Hoe Start Ik Als Hooggevoelige Ondernemer? 3 Simpele Stappen

Hoe starten als HSP

Het ondernemerschap. Velen willen het, slechts weinigen realiseren het. In deze blog geef ik je graag 3 simpele stappen voor hoe je als hooggevoelige ondernemer kunt starten.

Mijn eerste jaar als ondernemer

Voordat ik verder inga op de 3 stappen wil ik eerst even een disclaimer maken: ondernemen is niet makkelijk. Het komt zeker niet (altijd) aanwaaien en er zijn altijd wel obstakels te overwinnen. Eigenlijk is dat maar goed ook ;).

Mijn eerste jaar als ondernemer was een jaar van hard en veel werken. Zonder al te veel resultaat. Althans… als je 8.000 Euro omzet met 5.000 Euro kosten überhaupt een resultaat kunt noemen. Eigenlijk was het meer een hobby dan een business. Het verschil tussen de twee? Het ene kost geld en het andere levert geld op.

Dat eerste jaar leerde mij ontzettend veel, al waren het vaak pijnlijke lessen. Ook lessen waar ik maar niet uit geraakte. Wil je het hele verhaal hierover lezen? Bekijk dan eens deze blog hierover.

Korte samenvatting: heel veel tijd erin gestoken en te weinig resultaat, te weinig progressie en bovendien te veel frustratie ;). Achteraf besef ik overigens maar al te goed waarom de dingen zijn gelopen zoals ze zijn gelopen: het geeft mij nu de mogelijkheid om andere ondernemers verder te helpen met het opstarten of uitbouwen van hun bedrijf.

Het ondernemerschap is voor mij altijd een passie geweest. Een manier van leven. Mijn ouders hadden twee detailhandelszaken; een cadeauwinkel en een speelgoedwinkel. De lessen van toen pas ik nog altijd toe in het heden.

“Een kleurtje aan de muur”

Een kleurtje aan de muur, stellingen, voorraad. Een goede vloer. Om nog maar te zwijgen over de verlichting en de borg voor de huur. Een winkel starten had bepaalde toetredingsbarrières, drempels. Niet iedereen kon het zomaar doen, omdat er kapitaal en expertise vereist waren voor het opzetten, uitvoeren en runnen van zo’n winkel. Dan was er nog de aanlooptijd waarin vaak weinig verdiend werd en de kosten wél doorgingen. Vaak zag ik dat hier weinig of niks voor werd gereserveerd. Dat het vanaf dag 1 zomaar zou moeten gaan lopen. Helaas. Dit is simpelweg in de meeste gevallen niet de realiteit. Het ondernemen is een proces van zaaien en oogsten. Dat wat je oogst, moet wel eerst gezaaid (en verzorgd) worden.

In het internettijdperk lijkt dit allemaal gemakkelijker te zijn geworden. Veel mensen maken de fout om te denken dat ze bijvoorbeeld alleen een website nodig hebben. Of, nog extremer, alleen een praktijkruimte. Helaas. Zo werkt het niet ;). Juist door het internet zijn die toetredingsbarrières groter geworden dan daarvoor. Het LIJKT alleen alsof ze er niet meer zijn, alsof je met een website van 500 of 1.000 Euro de concurrentie wel zult verpulveren. Mag ik je even uit die droom helpen? Of wellicht doe je het zelf? 🙂 Hoe heeft dit tot nu toe voor je gewerkt?

In het internettijdperk is het makkelijker dan ooit om te ondernemen en tegelijkertijd ook weer niet. In plaats van een nieuwe vloer, heb je nu bijvoorbeeld nieuwe software nodig. De offline kassa van weleer is vervangen door een winkelmandje online. Het opzetten van dit soort dingen kost nu eenmaal geld en tijd. Zo kan ik overigens nog wel even doorgaan, maar de boodschap is denk ik wel duidelijk: succes komt niet vanzelf, je moet er iets voor doen en – vooral – je moet er iemand voor ZIJN.

