Afgelopen weekend was ik bij het Herman van Veen Center op landgoed de Pfalz. Een hele inspirerende plek. Er was een kindervoorstelling en een nieuwe expositie. Daarna terug in de auto en op bezoek bij mijn schoonouders. Ik lees daar de lokale krant met daarin een artikel over hoe 10 jaar geleden de crisis toesloeg en hoe onevenredig hard kunstenaars gekort werden. Een pijnlijke en interessante business case wat mij betreft. Zeker als je bedenkt dat de wereld voor een groot deel op dezelfde voet verder gaat als 10 jaar geleden. De lessen lijken nog niet echt geleerd. Zeker niet voor kunstenaars en creatieve mensen die, voor zover ik het kan zien, nog altijd op deze manier werken. Tijd dus om deze groep eens aan te spreken en verder te helpen middels deze blog over hoe je creativiteit kunt inzetten voor jouw business :).
Creativiteit
Creativiteit is een schitterend iets. Een parel van het universum als je het mij vraagt. Het vermogen om de dingen die zich vanuit je geest en gevoel aandienen te manifesteren. Prachtig! En toch… Laatst sprak ik Herman van Veen zelf en hij gaf zijdelings óók aan dat je met alleen creativiteit niet ver komt. Dat er meer voor nodig is om als creatieveling succesvol te zijn.
Wat mij betreft zijn er 2 groepen creatievelingen. De ene groep is de ‘eigenzinnige en eigenwijze’ groep. Voor deze groep is het vooral belangrijk om creatief bezig te zijn, om zichzelf te uiten. Hoe ze dit doen en in welke setting is voor hen niet zo heel belangrijk. Hun primaire doel is om zichzelf te uiten, om hun stem te laten horen.
Daarnaast is er de 2e groep creatievelingen die vooral nadenkt over hoe zijn of haar creativiteit een statement kan maken, een verhaal kan vertellen. Ze denken vanuit hun creativiteit én in combinatie met hun business en onderliggende structuren. Ze kanaliseren hun creativiteit en weten het vóór zich te laten werken. Niet makkelijk, maar zeker een pré als je óók nog eens ondernemer wilt zijn. In het ondernemerschap is voor losgeslagen creativiteit die alle kanten op gaat simpelweg geen ruimte. Ik denk dat klanten een bepaalde lijn van die creativiteit willen zien. Een gedachte die uitgedragen wordt dóór die creativiteit. Schitterend als je er zo over nadenkt. Op die manier wordt je creativiteit een bezit dat voor je gaat werken en je business kan ondersteunen. Geweldig!
Hooggevoeligheid & creativiteit samen?
Zelf ‘heb’ ik deze combi. Creativiteit én een bepaalde mate van hooggevoeligheid die met elkaar samen gaan. Hierdoor is het soms nogal een drukte van jewelste in mijn hoofd. Een aantal jaar geleden kon ik hierdoor volledig worden overgenomen en niet meer helder denken. Sinds kort sta ik hier wat anders in. Ik besef vooral dat ik mijn creativiteit kan kanaliseren om meer mensen te helpen. Dat ik mijn hooggevoeligheid kan gebruiken om goed in te voelen wat wel en wat niet past voor de mensen die ik verder help. De combi HSP en creativiteit is dus zeker een goede combi, mits je je creativiteit kunt kanaliseren, kunt richten op het bereiken van je doel.
Hoe creativiteit te gebruiken voor je business?
Creativiteit en business kunnen op een aantal manieren met elkaar worden verbonden. Ten eerste natuurlijk door deze te kanaliseren en ervoor te zorgen dat de creativiteit dienend is aan de business. Dit kun je doen door te werken in een funnelstructuur. Op die manier pas je je creativiteit aan aan degene die je voor je hebt. Dit betekent dat je je creativiteit binnen je funnel inzet om te inspireren en te helpen waar mogelijk.
Een tweede mogelijkheid is dat je iemand naast je hebt in je business die ervoor zorgt dat jij bezig kunt zijn met het creatieve proces. Je hebt immers creatievelingen en ‘managers’. De laatste groep heeft bij sommige mensen een negatieve bijsmaak. Echter, ik bedoel hier vooral dat iemand jou als creatieveling daar waar mogelijk kan ondersteunen. Hierdoor ontstaat een heel ander resultaat. Je creativiteit heeft een doel en brengt je business ergens heen.
Binnen de Hooggevoelige Ondernemer zijn er 2 personen die mij in het creatieve proces super ondersteunen: Mirna en Suzan. Mirna zet samen met mij de grote lijnen uit. Suzan is een geweldige ondersteuning op planningsgebied. Deze twee dames zijn voor onze business écht essentieel. Ze trekken de boel strak en zorgen dat dingen gebeuren. Ik zelf kan daar met mijn creativiteit omheen cirkelen. Zo wordt ondernemen een teamsport. Je helpt elkaar door bepaalde kwaliteiten van elkaar te gebruiken in je business. Dit hoeft overigens niet altijd in (loon)dienst te zijn. Het kan ook prima als VA (virtual assistant) of als ZZP’er. Het gaat hier om het doel, niet zozeer om welke constructie je kiest om te komen tot dat doel.
Organiseren en marketen
Een goede vriend van mij heeft een schitterend product dat echt gezien mag worden. Kunstwerken zou je kunnen zeggen. Hij is ontzettend goed in zijn vak en hij weet een hele selectieve, welvarende klantenkring op te bouwen. Waar hij echter moeite mee heeft, is het organiseren en marketen. Gelukkig heeft hij zijn vrouw die hem helpt met het organiseren en vermarkten van hun producten.
Je kunt artistiek namelijk een schitterend product hebben waarin je al je creativiteit en hooggevoeligheid kwijt kunt om een uniek product te maken. Het vervelende is echter dat dit voor een bedrijf onvoldoende is om van te kunnen leven. Je hebt marketing, sales en organisatie nodig. Gelukkig heeft hij dit inzicht en geeft hij anderen de ruimte om te structureren en te marketen. Hij heeft ingezien dat creativiteit zonder marketing en vooral structuur desastreus is voor hem zelf en zijn bedrijf. Hij weet dat hij andere kwaliteiten heeft. Iets met een schoenmaker die bij zijn leest blijft?
Werkt jouw creativiteit voor jou?
Welke plaats heeft creativiteit in jouw leven en bedrijf? Ik ben erg benieuwd hoe jij met jouw creativiteit omgaat. Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder.
Groei is er om te delen. Op alle vlakken. De groei die Mirna en ik ervaren geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Wil je eens kennis komen maken met de lessen die wij doorgeven? Dan nodig ik je heel graag uit om eens met ons kennis te komen maken in het Succes In Balans Weekend.
Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.
Bas van Vugt
[…] dan maar? Tja… hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen je gaan vinden, is nog een hele uitdaging. In deze blog over creativiteit beschrijf ik wat mij heeft geholpen in dat […]