Software in een coachingsbusiness

software
Bas & Mirna

Bas & Mirna

Levensgenieters. Partners. Investeerders. Ondernemers. Hoe kunnen we je helpen? #rijkdom.

Technologie en software. Beide zijn essentieel om concurrerend te kunnen zijn in de huidige markt. Wat heb je zoal nodig en wat kost het? Vandaag een blog over software en technologie die je verder kan helpen om jouw business te laten groeien.

Voorkant versus achterkant

In elke business heb je een voorkant en een achterkant. Hoe meer je aan de voorkant goede marketing toepast, hoe meer mensen je verder kunt helpen aan de achterkant van je business. Zonder een goede structuur, zonder een goede achterkant om je klanten te bedienen, is opereren in het internettijdperk gewoonweg een stuk lastiger.

Met een voor- en achterkant bedoel ik overigens niet alleen welke soort producten je ‘verkoopt’. Over die materie geef ik je graag meer info in deze blog met video. Je marketing en sales kun je immers pas écht goed aanpakken als je weet wat je aan het doen bent. Als je weet waar je heen gaat en hoe je mensen verder kunt helpen.

Goede technologie als onderdeel van een marketing funnel

Yes, that’s right. Goede technologie is onderdeel van een marketing funnel. Goede technologie alleen is immers onvoldoende. Het is zinloos om in technologie te investeren op het moment dat je geen goede marketing funnel hebt staan. Gastblogger Jeshua Martina legt in dit interview meer uit over funnels. Kort gezegd, geeft een funnel antwoord op vragen in drie verschillende stadia waarin een potentiële klant zich kan bevinden.

Stadium 1

Dit is de fase waarin een potentiële klant online met je kan kennismaken. In deze fase speelt de software een essentiële rol. Denk bijvoorbeeld aan een E-book, een mini cursus of een online training. Vanuit die eerste online kennismaking kan bij de potentiële klant de wil ontstaan om meer over jou te weten te komen.

Stadium 2

Als mensen geïnteresseerd zijn in wat je doet, kunnen ze vervolgens worden uitgenodigd voor het stadium 2. In deze fase wil je de potentiële klant duidelijk maken dat jij degene bent die ze nodig hebben bij het oplossen van een bepaald probleem. Dit is een essentieel onderdeel. Het is belangrijk dat je hier waarde geeft en dat je je potentiële klant helpt om in deze fase al een stapje verder te komen. Je kunt dit doen in de vorm van bijvoorbeeld een gratis E-book of – zoals wij het doen – een gratis kennismakingsweekend (Business & Meaning). Het is de bedoeling dat je je potentiële klant laat zien hoe je van waarde kunt zijn in het oplossen van zijn of haar probleem.

Stadium 3

Tijdens deze tweede fase vindt de overgang naar de stadium 3 plaats. Stadium 3 is het stadium waarin de potentiële klant beslist om jouw product of dienst af te nemen en daarmee dus klant bij je te worden. Dit hele proces van kennismaking tot aankoop kun je standaardiseren. De technologie en software kunnen je hierbij veel werk uit handen nemen.

Welke software heb je nodig?

Het is belangrijk om van tevoren goed na te denken over wat je van het begin af aan nodig hebt. In onderstaande lijst vat ik voor je samen wat je nodig hebt en waarvoor het dient:

1. Een goed CRM-systeem

In een goed CRM-systeem staat het contact met je klanten centraal. Het systeem geeft je de mogelijkheid om terug te zien waar en wanneer je bepaalde klanten hebt gesproken. Het e-mail adres staat genoteerd als je broncode. De broncode is als het ware de sleutel waaronder je allerlei informatie kunt ophangen. Dit is uitermate handig op het moment dat je als ondernemer start, maar ook als je al wat verder op weg bent. Zo kun je voorkomen dat, zodra je business wat beter gaat lopen, je het overzicht begint te verliezen óf in één keer enorm veel werk gaat krijgen.