Een belangrijk inzicht dat ik de afgelopen jaren heb gehad, is dat vele dingen zich onzichtbaar en achter de schermen afspelen. Wij kunnen daar in de huidige wereld niet zo makkelijk mee omgaan. Kortom: we willen resultaat en wel NU. Dit houdt mensen vast in de gedachte dat bijvoorbeeld bij het starten van een business alleen een website wel genoeg is. Dat je het hiermee wel kunt redden. Helaas, er is meer voor nodig. Het is vanuit onze eigen ervaringen dat Mirna en ik steeds meer vertrouwen op het stapsgewijs werken om een business op te zetten en uit te bouwen. Het gaat er vooral om dat je de juiste dingen op het juiste moment doet.

Juist omdat we zien dat mensen moeite hebben met het stapsgewijs uitbouwen van hun business hebben we een speciale training ontwikkeld: Top Ondernemer. Hier vertel ik trouwens uitgebreid meer over tijdens het Succes In Balans Weekend. Dit weekend is bij uitstek dé plek om eens laagdrempelig met ons kennis te komen maken én om een stap te maken in het opbouwen van je business.

Van binnenuit

Het is essentieel om te beseffen en te voelen, dat jouw innerlijke roep, jouw zielenmissie de wereld in wil. Dat er een drive vanuit jouw innerlijke wereld is om iets unieks in de wereld te zetten. Om ergens voor te gaan. Die zielenmissie is hét succesingrediënt voor elke succesvolle business. Het is een eer om mijn persoonlijke zielenmissie te mogen leven samen met anderen die bezig zijn om hun zielenmissie in de wereld te zetten en vanuit liefde te ondernemen. Business IS nu eenmaal een vorm van liefde. Als je het zo gaat zien en vooral gaat voelen, dan trek je mensen aan die vanuit liefde willen werken. Die willen werken vanuit die zielenmissie om mensen verder te helpen, om de wereld een stukje beter te maken.

Het mooie is, dat wanneer je werkt vanuit jouw zielenmissie, dat je geld gaat zien als een bijproduct van succes. Een product waarin energie is verwerkt en wat er bij hoort. Iets wat zeker ook aandacht mag krijgen, maar wat nooit het doel op zich moet zijn wat mij betreft. Wel is het belangrijk om, bij het delen van jouw missie van binnenuit, rekening te houden met welke doelen je voor jezelf stelt. Wij als ondernemers (in spé) zijn erop gericht om ons talent in de wereld te zetten en hier horen doelen bij in de manier waarop we die fysiek in de wereld zetten.

Je ‘anders-zijn’ omarmen

Mijn eerste 100.000 Euro verdiende ik vooral door mijn ‘anders-zijn’ te omarmen. Hoe gek het ook mag klinken, jouw ‘anders-zijn’ is ook jouw grootste kracht. Zeker wanneer je van je shit je mest kunt maken, als je de dingen die jij hebt meegemaakt, kunt gebruiken om er anderen mee te helpen. Ik zeg wel eens gekscherend dat er voor de kudde uit nu eenmaal minder stront is en dat hoge bomen veel zon vangen.

Die eerste 100.000 Euro was voor mij een enorme ‘game changer’. Ik geloof erin dat dit ook voor jou is weggelegd. In die zin is het niet eerst zien en dan geloven, maar juist andersom: eerst geloven en dan zien. Als je écht serieus wilt gaan ondernemen, zou je jouw doel kunnen zetten op minimaal 100.000 Euro omzet per jaar. Minimaal. Is dat een ver-van-jouw-bed-show? Geef me dan de kans om het verder uit te leggen ;-).

100.000 Euro omzet

Met 100.000 Euro aan omzet heb je meestal zo’n 30% aan kosten. Alleen al aan marketing geven bedrijven vaak 10-20% van hun omzet uit. Dan blijft er 70.000 Euro over. Over die 70.000 Euro betaal je dan grofweg 30% belasting: 21.000 Euro. Dan blijft er 49.000 Euro over. Die 49.000 Euro wil je niet allemaal uitgeven. Je hebt ook een deel nodig om pensioen op te bouwen. Even een kleine zijstap daarover…

Uit onderzoek blijkt, dat de meeste ZZP-ers en kleine ondernemers hun pensioen slecht hebben geregeld. Los daarvan dat het mij niet verbaast, vind ik dit een zeer zorgwekkende situatie. Even een korte reminder: via een werkgever bouw je je pensioen ‘automatisch’ op. Als ondernemer moet je hier zelf voor zorgen. De afgelopen week las ik trouwens in de NRC dat er stemmen opgaan om dit pensioen alsnog verplicht te gaan stellen. Geen goede zaak, omdat je als ondernemer de keuze wilt maken hoe je je pensioen opbouwt. Feit is: pensioen IS iets dat je voor jezelf wilt regelen. Wanneer je gebruik wilt maken van de power of compounding, ook wel samengestelde rente of rente over rente, wil je hier liever vroeger dan later mee starten.

