“The money is in the list”: wat betekent dit?

email marketing

Op het gebied van marketing is het een veelvoorkomende term: “the money is in the list”. Wat betekent dit precies en… klopt het eigenlijk wel? In deze blog meer daarover.

Mailing list

Zoals je wellicht gezien hebt, sturen wij vanuit De Hooggevoelige Ondernemer regelmatig mails met blog-artikelen. Deze blogs worden verstuurd naar onze mailing list, oftewel een groep mensen die we verder helpen middels het geven van waardevolle content.

Mailing listEen mailing list is iets dat je opbouwt en onderhoudt. Het is een proces dat tijd en geld kost. Tijd om de structuur hiervoor op te zetten en geld om de mailing list te laten groeien. “Zonder mailing list heb je geen business”, werd er wel eens tegen mij gezegd. Simpelweg omdat je dan een klein bereik hebt en maar weinig mensen op de hoogte zijn van wat je doet en voor wie je dat doet.

Een tijdje geleden gingen er stemmen op dat e-mails hun waarde zouden verliezen ten gunste van social media. Niets is echter minder waar. Nog altijd is het hebben van een goede, stabiele mailing list een sterk fundament onder een sterke merknaam.

Marketing = educatie

Mirna en ik zien veel hooggevoelige mensen en ondernemers worstelen met het woord ‘marketing’. Het staat voor hen synoniem aan verkoop, trucjes en wat al niet meer. Dat is wat wij NIET willen doen en waar wij ons NIET mee willen associëren.

Wat ons betreft is marketing niets meer en niets minder dan educatie. Educatie betekent voor ons dat we mensen verder helpen middels waardevolle content. Punt. Niks geen trucjes. We onderwijzen op allerlei manieren. Meestal doen we dat zelfs helemaal gratis, zoals via bijvoorbeeld onze blogs, video’s, Facebook lives, e-mails en skype-gesprekken.

Vanwaar de term “the money is in the list”?

Deze term wordt sinds jaar en dag gebruikt voor e-mail marketing, simpelweg vanwege het feit dat je mensen aan je kunt binden door hen waarde te geven. Door educatie toe te passen binnen je mailing list, zullen er regelmatig mensen zijn die meer willen weten van wat je naast de gratis content nog meer te bieden hebt. Je zult mensen aantrekken die op zoek zijn naar een verdieping van de stof. Een verdieping waarvoor zij bereid zijn te betalen. Deze verdieping komt alleen tot stand op het moment dat je veel waarde weggeeft, in welke vorm dan ook.

Kort gezegd: wanneer je gratis waardevolle content biedt aan de mensen op je mailing list, dan zijn er altijd mensen die verder met je willen en die je voor de verdieping van de kennis willen betalen. Zodoende kun je dus wel stellen dat ‘het geld in de lijst zit’.

Wanneer je nu 1.000 mensen op je mailing list hebt staan en je draait een omzet van 100.000 euro, dan is de financiële waarde per contact 100 euro. Heb je nog geen omzet? Dan is de kans groot dat je ook nog geen mailing list hebt :).

Wanneer werkt het principe van een mailing list?

Educatie via e-mails werkt alleen wanneer je je waarde gestructureerd weggeeft. Wij doen dat door bijvoorbeeld op elke dinsdag en donderdag een blog-artikel te versturen. Het gestructureerd weggeven van waarde kun je doen door gebruik te maken van een content-agenda. In een content-agenda zet je voor jezelf een aantal thema’s waarover je wilt schrijven op een rijtje. Als je je content-agenda op orde hebt, kun je plannen wanneer je over welke onderwerpen wilt schrijven.

Het werken met een content-agenda brengt voor veel ondernemers overzicht en rust, omdat ze zich kunnen focussen op de inhoud van hun boodschap. Dit werkt overigens niet alleen voor diensten, maar ook voor producten. Voorheenzag je nog wel dat consumenten overgingen tot aankoop op basis van advertenties alleen. Vandaag de dag – zeker met het internet – zie je dat consumenten steeds vaker een tussenstap nodig hebben om overtuigd te raken, alvorens zij overgaan tot aankoop. Die tussensta

p kun je hen geven in het bieden van waarde via specifieke content. Wanneer je dit toepast, hoef je overigens ook niet meer te verkopen. Het enige dat je hoeft te doen, is waarde bieden en dat is iets dat veel hooggevoelige ondernemers fijn vinden. Het neemt een bepaalde druk weg.

Hoe ontwikkel je je mailing list?

Centraal staat dus educatie en het bieden van waarde. Dit doe je natuurlijk aan zoveel mogelijk gekwalificeerde mensen binnen je mailing list. Een mailing list bouwt zich echter niet vanzelf op. Hier heb je budget en gratis weggevers voor nodig. Budget heb je nodig om jouw gratis weggevers onder de aandacht te brengen. Bij gratis weggevers kun je denken aan bijvoorbeeld een gratis e-book of een gratis video-cursus. Met deze weggevers kun je nieuwe mensen aantrekken om zich in te schrijven voor jouw mailing list.

Wanneer zij aan je mailing list zijn toegevoegd, heb je de mogelijkheid om hen relevante info toe te sturen. Op deze manier kun je je mailing list laten groeien. Belangrijke voorwaarde is wel dat je een (voor jouw doelgroep) relevante weggever ontwikkelt en relevante content geeft aan die mensen binnen je doelgroep.

 

Een veel gebruikte manier om weggevers en content te promoten, is via Facebook. M’n advies is dan ook, dat je jezelf gaat inlezen over dit onderwerp en dat je gaat onderzoeken wat dit voor jouw mailing list kan betekenen. Nogmaals: zonder mailing list heb je geen business. En laat nu net het vergroten van de mailing list één van de belangrijkste groeifactoren van De Hooggevoelige Ondernemer in de afgelopen 2 jaar zijn geweest…

Heb jij al een mailing list? En welke strategieën gebruik jij om jouw lijst te laten groeien?

Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder.

 

In het Succes In Balans Weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. Tijdens dit trainingsweekend zullen we het gaan hebben over persoonlijke, zakelijke en financiële rijkdom.

Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel,

Bas van Vugt

 

Delen is wat wij doen. jij ook? Bedankt!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

become unstoppable!