Wauw. Wat een gaaf weekend was dat zeg, afgelopen weekend. We gaven de training Top Ondernemer die onderdeel uitmaakt van ons jaarprogramma. We hebben mensen mogen helpen om nog meer impact te creëren met hun business en hun zielenmissie. In deze blog geef ik je graag een aantal inzichten hierover mee.
De juiste dingen op het juiste moment
Eén van de allerbelangrijkste stappen op weg naar het succesvolle ondernemerschap is om goed en effectief met je tijd om te gaan. Elke keer dát je iets doet, moet het natuurlijk wel effectief zijn en dus resultaat opleveren. Wat wij echter zien, is dat veel ondernemers het uitdagend vinden om hun prioriteiten helder te hebben en deze in de goede volgorde op te volgen. Het gevolg hiervan is dat ze wel vooruitkomen maar eigenlijk nog sneller zouden kunnen gaan. Óf dat er te weinig progressie is omdat de energie als het ware verbrand wordt zonder vooruit te komen. De juiste dingen doen op het juiste moment is hierbij essentieel. Juist daarom ook dat Mirna en ik gekozen hebben voor een systeem van 9 stappen waarin jij je business vanaf de grond op- of uitbouwt. Om hier een voorbeeld van te geven: Veel ondernemers starten hun bedrijf met het online zetten van hun website. In de meeste gevallen is dit niet de meest effectieve stap en kun je doelgerichter werken. Sterker nog: in ons systeem is de website pas als allerlaatste aan de beurt. Zeker omdat de website een uitvloeisel is van alle voorgaande 8 stappen.
Geld als bijproduct van Top Ondernemer
Vorige week stuurden we een blog uit over geld verdienen en waarom dat het leuk is. Mocht je deze nog niet hebben gelezen, bekijk hem dan even hier.
Eén van de belangrijkste conditioneringen, waarmee we hebben afgerekend afgelopen Top Ondernemer, is het klein denken. Bijvoorbeeld over het verdienen van geld. We zien dat veel hooggevoelige ondernemers een negatieve associatie hebben met geld verdienen terwijl als we ze vragen of ze meer impact willen creëren in de wereld, ze bevestigend antwoorden.
In onze methode is geld slechts een bijproduct van succes waarmee we impact kunnen maken. Ik verwacht dat bedrijven, die slechts gericht zijn op geld verdienen, een uitdagende toekomst tegemoet gaan. Zeker ook omdat meer en meer consumenten van bedrijven verwachten dat ze de maatschappij opbouwen in plaats van afbreken. In de nieuwe economie zullen we dus meer en meer zaken willen doen met bedrijven die een positieve impact hebben op de wereld. Dat ze hiermee geld verdienen, zien we, als consumenten, pas als tweede prioriteit en dus zullen we dat ook accepteren.
Zaaien en oogsten
Na het weekend konden we de balans opmaken voor alle deelnemers in Top Ondernemer. Wat hebben ze gezaaid, en wat konden ze oogsten? Zonder dat je iets zaait in je ondernemerschap, kan er natuurlijk niet geoogst worden. Het Top Ondernemerschap is daarom voortdurend een balans tussen zaaien en oogsten. Om inzicht te krijgen op de zaai-en oogstprocessen, die er in ons bedrijf spelen, maken Mirna en ik regelmatig een overzicht van die dingen die we zaaien en die dingen die we mogen oogsten. Dit is een hele simpele manier waarbij je een A4 (of als je het hebt een flap-over) gebruikt om dit visueel te krijgen. Aan de linkerkant zet je al die dingen neer die je op dit moment zaait, aan de rechterkant alle dingen die je mag oogsten. Is deze lijst in balans? Of misschien zie je nu dat je focus te weinig ligt op het zaaien van nieuwe dingen? Oogsten is immers relatief makkelijk. Waar het verschil gemaakt wordt, is de hoeveel tijd, geld en energie die je steekt in het zaaien van nieuwe dingen die later een andere oogst opleveren. Zaaien en oogsten kun je op business niveau doen maar natuurlijk ook op persoonlijk en financieel niveau. Ik denk dat in zowel het zaaien als het oogsten de 3 pilaren van rijkdom terug mogen komen. Zakelijke rijkdom, emotionele en financiële. Juist door op alle vlakken tegelijk te werken EN te zaaien EN te oogsten, creëer je rijkdom op alle vlakken.
Heb jij het gevoel dat je nieuwe input kunt gebruiken om nieuwe dingen te zaaien (en eventueel te oogsten)? We nodigen je dan van harte uit om vrijblijvend naar het Succes in Balans weekend te komen. Dit weekend geven we je tools om op een andere manier naar jezelf, je business en financiën te kijken.
Doe jij de juiste dingen op het juiste moment?
In het Succes In Balans weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. We hebben het zowel over persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.
Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.
Doe jij de juiste dingen op het juiste moment?
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.
Bas van Vugt
[…] Hooggevoelige mensen hebben van nature veel sterker de behoefte om vanuit voldoening en zingeving te werken. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor hun privéleven maar ook voor andere facetten, zoals het ondernemerschap. Mirna en ik zien voor (startende) hooggevoelige ondernemers dan ook een bijzondere sterke rol weggelegd in de zingevingseconomie, waarin geld veel meer het bijproduct is van succes in plaats van een eerste prioriteit waar heel de fundatie van het bedrijf op gebouwd is. Vorige week beschreven we dit fenomeen al in de blog Top ondernemer: Succesvol ondernemen als HSP’er. […]
Ik kan enkel in de maanden juni / juli of aug. deelnemen. Zijn er dan toevallig nog weekenden voorzien ?
Mvg
Ilse Bastiaensen
Hallo Ilse,
Dank je wel voor je reactie. En we hebben in deze maanden 1 weekend gepland staan, en wel op 9 en 10 juni. We hopen je dan ook persoonlijk te mogen ontmoeten. Een mooie dag toegewenst.