Pay yourself first

Nu even terug naar die 49.000 Euro netto. In dit bedrag is dus niks geregeld voor je pensioen. Ik schreef hier een tijdje geleden al een blog over: betaal jezelf eerst. Het proces is simpel. Die 49.000 Euro komt neer op € 4.083 per maand netto. Geen slecht salaris toch?!? Laten we die 4.083 Euro per maand voor het gemak even afronden naar 4.000 Euro per maand netto. Hiervan wil je jezelf dus een percentage eerst betalen. Dit betekent dat je eerst een gedeelte van die 4.000 Euro opzij. Het percentage dat je opzij wilt zetten, varieert. 10% is wat mij betreft het minimum. Hoe meer je jezelf eerst betaalt, hoe sneller je op weg gaat naar financiële vrijheid. Dat is wat mij betreft wel belangrijk om helder te hebben vóórdat je met een business begint.

Financieel gezien heeft het hebben van een business maar één doel: zo snel mogelijk je netto kritische waarde bereiken. Stel dat je besluit om jezelf eerst 20% te gaan betalen. Dan gaat er van die 4.000 Euro dus elke maand 800 Euro naar je investeringsrekening. Dan blijft er 3.200 Euro over om van te leven. Dat is dan weer een relatief ‘normaal’ salaris, maar wel een salaris waarmee je jezelf goed kunt onderhouden, je zielenmissie in de wereld kunt zetten én waarbij je een gezonde financiële toekomst voor jezelf en je gezin kunt opbouwen. Ook belangrijk om over na te denken voordat je start.

Ondernemen: bij uitstek spiritueel groeien 🙂

In het ondernemerschap kom je jezelf tegen. Soms zachtjes, vaak keihard. Dat is niet altijd een pretje. Soms kunnen die confrontaties met jezelf behoorlijk pijnlijk zijn. Dat is de ‘negatieve kant’. De andere kant is die van groei. Van dankbaarheid. Van positieve verwachting. Van positieve ontevredenheid.

Eén ding is zeker, en dit wil ik je nog wel meegeven voordat ik je de 3 simpele stappen ga uitleggen: de manier waarop jij zelf in het leven staat, bepaalt voor een belangrijk deel hoe jouw business eruit ziet. Hoe jij krachtig kunt zijn of hoe je je laat tegenhouden door wat jij denkt dat de absolute waarheid is. Die dingen die jij als ‘waarheid’ houdt, hoeven dat niet te zijn. Dáár ligt de groei die vele malen groter is dan alles wat je ‘praktisch’ doet in je business.

Of je het nu leuk vindt of niet, wat je als resultaat hebt, komt voort uit wat je doet en wie je bent. In onderstaande video leg ik het verder uit:

Groei je als persoon? Dan groeit je bedrijf mee. Stagneer je als persoon? Dan stagneert je business ook. Dit proces heb ik al vele malen zelf mogen meemaken. Het aantal aanmeldingen voor het Succes In Balans Weekend en het Jaarprogramma is er een directe reflectie van. Soms zou ik willen dat het anders zou kunnen, dat het makkelijker kon. Dat het ‘anders zou kunnen’. Feit blijft voor mij: groeien als persoon betekent altijd groeien als bedrijf. Wees je hiervan bewust. Ook met de (mogelijke) financiering van je business. Een bedrijf starten kost ook gewoon geld. Toen dit bij ons het geval was, hebben we óók moeten financieren om stappen te zetten en te blijven zetten in onze business.

