Super klanten
Geplaatst door De Hooggevoelige Ondernemer op Donderdag 4 oktober 2018
Superklanten, wat zijn dat? Waar word jij als ondernemer gelukkig van? Laat ik de vraag anders stellen: van welk type klant word jij gelukkig? In deze blog meer over het vinden, maken en binden van jouw superklanten.
Superklanten, wat zijn dat?
Vanuit Sardinië schrijf ik deze blog waar ik samen met Mirna ben voor een intensieve business retraite. Dit bracht mij op het idee om te schrijven over het vinden van de ideale klant. Juist omdat je met superklanten het lekkerste kunt werken en vooral het beste resultaat krijgt voor de klant.
Om te weten te komen met welk type mens jij graag wilt werken, zou je gebruik kunnen maken van een drietal criteria in het selecteren van klanten: demografie, levensstijl en probleem. Ik zal deze drie criteria nader uitleggen.
1) Demografie
Hierbij kun je denken aan leeftijd, geslacht, type werk, woonplaats e.d. Het demografisch bepalen van je superklanten is erg belangrijk. Of wat dacht je bijvoorbeeld van de demografische keuze ondernemer of werknemer? Twee totaal verschillende werelden zoals ik er in deze blog al eens eerder over schreef. Het demografisch bepalen van jouw superklant geeft je de eerste richting van selectie.
2) Levensstijl
Waar houdt jouw ideale klant zich mee bezig? Welke interesse hebben ze? Wat voor type leven houden ze er op na? Een superklant heeft vaak een ander type profiel met hieraan een andere levensstijl gekoppeld. Bij levensstijl zou je kunnen denken aan bijvoorbeeld welke sport iemand beoefent of welke boeken of bladen iemand leest, maar ook hoe iemand bijvoorbeeld over eten denkt. Door helder te krijgen wat de levensstijl van jouw superklanten is, kun je ze makkelijker aanspreken via de juiste kanalen.
3) Probleem
Welk type probleem ervaart jouw ideale klant? Waar willen ze een antwoord op hebben? Hier op Sardinie zijn we met een groepje ondernemers die vooral naar het volgende level willen in hun leven en hun business. Het zijn mensen die ervoor open staan om uit te kijken naar oplossingen voor hun probleem. I love it! Coachbaar zou hierbij ook een goed criterium kunnen zijn of je wel of niet met iemand wilt werken. Hoe duidelijker je het probleem helder hebt waar jouw superklant mee worstelt, hoe beter jij hier met jouw producten en bedrijf een antwoord op kunt gaan formuleren.
Hoe vind je superklanten?
Kort gezegd door het toepassen van de juiste marketing funnel. Dit betekent dat je nadenkt over hoe jij die superklanten gaat aantrekken, hoe je ze kunt vinden. Binnen zo’n funnel zou je 3 stappen kunnen definiëren.
Stap 1 is het (online) kennismaken. Dit betekent dat je online bijvoorbeeld een weggever hebt die aanspreekt bij jouw superklant. Deze 1e stap kun je aan de andere kant ook zien als een selectiemiddel. Je wilt immers niet met iedereen werken dus mag je selectief zijn hoe je die 1e stap van die funnel precies insteekt en wie je hiermee aanspreekt.
Vanuit die 1e stap komt een klein percentage van de mensen verder met jou kennismaken. Dit is stap 2: daten. Hierin ga jij als ondernemer vooral waardevol zijn, ga je ervoor zorgen dat je jouw superklant die dingen geeft waarnaar ze op zoek zijn vanuit de 3 elementen zoals hierboven beschreven.
Het daten kan dan uiteindelijk leiden tot de 3e stap: het trouwen :). Dit betekent dat iemand definitief een betalende klant bij je is geworden.
Online testen
Het vinden van superklanten online heeft voor een deel te maken met ‘trial and error’. Oftewel: uittesten en zien welk type klant je aantrekt. Zelf hebben Mirna en ik hierin heel veel geëxperimenteerd. In zo’n marketing funnel kun je immers op vele manieren met potentiële klanten in contact en dus in gesprek komen.
Het doel van business doen in de huidige tijd is wat mij betreft vooral business doen vanuit purpose. Daar past natuurlijk een type klant bij die er klaar voor is om jouw boodschap te kunnen ontvangen, die voelt wat jij voelt en die voor een groot deel dezelfde beweegredenen heeft als jijzelf. Het ondernemen binnen de huidige tijd vraagt in die zin van jou dat je jezelf laat zien, dat je zichtbaar bent online en dat je resultaten aflevert bij de klanten waar je mee werkt. Dat je jezelf bent vanuit authenticiteit. Dat laatste trekt vooral superklanten aan: jezelf zijn.
Binden van superklanten
Zodra iemand klant bij je is geworden, is het natuurlijk zaak om de superklanten eruit te gaan ‘selecteren’. Dit betekent dat je nadenkt over welk vervolgproduct jouw ideale klant nog meer kan gebruiken om nóg verder geholpen te worden. Hier op Sardinië is dat bijvoorbeeld de business retraite voor onze ideale klanten. Dit is alleen voor een selectief groepje klanten dat vraagt om meer intensieve begeleiding. Mirna en ik hebben dit tot een half jaar geleden een beetje afgeremd, ondanks het feit dat meer en meer van onze superklanten ernaar begonnen te vragen. Uiteindelijk hebben we dit dan gegoten in ons ‘superproduct’: de business retraite. Niet het goedkoopste product natuurlijk, maar als je kijkt wat er hier allemaal gebeurt met de deelnemers… Wow!
Superklanten kun je dus bijvoorbeeld binden door elke keer iets nieuws aan te bieden en telkens aan ‘over delivery’ te doen. Je kunt dan denken aan een ‘high end’ product waarin je superklanten op het hoogst haalbare niveau tijd, aandacht, luxe en ondersteuning biedt.
Vind de juiste match
Het krijgen van superklanten is voor mij geen gemakkelijk proces geweest. Lange tijd werkte ik vanuit de gedachte dat elke klant omzet betekent. Daar ben ik nu wel vanaf gestapt. We werken het liefst met mensen die onze input waarderen en die ervoor open staan om te implementeren en te groeien. Wees hierin dus niet te soft naar jezelf. We weten allemaal dat het met sommige klanten leuker werken is dan met andere. Dit zijn jouw superklanten waarin de match met jou als ondernemer het beste is. Een match waarin je samen kunt ondernemen vanuit een dieper niveau van betekenis. Een match waarbij je voelt dat de klanten geen klanten meer zijn, maar zielsverwanten die een stukje met je meelopen. Dit geeft een onbeschrijflijk gevoel, waardoor ik ’s morgens met een traan en een lach opsta, omdat ik weet dat ik hiervoor op aarde ben gekomen.
Wie zijn jouw superklanten?
Hoe heb jij jouw superklanten gedefinieerd? En hoe heb je deze klanten gevonden? Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder.
Groei is er om te delen. Op alle vlakken. De groei die Mirna en ik ervaren geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Wil je eens kennis komen maken met de lessen die wij doorgeven? Kom dan eens naar tijdens het Succes In Balans Weekend.
Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.
Bas van Vugt
[…] weken geleden was ik samen met Mirna en drie van onze superklanten op business retraite op Sardinië. En daar gebeurde het: mijn telefoon viel op de grond. De 9 […]
Hi Bas,
Gaaf blog, zo echt als Bas geschreven alsof je het hard op zegt ????
Super leuk te lezen, en deze blog zal ik zeker bewaren.
Liefs,
Mariska