Vaak worden CRM-systemen gecombineerd met zogenaamde auto-responder programma’s. Hiermee kun je automatisch e-mails versturen. Goede auto-responders zijn er in overvloed. Denk bijvoorbeeld aan MailChimp of Aweber. Ze hebben wel wat beperkingen in het CRM-gedeelte of bevatten zelfs helemaal geen CRM-systeem.

Active Campaign

Sinds een aantal jaar werken wij zelf met Active Campaign (Enterprise). Een heel goed programma waarin veel functionaliteiten zitten. Active Campaign is niet goedkoop, maar vaak kun je via een re-seller wel korting bedingen. Je kunt prima starten met Active Campaign Plus.

De investering voor 1.000 tot 25.000 inschrijvers op je nieuwsbrief bedraagt tussen de 49 en 319 Dollar voor een jaar bij vooruitbetaling in één keer. Wil je liever per maand betalen? Dan betaal je voor hetzelfde aantal inschrijvers tussen de 70 en 399 Dollar per jaar. Zelf betalen we dit altijd in één keer voor een heel jaar vooruit. Het is een smak geld dat je ineens op tafel legt, maar het verschil is best de moeite waard als je het mij vraagt.

2. Auto-responder programma

Een auto-responder is op zich een relatief simpel concept. Je geeft iets weg waarvoor jij als ondernemer het e-mail adres van geïnteresseerden terugkrijgt. Via de e-mail kun je vervolgens je waardevolle content delen.

Mocht je voor Active Campaign kiezen dan heb je dus meer functionaliteiten. Wil je het los? Dan kun je denken aan MailChimp. Dit programma is zelfs gratis tot aan 2.000 inschrijvers. Let op: 2.000 inschrijvers kan in het begin heel veel lijken, maar zodra je start met het weggeven van waardevolle content, dan kan het écht snel gaan. Zeker wanneer je ook nog investeert in Facebook advertenties. Bij MailChimp is het wel zo, dat de software met je meegroeit. Je gaat pas meer betalen op het moment dat je meer mensen gaat bereiken (en dus ook je omzet omhoog gaat).

3. Website software

Je website is de motor van je business. Zorg dat je hier geld voor vrijmaakt om het goed neer te zetten. Hoewel in de opzet van je business de website als laatste komt, is het wel ontzettend belangrijk om dit goed aan te pakken. Ik krijg er tranen van in mijn ogen als ik zie hoe vaak dit onprofessioneel wordt aangepakt. Niet doen! Daarvoor is het veel te belangrijk. Je website is geen visitekaartje dat je zomaar door de eerste de beste stagiair laat maken. Je website dient een klanten-machine te zijn waarin je potentiële klanten kunt begeleiden van kennismaking tot aankoop.

Voor een goed werkende website heb je twee belangrijke dingen nodig:

a. Hosting

Vaak worden websites samen met verschillende andere websites op een server gehost. Op zich is hier in het begin niets mis mee. Het werkt prima en bovendien drukt dit de kosten. Op een gegeven moment zou ik echter wel overwegen om vanuit die gedeelde hosting over te stappen naar een zogenaamde ‘dedicated server’. Dit is een server waarop alleen jouw website wordt gehost. Met een dedicated server gaat de ranking in Google al snel omhoog en bovendien – vooral belangrijk – gaat de laadsnelheid van je website omhoog! Hierdoor zul je zien dat de bezoekers langer op je site blijven. De kosten voor zo’n dedicated server zijn rond de 150 Euro per maand, misschien 200 Euro als je pech hebt.

b. Support

Dit hangt nauw samen met de hosting. Het belangrijkste is dat je iemand zoekt die alle problemen (want die gaan zich voordoen!) voor je oplost zodra er ergens een kink in de kabel komt. Je kunt hierbij denken aan servicepakketten gecombineerd met e-mail of auto-responder ondersteuning. Oftewel: zoek iemand die van de hoed en de rand weet. Dat scheelt je een hoop frustratie én geld ;).