Groeien als persoon en als bedrijf kost nu eenmaal geld. De belangrijkste oorzaak van waarom mensen de groeimogelijkheden vaak niet aangaan, is de zogenaamde kostenwaas. Dit betekent dat de kansen wel worden gezien, maar dat de vraag ‘Wat kost dat dan?’ tussen jou en de kansen in komt de staan. Dan treedt over-rationalisatie van de kans op: er is immers altijd wel een reden te  vinden waarom je een kans niet zou (durven of moeten) aanpakken. Dit is je goedrecht. De vraag is alleen waar je iets mee op schiet en waar je jezelf door laat blokkeren. De vraag ‘Wat levert het me op?’ zou beter op z’n plaats zijn. Je opent dan je mind voor nieuwe mogelijkheden.

Zo, dit gezegd hebbende, gaan we nu door naar de 3 stappen :).

Stap 1: Je funnel

Eigenlijk komt deze stap nadat je jouw zielenmissie bepaald hebt. Dat je jouw doelen en intentie helder hebt en dat je hebt uitgewerkt wat je tegenhoudt in je ZIJN.

We weten natuurlijk allemaal wel dat het waaromvan je business het allerbelangrijkste is. Met andere woorden: waarom zou je een business überhaupt willen? Wat is je diepste drijfveer? Waarom zou je er veel tijd in willen steken? Om ergens écht goed in te worden, heb je immers veel studietijd nodig. Het punt is, dat je funnel vaak het 1e stuk is waarin alle onzichtbare stukken van jezelf bijeenkomen. Dit is waar alles zich gaat manifesteren. Kort gezegd is een funnel een gestructureerd proces waarin je mensen met jou laat kennismaken. Vanuit daar kunnen ze verder met je in zee gaan en klant bij je worden. Om dit proces te kunnen toepassen, is het belangrijk dat jij jouw kennis opdeelt in verschillende producten. Ik leg het verder uit in onderstaande video:

 

Een praktisch voorbeeld? De blog die je nu leest, is voor de meeste mensen een kennismakingsfase. Wie is Bas, wat doet hij en kan hij waardevol zijn voor het proces waarin ik op het moment zit? Vragen die je jezelf wellicht al hebt gesteld tijdens het lezen. Dit zijn legitieme vragen!

Dit is de 1e fase van zo’n funnel. Het aftasten. Voor de mensen die willen, hebben wij dus het Succes In Balans Weekend. Dit weekend is een stapje verder in de funnel. Je committeert immers twee dagen van je tijd om in een workshop te zijn. Die twee dagen geven een verdieping in de kennismaking. Tijdens het Succes In Balans Weekend kun je besluiten of je met ons door wilt en of je het waardevol vindt om een groter commitment aan te gaan. Bij De Hooggevoelige Ondernemer is dit grotere commitment in de vorm van het Jaarprogramma. Hierover vertellen we tijdens het Succes In Balans Weekend meer.

Voor jezelf: welke fasen kun jij in jouw (toekomstige) funnel aanbrengen? Hoe gaan mensen met jouw kennismaken? Wellicht heb je een E-book of schrijf je goede en informatieve blogs? Wellicht heb je een eigen YouTube kanaal waarmee je mensen verder helpt? Deze zaken hebben allemaal betrekking op het zaaien in je bedrijf. Extreem belangrijk. Mensen gaan pas met jou in zee, als ze met je in zee kunnen gaan.

Een potentiële klant stelt zichzelf namelijk twee belangrijke vragen: 1. Waarom zou ik kopen? 2. Waarom zou ik van jou kopen? Legitieme vragen! Je wilt niet zomaar iedereen toegang geven tot jouw proces, jouw toekomst. Laat het mensen zijn die weten waar ze het over hebben. Maak niet de fout om alles zelf te doen als je startende bent. Vanaf het begin is ondernemen een teamsport. De grootste conditionering die mensen tegenhoudt om een business van de grond te krijgen, is door te denken dat ze alles zelf moeten doen.

Belangrijk in deze eerste stap is om te bepalen of je er goed in bent om een funnel op te zetten en werkend te krijgen in de (online) wereld. Ben je fulltime marketeer, tekstschrijver of websitebouwer? Grote kans dat je deze klus wel gedaan krijgt. Op een uitmuntende manier. Wil je ‘gewoon’ je talent in de wereld zetten? Mensen verder helpen? Dan is het goed om voor het bouwen van een funnel een expert in te huren die van de hoed en de rand weet.

