Waarom Hooggevoelige Ondernemers absoluut de toekomst zijn

Waarom hebben hooggevoelige ondernemers de toekomst? En wat is hun positie in de betekeniseconomie?
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.


Vaak krijgen we vragen binnen van mensen die niet zeker weten of ze hooggevoelige ondernemers zijn en of dit wel iets toevoegt voor hen en hun bedrijf om dit te bekennen en eventueel te positioneren. Natuurlijk leg ik hier in deze blog graag meer over uit ;-). Juist omdat ik écht geloof dat hooggevoelig ondernemen de nieuwe standaard gaat worden.

De trend

Om te beseffen waarom hooggevoelige ondernemers absoluut de toekomst zijn, is het allereerst belangrijk om even een stap terug te zetten en te kijken naar een aantal historische ontwikkelingen.

            Eerste golf: De industrie

Zo rond 1750 begon de industriële revolutie in Engeland. Een tijdje daarna volgde het Europese vasteland. Dit is het begin geweest van een enorme verandering. Een verandering van handmatig naar machinaal vervaardigde producten. Hierdoor konden producten goedkoper worden geproduceerd en werden diezelfde producten toegankelijker voor meer mensen. Een enorme verandering in de economie maar ook in het consumentengedrag van de mens.

            Tweede golf: Het internet

In de jaren 60 van de vorige eeuw werd bij het Amerikaanse ministerie van defensie geëxperimenteerd met een voorloper van het internet. In 1993 werd het internet in Amerika tevens bereikbaar voor bedrijven en particulieren. Hiermee werd het commercieel. In de jaren daarna werd internet toegankelijk gemaakt voor de Nederlandse markt en begon het grote experimenteren. Want, wat kon je doen met het World Wide Web? Wat voor toepassingen waren hiervoor allemaal wel niet mogelijk? Ik zag een tijdje geleden een interview van 20 jaar geleden van Maurice De Hond bij Sonja Barend, waarbij De Hond uitlegde dat er wel eens een koelkast besteld zou kunnen worden via het internet en geleverd ging worden. Sonja Barend was vol verbazing over deze mogelijkheid. En kijk eens waar we nu staan: Alles wat we kunnen vervoeren, wordt via het internet besteld. Vanuit het internet is echter een derde economische golf aan het opkomen. Een golf die een grote impact heeft op de wereld en de wereld nog meer zal veranderen dan de industrialisatie en het internet. Iets dat in de mens zelf zit en waarin een shift aan het ontstaan is.

Derde golf: De Betekeniseconomie

Vanuit het internet zijn we aan het opschuiven naar een economie waarin betekenis alsmaar belangrijker wordt. Deze betekeniseconomie zal de nieuwe standaard worden op allerlei vlakken die we ons op dit moment nog niet voor kunnen stellen. Een vorm van betekenis die dieper gaat dan alles wat er tot nu toe aan ontwikkelingen op het psychologische vlak hebben plaatsgevonden. Betekenis in het leven van individuen, overheden maar zeker ook bedrijven. De bedrijven en individuen, die zichzelf de vraag stellen waarom ze bestaan en wat ze kunnen doen voor de maatschappij, zullen centraal staan in deze nieuwe economie. Juist omdat deze verandering zo fundamenteel van aard is, is hier een belangrijke taak weggelegd voor hooggevoelige ondernemers. Zeker omdat ondernemers leiden en medewerkers volgen. Dat is één van de belangrijkste redenen waarom Mirna en ik gekozen hebben voor het ondernemerschap en het hierin begeleiden van zoveel mogelijk mensen. Juist omdat wij vinden dat meer mensen zich als experts dienen te positioneren binnen de betekeniseconomie en vooral als voorstrevers van holistisch, betekenisvol ondernemen. Hierin staat rijkdom op alle vlakken centraal. Zowel persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.

Maatschappelijke problemen gaan boven businessplan

2 economische studies heb ik afgerond waarin ik meer dan eens een businessplan geschreven heb. Geweldig, maar er is wat mij betreft een vele malen krachtigere manier om je business te starten dan wel een boost te geven. Die boost zit hem in het identificeren van maatschappelijke problemen. Binnen de betekeniseconomie gaat het immers niet meer over het maken van geld maar over het oplossen van maatschappelijke problemen. Hoe groter het maatschappelijke probleem, hoe meer mogelijkheden om succesvol te ondernemen, met als gevolg rijkdom op alle vlakken. Geld als bijproduct voor het oplossen van maatschappelijke problemen ;-).

Voor De Hooggevoelige Ondernemer hebben Mirna en ik nooit een businessplan gemaakt. Het enige dat we hebben gedaan, is het definiëren van een aantal maatschappelijke problemen die wij met ons bedrijf oplossen. Van daar uit ontstaan dan vervolgens weer de concrete product funnels en het uitgewerkte businessmodel. Alles heel strak georiënteerd rondom de gedachte dat ons bedrijf altijd een positieve maatschappelijke bijdrage levert. Rijkdom voor iedereen staat hierin centraal.