4. Lead response

Om online potentiële klanten te kunnen verzamelen, heb je software nodig die bijvoorbeeld gekoppeld is aan Facebook. Lead response is zo’n programma. Lead response helpt je met het verwerken van de formulieren die iemand invult op het moment dat hij of zij gegevens voor jou achterlaat. Dit betekent een hoop minder werk, omdat het gehele proces wordt geautomatiseerd! Kosten: zo’n 225-300 Dollar per jaar.

Begint het je al te duizelen? Sla dan zeker nummer 5 hieronder even over of adem een keer diep in…

Ja, vroeger was het zo dat je een winkelpand en wat stellingen nodig had om een winkeltje te kunnen starten. Tegenwoordig lijkt een online winkel op het eerste oog allemaal wel gratis. De ‘toetredingsbarrières’ zoals we dat in de marketing zo mooi zeggen, lijken lager geworden. Als je het echter goed wilt aanpakken, zie je dat je ook investeringen moet doen. Niet zozeer de schappen of de huur van je fysieke winkelruimte, maar wel de winkelruimte die je online inneemt. Je ziet hoe belangrijk het is om deze goed in te richten en daarin te blijven investeren!

Zijn de bovenstaande vier zaken voor jou al gesneden koek en heb je dit allemaal geïmplementeerd? Dan zou je er over na kunnen denken of je ook nog een online leerportaal wilt creëren.

5. Optioneel: online membership

Het online membership is een portaal waarin je cursussen kunt geven en op die manier mensen verder helpen. Even los van de software hierover nog dit…

Momenteel vind ik dat te weinig mensen écht goede online cursussen geven. Ik sprak eens met iemand en die zei dat 80% van zijn verkochte online trainingen niet werden geopend. 80%?!? Can you believe that?!? Ik vind dit dus immoreel, omdat ik in deze business ben om mensen verder te helpen, niet om ze producten te verkopen waar ze vervolgens niets mee doen. Ok, dat gezegd hebbende…

Online membership speelt binnen De Hooggevoelige Ondernemer een andere rol. Het vervult de rol van naslagwerk. De mensen die in het jaarprogramma zitten, kunnen het online membership als naslagwerk gebruiken. Op die manier werkt het ondersteunend aan hun proces.

Waarschuwing!

Om een online membership te laten draaien, moet je investeren, zowel in tijd als in geld. Zet deze stap alleen als je voldoende liquide middelen hebt om hier de tijd en het geld in te kunnen stoppen.

Memberships zijn er in vele soorten en maten. Al naar gelang de complexiteit van het gekozen pakket kost het hosten van een online membership je tussen de 1.000 en 2.000 Euro per jaar. Het bouwen van zo’n omgeving is écht een serieuze investering in tijd en geld. Reken hier met minimaal 10.000 Euro oplopend naar 50.000 Euro of zelfs meer voor een uitgebreidere versie. So… think twice before you jump!

De juiste investeringen op het juiste moment

Hol na het lezen van deze blog nu niet direct naar de dichtstbijzijnde websitebouwer. Ga vooral eerst strategisch denken en zorg dat je de juiste investeringen op het juiste moment doet. Voor mij is het absoluut essentieel gebleken dat ik met goede mensen werk die weten wat ze doen. Zolang je zelf die kennis niet in huis hebt, is het zinloos om écht op een gestructureerde manier te investeren in software. Het is niet erg om niet direct te weten waarin je zou moeten investeren. Zoek in ieder geval hulp bij iemand die weet waar hij of zij mee bezig is. Die weet wat voor jouw business het beste is.

Welke software gebruik jij?

Nu ben ik benieuwd welke software jij gebruikt en hoe dit je bevalt. Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder.

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business & Meaning.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt

0 0 stem
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x
()
x