dinsdagen met een LIVE Q&A waarin mensen hun vragen in een ZOOM sessie aan ons kunnen voorleggen. Daarnaast geven we elke maand een LIVE dag waarin we een specifiek thema behandelen. Elke keer pakken we zo een relevant thema dat wordt aangedragen door de leden uit de community zelf.

Het is belangrijk dat de thema’s die je ‘LIVE’ gaat behandelen relevant zijn voor je doelgroep. Dit kun je dus ook weer checken met de leden in jouw community of de deelnemers in je online programma’s. Mocht je die nog niet hebben, dan is het weer eventjes een stap terug en in overleg gaan met je huidige klanten. Vraag hen om feedback over wat voor relevante ‘live‘ info zij in jouw online setting zouden willen terugzien.

Reden #6: Er wordt teveel ingezet op eenmalige verkopen

Eenmalige verkopen zijn goed, terugkerende verkopen zijn natuurlijk nog veel beter. Juist het laatste kun je prima realiseren als je werkt met een lidmaatschapsmodel. Als je werkt met zo’n model is het essentieel dat er voortdurend nieuwe content wordt bijgemaakt. Dat is niet het geval bij een programma dat je eenmalig verkoopt. Hierdoor blijft het voor jou als ondernemer bij een eenmalige transactie en is het dus maar zeer de vraag of de klant ermee geholpen is. Denk dus goed na voor jezelf of je wilt inzetten op eenmalige verkoop of dat je je juist wilt richten op terugkerende klanten. Eenmalige verkopen kosten vaak veel moeite en zorgen er slechts eenmalig voor dat je je klanten verder helpt. Terwijl het abonnementsmodel je helpt om een echte band op te bouwen en stap voor stap je klanten verder te helpen.

Oplossing: Het abonnementsmodel omarmen

In sommige branches kan dit, in andere niet. Toch zou ik je – zeker als je in een branche zit waarbij je denkt dat er echt alleen eenmalige verkopen mogelijk zijn – wel willen uitnodigen om dit te onderzoeken. Onderzoek het, kijk of het wellicht anders of beter kan. Kom je tot de conclusie dat er voor jou en jouw branche echt alleen maar eenmalige verkopen mogelijk zijn? Wie weet kun je daar dan bepaalde informatie meeleveren in je digitale product. Al dan niet via een eenmalig of terugkerend verdienmodel.

Heb je nog geen digitale provider die je betalingen kan verwerken? Check dan eens dit E-book hierover. Daarin staat meer info over hoe je zo’n abonnementsmodel kunt opzetten en hoe je er handig mee kunt werken.

Het is vaak wel ‘even’ strategisch gaan voelen en bekijken, want het omarmen van zo’n abonnementsmodel zorgt er vaak op de korte termijn voor dat de eenmalige sales wegvallen en er dus soms een liquiditeitsuitdaging kan ontstaan. Het grote voordeel komt echter wel weer terug op de lange termijn in terugkerende maandelijkse omzet, mits je het goed aanpakt. Er is veel te zeggen over het abonnementsmodel. Mocht je hier meer over willen weten, check dan zeker even deze uitgebreide blog die ik er recentelijk over heb geschreven.

Reden #7: Informatie wordt in één keer uitgestort

Vaak willen we ons focussen op de grote successen voor onze klanten. Dat is een nobel streven. Dat doe ik ook het liefste. Toch kleeft er een belangrijk nadeel aan: soms gaat het te snel en kunnen mensen het niet volgen.

Uit onderzoek blijkt dat een 4% verbetering voor mensen de meeste toegevoegde waarde heeft. Stap voor stap dus. Dat is een hele praktische en pragmatische aanpak. Vaak zijn online programma’s zo opgezet, dat alle content ineens beschikbaar komt en dan moeten mensen zelf maar uitzoeken wat ze nodig hebben. Mensen worden dan dus losgelaten in een overvloed aan content. Dat deden wij vorig jaar ook. Er stonden letterlijk meer dan 100 videolessen klaar die stuk voor stuk zeer waardevol zijn. Alleen de 4%-benadering ontbrak.

Oplossing: Lever de lessen in kleine hapklare brokjes

Bedenk bij alles wat je doet hoe het er in kleine stapjes uit zou zien als je het opdeelt. Telkens in stapjes met 4% vooruit. Laat mij een voorbeeldje noemen uit onze community hoe wij dit hebben opgelost. Wij werken nu met een 12-weken-programma Succes in Balans. Zodra iemand zich bij ons aanmeldt voor de 14 dagen proefperiode, sturen we direct het 12-weken-programma door. Elke week komt er een brokje informatie vrij. Mensen kunnen dan elke week een klein stapje maken om die 4% verbetering te bereiken en concrete resultaten te boeken.

Werk je dus met een community of een online programma? Zorg er dan voor dat je iemand aan de hand meeneemt zodra de proefperiode is gestart. Dat is belangrijk. Help iemand telkens 4% vooruit en kies er dus bewust voor om je kennis op te delen in kleine brokjes. Hiervoor kun je, als je dat wilt, een x-aantal weken programma ontwikkelen. Op die manier maak je het makkelijker voor je klanten om met jou mee te gaan op reis. Hopelijk een hele mooie reis waarin je klant onder jouw bezielende begeleiding heel veel mag groeien .

Hulp nodig om jouw online programma te lanceren?

Ok, dit zijn de 7 redenen waarom de meeste online programma’s niet zo lekker lopen. Hopelijk vind je het een interessant artikel en helpt het je verder om met jouw eigen online programma’s aan de slag te gaan. Zou je wel wat meer ondersteuning willen hebben om jouw business verder te laten groeien? Kom dan eens kennismaken met de Succes in Balans Business Community. Je vindt er inspirerende lessen, Q&A ondersteuning, connectie met gelijkgestemde ondernemers, wekelijkse opdrachten en nog veel meer. Zoals gezegd kun je hier 14 dagen geheel kosteloos mee kennismaken. Daarna rekenen we € 100,- per maand. Mocht dit je aanspreken, klik dan op de link hieronder en meld je aan. Je kunt dan direct starten om jouw Succes in Balans verder vorm te geven.

Meer informatie over de Succes in Balans Community kun je hier vinden.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Liefs,
Bas

0 0 stemmen
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over ons

De hooggevoelige ondernemer

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Download en bekijk gratis:

  1. Case Study – Hoe familie- en zakenleven te combineren
  2. 25 Business Tips
  3. 12 Sleutels voor Succes in Balans

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x
()
x
Scroll to Top

become unstoppable!