Purpose, oftewel doel, bedoeling, doelstelling. Over purpose is VEEL geschreven. 959 miljoen (!) hits op Google en meer dan 8.000 titels van boeken te bestellen via bijvoorbeeld Bol.com. Daar kun je dus wel even mee vooruit ;). In deze blog wil ik het met je hebben over marketing en purpose, want een ondernemer met een purpose, een helder doel, is enorm krachtig.
Purpose = brandend verlangen
Purpose kan dus gezien worden als doel, bedoeling of doelstelling. Dit is voor mij nog altijd een redelijk brede definitie. Meer specifiek kun je zeggen, dat wanneer iemand een heldere purpose heeft, je dat in zijn of haar ogen kunt zien. Ook kun je het zien aan de energie die iemand uitstraalt. Een persoon of ondernemer met een purpose heeft een zogenaamd brandend verlangen. Een verlangen dat dieper gaat dan alleen maar aan de oppervlakte is te zien. Het is niet-tastbaar, niet te kopiëren door anderen. Het is magisch onzichtbaar.
Het probleem is echter dat veel mensen niet WETEN wat hun brandend verlangen is en waarvoor ze ‘s morgens hun bed uitkomen. Helaas zijn er nog altijd veel te veel mensen die uit connectie met zichzelf en hun brandend verlangen leven. Dat gaat mij écht aan het hart, te meer omdat het mijn brandend verlangen is om rijkdom voor iedereen te creëren. Het is mijn passie om mensen in hun kracht te zetten, om ze te laten excelleren in het leven dat voor hen is weggelegd.
Op zoek naar jouw purpose?
Het kan zijn dat je nu deze blog leest en dat je al helemaal helder hebt wat jouw brandende verlangen precies is. Dat is mooi! Dan kun je gaan zoeken naar manieren om dat brandende vuur verder aan te wakkeren.
Zo heb ik zelf tijdens de afgelopen vakantieperiode weer een verdieping gemaakt voor wat betreft mijn brandende verlangen. Het is nog concreter geworden. Ik ben nu scherper dan ooit; dat is wat een helder brandend verlangen teweeg brengt. Het laat je messcherpe acties nemen op weg naar jouw doel, naar jouw purpose.
Het kan ook zijn dat je dit nu leest en dat jouw purpose nog altijd onduidelijk voor je is. Mocht dat zo zijn, wees dan niet getreurd! Er zijn oefeningen om achter jouw purpose te komen. Eén oefening die mij daar heel goed bij helpt, is die van Napoleon Hill in zijn welbekende boek Think and Grow Rich (zie pagina 37-38, 2010 uitgave).
“Ieder mens, oud genoeg om de waarde van geld te begrijpen, wil graag geld hebben. Maar iets willen, leidt nog niet tot rijkdom. Naar rijkdom verlangen is een geestestoestand die een obsessie wordt. Maak vastomlijnde plannen hoe je die rijkdom wilt vergaren en ondersteun die plannen met volharding – een volharding die geen mislukking accepteert – dat is wat tot rijkdom leidt”.
Dit citaat geeft aan, dat het startpunt van elk succes een brandend verlangen is. Vervolgens geeft hij op pagina 38 en 39 een 6-stappenplan voor het vergaren van rijkdom. Dit 6-stappenplan zou ik je écht willen aanraden als je hierin nog wilt concretiseren. Het zal je helpen om niet alleen concreter te worden, maar vooral ook krachtiger te manifesteren. Het heeft mij in ieder geval geholpen met het manifesteren van mijn brandende verlangen.
Je purpose ‘branden’
Je purpose, of je brandend verlangen, is één van de krachtigste marketing-instrumenten van deze tijd. Het simpelste dat je kunt doen, is je brandende verlangen met zoveel mogelijk mensen delen. Dit helpt je om steeds zekerder te worden van je verlangen en het raakt emotioneel ook andere mensen. Andere mensen kunnen als het ware aanhaken aan jouw brandende verlangen.
Wanneer je je purpose gaat ‘branden’, zal je mensen tegenkomen die het schitterend vinden wat je verlangt, maar je zult ook mensen treffen die er écht helemaal niks aan vinden. Daar tussenin zitten weinig mensen. Dit is wat een uitgesproken branding kan doen. De mensen die zich tot jouw brandende verlangen aangetrokken voelen, kun je verder helpen door simpelweg te delen wat je bezighoudt. Mensen verbinden zich graag met mensen die hun purpose leven en zijn ook sneller trouw aan organisaties die dit doen.
Manieren om je purpose te ‘branden’
Om je purpose helder te ‘branden’, kun je denken aan bijvoorbeeld:
- Eerlijk en helder communiceren over wat je purpose doet voor de wereld en wat niet. In deze tijd van social media kunnen consumenten je boodschap immers bekrachtigen of ontkrachten. Wees jezelf en wees eerlijk hierin.
- Handelen naar je purpose. Draag je boodschap uit onder je personeel of naar je klanten. Beloof niet teveel in woorden, maar laat vooral je daden spreken.
- Jezelf zijn (met ups EN downs!). Durf jezelf te zijn in het uitvoeren van jouw brandende verlangen, met het delen van jouw purpose. In de meeste gevallen onderneem je op een dusdanige manier dat je het op een andere, ‘innovatieve’ manier doet. Dit betekent dat je in vele gevallen aan het pionieren bent. Laat dit zien.
- Ambassadeurs jouw verhaal laten vertellen/ondersteunen. Dit is een hele belangrijke! Het is natuurlijk super krachtig als jij jouw verhaal vertelt. Nog krachtiger is het wanneer anderen vertellen over jou. Dat geeft sociale bewijslast. Werk hieraan door anderen een platform te bieden om hun ervaring met jou en jouw brandende verlangen te ondersteunen.
Ekoplaza is een mooi voorbeeld van het uitdragen van hun purpose. Een schitterende boodschap waarmee zij hun purpose glashelder neerzetten. Op deze purpose zal geheid een groep consumenten aanhaken ;-).
Wat is jouw brandende verlangen?
Het vinden, bijschaven en verdiepen van je purpose en brandend verlangen is een continu proces. Een proces waar je je hele leven mee bezig kunt zijn. Ik ben benieuwd naar jouw brandende verlangen. Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder.
Mirna en ik vinden het ontzettend belangrijk om te investeren in het verdiepen van onze persoonlijke purpose. We weten als geen ander, dat een vertrouwde omgeving hierin heel belangrijk is.
Wil je jouw purpose onderzoeken of wil je werken aan het verdiepen van jouw brandende verlangen? Kom dan eens kennismaken tijdens het Succes In Balans Weekend. Je ontvangt daar tips en tools om te werken aan jouw persoonlijke branding en het werken binnen de betekeniseconomie. Dát is dan weer ons brandend verlangen: hooggevoelige ondernemers (in spé) helpen met het creëren van rijkdom op alle vlakken en hen te helpen om zich vooraan te positioneren in de betekeniseconomie; een economie waarin zingeving en het leven van ons branden verlangen vooraan staan.
Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Met liefde,
Bas van Vugt