Holistische denkwijzen zullen meer dan ooit nodig zijn

Vanuit de betekeniseconomie zal meer en meer behoefte komen aan mensen die holistisch oftewel alles omvattend gaan denken én nog vele malen belangrijker: handelen. Het lijkt alsof op sommige dingen geen invloed uit te oefenen is maar uiteindelijk hebben we, zeker als hooggevoelige ondernemer zijnde, veel meer invloed dan we denken. Vanuit mijn ervaring met honderden hooggevoelige mensen merk ik dat veel mensen het eng vinden om groot te denken, pas in actie komen als alles ‘perfect’ wordt. Helaas bestaat de perfecte wereld niet. Zeker niet voor hooggevoelige mensen die altijd wel een verbeterpunt kunnen ontdekken in alles dat ze zien. Toch zijn er meer hooggevoelige mensen nodig die opstaan en hun ‘ding’ doen vanuit visie en een concrete missie om ‘iets’ concreets bij te dragen aan de wereld. Ben jij een van hen?

Wat denk jij dat de allerbelangrijkste reden is waarom hooggevoelige ondernemers de toekomst zijn?

Wil je meer weten over het bereiken van rijkdom op alle vlakken en het opzetten van een succesbedrijf? Kom dan eens vrijblijvend langs in het Succes In Balans weekend.

In het Succes In Balans weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. We hebben het zowel over persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.

Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

Wat denk jij dat de allerbelangrijkste reden is waarom hooggevoelige ondernemers de toekomst zijn?

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt

0 0 stem
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
7 Comments
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Ik begrijp jullie boodschap en ik ben ook aan het pionieren, maar de term ‘hooggevoeligheid’ resoneert niet met mij. Als mensen suggereren dat ik hooggevoelig ben, dan zeg ik dat ik wel gevoelig ben, en een beetje meer dan de gemiddelde, that’s it. Zo behoud ik een nagenoeg blanco canvas en kan ik mezelf gemakkelijker schilderen omdat ik niet door de kleuren die de ander al op het canvas heeft getoverd hoef door te dringen.

Maar nu je vraag naar de allerbelangrijkste reden. Ik denk dat de hooggevoelige ondernemer de toekomst heeft omdat we in een shift zitten van de 3e naar de 4e dimensie, op weg naar de 5e dimensie van bewustzijn. De 3e dimensie raakt steeds meer los van wie ontwaakt of ontwaakt is en vervaagt. De strakke, rigide structuren van de oude dimensie werken dan niet meer, dualiteit verliest kracht en maakt plaats voor samenwerking en co-creatie, focus op ‘wij’ in plaats van ‘ik’, vanuit innerlijke kracht. Omdat de pioniers onder ons steeds meer mensen naar de 4e dimensie meenemen in hun energie, kan het dus niet anders dan dat ook het ondernemen een shift meemaakt. Vanuit een vergrote gevoeligheid is het gemakkelijker de verbinding op te zoeken, te creëren, intensiveren en te expanderen. En vanuit de diepere verbinding ontstaan duurzame resultaten. Voor het individu, voor de groep, voor de wereld, de aarde, de wateren, de lucht, flora en fauna.

Hallo Emmy, dank je wel voor je reactie en mooi hoe je het verwoord hebt. Met steeds meer mensen naar de ‘wij’, hoeveel mooier zal het dan worden.

Graag gedaan Anja. Het wordt steeds mooier en – ook al ken ik je niet – ik ben er zeker van dat jij ook een belangrijke bijdrage daarin hebt. 😉

Groot denken dat kan ik. Ik zou climaat chance manager van Belgie willen worden voor scholen en hulporganisatie op de eerste plaats voor de kinderen die afhankelijk zijn van de wijsheid van volwassenen. Het klimaat voor kansarme kinderen en jongeren is koud en negatief.
Het klimaat moet veranderen naar positief en warm en dat gaat eenvoudig met het Deugdenproject. Dit haalt het BESTE uit jezelf en het BESTE uit de ander is gericht op gelijkwaardigheid op samenwerking.

Dank je wel voor het delen Gerrie!

Dag Bas,

Bedankt voor het sharen van dit artikel!

Ik ben in contact gekomen met hooggevoeligheid enkele jaren geleden. Ik heb er een hoop over gelezen en zag er op een bepaalde manier herkenning in. Pas jaren later werd ik mij ervan bewust van deze gevoeligheid. Wat mij betreft heeft het mooie aspecten (zie het als een kracht) maar je kunt er ook erg veel last van hebben. Belangrijkste is dat je leert om hier mee om te gaan en hoe je dit op een goede manier kunt inzetten in zowel je zakelijk als privé leven.

Met vriendelijke groet,
Michaël

Beste,
Het is waar. Het is soms wel een aanpassing om met hooggevoeligheid om te gaan. En wat ik er mee kan. Ik wil werken via paarden en hun energie en bewustzijn.

Mvg,
Petra

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

7
0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x
()
x
Scroll naar top

become unstoppable!