Is hooggevoeligheid een goede of een slechte karaktereigenschap als het aankomt op ondernemen? We zien veel hooggevoelige ondernemers die hun hooggevoeligheid lastig vinden in hun bedrijf. En uiteraard is het een uitdaging, maar op de juiste manier gebruikt, kan het je zoveel brengen in je ondernemerschap. Ook in het opzetten van je business. In deze blog meer hierover.
Informatie dieper verwerken, een groot voordeel!
Een onderdeel van de karaktereigenschap hooggevoeligheid is het dieper verwerken van informatie. Dit heeft voor- en nadelen. Laat ik eerst het grootste nadeel noemen: Overprikkeling. Als je hier tips voor wilt, bekijk dan even deze losse blog.
Het grote voordeel van informatie dieper verwerken, is dat je anders kijkt naar veel zaken. Zorg ervoor dat je dit voordeel hoe dan ook gebruikt voor jezelf en je bedrijf (in tegenstelling tot je er door te laten overspoelen). Want, in uitdagingen en/of problemen die anderen voor lief nemen, schuilt een enorme kracht voor jou als hooggevoelige ondernemer. Zeker als je bedenkt dat niet alle andere mensen over veel dingen diep nadenken of die capaciteit hebben. Dieper nadenken is niet, zoals het woord zegt, denken. Het is voor mij een combinatie van reflectie, denken en invoelen over bepaalde thema’s. Vanuit hier laat je het dan vervolgens weer los en komt er ‘ineens’ een antwoord dat je een laag dieper brengt in je zijn. Juist omdat niet iedereen dieper nadenkt en invoelt. kun je dit tot een belangrijke kern maken van je bedrijfsstrategie. Zowel als startende ondernemer of als ‘gevorderde’. Door dieper over uitdagingen na te denken, kun je juist waarde creëren voor anderen. Zeker als je diep nadenkt over zaken die je meemaakt en vervolgens die ervaring weer doorgeeft aan anderen. Ik zeg wel eens gekscherend dat ik alle fouten maak zodat anderen ze niet meer hoeven te maken. Wel zo handig ;-).
Nu hoor ik je al zeggen: Hoe kun je dit proces van dieper nadenken faciliteren? Wat bij mij werkt, is mezelf de ruimte te geven om te zijn, zonder druk van deadlines, tijd of mensen die iets van mij verlangen. Juist op dat soort momenten komen de diepe reflecties, gevoelens en inzichten. Sta jezelf toe om die ruimte in te nemen. Het kan wel eens de belangrijkste ruimte zijn die je voor jezelf pakt. Vorige week heb ik bijvoorbeeld besloten om de tijd voor reflectie, die ik elke dag voor mezelf neem, te verdubbelen. Tijd voor mezelf, met als bijproduct creativiteit en het maken van waardevolle content, zoals ik nu bijvoorbeeld ook deze blog schrijf; gebaseerd op het nemen van tijd voor mezelf waarin ‘iets’ nieuws creatief naar boven komt. Iedereen heeft voor zichzelf zijn of haar eigen manieren om het dieper nadenken te faciliteren. Een ding wat je sowieso NIET wilt doen, is jezelf schuldig voelen als je diep nadenkt. Zie het echt als een kracht die je inzet om er het grote geheel mee verder te helpen.
De juiste succesroutines zijn nodig…
Als je dieper nadenkt en informatie verwerkt dan anderen, dan is daar niks mis mee. Het kan zelfs bevrijdend werken als jij je realiseert dat je hierin niet alleen staat en dat het dus enorme kwaliteit is als je jouw hooggevoeligheid als een krachtelement ziet binnen je bedrijf. Hierin is echter wel één ding ontzettend belangrijk en dat zijn de patronen die je zelf ontwikkelt om met je hooggevoeligheid om te gaan. Patronen ontwikkelen we allemaal, of we ze nu sturen of dat we ze juist laten ontstaan. Hierin schuilen grote kansen. Die hooggevoeligheid zal immers je zwakte blijven zolang je het als zwakte ziet en hierdoor uitgenodigd wordt je leven anders in te richten zodat het een kracht wordt. Dit heeft mijzelf een aantal jaren gekost voordat ik doorhad wat precies voor mij werkte en wat niet. Op basis hiervan heb ik mijn persoonlijke succesroutines ingericht. Oftewel, wat doe ik op welke momenten en wat juist niet? Deze persoonlijke succesroutines zijn essentieel om succesvol te kunnen ondernemen. Je moet goed in je energie zitten, bij jezelf kunnen blijven en vanuit daar is het opbouwen van je onderneming vele malen makkelijker. Juist ook omdat je op die manier een krachtige uitstraling hebt, lekker in je vel zit en je verscherpte intuïtie kunt gebruiken om vóór je te laten werken. In het Succes in Balans Weekend geven we hier meer tips over. Maar in het kort komt het hier op neer: Als je een resultaat wilt hebben, is het belangrijk dat je de juiste dingen doet maar vooral dat je de juiste persoon bent in je zijn. ZIJN leidt tot DOEN leidt tot hebben. Omgekeerd kun je zeggen dat als je een specifiek resultaat wilt hebben, je dit terug kunt leiden tot wie jij bent. Door een andere persoon te worden, verandert je wereld met je mee, ga je andere dingen doen en krijg je andere resultaten.
In het op- of uitbouwen van je business is het altijd essentieel om in jezelf te blijven investeren. Dit proces is bij mij nog altijd gaande en zal ik nooit stoppen. Hierbij is het echter belangrijk om te werken AAN je business en NIET ERIN. Wat betekent dit? Dat ik veel hooggevoelige ondernemers zie waarbij het perfect moet zijn voordat ze zich extern profileren (lees hierover de blog van afgelopen week nog eens terug).
Zo, dat was het weer voor wat betreft deze blog. Voor de mensen die naar het Succes in Balans Weekend komen, heel graag tot dan. Als je een nieuwe stap wilt maken in het opzetten van je bedrijf en je ervaart je hooggevoeligheid als een last OF je hebt al een bedrijf en wilt simpelweg een nieuw level creëren: We sluiten morgenavond de aanmeldingen voor het Succes in Balans Weekend van 2 en 3 september.
Hooggevoelig lastig voor het opzetten van je business?
Wil je meer weten over het bereiken van rijkdom op alle vlakken en het opzetten van een succesbedrijf? Kom dan eens vrijblijvend langs in het Succes In Balans weekend.
In het Succes In Balans weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. We hebben het zowel over persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.
Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.
Hooggevoelig lastig voor het opzetten van je business?
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.
Bas van Vugt