Zelf werken wij voor en met onze klanten ook met experts. Jeshua is zo iemand en hij schreef een tijdje geleden deze blog over het maken en inrichten van funnels. Hij is een expert die hier de hele dag mee bezig is. Die weet wat wel en wat niet werkt. Zo iemand heb je hier bij voorkeur voor nodig.

Om het proces van je funnel te versnellen, helpt het om te denken vanuit je ideale klant. Hier namen Mirna en ik een speciale podcast over op. Je kunt hem hier terugluisteren. De kern: maak een keuze voor wie je je funnel maakt aan de hand van demografische kenmerken, het probleem dat je idealen klant ervaart en de levensstijl die je ideale klant erop nahoudt. In de podcast leg ik ook een proces uit waarin je al snelschrijvend je ideale klant versneld kunt vinden en definiëren.

In zo’n funnel kun je van alles en nog wat automatiseren zonder het contact met je klant te verliezen. De reden waarom de funnel als eerste komt, is relatief simpel: hiermee zet je een systeem neer waarin mensen met jou kennis kunnen maken. Automatisch. Zonder dat je er nog moeite voor hoeft te doen. Dit is erg krachtig, omdat je op die manier slechts het systeem hoeft te onderhouden. Er slechts voor hoeft te zorgen dat de systemen werken en up-to-date gehouden worden door innovatie.

Terwijl ik deze blog schrijf, krijg ik ineens een inzicht hoe ik zelf onze funnel nog verder kan verbeteren. Aan de slag dus ;).

Stap 2: Goede content

Zo’n funnel zou dus de basis van je business kunnen zijn. De fundamenten van je huis waarop je terug kunt vallen. Nu is het zaak om verder te bouwen. In de online wereld betekent dit waardevolle content maken. Mensen verder helpen. Je online vastgoed bouwen. Waardevolle content betekent dat je op een schematische manier jouw inzichten, tips en kennis deelt met zoveel mogelijk mensen. Dat je zichtbaar bent. Dat je anderen verder weet te helpen.

Goede content dient allereerst waardevol te zijn. Er toe te doen voor jouw potentiële doelgroep. Dit betekent dat je research moet doen, want zomaar schrijven over wat jouw bezighoudt, is een vorm van spontane content. Schrijven over waarop er in Google wordt gezocht, is een vorm van georganiseerde content. Er wordt op gezocht, dus dit zal een flow aan potentiële klanten naar je website brengen. Vanuit die research is het plannen geblazen.

Je ziet hierin dat er een patroon is. Dat er een volgorde is in wanneer je welke uitingen kunt doen. Goede content maken, uitzetten en verzenden kan veel werk zijn. Besef dat je hiermee aan het zaaien bent. Dat dit je klanten verder helpt. Ik ben een enorme voorstander van mensen helpen. Vooral online. Help ze verder door goede content en ze komen vanzelf naar jouw kennismakingsproduct toe. Zo werken Mirna en ik al jaren ;). Het is niet voor niks dat we ten tijde van het schrijven van dit artikel al 47 keer het Succes In Balans Weekend hebben mogen geven.

Om goede content te maken, is het belangrijk dat je je doelgroep helder hebt. Voor wie doe je het allemaal? Vaak denken mensen dat ze hun doelgroep al helder hebben, maar in de praktijk blijkt dit vaak niet zo te zijn. Belangrijk, want zonder heldere doelgroep is het onmogelijk om goede content te maken. Vanuit je doelgroep-keuze kun je gaan definiëren op welke onderwerpen je wilt worden  gevonden: het zogenaamde longtail onderzoek. Kort gezegd: mensen zoeken op Google (en andere kanalen!) op bepaalde zoekwoorden. Bij voorkeur deel je over die onderwerpen in jouw content…

Wij kiezen ervoor om onze blogs centraal te laten staan in wat we doen. Ook omdat we beseffen dat goede e-mail marketing en het hebben van een relevante e-mail lijst ontzettend belangrijk is. Sommige mensen zeggen dat e-mail marketing zijn beste tijd wel heeft gehad, maar zelf geloof ik hier helemaal niet in. Voor ons én onze klanten uit het Jaarprogramma werkt het beter dan ooit. Maar ook hier geldt: het is alleen effectief en doeltreffend als er waarde wordt gegeven. Dus: nooit zomaar mailen! Altijd met waarde.

Vanuit de blogs ontstaan vervolgens de verschillende uitingen op Social Media. Bijvoorbeeld op ons Facebook kanaal, ons Instagram account en onze podcast.

Content maken vind ik leuk. Ik houd ervan om anderen verder te helpen. Om ze krachtiger te maken. Om ze te ondersteunen in de zoektocht naar rijkdom op alle vlakken. Nu begrijp ik dat dit niet voor iedereen geldt. Hoe dan ook, content is belangrijk: kies de methode die het dichtste bij jou als persoon ligt en waarin je je thuis voelt. Beter één kanaal goed, dan vier of vijf half.

Stap 3: Support

Laat je begeleiden door een professional. Door iemand die weet wat hij of zij aan het doen is. Die snapt wat een funnel is. Die begrijpt hoe je goede content maakt. Hoe je (online) kunt netwerken. Coaches zijn er relatief veel. Goede coaches zijn schaarser. Of wellicht kies je voor een mentor? Iemand die weet waar hij of zij het over heeft? Iemand die al heeft gedaan wat jij graag nog wilt bereiken. Dát is essentieel. Juist omdat je op die manier niet alleen toegang hebt tot de strategieën en tools, maar ook tot de emotie en vindingrijkheid van iemand die weet (en voelt) waar hij het over heeft.

Iets bedenken vanaf de zijlijn is makkelijker dan te dealen met de emotie van de executie van een betreffende strategie. Ik ben nog altijd enorm dankbaar voor alle mensen die er in mijn leven zijn en die mij helpen of hebben geholpen. Zonder hen zou ik een hele andere persoon geworden zijn dan dat ik nu ben. En… still working on this ;-).

Zodra je dit proces op dieper energetisch niveau snapt, wil je er nooit meer mee stoppen, simpelweg omdat persoonlijke ontwikkeling voor rijkdom zorgt. Voor iedereen. Of, zoals Warren Buffet, één van de rijkste investeerders op aarde, het zo mooi zegt:

‘The biggest investment you can make is the investment in yourself’

Dit geeft eenvoudigweg de hoogste Return on Investment (ROI). Veel hogere dan welke andere investering dan ook. Een kleine kanttekening: zorg vooral dat je AAN jezelf en je bedrijf werkt in plaats van IN je bedrijf. Voor sommige mensen is dit een nieuwe comfort zone: ze werken zo hard in hun bedrijf dat ze vergeten om aan zichzelf te werken. Het omgekeerde komt ook voor. Dat mensen zoveel ‘aan persoonlijke ontwikkeling doen’ dat ze vergeten om te implementeren. Juist implementatie is de sleutel tot succes. Zeker als je voelt en beseft dat er steeds meer mogelijkheden zijn om jezelf te ontwikkelen. Zorg er daarom voor dat je persoonlijke ontwikkeling combineert met implementatie.

Zo, je hebt doorgelezen tot het einde :). Of, je hebt doorgescrold, dat kan natuurlijk ook ;-).

Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat je uit dit artikel hebt gehaald.

Ben je nieuwsgierig hoe Mirna en ik jou nog verder kunnen helpen met het creëren van rijkdom op alle vlakken?

Bekijk dan zeker eens onze podcast.

Of wellicht houd je meer van lezen? Neem dan eens een kijkje in het blogsegment.

Is lezen écht je passie: hier kun je 3 E-books vinden waarmee je direct aan de slag kunt

Wil je eens écht persoonlijk met ons kennismaken?

Dan nodigen we je van harte uit om eens naar het Succes In Balans Weekend toe te komen. Hierin helpen we mensen met het creëren van rijkdom op alle vlakken.

Meer informatie over dit weekend kun je hier vinden. Tevens kun je je hier aanmelden.

Met liefde,

Bas

PS: Just love to help you….

Delen is wat wij doen. jij ook? Bedankt!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

become unstoppable!